Мустафа Карадайъ от Парламента: С акта на избор на заместник-председател на НС ГЕРБ и БСП нанесоха удар по парламентаризма!

“Изборът на нов заместник-председател на Народното събрание днес, според нас е обида към парламентаризма, поредното падение на Народното събрание и народните представители от ГЕРБ и БСП, които извършиха този акт.

Кошмарът на майките  на деца с увреждания беше възнаграден от ГЕРБ и БСП. С този акт ГЕРБ и БСП се олицетворяват  с всичко онова, което символизира това недоразумение в политиката.  За тях хората са човекоподобни и ред други изявления на тази персона. За тях човеконенавистта е разбирането на демокрация или криворазбраната демокрация.

С този акт границата на търпимосст е прекрачена. Актът означава пълно отрицание на демократичните постижения. Означава да властва национализма, омразата, разделението, противопоставянето и агресията. Означава нагла провокация към парламентаризма и евроатлантическите ценности. Означава провокация към цялото общество. 

За ГЕРБ задържането на власт е над стабилността и сигурността на държавата."

Хасан Адемов: НОИ ТРЯБВА ДА МОЖЕ ДА КОНТРОЛИРА БОЛНИЧНИТЕ

- Г-н Адемов, премиерът Борисов каза днес, че предложението да не се плаща първият ден от болничния ще отпадне. Как ще коментирате
- Нека да изчакаме как ще се развият събитията, защото практиката показва, че често даваме и заден ход!


- Темата предизвика много коментари. Това ли беше правилният начин да се реши проблемът с фалшивите болнични и ако не, как да се ограничи този проблем?
- Нека се върнем назад във времето. През 2007 година беше променен Кодексът за социално осигуряване. Тогава се прие първият ден от временната нетрудоспособност да бъде за сметка на работодателите. През 2010 година Симеон Дянков като финансов министър предложи като антикризисна мярка първите три дни от болничния лист да се изплаща от работодателите и четвъртият ден - вече от Националния осигурителен институт. Като първите три дни болният получава като обезщетение по болест 70 процента от брутното трудово възнаграждение, а от четвъртия ден - вече 80 процента. Разбира се, тук вече изключвам трудовата злополука. По своя характер това плащане е осигурително плащане, тоест осигуряваш се, внасяш осигурителна вноска, споделена с работодатели в съотношение 60:40. Такава е философията на социалното осигуряване -плащаш, за да ползваш обезщетение при настъпване на осигурителното събитие.


- Каква беше логиката на предложението да не се плаща първият ден?
- Логиката на предложението произтича от анализа на работодателските организации или поне на част от тях, че през последните пет години броят на издадените болнични листове е увеличен два пъти. А сумите, които се изплащат за тези болнични листове по информация на Националния осигурителен институт (НОИ отчита от четвъртия ден нататък) са увеличени трикратно. Тези констатации са плашещи. Ако направим сериозен анализ, можем да стигнем до няколко извода. Първият извод е, че осигурителният доход през годините расте. Вторият извод е, че България по обща смъртност и заболеваемост е на първо място в Европейския съюз. На следващо място лекарите в болничната помощ, мениджърите на лечебните заведения са заинтересовани да бъдат приети повече пациенти в болниците. След като лежиш в лечебното заведение, в по-голямата част от случаите се издава болничен лист. Тук изключвам придобилите гражданственост фалшиви болнични листове. Фалшив болничен лист няма. За да говорим за фалшив болничен лист, трябва бланката да е сбъркана по някакъв начин. Националният осигурителен институт и работодателите получават онлайн от лекарите, които издават болничните, моментално информация. Ако той съдържа някакви технически грешки, което го прави фалшив, той не може да влезе в базата данни на НОИ. Друг е въпросът, че диагнозата, която е изписана в този болничен лист, може да го направи фалшив от гледна точка на съдържанието му, а не на формата му. Преди около месец синдикатите са предложили на премиера и финансовия министър около 40 мерки, по които има съгласие между работодатели и синдикати и между тях е предложението първите три дни от болничния лист да се изплащат от НОИ като осигурително плащане.


- А това няма ли да увеличи дефицита в НОИ?
- Над 4 милиарда лева са средствата, с които държавата подпомага бюджета на Държавното обществено осигуряване. Очевидно във фонда "Общо заболяване и майчинство" ще има още по-голям дефицит, отколкото е заложен. Това е така. При положение че осигурителните вноски се събират от една институция от Националната агенция за приходите. Издава ги друга институция - Министерство на здравеопазването, лекари под контрола на министерството. Болничните се плащат от трета институция - НОИ, без да има каквито и да било възможности за контрол. НОИ е задължен при постъпване на болничен лист да плаща. Това създава благоприятна среда за неефективен контрол, от една страна, и злоупотреби, от друга страна. Ако Националният осигурителен институт има някакви инструменти за контрол, а той такива в момента няма, нещата биха изглеждали по малко по-различен начин. Но когато тази отговорност е размита между трите институции, ситуацията е такава каквато е. Една голяма част от тези, които ползват болничните листове, на практика са хора, които боледуват. Преди малко казах, че заболеваемостта в България е на изключително високи нива. Населението застарява. Затова трябва да имаме предвид факта, че има и обективни критерии за увеличаване на броя на болничните листове. Разбира се, никой не отрича факта, че има така наречените тарикати, които ползват фалшиви болнични листове, като сливат петък, понеделник... и си осигуряват така наречените малки отпуски, за да реализират свои идеи.


- Какви мерки да се предприемат в тези случаи?
- Атаката трябва да бъде насочена именно към такива хора. Нима не се знае, че тези болнични около празниците са съмнителни. Нека да бъдат проверени точно те. Регионалната здравна инспекция, Регионалната здравноосигурителна каса, регионалните поделения на Националния осигурителен институт - това са институциите, които могат да контролират издаването на болнични листове. Работодателите, въпреки че отричат възможността да контролират процеса на издаване на болнични, могат да проверят режима, който е изписан в болничния лист. При съмнителните случаи може да има проверки и съответно да има наказани. Около 2500 са отменените болнични листове през 2018 година. А за последните три години има 20 случая на наказани лекари за издаване на фалшиви болнични. Това означава, че не е ефективен контролът.


-Споменахте, че българинът много боледува, а се обсъжда идеята да се повишат цените на клиничните пътеки. Това какво би означавало за нас като пациенти?
- От тези 400 милиона лева, с които се увеличава бюджетът на Националната здравноосигурителна каса за следващата година, около 200 милиона лева са за болнична помощ, тоест за увеличаване на цените на клиничните пътеки. Ако примерно разходите за изпълнението на една клинична пътека са X лева, в момента по-голямата част от клиничните пътеки са недофинансирани, което води до дефицити и задължения на лечебните заведения. Ако се увеличат тези пари, ще се подобри достъпът на осигурените лица до медицинска помощ. А що се отнася до заплащането на медицинските кадри, това е съществен въпрос. Заплащането на търговските дружества може да бъде уредено в Националния рамков договор, да се запише примерно определен процент от цената на клиничната пътека да отива за заплати. Но това може да бъде само предложение. Никой не може на търговско дружество да възложи пропорции за изплащане на работни заплати. Лечебните заведения, които са под контрола на министъра на здравеопазването - спешната помощ, трансфузионната хематология, психиатричната помощ, медицинският персонал в училища и детски градини, за тях е възможно да се възложи такава методика.


- Много хора имат резерви към работата на частните пенсионни фондове. Дават ли те гаранция за справедлива пенсия?
- Справедлив размер на пенсията трудно може да бъде дефиниран. Но що се отнася до проекта за изменение на Кодекса за социално осигуряване, там има гарантиращ механизъм и той минава през съхранението на брутния размер на внесените осигурителни вноски. Тоест ако през осигурителния период внесеш примерно 10 хиляди лева, минимум 10 хиляди плюс парите от доходността ще бъдат в твоята индивидуална партида. Никой няма да загуби от това, което е внесъл. Не е коректно да се сравняват пенсиите от държавното осигуряване и тези от така наречения втори осигурителен стълб. Идеята беше вноската във втория стълб да достигне 10 процента, за да може да разчитаме на адекватни доходи от втория стълб. Една част от осигурените във втория осигурителен стълб от първите кохорти е възможно да получават пенсия от Държавното обществено осигуряване плюс пенсия от частните фондове по-малка от размера на пенсията, ако я получаваха само от НОИ. Но това се отнася за хора, които са се осигурявали върху ниски доходи, които имат епизоди от безработица в трудовата си биография, които са били в сивия сектор. Става въпрос за хора, които имат по-малко от 4100 лева от индивидуалната си партида. Ако имат повече от 4100 лева, това означава, че те могат да получават така наречената допълнителна пожизнена пенсия за старост.

(в. Телеграф, 20.11.2019)

Посетителска група от ДПС Исперих, Кубрат и Ветово посети Европейския парламент по покана на Атидже Алиева-Вели

Групата посети Европейския парламентден след одобрението и на последния кандидат за Комисар от Унгария.

По време на посещението, групата от област Разград и Русе участва в представяне на начина на работа и историческото възникване на европейските институции и ролята на Европейския парламент. Участниците в групата посетиха и забележителности в европейската столица и се срещнаха с евродепутатите от ДПС.

„Вие посещавате Европейския парламент в ключов момент спрямо формирането на следващата Комисия, тъй като вчера след проведените изслушвания на кандидатите на Франция, Румъния и Унгария и последният кандидат за Комисар получи одобрение. През следващата седмица, по време на пленарно заседание в Страсбург предстои Европейският парламент да гласува предложения състав на Европейска Комисия, за да може тя да започне да работи по представяне на предложения в изпълнение на амбициозния план на Урсула фон дер Лайен“, изтъкна Алиева-Вели.

В допълнение, българският евродепутат обобщи, че за представителите в Европейския парламент предстои работа по редица значими направления. “През следващите години все повече ще се говори за така наречените “зелени мерки“ - за екология, опазване на околната среда и борба с климатичните промени. Това ще има своето отражение върху всички отрасли - земеделие, транспорт, строителство. Предстои ни дебатът по общата селскостопанска политика и реформа по отношение на прилагането й, очакваме възможно най - скоро и приемане на многогодишната финансова рамка. Ние ще настояваме за адекватно финансиране по общата селскостопанска политика и кохезионната политика, и за целеви инвестиционни мерки, защото те са от особена важност за България“.

Pic20191119

Д-р Нигяр Джафер: Хората трябва да могат да избират здравния фонд, в който се осигуряват

В бюджета за здраве през 2020 г. ще има с над 400 милиона повече. Ще стигнат ли обаче до пациентите и ще се подобри ли здравеопазването? На фона на започналата бюджетна процедура и предложението за децата да се плаща 1 лев потребителска такса, разговаряме със зам.-председателката на Народното събрание д-р Нигяр Джафер.

В интервю за DarikNews.bg депутатът от ДПС открои основните проблеми и необходимите реформи в здравеопазването и настоя, че пациентите трябва да могат да избират здравния фонд, в който да плащат вноските си.


- Бюджетът на Здравната каса за 2020 г. се увеличава с 450 млн., но това ще доведе ли до по-добро здравеопазване, каквото всички очакват? Може ли с тези допълнителни средства да се решат реално проблемите?

- Бюджетът на НЗОК за 2020 г. отново ще преповтори и препотвърди проблемите, които вече се очертаха. Касата генерира дефицит и това е една ситуация, на която сме свидетели през последните години. При положение, че имаме една каса с мощен монопол, сме свидетели как всяка година устойчиво се увеличава този бюджет с 400-500 млн. и всяка година се повтарят едни и същи проблеми – нарастващи неразплатени разходи на лечебните заведения, ниско мотивирани, слабо платени медицински специалисти, които предпочитат да емигрират извън страната, концентрира се здравеопазването в няколко големи града. След 5 години ще говорим за все по-затруднен достъп, особено в някои райони, защото се оказва, че конституционно защитеното уж право на достъп до здравеопазване ще се окаже химера. 50% от практиките за общопрактикуващите лекари са незаети в някои области, общинските болници са в незавидно финансово положение. Задълбочават се дисбалансите.

- Казвате – имаме една каса с мощен монопол. В такъв случай, може ли предложеният здравен модел от здравния министър Кирил Ананиев да бъде решението. Преди месеци бе предложено всеки да избира в кой фонд да внася здравните си вноски. Забуксувало ли е това предложение?

- Два пъти на големи събития беше представена идеята на екипа на здравното министерство за промяна в здравно-осигурителния модел. ДПС от самото начало защитава идеята за конкуренция. Българските граждани свободно трябва да могат да избират здравния фонд, където да се внасят техните здравноосигурителни вноски и да може да се осъществява контрол. Конкуренцията между повече от една каса ще доведе до по-добра прозрачност и контрол в системата. Идеята на екипа на министър Ананиев ни се струва правилен начин за излизане от сегашната ситуация, но винаги дяволът е в детайлите – това не може да се осъществи без да има единна интегрирана информационна система и електронно здравеопазване. Има и още един липсващ съществен елемент – липсата на остойностяване на труда на специалистите, които работят. Докато тези неща не се направят, няма как да се въведе какъвто и да е нов здравен модел.

Това са видимите пречки, но това е само върхът на айсберга. Най-съществената пречка е липсата на политическа воля да се случи това. Не казвам липса на компетентност, защото има достатъчно експертност от страна на политическите сили, които могат да направят работещ модел. Много е важно дали има политическа воля и дали управляващите са готови да понесат негативите, които неминуемо съществуват при въвеждането на всяко ново нещо. Но вече сме на етап, в който и експертно, и политически, обществото трябва да бъде убедено, че трябва да се предприемат, макар и непопулярни, действия в областта на здравеопазването. И пациентите, и работещите в системата, не харесват системата и искат промяна.

- Като заговорихме за непопулярни мерки, време ли е да се увеличи здравната вноска, но да няма доплащане от страна на пациента?

- Увеличението на здравната вноска е само една от стъпките. В момента един от основните проблеми е, че групите, осигурявани от държавата, се осигуряват на много по-ниска ставка. 24 лева е плащала държавата, например, за пенсионери, деца, учащи и някои държавни служители. Другите внасят много повече. Това е изключително нечестно. Ето защо има други стъпки, които могат да се предприемат преди да се пристъпи към увеличаване на вноската. Има други механизми, има други резерви, които не са използвани. Липсващият контрол води до източването на Касата. Ето още един механизъм, по който могат парите на здравноосигурените да се харчат по-ефективно. Темата, че пациентите доплащат 50%, което е много висок процент при сравнение с 25% в ЕС, показва, че има много работа и в тази посока. Доплаща се за медицински изделия, лекарствени продукти, избор на екип, престой в болница...Тези неща могат спокойно да бъдат покривани от здравните фондове, ако това влиза в договора между пациента и между здравния фонд и да се знае доколко полезни са тези взаимоотношения.

До момента няма избор, Касата изнемогва, защото всяка година и прехвърляме задачи, които са били пряка отговорност на здравното министерство – а тя няма потенциал да поема каквото и да било повече. Миналата година прехвърлихме Фонда за лечение на деца, тази година – медицинските пособия на хората с увреждания. Стигаме до темата, че уж се дават милиони повече, а тези пари вече е ясно къде отиват. А и голяма част от тази сума идва по нормален път - от увеличението на минималната работна заплата, от повишаването на осигурителните прагове, а не че ги дава министърът на финансите или премиерът.

- Смятате ли, че повечето отделени средства все пак ще стигнат до медицинските специалисти и най-накрая ще бъде удовлетворено искането им за по-високо заплащане?

- Още от началото на дебата за повишаването на заплатите на медицинските специалисти, ние твърдим, че министърът на здравеопазването няма механизми, по които да увеличи на всички еднакво заплащането. Министърът може да влияе върху заплащането на частите от системата, които пряко управлява – психиатрична помощ, центрове за хемотрансфузия, спешните центрове, но не и върху тези, които работят в болници и върху извънболничната помощ. Всички са частни структури - няма как със заповед на министъра да се промени нещо, ако сме реалисти. Не съм оптимист, но може повишаването на цените на клиничните пътеки да доведе до по-добро заплащане на някои групи от тези медицински специалисти.

Но освен обществения натиск за повишаването на заплатите, има и друг натиск, който не може да бъде избегнат – напускането и търсенето на препитание другаде. Също така бърнаут синдрома, на професионалното прегаряне, е най-изявен при медицинските специалисти. Акушерката, която беше малтретирала новородено, се оказа, че работи на три места, непрекъснато, не може да владее нервната си система, нито да има нормални реакции, и затова се стигна до онзи ужасен случай. Бърнаут синдромът става все по-типичен за медицинските специалисти и той е само една част от проблема.


- И понеже споменахме, че пациентите доплащат всичко – как гледате на предложението от страна на лекари и Българския лекарски съюз децата да плащат по 1 лев на джипито?

- От една страна колегите имат справедливи искания да получават в пълния размер заплащането, което според тях им се полага. От друга страна това беше своеобразен начин за даване на знак, че държавата и системата специално отделят внимание на децата, защото те са бъдещето на държавата. Тук дискусията е изключително деликатна. Но ми се струва много странно, че сега обсъждаме подобни теми, като това първият ден от болничните да не се заплаща, като най-острата реакция беше на майките с малки деца, сега възниква и темата да заплащат пълния размер на потребителската такса. Не смятам, че моментът е случайно подбран - отминаха изборите и ето че се отприщиха подобни искания. Преди избори не се смята, че това са популярни теми, които да се дискутират и с които да се дразни обществеността.

- И все пак тези фалшиви болнични ги издават някои лични лекари. Не трябва ли да се мисли как да се ограничи порочната практиката и да се засили контролът?

- Ако има хора, които издават фалшиви болнични листи, и такива, които ги потребяват, те трябва да бъдат наказани. И тук опираме до въпроса с контрола. Огромна част от тези хора наистина са болни, най-вероятно има такива, които злоупотребяват, и не може да наказваме огромната част от хората, които са добросъвестни, но заболяват отвреме-навреме, защото са живи хора. Тук държавата трябва да си влезе във функциите и да контролира и наказва с цялата тежест на законодателството. Не може на принципа „няма болнични, няма първи ден, значи няма проблем“. Не може да се подхожда по този начин. Това е опростенческо поведение, проблемът е сериозен, както и с ТЕЛК-овете.

(https://dariknews.bg, 16.11.2019)

Ерол Мехмед: Не приемаме аргументите на управляващата коалиция за болничните

Не приемаме аргументите на управляващата коалиция за болничните, за нас това е скрито увеличение на осигурителната вноска. Това каза народният представител от ПГ на ДПС и член на Социална комисия Ерол Мехмед пред журналисти във връзка с предложението първият ден от болничните да не се заплаща.

"Първо да кажа, че документът все още не е внесен в Народното събрание, затова нашият коментар ще бъде кратък. Категорично не приемаме аргументите на управляващата коалиция за тази мярка. За нас това е скрито увеличение на осигурителната вноска. Не може да се отнемат права на работници и ако това е въпрос на контрол това да се отнася към правата на почтените трудещи се. Още повече тук ще стане въпрос за правата на майките с деца", заяви още Мехмед.

Искра Михайлова с въпрос към кандидата за комисар на Франция

Изслушването на Тиери Бретон, предложен от Франция за кандидат за комисар по въпросите свързани с вътрешния пазар на мястото на Силви Гулар, която не получи одобрение от парламента преди месец, се проведе днес в Европейския парламент. 

В рамките на заседанието, евродепутатът от Движението за права и свободи/“Обнови Европа“  Искра Михайлова насочи вниманието на кандидат-комисаря към ползите за икономиката от модернизирането и развиването на конкурентоспособността на европейската индустрия. 

Като член на комисията по Промишленост, изследвания и енергетика и заместник-председател на група „Обнови Европа“, ръководещ тематична група по инвестиционна политика на групата, Михайлова постави въпрос, свързан с очакваните мерки за постигане на тласък към дигитална трансформация, профилирани центрове за иновации, автоматизация и цифрови умения във всички сектори на европейската индустрия, особено в тези, спрямо които модернизацията изостава - като строителния сектор. 

Българският евродепутат подчерта, че в портфолиото на г-н Бретон попада както цялостната дългосрочна стратегия за индустриалното бъдеще на Европа, така и изготвянето на стратегия за малки и средни предприятия. „За мен тези две инициативи вървят ръка за ръка: Европейска индустрия и малки и средни предприятия. Следователно, бихте ли могъл да ни разясните връзките между новата европейска индустриална стратегия и новата стратегия за МСП“, допълни Михайлова.

В своя отговор, г-н Бретон подчерта важността на строителния сектор, който генерира 9% от европейския брутен вътрешен продукт чрез 3 000 000 компании и 18 000 000 работни места и отбеляза, че модернизирането на сектора предстои с оглед въвеждането на 3Д-принитирани компоненти и използването на изкуствен интелект. Това налага подготовка и специализиране на бранша, което ще бъде подкрепено от финансиране за дигитални хъбове на ЕК. В допълнение, кандидатът за комисар изтъкна, че по отношение на МСП неговата визия се основава на намаляване на административните пречки, активна подкрепа в предоставянето на финансиране за МСП, подкрепа за адаптирането им към единния пазар, за развиването на умения и за постигане на устойчива икономика и назначаването на специален представител за МСП.

След изслушването, предстои ресорните комисии, които днес изслушват френския, унгарски и румънски кандидат да преценят качествата и отговорите на изслушаните кандидати за комисари и да ги одобрят или отхвърлят. При положително становище относно трите оставащи кандидата, по време на следващата пленарна сесия Европейският парламент ще гласува дали да одобри започването на мандата на новата Европейска комисия на Урсула фон дер Лайен.

20191114 IM 1

 

Илхан Кючюк: Чакам скоро решението на Европейския съвет за Северна Македония да бъде преразгледано

България изпълни критериите за членство в Шенген, но то е въпрос и на политическо доверие. Нашите либерални партньори са притеснени от поверяването на ключови министерства в сферата на сигурността на представители на националистите


- Г-н Кючюк, бяхте определен за основен докладчик на Европарламента за Северна Македония в следващите 5 г. Това е признание за вас -български евродепутат досега не е бил докладчик на такова важно досие, но може ли да се тълкува и като знак към България?

- Винаги съм казвал, че успехът на всеки български гражданин е успех и за България. Убедено вярвам, че политика се прави в името на поколенията напред. Воден от този принцип, ще наблюдавам и оценявам постигнатия прогрес безпристрастно, въз основа на постигнатите резултати. Северна Македония провежда тежки реформи и постигна много в името на членство в" ЕС. Страната направи също толкова тежки компромиси, показвайки политическа смелост и визия в името на добросъседските отношения, като нееднократно доказа, че е част от европейското семейство.


- Какво ще работите вие, след като Европейският съвет отказа на Северна Македония и Албания старт на преговорите за членство? Какъв е сценарият оттук нататък?

- Европарламентът и Еврокомисията изразиха категорична и еднозначна подкрепа за политиката на разширяване. Европейският съвет обаче беше на друго мнение, като очаквам в най-скоро време това решение да бъде преразгледано. От известно време се говори за промяна на Копенхагенските критерии, но без особена конкретика - никой не е виждал разписано предложение за такава промяна. Как би изглеждало, как ще бъде реализирано? Ще засяга ли и държавите, които вече са започнали предприсъединителни преговори като Сърбия и Черна гора? Преди срещата на върха ЕС - Западни Балкани в Загреб и трите институции трябва да имат консолидирана и еднозначна позиция по този въпрос. Западните Балкани не могат да бъдат в чакалнята на ЕС, а интегрална част от самия него.
Спомнете си България в началото на 90-те години на XX век, която с няколко бивши комунистически държави стояха като "черна дупка" на Европа. Но чрез вътрешнополитически промени, общи усилия и реформи ние успяхме да се присъединим към НАТО през 2004 г., а малко по-късно и към ЕС през 2007 г.


- Отбелязваме 30 г. от свалянето на комунистическия режим - как оценявате този период и извървения преход?


- България успя да осъществи мирен преход от тоталитаризъм към демокрация благодарение на уникалния етнически модел, чийто архитект е д-р Ахмед Доган. Страната ни бе обединена от общата консенсусна кауза за европейско развитие, изразяваща се в членството в НАТО и ЕС, и успя да я реализира. За съжаление, през последните Юг. България няма ясни приоритети, стратегия и посока, движи се инерционно и хаотично. Превърнахме се в най-бедната и обезлюдяваща нация. В много от случаите не търсим и не намираме мястото си в ЕС и международните организации, в които членуваме, а стратегическите решения се вземат ад хок, без водеща визия. Тревожно е, че 30 г. след падането на Берлинската стена се изграждат нови стени между хората, основани на езика на омразата.


- Докладът на ЕК препоръча мониторингът за България да отпадне. Правили ли сте проучване сред колегите си в ЕП -какво е становището им?


- Винаги сме изтъквали, че Механизмът за сътрудничество и проверка е неефективен с оглед постигането на трайни промени, с ограничен обхват е и поради това е и несправедлив. Механизмът се прилага спрямо България и Румъния, като подобни мерки не бяха предприети спрямо по-старите държави със сходни проблеми или по-късно присъединилата се Хърватия. За съжаление, все още са налице множество инструменти в областта на правовата държава, които се прилагат регионално или секторно.
Ние настояваме за установяването на механизъм за правовата държава, приложим на равни начала към всички държави членки. Още през 2016 г. ЕПлодкрепи доклад в тази насока на колегата от либералите Софи инт Велд за създаването на Пакт за демокрация, правова държава, и основни права, който да интегрира съществуващите инструменти и да осигури еднакво третиране за всички. Затрудненията при прилагане на чл. 7 от ДЕС бе допълнителен алармен сигнал за необходимостта от този инструмент и всички очакваме конкретните действия на ЕК в тази насока.


- Отпадането на мониторинга крачка ли е към Шенген, както прогнозираха ваши колеги?


- България трябва да е част от шенгенското пространство и това е основна позиция на ДПС. Страната ни отдавна изпълни критериите за членство, имаме и достъп до европейските системи за гранична сигурност. Членството в Шенген е въпрос и на политическо доверие. Нашите либерални партньори например изразяват силни притеснения, свързани с поверяването на ключови министерства в сферата на сигурността на представители на националистите.


- Какви са очакванията ви от новата ЕК - ще бъде ли ефективна тя, като наблюдавахте процеса на сформирането й?


- По-късното формиране на ЕК не е прецедент. Европарламентът има достатъчно инструменти за контрол и това се_видя при изслушванията на трима от комисарите. И те могат да бъдат активирани, когато има политическа воля. Пред нас стоят важни въпроси, които чакат своите законодателни решения. Очакванията ни са Колежът на комисарите да бъде сформиран до края на месеца.


- Непрекъснато се удължава срокът за излизане на Великобритания от ЕС. Брекзит вече се определя като най-голямата грешка на Великобритания от Втората световна война насам. Кога и как може да се сложи край на тази агония?


- Последният етап на Брекзит е учебникарски пример как липсата на консенсус между двете основни сили може да постави страната в тежка политическа и конституционна криза. Позицията на ЕС е непроменена по този въпрос. Седна-единствена разлика - този път първо ще изчака решението на Лондон. Досега беше обратното. Предстоят важни избори на 12 декември във Великобритания, които ще дадат по-голяма яснота за последващите действия.


- Наскоро бяхте отново избран за вицепрезидент на АЛДЕ, при това с най-висок резултат. Какви са акцентите от работата ви като такъв?


- Резултатът, който получих, е преди всичко международно признание за последователната политика на ДПС. През годините ние се утвърдихме като една от най-стабилните и развиващи се партии в Източна Европа. И занапред като член на бюрото ще работя за подкрепата и развитието на либерализма.


- Каква е оценката ви за резултатите на ДПС на местните избори?


- ДПС утвърди своите позиции и разшири географията си в местната власт. Резултатите показват, че отбелязваме повишаване на броя мандати - 47 кметове на общини, 37 от които кандидати от ДПС, 9 подкрепени като коалиция и 1 независим. Бяха избрани и 916 общински съветници от ДПС, или приблизително 18% повече. Приемаме това като огромно доверие, но и отговорност.

(в. 24 часа, 14.11.2019)

Изказване на Йордан Цонев относно Закона за държавния бюджет на Република България за 2020г.

 "Този бюджет е още от същото, повече от същото". Сега да видим кое е същото, защото няма лошо да има още от същото и повече от същото, ако това същото всички го искат и ако наистина води до изпълнение на целите, които си поставяме като държава.

Трябваше да има реформи, които да бъдат финансирани от бюджета. Това каза заместник-председателят на ПГ на ДПС Йордан Цонев по време на дебата по бюджет 2020 г.

"От 1997 г. ,много държа журналистите това да го запомнят, защото цитират неправилно, има традиция всеки бюджет да получава някакво наименование. Да, тогава от тази трибуна нарекохме първия бюджет след правителството на Жан Виденов - бюджет на наследството. След това тази традиция продължи. Съжалявам, че този път ми беше справедливо "отнето" правото опозицията да сложи име на този бюджет. Име му сложи председателката на Бюджетна комисия г-жа Стоянова. "Този бюджет е още от същото, повече от същото".

Сега да видим кое е същото, защото няма лошо да има още от същото и повече от същото, ако това същото всички го искат и ако наистина води до изпълнение на целите, които си поставяме като държава. Същото е една относителна стабилност с увеличение на приходите и респективно на разходите. Същото е стремежа към балансирана фискална позиция, който в тази 2020 г. вече и по проект е заложен така като балансиран. Същото е стремежът за плавно увеличаване на доходите в сектор образование, а вече и в сектора на държавната администрация. Това също е добре. Същото е това, че ще се увеличат и приходната част на бюджета и приходите. Същото е поддържане на една устойчивост и тук нека да кажа, че поддържа я един устойчив растеж. Дотук добре, обаче има от същото, че и повече, за неща, които не бихме искали да ги виждаме в бюджета и за които се надявахме, че все пак ще има някакво развитие в положителна посока", заяви още Цонев.

Той посочи, че ДПС няма да подкрепи бюджет 2020 г. „Добронамерени сме“.

 

Този уебсайт използва „бисквитки“ (cookies), за да анализира трафика и да персонализира съдържанието, което Ви предлага. Политика за поверителност