Джевдет Чакъров: Вече нито една партия не може без останалите, ДПС не вижда шанс в 3-ия мандат

 Г-н Чакъров, оглавихте парламентарната анкетна комисия за строителството на Буджака, но самият вие не сте ли съпричастен към този процес като министър на екологията през 2005 - 09 г.?
- Да. И още през февруари 2006 г. - няколко месеца след началото на мандата ми, има подписана от мен заповед за въвеждане на по-строги градоустройствени показатели за зоната, разрешена за строителство през 2001 г. от министър Евдокия Манева в рамките на защитената територия "Колокита".
Целта е да се ограничи негативното въздействие от строителството на Буджака като цяло. Намалена е плътността на застрояване и максималната височина на сградите, въведено е ограничение за ползвателите от 10 души на декар и т.н. Но, за съжаление, тази моя заповед беше издадена вече при условия на извършена реституция на земите там и изкупуването им за строителство, на създадено специално дружество ДЗЗД "ГД Колокита", включващо всички собственици, застроили покъсно цялата ивица. И на реализирано мащабно застрояване и нанесени непоправими щети на флората и на опазваните скали фиорди.
За мен е необяснимо по какви причини буквално в последните дни от мандата на правителството на Иван Костов, когато вече са известни резултатите от парламентарните избори от юли 2001 г., спечелени от НДСВ, министър Манева е издала заповед, с която е разделила на две зони защитената територия и е разрешила строителството в едната от тях, което от 1978 г. е забранено.
Много въпроси поражда и възстановяването на земи на бивши собственици в защитената територия "Колокита". То вероятно е законосъобразно, но дали е целесъобразно от гледна точка на опазването на природата и на защитата на обществения интерес? Има немалко абсурди на реституцията в България, като например реституиране на терен в Смолян, който попада в реката. Така че предстои да се изясни дали и реституиране на земи в защитена от 1978 г. територия е бил най-целесъобразният вариант.
Нямам обяснение и защо в периода 2001-2005 г. не са предприети мерки за опазване на "Колокита", когато България вече води преговори те зачленство в ЕС и е ясно, че в областта на екологията едно от изискванията е изграждането на мрежата "Натура 2000".
Моят подпис стои под решението за включване на 35 % от територията на България в "Натура 2000", което ни нарежда на 3-о място в Европа по защитени територии след Словения (38%) и Хърватия (37%). Мисля, че това красноречиво показва от какви принципи съм се водил. Оттогава досега все още не са издадени всички заповеди за включените в българската "Натура 2000" зони. В такова закъснение сме, че ни предстои обявяване на наказателна процедура. Добре, че европейското законодателство изисква опазването на всички зони от списъка, одобрен от ЕК, както и спазването на сериозни ограничения, включително и за строителство, независимо че заповедите за тях не са издадени. Иначе можем да си представим какво би се случило, като имаме предвид примери като Слънчев бряг и Златни пясъци.
- Защо за ДПС е толкова важно да заклейми като опасна и олигархична фигурата на Иво Прокопиев, включително през темата "Буджака"?
- Не мога да се съглася с такова твърдение. Не търсим и никога не сме търсили заклеймяване на когото и да било в политиката. Винаги сме отстоявали позицията за прозрачност в управлението и за носене на отговорност за вземаните политически решения.
От 1997 г. наблюдаваме нарушаването на този принцип и включването в управлението на България на различни управленски позиции на хора от т. нар. кръг "Капитал".Този кръг обаче не е политическа партия, никога публично не се е представял пред обществото с определени принципи за управление и съответно никога не е поемал отговорност за едни или други управленски решения, редица от които са били в полза на икономическите интереси на този кръг. Това е ставало задкулисно. Ето срещу това възразяваме.
От години ДПС настоява за субектност на отговорността в управлението на България. Няма фиксация върху дадени личности. Напротив. ДПС през тези 30 години и персонално нашият почетен председател д-р Ахмед Доган са обект на фиксация, особено силно проявявана точно от този т.нар. кръг "Капитал". Обвинявани сме непрекъснато за всички проблеми в държавата.
Виждате и в момента какво се случва в 46-о НС и на каква анти-ДПС реторика сме свидетели от всички страни, без да има причина за това.
- А как се стигна до единодушието ви с "Има такъв народ" за подобна комисия, което окончателно обърна партията на Слави и ДБ от потенциални партньори във врагове?
- Отново няма да се съглася, че позицията на ИТН за създаването на т.нар. комисия за Буджака може да се разглежда като една от причините за разрива в отношенията им с "Демократична България". Преди това ИТН подкрепиха единодушно създаването на т.нар. комисия "Росенец". Така че няма никакви основания да се търси някакво единодушие в по-широк политически контекст между двете партии или някакво задкулисие. Ние поставихме принципен въпрос за унищожаването на една уникална защитена територия заради разрешено през 2001 г. строителство. И получихме подкрепа и от ГЕРБ, и от БСП, и от "Изправи се БГ". Дори и ДБ гласува за комисията.
- Още ли ДПС вижда шанс за връщане към нормалността и какъв е пътят - през 3-ия мандат за кабинет или през поредни избори?
- Обективно погледнато, при заявените на този етап от различните политически сили позиции поскоро не виждаме шанс за съставяне на кабинет в рамките на 46-ото НС.
За съжаление, още преди то да се събере на първото си заседание, бяха поставени категорични разделителни линии. Т. нар. партии на протеста изключиха от разговори ГЕРБ, ДПС и БСП. След това в хода на разговорите между трите политически сили се появиха разделителни линии и между самите тях както по отношение на политики, така и по отношение на предложения за персонален състав на правителството. Така и не бяха обявени приоритети, по които е постигнато съгласие.
Освен това още при обявяването на окончателните резултати от изборите беше ясно, че трите партии нямат достатъчно гласове за правителство. Заявката, че те ще направят усилия за представяне на кабинет, а ако депутати от останалите три "изключени" политически сили решат да го подкрепят, те няма да възразят, беше абсолютен нонсенс. Подкрепа може да се очаква само ако преди това се потърсят общи основни приоритети. Когато такива не са потърсени и не са намерени чрез провеждането на разговори, няма как да се разчита на гласуване.
Никоя партия не получи доверие да управлява самостоятелно. Нещо повече - дори трите т.нар. партии на протеста заедно не събират необходимото мнозинство. Конфигурацията е такава, че никоя политическа сила да не може да управлява без останалите. Това не означава да се състави общо правителство. Но налага да се търси съгласие по различни приоритети.
Нежеланието да се погледне по този обективен начин на реалността доведе и до неуспешния първи опит за съставяне на правителство. От ДПС не сме оптимисти за съставяне и със следващите два мандата точно по тези причини.
- Бихте ли подпомогнали чрез падащ кворум или явни гласове "за" опит за излъчване на програмен кабинет с хоризонт 6 до 8 месеца, който да преведе страната през кризата? Подобна теза за програмно правителство отдавна бе лансирана от ДПС.
- Категорично не бихме използвали каквито и да било процедурни "хватки" при гласуване на правителство. Казах вече, че държим на прозрачност и поемане на ясни политически отговорности. Явни гласове бихме дали само ако бъдем потърсени за разговори и при тях бъде установено съвпадение на приоритети за управлението и развитието на страната с ясна програма, с конкретни цели и мерки за постигането им.
Продължаваме да подкрепяме позицията си за програмно правителство. И както вече обясних, нейната състоятелност се доказва и от обективната конфигурация в НС. Реалността изисква да се търсят различни мнозинства по различни приоритети. Никоя политическа сила не може да постигне нищо без останалите.
Имаме един пример в годините след демократичните промени, когато над политическите интереси надделява националната отговорност и се съставя подобно правителство начело с независимия Димитър Попов от 7-ото Велико народно събрание. 400 депутати от 7 партии постигат съгласие за излъчване на управление от представители на БСП и СДС - двата полюса от политическия спектър.
По това време България е банкрутирала. Спряла е плащанията по външния дълг. СИВ е отменил преводната рубла и доставките на съветски горива вече трябва да се заплащат с валута, с каквато не разполагаме. Икономиката е в колапс, магазините са празни. В тази ситуация е взето решението за това правителство с 6месечен мандат и програма от три основни приоритета - да стартира т.нар. монетарна част на икономическата и финансовата реформа, да се приеме нова конституция и да се организират избори. И 3-те са изпълнени.
Днес, вече от известна историческа дистанция, правителството на Димитър Попов се определя като правителство на националното съгласие, едновременно и програмно, и експертно, и реформаторско заради доминацията на представители на демократичната опозиция, които носят реформаторския му облик.
- Ще подкрепите ли все пак някаква актуализация на бюджета? И допустимо ли е президентът да поставя това условие пред завършване на процедурата с даването на мандатите?
- Нашият председател Мустафа Карадайъ вече изрази позицията на ДПС след заседанието на КСНС при президента, че няма да подкрепим актуализацията. Експертите на ДПС и на парламентарната ни група са на мнение, че за пенсиите в сегашния бюджет има средства до края на годината. ДПС не счита за необходимо предвиждането в актуализацията на бюджета на 1,2 млрд. лв. за извънредни и непредвидени разходи.
А относно обвързването на връчването на мандадите за съставяне на правителство с актуализацията на бюджета - мисля, че процедурата в конституцията е ясна и не подлежи на коментар.
- Освен политик сте и лекар - как очаквате да минем през новата ковид вълна? Не закъсняваме ли с мерките?
- Притесняват ме разногласията между институциите. Преди дни ръководството на РЗИ - София, съобщи, че столицата на база показателите трябва да бъде обявена за червена зона, часове след това министърът отрече.
Според обявения от МЗ план този път се предвижда да има "чисти болници", за да не страда лечението на останалите заболявания. Но не знаем кои ще са тези "чисти" болници и в кои ще има ковид отделения.
Непрекъснато идват тревожни сигнали, че няма да има средства за изплащане на допълнителните възнаграждения на медиците на първа линия. Има сериозно напрежение между МЗ и тях заради новата методика за допълнителни възнаграждения. По-справедлив би бил вариантът да се запази допълнителното възнаграждение от 1000 лв. за всички, изложени на повишен риск, а тези с изработени повече часове да получават и допълнително.
Не върви добре и ваксинирането. Всичко това създава усещането за недобра подготовка за посрещане на вълната.
- В началото на пандемията се сетихме, че има недостиг на инфекционисти. Свършват обаче и педиатрите, предупредихте вие в дебата за новата детска болница. Не трябва ли тези специалности да са защитени, да се поемат таксите?
- Ние от ДПС от 10 г. говорим за необходимостта да се направи анализ на потребностите от различни медицински кадри. Известна е липсата на сестри, лични лекари и педиатри, а в ковид кризата стана ясно, че липсват и анестезиолози-реаниматори, инфекционисти и т.н. От години настояваме на базата на този анализ да се планират специализациите на младите лекари и държавата да поеме разноските, а не да се решават проблемите на парче. Днес липсват педиатри - защитаваме специалността, утре инфекционисти - защитаваме и нея. Здравната система е елемент от националната сигурност и изисква планиране, за да се гарантира стабилност за десетилетия напред.
Заедно с това е абсолютно наложително вече да се извършат реформи. България е с най-ниска продължителност на живота в ЕС и на първите места по детска смъртност, по смъртност от сърдечносъдови и мозъчносъдови заболявания, от лечими в ранен стадий онкозаболявания, въобще от лечими в XXI век. Това означава много лоша профилактика и превенция.
На първо място сме в ЕС и по доплащане за лечение - над 46%, с най-големите разходи за лекарства и болнична помощ сме. Липсват болници за долекуване. Преди повече от 10 г. бюджетът на НЗОК беше около 800 млн. лева, сега е над 4 млрд. и нито пациентите са доволни, нито медиците. Нужно е да се преодолее дисбалансът на средствата, които се отделят за болнична и извънболнична помощ и да се увеличи финансирането за извънболничната и профилактиката. Така заболяванията ще се откриват навреме и немалка част от тях ще могат да се лекуват и от личните лекари или специалистите, а не в болниците, където е несравнимо по-скъпо. При ранно откриване лечението е и поуспешно и с нисък риск от тежка инвалидизация и ще доведе до увеличаване на продължителността на живот. Крайно време е и да влезе в сила електронното здравеопазване.
За извършване на реформи в здравеопазването е необходим надпартиен консенсус и над 10 г. от ДПС настояваме за такъв. Не са по силите само на едно, което и да е управление, нямаше и воля.

(18.08.21 г, в. 24 часа)

Участие на Йордан Цонев в "Тази сутрин" по БТВ

До утре ще бъдат сформирани комисиите и мисля, че до края на седмицата ще гледаме изменение на бюджета и мисля, че ще такова, но не във варианта, внесен от служебното правителство, който не върши никаква работа – това е празен чек. Това заяви зам.-председателят на ДПС Йордан Цонев. "Причините, заради които ДПС напусна КСНС са две – след година и половина COVID криза, според Закона за Консултативния съвет за национална сигурност, президентът е длъжен да го свиква минимум на всеки три месеца. Похвално е, че след година и половина се свиква и то не като редовен, а като извънреден, но в него започна да се обсъжда бюджета, което е работа на НС. КСНС не е бюджетна комисия", добави той.


По думите му бюджетната комисия ще отиде при ИТН преди да влезе в зала. „Мустафа Карадайъ постави въпроса, след като беше поискано от президента да се гласува присъствие на други лица, които не са членове на консултативния съвет. Едно е от тях е министърът на икономиката Кирил Петков, за който има спор дали има двойно гражданство“, добави той.


Според Цонев е било редно до излизане на решение Петков да напусне поста, за да няма никакво съмнение в легитимността на служебния кабинет и решенията, който той взима. „Българският народ иска промяна и то не само от три партии, защото, ако го искаше, щеше да прати само три партии в парламента или поне щеше да им даде мнозинство. Във всяка партия има хора, които са готови да променят модела“, каза още той.

Мустафа Карадайъ: В проектобюджета има празен чек за 1,200 млрд. лева по модела "ГЕРБ"

"В проектобюджета има празен чек за 1,200 млрд. лв. по модела „ГЕРБ“, въпросът е кой сега е в джипката". Това каза председателят на ПГ на ДПС Мустафа Карадайъ, след като излезе от Консултативния съвет за национална сигурност (КСНС). 

„Похвално е, че след година и половина пандемия, има извънредно заседание на КСНС във връзка с COVID-19, а по същество се разглежда евентуална актуализация на предложен проектобюджет на служебен кабинет в Народното събрание“, обясни той. Според Карадайъ нещата придобиват друг вид, тъй като зад това да се актуализират пенсии, социални плащания и т.н., стоят други мотиви. По думите му експерти към партията твърдят, че в сегашния бюджет има средства за изплащане на пенсиите. „Зад това нещо в проекта за бюджет има предвидени 1,200 млрд. за извънредни непредвидени разходи. Тоест празен чек по модела „ГЕРБ“. Моделът на „ГЕРБ“ е джипката и празен чек за раздаване от нея. Явно в момента има нова джипка за тези 1,200 млрд., които са заложени в проектобюджета“, коментира още той.

„Въпросът е, ако досега Бойко Борисов беше в джипката, кой сега е на негово място. Предположението ни е, че там сега е дългата ръка на една организирана олигархично-медийна група, начело с Иво Прокопиев“, уточни Мустафа Карадайъ.

(Агенция "Фокус"; 16.08.2021г.)

Мустафа Карадайъ: За актуализация на бюджета трябва ясно парламентарно мнозинство

Кризите не се решават с анти-ДПС риторика - нито здравната, нито социалната, нито икономическата, нито финансовата, най-вече политическата. Това каза председателят на ДПС Мустафа Карадайъ пред журналисти.

Той посочи, че актуализацията и изобщо като цяло бюджетът представляват бъдещи политики, които да се реализират. "Зад тези бъдещи политики трябва да застава ясно парламентарно мнозинство. Тепърва ще видим кой какво предлага, но ние от ДПС от доста време призоваваме за нормалност в политиката, което задължително предпоставя съдържателен диалог. Призоваваме за възстановяване на демокрацията, но възстановяването на демокрацията няма как да се случи с недемократични методи и инструменти. Този подход допълнително руши демокрацията в страната. Както се вижда, когато явно нарушават Конституцията и законите на страната, от там нататък изводът вие сами можетете да си направите. "Още нещо видяхме в това Народно събрание и не само в това Народно събрание", допълни Карадайъ.

Той изрази надежда политиците и политическите партии да са си взели поука, че не могат да прикриват политическата си немощ с анти-ДПС риторика.

(Агенция "Фокус"; 13.08.2021г.)

Петър Чобанов: Ако бюджетът не се актуализира, остава да се преразпределят разходи от едно направление в друго

Ако бюджетът не се актуализира, остава да се преразпределят разходи от едно направление в друго. Това каза народният представител от ПГ на ДПС Петър Чобанов пред журналисти.

"Твърде вероятно е да отидем на нови избори. Поредните за тази година и може би не последните докато партиите не се вземат в ръце, да седнат да си говорят и да разберат, че хората имат нужда точно от това. Не че изслушванията на министри не са важни. Сигурно са важни. Трябва да знаем каква е ситуацията, трябва да знаем какво е било миналото и как да вървим напред. За да вървим напред, трябва съгласие, консенсус, и да се обединим около приоритети. Това не се случва. Поредният пример е с комисиите. Доколкото знам продължават разговорите. Трябва да бъдат сформирани. Без да бъдат сформирани, до момента не сме разгледали нито един закон", каза още Петър Чобанов.

По думите му, за да има комисии, трябва да има визия как изглежда едно мнозинство. "Мнозинството ще провежда политика. На базата на тази политика ще избере кои са му важните комисии. Визия за мнозинство няма, от тук нямаме и комисии, затова важните проблеми на обществото за пореден път ще се отложат. Виждате, че навлизаме в поредните здравни проблеми свързани с коронавируса. Увеличават се заразените. Освен това чисто икономически отлагаме решението на важни въпроси. Конюнктурата и международната икономическа се променя негативно. В период на инфлация сме, тя ще се увеличава и от тук нататък вече това може да застраши постепенно и икономическия растеж", допълни още Петър Чобанов.

Петър Чобанов заяви, че актуализацията на бюджета за 2021 г. предстои да бъде обсъдена в рамките на групата на ДПС. "Разбира се, този бюджет, трябва да бъде представен по някакъв начин. Беше редно финансовият министър да дойде в парламента и тук да го разкаже на парламентарните групи може би преди да го внесе като актуализация. Така или иначе това не стана. Когато се сформират комисии, ще видим какво точно ще предлага и ние като група ще си вземем нашето решение", допълни още Чобанов.

Той отговори на въпрос каква е перспективата пред държавата, ако парламентът се разпусне и актуализацията на бюджета не се състои. Според него откъм приходна част нещата вървят добре, а откъм разходна е било ясно, че резервите са изчерпани още в края на март. "От тук нататък това, което остава е да се преразпределят разходи от едно направление в друго. Знаете, че такава традиция се наложи, въпреки че тя не е много фискално дисциплинираща и устойчива. Обикновено ГЕРБ така правиха - в края на всяка година правят актуализация, в която изравняват бюджетните сметки. В момента също това е възможен подход, ако евентуално не се създаде мнозинство и този парламент бъде разпуснат, това да се случи в края на тази година, а дотогава по линия на преразпределение да се търси възможност тогава, когато възникнат някакви допълнителни нужди, те да бъдат удовлетворявани. Дали това ще стане, по какъв начин ще се подходи към актуализацията, предстои да видим", заяви още Петър Чобанов.

Той отговори на въпрос дали може да се изтегли дълг от служебното правителство. "Това е много трудно да се излезе на международните пазари като служебно правителство, тъй като тези, които отпускат дълга, искат да знаят какви дългсорочни ангажименти стоят за поемаето на този дълг", заяви още депутатът от ДПС.

(Фокус, 13.08.2021)

Въпроси от Рамадан Аталай по време на изслушване на служебния министър на енергетиката

1.Въпроси от Рамадан Аталай по време на изслушване на служебния министър на енергетиката относно актуалното икономическо състояние на "Булгартрансгаз"

2.Въпроси от Рамадан Аталай относно действията на Министерство на енергетиката и на „БЕХ“ ЕАД за овладяване на ликвидната криза на Българската независима електроенергийна борса

Мустафа Карадайъ: С анти ДПС риторика нито здравната, нито икономическата, нито социалната, нито политическата криза, ще бъдат решени

"С анти ДПС риторика нито здравната, нито икономическата, нито социалната, нито политическата криза, ще бъдат решени". Това каза председателят на ДПС Мустафа Карадайъ пред журналисти в Народното събрание.

"Ние не сме казали, че не разговаряме. Вчера призовахме за съдържателен диалог. Обърнахме се към всички партии да са на висотата на своята отговорност. С анти ДПС риторика не могат да прикриват своята политическа немощ. С анти ДПС риторика нито здравната, нито икономическата, нито социалната, нито политическата криза, ще бъдат решени", подчерта  още Карадайъ.

Ние призоваваме за съдържателен диалог, заключи Карадайъ.

 

Този уебсайт използва „бисквитки“ (cookies), за да анализира трафика и да персонализира съдържанието, което Ви предлага. Политика за поверителност