Интервюта

Д-р Хасан Адемов: Бизнесът има интерес да подготвя кадри, които да влязат веднага в производството

- Г-н Адемов, какъв ще е социалният ефект от въвеждането на дуалното образование в България?
- Страните, в които е въведено дуалното обучение, са с най-нисък процент младежка безработица. Такава система има в Швейцария, Германия и Австрия и там младежката безработица е между 3 и 5%, което е нищо в сравнение с нивата в България. Идеята на дуалното образование е младите хора на възраст 15 г. да бъдат професионално ориентирани. Още в ранна възраст в семействата се води дискусия каква да бъде ориентацията, какво иска да работи детето, какво да специализира. В зависимост от сферата детето се насочва професионално. То избира профил, в който да се реализира - технически, хуманитарен или друг. Т.е. дискусията трябва да стартира на ниво професионално ориентиране в самите семейства.
- С въвеждането на тази система ще има по-добра реализация на младите хора и у нас, така ли?
- При всички положения. Бизнесът ще има възможност да се възползва от кадри, които са мотивирани да работят в тази сфера, да им даде възможност в реални практически условия да реализират собствените си желания. А родителите на тези деца имат възможност да сключват договори с работодателите.
- Договори за какво?
- Договори за това в рамките на 3 или 4 години, в зависимост от специалността, която са избрали, и още докато учат, децата да работят в реални условия при реален работодател. Например в IX клас в рамките на една седмица 2 дни са в училище, а 3 са в реална работна среда. И работят заедно с наставник, който е определен от работодателя.
- Не са ли прекалено малки децата в IX клас да работят?
- Те работят работа, която е подходяща за съответната възраст. Изпълняват ангажименти, свързани с най-елементарни трудови навици. И получават възнаграждение за това.
- Носят кафе например?
- Не. За всяко работно място има изготвен предварителен алгоритъм какво точно трябва да изпълнява детето в зависимост от възрастта си. Учебните планове се одобряват с помощта на кантоните (областите) в Швейцария и на регионалните инспекторати по образование в нашенски условия. Например - ако се подготвят за техническа специалност, са застъпени предимно учебни предмети като физика, математика и други, свързани със специалността. Ако пък си избрал фармацевтична или сладкарска промишленост, които са силно развити в Швейцария, то предметите са свързани с тези специалности. - Как ще се определя колко да се плаща на децата за работата им?
- В Швейцария първата година дават на децата около 400 швейцарски франка при минимална заплата около 4000, която е различна по различни браншове. Това е около 1/ 10 от минималната работна заплата на месец. Може заплащането да е до 20%.
- Как ще бъдат стимулирани работодателите да вземат във фирмите си деца, защото те ще изискват по-специални грижи и внимание, ще трябва човек да се занимава с тях?
- Бизнесът разбира, че по този начин помага на обществото като цяло, от една страна. Второ, той е мотивиран от факта, че тези деца работят като останалите работници -особено в по-горните класове изпълняват задачите си 100%, видяхме това с очите си. Така че бизнесът е заинтересуван от гледна точка на това не да експлоатира децата, а да подготвя кадри, които веднага да влязат в производство. Освен това тези деца са мотивирани в семейството си и знаят, че съчетаването между образованието и реалната работна среда им дава перспектива за развитие. Могат да останат във фирмите, в които са работили. А могат и да кандидатстват в университет. Много е важно да се разбере, че тази система не е за децата с нисък успех или такива, които по-трудно усвояват учебния процес, а за всички деца. Всеки си избира фирма, в която работи по тази програма. И накрая задължително се явява на теоретичен и практически изпит. Като го издържи, получава сертификат.
- Нереалистично ми се вижда децата да тръгнат да работят от IX клас.
- В България винаги търсим аргументи, с които да провалим каквото и да е. В Германия, Швейцария и Австрия нито са по-лекомислени от нас, нито по-малко оценяват рисковете за това, което може да се случи. Нашата задача е първо да промотираме тази система, да посочим добрите й страни. Трябва да променим нагласите на обществото, на работодателите, на родителите. Да убедим децата, че това им дава възможност.
 
(24 часа, 01.02.2016 г.)

alde party logoALDE Charter of Values

АЛДЕ
Либерален интернационал
Либсен
Европейски парламент
ЕС

Този уебсайт използва „бисквитки“. Политика за поверителност