Йордан Цонев: Основното човешко право е на живот, пред него всички останали имат второстепенно значение (видео)

Изказване на Йордан Цонев относно Решение за работата на Народното събрание по време на извънредното положение.                 

                                                       

Илхан Кючюк: Решението за Северна Македония и Албания показа, че Европа може да взема решения в кризисни моменти

Европейският съвет реши да започне преговори за присъединяване със Северна Македония и Албания. По време на заседанието, което се проведе под формата на  видеоконференция, заради пандемията от COVID-19, министрите на външните работи на ЕС, одобриха предложението единодушно след писмена процедура.

 „Европейският съвет най-накрая успя да отговори на очакванията на страните от Западните Балкани и техните граждани, които дълго чакаха нещо положително да се случи. Сега този акт е още по-значим. Не защото превъзмогнахме разочарованието от решението на Съвета през октомври, а защото Европа и света се намират в безпрецедентно положение. Зелената светлина за започване на преговори за присъединяване със Северна Македония и Албания показва, че Европа може да взема решения в кризисни моменти“, заяви евродепутатът Илхан Кючюк 

Според Кючюк, който е постоянен докладчик на ЕП за Северна Македония и активен привърженик на процеса на разширяване на ЕС, особено за страните от Западните Балкани не можем да си позволим да изоставим региона в този критичен момент.

„С колеги евродепутати се обърнахме към Европейската комисията да предложи ефективни мерки за подпомагане на Западните Балкани в борбата им с коронавируса. Доволен съм, че този въпрос също бе обсъден на изминалия Съвет, защото трябва да се вземат спешни решения и да се предостави финансиране за региона. Трябва да се стремим да отговорим на възможностите за хуманитарна и гражданска защита. Само тогава ще сме способни да преодолеем тази пандемия„, допълни Кючюк. 

В приетото решение на Съвета се посочват условията, които двете страни трябва да изпълнят до свикването на така наречените „междуправителствени конференции“, с които формалното се стартират преговорите. Също така се акцентира и върху новата методология, по която преговорния процес трябва да бъде проведен. Според документа, разширяването на ЕС ще бъде „предмет на по-силно политическо управление, основано на обективни критерии и условия, както и на обратимост на целия процес“.

Как да осигурим европейско бъдеще за Западните Балкани

Сега, когато нашият Съюз стана по-малък в резултат от Брекзит, предизвикателствата при разширяването могат да се преодолеят единствено чрез поемането на политически ангажимент и наблюдение за спазването му, а не със способите на бюрократичната рутина

Илхан Кючюк, член на ЕП, Обнови Европа/ДПС

Натали Лоазо, член на ЕП, Обнови Европа/ Република "Напред"

Напредъкът в областта на мира, демокрацията, зачитането на правата на човека и върховенството на закона в Западните Балкани и бъдещето на страните от региона в един силен и реформиран Европейски съюз са от решаващо значение за бъдещето на нашия континент и на всички негови граждани.
След присъединяването на Хърватия през юли 2013 година обаче процесът на разширяване е нарушен поради затруднения, напредъкът на реформите продължава да е бавен и неравномерен, като понякога в него настъпват съществени обрати. В същото време появата на нелиберални демокрации в Европейския съюз и липсата на ефикасност в действията на институциите на ЕС за преодоляване на тези отстъпления подхранват неохота спрямо по-нататъшното разширяване и поставят въпроси относно устойчивостта на предприетите реформи преди присъединяването към Съюза.
Ние сме дълбоко убедени, че разширяването на ЕС към Западните Балкани трябва да следва пътя на успешната реализация. Ние обаче също така дълбоко вярваме, че за целта не може да се разчита на обичайната практика. В контекста на отстъпления от демократичното развитие в региона и разделение в общественото мнение по въпроса за разширяването на ЕС, сега когато нашият Съюз стана по-малък в резултат от Брекзит и полага усилия да съгласува следващата Многогодишна финансова рамка, предизвикателствата при разширяването на Съюза могат да се преодолеят единствено чрез поемането на политически ангажимент и наблюдение за спазването му, а не със способите на бюрократичната рутина. Освен това реформите в ЕС трябва да се осъществяват ръка за ръка с процеса на разширяване, тъй като ни е нужен Съюз с по-дълбока и по-широка структура.
С оглед на това Европейската комисия предприе правилното действие, като представи нова методология за присъединяване, която да осигури така необходимото за процеса доверие. Няма съмнение, че гражданите и обществата в страните кандидатки би трябвало да бъдат по-силно обвързани с процеса, както и да се възползват от него. Един от начините за постигане на тази цел е последователните действия с оглед на пълноправното членство в ЕС да бъдат съпроводени с постепенното навлизане на европейски програми и постепенното предоставяне на финансиране от европейските структурни фондове. По-големият обем финансови средства не означава повече разходи; това означава инвестиция в стабилност и в бъдещето.
Явно е също така, че процесът на присъединяване трябва да бъде поетапен и да се основава на ясни и разбираеми задължителни цели за всеки етап. Всеки етап ще надгражда постигнатия напредък, но ще бъде и обратим в случай на неизпълнени ангажименти или съществени политически размествания в страните кандидатки. Ние силно подкрепяме това, върховенството на закона и основните права да бъдат приоритет през целия процес, както и да се постави акцент върху спазването на решенията на международните трибунали. Това са основни ценности на нашия Съюз, както и безспорна добавена стойност за всички народи на страните кандидатки.
Процесът. който описваме, е с подчертано политическо естество и с много по-малко бюрократични елементи, отколкото предишния. В него са заложени обозрими ползи за гражданите на страните кандидатки, които ще произтекат от включването в секторни политики на ранен етап. Ето защо е необходимо в демократичния мониторинг на този процес да се чува редовно гласът както на Съвета, така и на Европейския парламент.
Нека обаче да погледнем реалността -досега процесът на разширяване не съумя да отрази ефективно общественото мнение нито в Западните Балкани, нито в Европейския съюз. Неотложна е необходимостта от по-добра стратегическа комуникация и по-висока степен на политическа ангажираност. На гражданите в Западните Балкани следва да се обясни, че целта на реформите е да послужат на техните интереси, а не да угодят на Европейския съюз. Европейските граждани следва да бъдат убедени, че завършването на обединението на континента е по-безопасен и по-полезен подход, отколкото поддържането на неразумно статукво.
Ние в Обнови Европа гледаме сериозно на разширяването и силно вярваме в европейската перспектива за Западните Балкани. Ние искаме процесът не само да започне, но и да бъде успешен. Убедени сме, че са нужни реформи и че те са възможни. Убедени сме, че гражданите на страните от Западните Балкани заслужават върховенство на закона, функциониращи държавни институции, основана на заслуги държавна администрация и стабилни икономически политики също толкова, колкото и европейските граждани. Не сме готови да договаряме сделки за въжделенията на народите на страните кандидатки, тъй като вярваме в Съюз, в който никой не бива изоставен.
Като имаме предвид страданията от военните конфликти, които Западните Балкани преживяха в недалечното минало, призоваваме също така за назначаването на специален пратеник на ЕС за Западните Балкани с двойна функция. Като работи под ръководството на върховния представител и комисаря по разширяването и политиката на съседство, този пратеник ще може да съсредоточи усилията си върху решаването на тлеещи конфликти в региона.
Призоваваме също така новата методология за присъединяване да бъде одобрена от съвета и да стане база за своевременно подновяване на процеса във връзка със Срещата на върха за Западните Балкани в Загреб, както и за започване на преговори със Северна Македония и Албания.
Страните от Западните Балкани принадлежат географски, исторически, както и културно към Европа. Ние трябва заедно да засилим усилията си, за да може те да се присъединят към Съюза в икономически и политически план. ЕС ще бъде по-сигурен и по-силен икономически, след като регионът заема своето място в Съюза - печеливш сценарий и за двете страни със стабилни и икономически развиващи се Западни Балкани и с по-силен Европейски съюз.

(в. 24 часа, 16.03.2020)

Мустафа Карадайъ: Подкрепяме предложението за извънредно положение - в условията му е недопустимо противоконституционно отнемане и ограничаване на основни права и свободи на гражданите

"Подкрепяме предложението за извънредно положение - в условията му е недопустимо противоконституционно отнемане и ограничаване на основни права и свободи на гражданите". Това каза председателят на ДПС Мустафа Карадайъ от парламентарната трибуна във връзка с предложението за извънредното положение.

"Ние от ДПС ще подкрепим решението за въвеждане на извънредно положение. Когато става въпрос за защита живота и здравето на хората, от първостепенно значение е да се предприемат и въведат всички мерки за запазване здравето и живота на всеки един човек. Това изисква не само приемане на решението, но и конкретни планове за действие, които да се изпълняват при гарантиране на конституционните права и свободи", каза още Карадайъ.

Той посочи, че ДПС ще подкрепи мерките срещу коронавируса. "Предложението на правителството е навременно и правилно. Конституционно е правомощията на Народното събрание да обяви извънредно положение въз основа на предложенията на МС. На извънредното заседание на Председателския съвет и тук в зала чухме от ген. Мутафчийски и от министър-председателя информация за фактическата обстановка, както и необходимите мерки, включително и гаранции за спазването на констицуионните права на гражданите. Трябва да е ясно, че въвеждането на извънредно положение и прилагане на извънредни мерки има гаранционен характер. Легитимната Конституционна цел на въвеждането на такъв извънреден режим на функциониране на конституционната система е да защити и съхрани конституционния ред. Сега се обръщам към всички български граждани: трябва ясно да се подчертая, че приемане на решение за обяваване на извънредно положение означава, че и Народното събрание означава действаща законодателна власт, която има контролни правомощия по отношение на правителството без да се допуска делегирано законодателство от страна на изпълнителната власт- Недопустимо е противоконституционно отнемане и ограничаване на основни права и свободи на гражданите в условията на извънредно положение", уточни още Карадайъ.

  • 1
  • 2

Този уебсайт използва „бисквитки“ (cookies), за да анализира трафика и да персонализира съдържанието, което Ви предлага. Политика за поверителност