За разлика от други години, философията на бюджета за отбрана претърпя развитие. От гледна точка на предизвикателствата, които ни очакват в областта на сигурността, го смятам за недостатъчен. Като държава член на НАТО сме поели ангажимент за достигане на 2% от БВП разходи за отбрана. Затова трябва да отчетем като правилна стъпка увеличаването на военния бюджет общо на 1,66% за следващата година в сравнение с 1,35% т.г.
Като членове на Комисията по отбрана колегите сме подкрепили разумните предложения, свързани с гарантирне на националната ни сигурност.
Но като парламентарна група ще продължим да настояваме да се отделят средства и за модернизирането на Сухопътни войски. Това засега не е направено и се надяваме това да не се отрази сериозно на цялостната ни сигурност. За това се пропуска още една година, тъй като модернизирането на СВ, ВВС и ВМС трябва да се разглежда в един формат, а не на парче. А с модернизирането на СВ гарантираме и сигурността на границата ни.
Настоявали сме и увеличаването на заплащането с изравнен с МВР коефициент да става балансирано и за целия състав, като ще направим необходимите стъпки. Не може една част от служителите да бъдат забравени. Това е повторение на грешката по отношение на СВ, но по отношение на повишаване на възнагражденията на част от състава.
Освен това, през годините много стопихме средствата за компенсации на военнослужещите, което сериозно се отразява на мотивацията да се избира военната професия и да се остава в нея. А това са обезщетенията за тежката служба и лишаването от определени права. Това е демотивиращо на фона на големия недокомплект в Българската армия, а при екстремни заплахи за националната сигурност демотивацията се превръща в рисков фактор.
Затова е важно и да изравним коефициентите за заплащане на служителите в системата на МО с тези на МВР.
(в. Българска армия, 25.11.2016 г.)