Финансистът и депутат от ДПС доц. Петър Чобанов: С бюджета помагаме на хората и бизнеса

В актуализацията на бюджета не е добре да се предприемат дългосрочни политики и е хубаво да се гласуват важни за хората неща, които са свързани с кризата. Не бива да се предприемат рискови ходове - да се отваря кутията на Пандора и да се вкарват актуализации на бюджет тогава, когато нямаме ясно мнозинство, няма ясна политическа воля и няма идея какво точно ще бъде прието между двете четения, така че да не се рискува дългосрочната фискална стабилност. Това казва в интервю за "Труд" финансовият експерт Петър Чобанов.
- Г-н Чобанов, в крайна сметка колко пари повече ще получават пенсионерите, след всички разправии в парламента?
- В крайна сметка сигурно е, че ще получават допълнителните 120 лв., които предложи Движението за права и свободи (ДПС) и които умело защити в зала с конкретни аргументи и с експерното си мнение. Промените, предложени от ДПС не натоварват следващите бюджети с допълнителни средства. Така че, пенсионерите, благодарение на нас, до края на годината ще получават по 120 лв. допълнително към пенсиите си.
- В зала бе гласувано и преизчисляване на пенсиите от 1 октомври. Това ще се случи ли?
- Волята на залата е решаваща. Това, което знаем е, че се правят допълнителни изчисления и след малко в зала ще трябва да гласуваме окончателния вариант. Вчера предложихме елегантен вариант, при който за да не натоварваме сегашния бюджет, актуализацията която трябва да се случи, но е въпрос на по-дългосрочна политика, може да влезе в сила от следващата година. Оттук нататък отново зависи от волята на залата какво ще бъде прието. Казахме, че в актуализация на бюджет не е добре да се предприемат дългосрочни политики и е хубаво да се гласуват важни за хората неща, които са свързани с кризата. Такива са 120-те лева. Може преизчисляването на пенсиите да влезе от следващата година в сила и да се съобрази с бюджетния цикъл - нови разходи през новата бюджетна година.
- Някой пресметна ли вече колко пари ще са необходими за добавките от по 120 лв. към пенсиите и за преизчисляването им с новия коефициент?
- Очакваме днес да ни бъде казано. Предполагам, че това означава един допълнителен дефицит - ако и двете неща останат и всички мерки, които вчера подкрепихме и гласувахме като 650 лева за втората година майчинство, мярката по отношение на 370 лв. минимална пенсия, това над допълнителните приходи, над тези които са заложени в актуализацията може би означава един допълнителен дефицит до края на годината от около 500 млн. над тези допълнителни приходи. Това може да се потвърди в окончателния вариант. Може в зала да се вземе решение част от мерките да влязат от догодина и това няма да ощети пенсионерите те до момента получаваха добавка от 50 лв. към пенсиите си. Сега за последните три месеца, благодарение на нас ще вземат по 120 лв. допълнително, което ще им позволи в тежките месеци на кризата и в началото на зимата да имат по-високи доходи.
- Финансисти вече предупреждават, че има опасност след гласуваните промени, България да влезе в процедура на свръхдефицит. Основателни ли са подобни опасения?
- Тези опасения донякъде са реалистични и затова не бива да се предприемат рискови ходове - да се отваря кутията на Пандора и да се вкарват актуализации на бюджет тогава, когато нямаме ясно мнозинство, няма ясна политическа воля и няма идея какво точно ще бъде прието между двете четения, така че да не се рискува дългосрочната фискална стабилност. Освен това е ясно, че се намираме в предизборни ситуации и то две на брой - президентски и парламентарни. И в тази ситуация естествено, подобен ход е много рисков. Това, което е важно и за което настояваме е - каквото и да се приеме то да остане в рамките на тази година, на допълнителните възможности и поради по-високата инфлация, и поради факта, че икономиката започва да се възстановява, което води до допълнителни приходи. Тези допълнителни приходи ще дадат възможност за антикризисни мерки, свързани с COVID но до края на 2021 г. Колкото повече мерки се приемат, които имат дългосрочен характер, които са само от разходната страна, каквото е преизчислението на пенсиите в момента и които не е ясно как ще бъдат подкрепени и осигурени с приходи, толкова по-голям е рискът да имаме дългосрочни фискални проблеми. Затова ние настояваме и нашата стратегия и послания са, че трябва да се помогне на хората, че няма да оставим сектори в икономиката и хора без подкрепа, но тези мерки са до края на годината, а за следващата година, ангажименти ще се поемат през следващия бюджет.
- Какви биха били последиците от влизане в процедура на свръхдефицит?
- В момента заради коронавируса по европейските правила действа клауза, която дава малко повече свобода за по-висок дефицит. Вероятно следващата година ще се обсъжда отново въпросът дали тази клауза да бъде премахната и откога. Така че в настоящата година няма как да влезем в процедура по свръхдефицит, но това което се наблюдава и което носи допълнителен риск е, че в публичното пространство широко се дискутира въпросът с необезпечени договори, ако има такива от Агенция "Пътна инфраструктура". Колкото повече се говори по този въпрос, толкова повече се увеличава риска всички тези милиарди левове, за които се говори в публичното пространство да ни бъдат признати за дефицит на начислена основа и да ни приближат до ситуация, в която можем да изпаднем в свръхдефицит. Предстои сега през есента правителството да изпрати нотификация на Евростат и оттам очаквам да получим въпроси по отношение на договорите на АПИ - дали са необезпечени, колко струват и т. н. Твърде вероятно е дефицитът да се покачи и заради тях, а той и в момента е над 5% от БВП на начислена основа. Т. е. рискуваме той да се качи до около 7%, ако всичко това бъде признато за дефицит... Да се надяваме, че няма да бъдат признати тези договори за дефицит, защото нивото от 7% дефицит е много високо и от него е много трудно да се слезе и да се извърши т. нар. консолидация през следващите години. Създадохме риска да има подобна процедура по свръхдефицит, надявам се, че след изборите ще се сформира кабинет, който ще е фискално отговорен и който ще се опита да положи необходимите усилия, така че да не изпадаме в подобна ситуация.
- При сегашните обстоятелства кога се говори за свръхдефицит?
- При сегашните обстоятелства не се говори за свръхдефицит, но иначе правилото е ясно - 3% изчистен от мерки с еднократен характер. Тъй като повечето от мерките и разходите се обвързват по някакъв начин с коронавируса и кризата има известна свобода за по-високи дефицити. Но когато предприемаме мерки, които са скъпи, тогава вече рискуваме за в бъдеще, тъй като текущите разходи трудно биха могли да бъдат овладени, в по-нормални рамки, тогава рискуваме да изпаднем в ситуация на свръхдефицит. Това, което трябва да се направи е да увеличим ефективността на публичните разходи и тогава да сме сигурни, че можем да имаме фискална свобода за провеждане на нови политики.
- Основателни ли са предупрежденията на финансисти, че преизчислението на пенсиите и добавките от 120 лв. неминуемо ще доведат до увеличение на данъците?
- Вдигане на данъците ще се наложи, ако не се отнасяме фискално благоразумно, тогава когато сме изчерпали всички останали възможности, а те са по линия на ефективността на разходите. Достатъчно си говорихме и за модела на джипката и за всички разходи, които бяха изсипани в края на годината по време на предходните управления и които говорят за фискална безотговорност и за много ниска ефективност. Когато тази ефективност се повиши това би отложило моментът във времето и дискусията по отношение на данъците. Тази дискусия периодично се появява, тогава когато надделяват мненията, че трябва да има по-високо преразпределение при БВП, отколкото имаме сега. Знаете, че негласно и по линия на правила и от доста години насам след въвеждането на валутния борд се наложи правилото, че 40% от БВП. Сега обаче започват да се чуват гласове, включително за изненада и от дясната част на залата, от икономисти на "Демократична България" как "датския модел" бил добър, как нямало значение колко конкретно е дефицитът в бюджета на Държавното обществено осигуряване, т. е. за пенсиите, тогава когато на консолидирана основа, видиш ли бил достатъчно малък, можело да се позволим много голям дефицит. Това категорично не е така и не подхожда на хора, претендиращи, че са икономисти да го говорят. Трябва да се гледа дефицитът в пенсионната система. Не случайно няколко пъти задавах въпроса и не получих отговор дългосрочно до какво ще доведе това. А то е ясно. Дългосрочно разходите за пенсии ще се увеличат с около 2% от БВП.
- Това в левове колко е?
- Това всяка година ще е различно. При 120 млрд. лв., това за 2,4 млрд. лв. Дефицитът в общественото осигуряване в дългосрочен период подобна мярка го увеличава с над един процентен пункт, т. е. има влияние и оттук нататък трябва да се мисли какво правим с пенсионния модел, има ли начин допълнително да бъде подкрепен и по какъв начин. Но както казах, увеличението на данъците трябва да го отложим максимално в бъдеще, стига да не започнат да надделяват политически сили, които искат по-високо разпределение, защото това води до други проблеми.
- За увеличение на кои данъци става въпрос?
- Това е въпрос на допълнителна дискусия. Смятам, че плоският данък, т. е. пропорционалното данъчно облагане, каквото го познаваме на доходите и печалбите трябва да остане във вида, в който е, тъй като това, в което България в момента изостава е потенциалът за растеж. Основни фактори за потенциалния растеж са трудът, капиталът и технологиите. В трите фактора ние изоставаме и за да не стане още по-оскъден труда, т. е. за да не говорим за още по-голям недостиг на работна ръка данъците върху доходите не трябва да се пипат. Не говорим за още по-ниски инвестиции, тъй като и в момента те са достатъчно ниски. Данъците върху печалбите също не трябва да се пипат. Това, което трябва да направим е да видим как ще подкрепим иновациите и технологиите, така че този фактор на растежа, по който също сме на последно място в ЕС да получим някакво по-добро развитие.
- Гласовете, които се чуват отдясно за увеличение на кой данък са?
- Те си говорят по принцип. Нищо конкретно не сме чули. Слушаме философски принципи, които се хвърлят на ангро в публичното пространство. Зад тях, за съжаление, не стои задълбочен анализ. Просто се говори по принципа: Дайте, да ви противоречим. Така не се води сериозна дискусия. Надявам се в бъдеще, пленарната зала на НС, която е найвисокото място в държавата, откъдето трябва да се чува експертно мнение да се превърне в среда за подобен диалог, но в момента това е утопия.
- Накрая искам да попитам беше ли неизбежна актуализацията на бюджета? Можеше ли да се мине без нея?
- Можеше до голяма степен да се мине и без актуализация на бюджета, тъй като по линия на капиталовите разходи в момента има доста резерви. Тези средства можеше да се преразпределят и декември месец да се направи една техническа актуализация, с която да се изравнят сметките. Това беше по-малко рискования вариант, от този, който се разиграва. Служебният финансов министър можеше да събере партиите в парламента и да се опита да договори някакъв координиран вариант по най-важните параметри, но преди да внесе актуализацията в парламента. След това да не се отваря кутията на Пандора, във вида, в който наблюдаваме в момента. За съжаление това не бе свършено...
 (в. Труд, 09.09.21 г.)

Групата „Обнови Европа“ излезе с Декларация: призовава проевропейските сили за заедност и диалогичност в името на бъдещето на ЕС

По време на изнесени работни заседания на „Обнови Европа“ в Париж бяха обсъдени стратегическите приоритети на Групата и на предстоящото френското председателство на  Съвета на ЕС, както и приоритетите в контекста на Конференцията за бъдещето на Европа. 

Изнесените работни заседания на Групата „Обнови Европа“ имаха за цел да бъде направена  равносметка на законодателната работа и позиции, дискутирайки и определяйки важните теми пред  „Обнови Европа“ за оставащата втора половина от мандата на Европейския парламент. В резултат  от обсъжданията бе разработена и приета Декларацията от Париж, която поставя акцент върху  ролята на Европа като основно решение спрямо наднационалните и популистки предизвикателства,  изтъквайки нуждата от реформи, нови методи и смели идеи, с визия за действия и призив към  политическите сили, споделящи изброените приоритети да обединят усилията си в коалиция за  постигането им. 

Опазването на основните права и свободи, отхвърлянето на всякаква форма на дискриминация,  борбата за върховенство на закона, използването на всички институционални, правни и финансови  лостове в защита на гръбнака на европейската демокрация, опазването на околната среда и  постигане на нулево-въглеродна икономика, насърчаване на устойчивия растеж, инвестиции и  преход към зелена икономика и даване на тласък на научните изследвания, дигитализацията и  иновациите са сред посочените приоритети. Акцент за реформи и постигане на напредък в  развитието на ЕС центристката група поставя и върху отстояването на европейския суверенитет и  стратегическа автономност в Европа, която не се свени да защитава своите ценности, интереси и  стандарти извън границите си, както и възраждане на демокрацията, чрез засилване на ролята на  Европейския парламент, приемане на повече решения с мнозинство и превръщане на думите на  гражданите в конкретни действия в рамките и след Конференцията за бъдещето на Европа. 

„Заедно сме по-силни. Това е не просто цитат от приетата от „Обнови Европа“ Декларация от  Париж, а водещ призив в този политически документ, който има ясни, конкретно разписани цели и  стратегически приоритети, не само до европейските избори през 2024г., а с дългосрочна визия за реформи за развитието на ЕС. С тази Декларация даваме ясна заявка на останалите проевропейски  политически семейства, че ще търсим диалогичност, компромиси и отговорност, надграждайки над  това, което споделяме, а не над позициите, които ни разграничават, в името на споделеното ни  бъдеще. Това е европейският начин за правене на политика“, съобщиха от пресцентъра на  делегацията на Движението за права и свободи, чиито евродепутати - Илхан Кючюк, Искра  Михайлова и Атидже Алиева-Вели участваха в разискванията. 

„Призоваваме другите проевропейски политически групи да се обединим. На европейско равнище,  истинското разделение е между про- и анти-европейци. Нищо не се случва без компромиси между  политическите и национални линии. И все пак, когато мнозинствата станат нестабилни, залозите  растат. Предлагаме преговори за коалиционно споразумение, за изясняване и укрепване на  парламентарното мнозинство с групи, които споделят ценностите ни. Това споразумение следва да  включва: ясни приоритети, амбициозни цели спрямо екологичния, технологичен и социален  прогрес, твърди ангажименти за укрепване и упражняване на правомощията на Европейския  парламент“, настоява текстът на приетата Декларация. 

Въпроси на Халил Летифов по време на изслушването на министъра на транспорта

Въпрос на Халил Летифов по време на изслушването на министъра на транспорта, информационните технологии и съобщенията на основание чл. 110 от Правилника за организацията и дейността на Народното събрание относно проведените процедури, размера и начина на финансиране на проекта за удълбочаване на плавателните канали във Варненското езеро, включително съответните действия на Държавно предприятие „Пристанищна инфраструктура“ и Държавно предприятие „Транспортно строителство и възстановяване“ 

Въпроси на Бюрхан Абазов към изпълнителния директор на Изпълнителна агенция по горите

 Въпрос на народния представител Бюрхан Абазов по време на изслушването на Александър Дунчев - изпълнителен директор на Изпълнителна агенция по горите относно управлението на ловните стопанства, ловните бази и договорите за управление на ловните територии

Участие на Хамид Хамид в "Тази сутрин" по БТВ

Гласуваната добавка от 120 лв. към пенсиите до края на годината е COVID мярка. Това заяви депутатът от ДПС Хамид Хамид. Именно те бяха вносители на предложението.
Според него експертите им са доказали пред парламента, че има ресурс за въпросната добавка.
„То е алтернатива на това, което внесоха от Министерския съвет, беше подкрепено от колегите от ГЕРБ, които имаха аналогично предложение за 100 лв. Както и от колегите от БСП, чиято многогодишна политика е подкрепата на пенсионерите. Така че другите политически сила няма какво да се чудят“, каза Хамид.
Подвикванията за „годеж“ в пленарната зала Хамид определи за несериозни. На въпрос ще има ли коалиция между ГЕРБ, БСП и ДПС депутатът каза: „Ще видим“.
„Когато се предлагат неща, които са добри за гражданите и когато се получава подкрепа – това не значи непременно коалиция“, допълни той.
По думите му избирателите могат да очакват „да си свършат работата“. Депутатът от ДПС заяви, че очаква изненади по време на днешното гласуване на бюджета.

Този уебсайт използва „бисквитки“ (cookies), за да анализира трафика и да персонализира съдържанието, което Ви предлага. Политика за поверителност