Декларация на Мустафа Карадайъ от името на ПГ относно циничното изказване на вицепремиера

УВАЖАЕМА ГОСПОЖО ПРЕДСЕДАТЕЛ,

УВАЖАЕМИ ГОСПОЖИ И ГОСПОДА НАРОДНИ ПРЕДСТАВИТЕЛИ!

Ние от Движение за права и свободи искаме оставката на вицепремиера Валери Симеонов.

В началото говореше за майките роми с „инстинкти на...“ (трудно ми е да го цитирам дори) – за подобно поведение от Съвета на Европа  посочиха фашистки партии в Българския парламент. За цитираното изказване беше осъден за ксенофобия и език на омразата от българския съд.

После беше тупането по гърдите след позорното му поведение на границата с възрастна жена. Смесвайки понятия и представяйки за патриотизъм едно брутално нечовешко поведение.

После пък беше заплашването на журналисти чрез официалния сайт на Министерския съвет.

И ред подобни действия и думи. Всеки път премината червена граница.

Предупреждението ни при създаването на правителството беше неглижирано. И следващите ни предупреждения също.

Дойде ред на последното изявление – брутално, цинично, показващо истинското лице на най-уродливото съчетание на облечен с власт.

За майки на болни деца, пред които всеки човек и властник би трябвало да изпитва респект – за стоицизма, за героизма, за любовта, за хуманността, за вярата и надеждите им, един вицепремиер, загубен в собственото си неведение, изрече най-ужасните думи, които могат да се изрекат. И осъди не просто себе си.  Нанесе щети на държавата ни.

Проблемът не е само политически, но и морален. Той е и цивилизационен.

Ничии извинения вече не вършат работа.

Цинизъм е да отговаря за етническите и демографските въпроси. Такива като него нямат място не във властта, а в политиката. Цинизмът на управляващите не може да компенсира незнанието, неумението, неспособността да управляват.

Участието му в правителство на демократична България с парламентарно управление, правова държава по Конституция, е недопустимо. Не е необходимо да бъдат изброени всички случаи, когато негови думи и действия са били обект на критика и определяни като несъвместими с по-горе посочените определения за държавата.

Но, за да не счупят вредната конструкция, ГЕРБ подлагат под риск държавата. Пред държавата те избират властта.

Говорят за стабилност.  

А всъщност, упадък и бедност, липса на справедливост, хаос – това можеше да е достатъчно, но от известно време основно се налага липсата на човечност.

Това ли е стабилността, за която говорят от управляващото мнозинство: стабилност в скандалите, гафовете, кризата на демокрацията, ерозията на държавността. В отдалечаването от хората и решаването на техните проблеми.

Час по-скоро този вицепремиер трябва да си отиде. Той е воденичен камък не само на шията на ГЕРБ, а и на страната.

С оставането на този вицепремиер във властта България освен най-бедната, вече е и най-нехуманната държава в ЕС. В цивилизованите страни при такива прояви си тръгва не само министър, но и премиерът.

ГЕРБ трябва да знае, че нито продуцираните скандали, нито режисираните такива, гарнирани с отсъствие на премиера от страната, ще решат проблемите. Нито следващите скандали ще потулят предишните. Нито ще прикрият липсата на реформи, на истинска работа.

Другият вицепремиер призна в изявление от 23 октомври, че коалицията през последните 6-7 месеца (според него, а според нас от самото начало) не работи и „ангажира обществото с неща, които... не са хубави и не са нормални“. Разполагаме ли с лукса да загубим време за още един мандат. Кой ще ни върне времето? Кой ще върне загубеното време на хората? Не е нормално това, което се случва и то час по-скоро трябва да приключи.

УВАЖАЕМА ГОСПОЖО ПРЕДСЕДАТЕЛ,

УВАЖАЕМИ ГОСПОЖИ И ГОСПОДА НАРОДНИ ПРЕДСТАВИТЕЛИ!

Демокрацията у нас е в криза, държавността е в агония. Участието на вицепремиера в разрушителния процес е сериозно. Превишаването на власт, изземването на функции, неадекватното поведение в сектора, за който отговаря, са най-малкото, което може да се посочи за конкретния вицепремиер.

В създадената ситуация има няколко възможности – или си отива един вицепремиер, или си отива цялото правителство, или позорът е за цялата държава.

Решението дали да си отиде един вицепремиер или не е ваше. Решението да си отиде целият кабинет ще бъде на българските граждани.

Ако този вицепремиер не си отиде от властта, ние от ДПС ще предприемем последващи политически действия, за да защитим демокрацията, да реанимираме държавността и да спасим България.

 

Изказвания на Йордан Цонев

Ако приемете точката за изслушване на вицепремиера Валери Симеонов, ДПС няма да остане в залата. Да унижаваме избирателите си, като слушаме един циник. Това каза зам.-председателят на ПГ на ДПС Йордан Цонев в обратно становище. „Когато парламентът прави искане за изслушване на човек от изпълнителната власт обикновено това става, когато има ситуация, свързана с политики“, обясни той. „А не когато става въпрос за морал, за абсолютна липса на какъвто и да е морал, за цинизма на един човек, който вече няколко години взривява обществото с циничните си изказвания“, заяви Йордан Цонев. „ДПС е против този човек да идва в НС и да ни се обяснява“, коментира той. „Думите му са срам и позор за цялата ни страна. Не виждаме никакви адекватни действия от изпълнителната власт“, каза още Йордан Цонев.

Велислава Кръстева: Опозиция сме, но не подкрепяме принципа "стани да седна"

БСП и ГЕРБ още не са узрели за партньорства

Велислава Кръстева е депутат от ДПС и дългогодишен ръководител на пресцентъра на партията. В правителството на Пламен Орешарски е заместник-министър на културата. Родена е в Плевен. Завършва музикалното училище в града със специалност виолончело. Магистър е по политология и бакалавър по икономика.

- Госпожо Кръстева, Ахмед Доган беше определил Русия като незаобиколим фактор, но неотдавна се срещна и с американския посланик. Как трябва да тълкуваме ситуацията?
- Практика е с нас да се срещат представители на посолствата. Такъв диалог е необходим. Дори ще ви кажа нещо повече - американският посланик,както и повечето дипломати провеждат срещи с лидерите на основните политически партии. Даже тези дни бяха разпространени снимки от други такива срещи на посланика. Но те не предизвикват подобен интерес и знаете ли защо? Защото е важно с кого се срещат. Личности като почетния председател на ДПС Ахмед Доган с биографията си, с визионерството си представляват национален капитал и във всяка нормална демократична държава не само посланиците, но и представителите на политическия елит ги търсят за срещи, особено когато държавата се намира в кризисна ситуация. А ние се намираме в кризисна ситуация.
Търсят ги, за да дадат своята оптика, за да разговарят с тях за възможните решения, за бъдещето.

- Затова ли миналата седмица Валентин Касабов обяви, че Волен Сидеров ходи редовно в Сараите на Доган, но пък Сидеров се зарече да го съди?
- Нека да не бъркаме нещата. В така наречената малка коалиция вървят процеси, които силно напомнят един стар каубойски филм - "Добрият, лошият и злият". Единият арогантно-циничен, другият извън протокол и правила и третият нахлупил синьо легенче на главата си с призива "Ребята, давайте жить дружно". Всичко и на всяка цена, за да задържат властта.

- Как ще коментирате думите на Валери Симеонов за майките на деца с увреждания и искате ли оставката му?
- Искрено се надявам, че до редакционното приключване на броя на "Галерия" оставката на това недоразумение ще бъде факт. Защото тази персона е несъвместима с позицията, която заема. Вече година и половина ние настояваме, първо, за недопускането на националистите във властта и после - за демонтирането им от управлението. Но за съжаление призивите ни не бяха чути. С какво е по-различен Симеонов, когато бута и дърпа възрастни жени на границата, когато нарича жени "майки с инстинкти на улични кучки" и днес, когато арогантно ги нарича "кресливи жени с уж болни деца". С темата за думите и поведението на този човек трябва да се занимават специалисти медици. Той няма място нито във властта, нито в демократичните институции на държавата.

- ГЕРБ и БСП бягат от официално обвързване с ДПС. Защо се превърнахте в нежелан партньор?
- Може би и двете политически сили все още не са узрели за партньорства в добрия политически смисъл на думата. У нас сякаш битува разбирането на големите партии, че добрият партньор е този, който заема малка електорална ниша и не ти се бърка особено много в работата, когато си на власт. Модерната политика изисква ново отношение към партньорствата. Това е въпрос, който стои и пред елитите в повечето европейски държави. Което ще рече да се търсят общите ценностни основания, приоритети и съответните начини за тяхната реализация и отстояване.

- По повод факта, че напоследък ДПС осигурява кворума в Народното събрание, Корнелия Нинова каза: "В момента ДПС управлява с ГЕРБ, а "Обединени патриоти" са щастливи от това". Такава ли е действително политическата картина?
- Ето потвърждението на горните ми думи. Моделът "стани да седна е контрапродуктивен. Не носи нищо, а само механичната замяна на едни с други. А най-важният въпрос е "А сега накъде?".

- Определяте се като опозиция, но прави впечатление, че критиките ви са насочени единствено към патриотите. Защо не атакувате ГЕРБ?
- Изкушавате ме отново да ви върна малко назад - непосредствено преди съставянето на това правителство. Тогава не друг, а именно ГЕРБ отчете, че имаме много голямо съвпадение на програмите -като приоритети и решения. Обаче, пренебрегвайки предупрежденията ни за рисковете, които носи, те сметнаха за по-изгодно за себе си да направят коалиция с националистическите формации. Идеята е, че малкият партньор трябва да слушка и да папка.
Днес резултатът е налице. Политика на гасене на пожари, раздирана от скандали, и неработещи институции. И отговорността за това е изцяло на най-голямата партия ГЕРБ.

- В каква кондиция е ДПС в момента - има ли го още проблема с разделението на мюсюлманите заради партията на Лютви Местан?
- Ако трябва аз да дам оценка за кондицията, то намирам, че партията е с много добър тонус. И ще ви напомня - ДПС е европейска либерална партия, която стои на много солидна ценностна основа. ДПС е с дълга, почти 30-годишна политическа биография, неизменно парламентарна. Така че струва ми се малко несериозно сравнението със спорадично възникнали и затихнали политически субекти. Работим изключително интензивно. Преди две седмици проведохме семинар, на който часове наред работихме върху програмата ни с оглед на новите реалности и предизвикателства. Работата ни беше разделена по панели, по отделните секторни политики, европейското измерение и организационно-партийна дейност. Трябва да ви кажа, че толкова качествена и задълбочена работа по секторните политики и възможностите за тяхната реализация едва ли друга политическа партия може да предложи. С много дълбока експертиза и модерна визия. Както каза председателят ни Мустафа Карадайъ - ние работим върху програма за ускорено, догонващо развитие. И още нещо, което е много показателно - тази седмица при частични избори за кмет в село Суходол, община Главиница, нашият партиен кандидат Недрет Алил спечели на втори тур с убедителна победа срещу кандидата на ГЕРБ.

- Кое е най-важното послание от последния семинар на ДПС?
- Ние работим за промяна на модела. Къде каква промяна е необходима, така че да се стабилизира икономически държавата, за да се стигне до модел, който да даде на българските граждани по-високо качество на живот.
Нашето разбиране е, че този модел не може да се промени на принципа "стани да седна". Затова казваме, че алтернативата на това управление е управленска програма за ускорено развитие, около която да се обединят всички. И чак след това да се мисли кой и как да реализира програмата.

- Същото направиха и БСП с "Визия за България".
- Не е същото! Принципът е различен. БСП правят своя програма, която искат да реализират, ако те вземат властта. А ние искаме всички системни партии да се обединим около обща програма и чак след това да се мисли за коалиции и правителство.

- Вие ги подкрепихте обаче при вота на недоверие към правителството за политиките в сектор "Здравеопазване".
- Подкрепата ни бе принципна. Ние сме опозиция на това управление. Подкрепихме ги, въпреки че разбирането ни за сектора е принципно различно. Няма да изброявам всички различия, защото те са концептуални и засягат, мисля, почти всички сфери на темата. Общото е едно - че действащият в момента модел, ако въобще има такъв, е провален.

- Притесняват ли ви реакциите след убийството на журналистката Виктория Маринова?
- Самият случай и последвалите реакции будят тревога. Индикатор са за много тежко разделение в обществото и недоверие в институциите. Разследването се пренесе на полето на журналистиката, смесиха се понятия, което допълнително нагнети напрежението. България влезе в световните медии след мигновената квалификация, че става въпрос за посегателство срещу разследваща журналистика. В подобни тежки ситуации отговорността на медиите е огромна. И те трябва да си дават сметка какво може да последва дори от една погрешно казана от тях думичка, прибързани заключения и пази боже, обвинения и присъди. Много е важно да се внимава как се поднася новината и какви квалификации се правят, тъй като свободата на словото не е слободия.

- Опетнена ли беше държавата, правилно ли Борисов извика посланиците?
- В такива моменти трябва да се запитаме кой има интерес от това. И да помислим чия запазена марка е клепането на България пред света. Има политически групи, които през годините така и не намират представителство в парламента, просто защото не генерират достатъчно подкрепа. Те обаче смятат, че има някакви външни сили, които да ги "инсталират" във властта.
За тази цел близките до тях медии използват всеки повод, в нарушение на всички етични норми, да раздават квалификации, от което страдат всички. Най-вече целостта нат. нар. гражданско общество. Тези политици и журналисти действат на принципа "колкото по-зле, толкова по-добре". Говоря за представителите на т.нар. "автентична десница" и нейните отломки, лидери и прилежащите им обръчи от медии. Най-лошото е, че именно те са токсични и създадоха силно замърсена публична и медийна среда, в която диалогът е последното, което биха допуснали да се случи.
Въпрос на зрялост и на политическия елит и на обществото е дали ще успеят да преодолеят това предизвикателство. Дали ще сработи имунната система на демокрацията.

- Все повече анализатори казват, че либералният модел е създал кризата в Европа. И спасението е именно в християнски правителства като това в Унгария. Какво е вашето мнение?
- В Европа се говори за криза на либералния модел, но очевидно алтернативата не са националистите. Защото те са деструктивни по същността си. Освен това политиката на противопоставяне и разделяне никога не е била конструктивна. Първо трябва да се отговори на въпроса какво очакват хората, гражданските общества от политиците си и от държавите си и от Европа. А те искат едни и същи неща - по-добро качество на живот, сигурност за бъдещето си и гарантиране на гражданските им свободи. Европа и всяко правителство трябва да отговори на тези очаквания.
ДПС има собствена, неизменна линия на поведение - европейска и евроатлантическа ориентация. Ще напомня, че именно д-р Доган още през 1990 година каза, че България трябва да е пълноправен член на ЕС и НАТО. И днес, почти 30 години по-късно, тази идентичност, тази принадлежност няма алтернатива.

(в. Галерия, 24.10.2018г)

Неджми Али за Бюджет 2019: Ограничаване на административните разходи и по-голяма ефективност

Орязването на финансирането по програмата ИПА II за Турция е в ущърб на Съюза и на отношенията Брюксел-Анкара

„Общият размер на бюджета на Европейския парламент за 2019 год. се очаква да бъде 1.999 милиарда евро. Това означава, че делът на Парламента от общите административни разходи ще остане на нивото от 18.5%, което е най-ниското за последните 15 години“.

Върху това акцентира евродепутатът от Алианса на либералите и демократите за Европа Неджми Али по време на обсъждането на бюджета на ЕС за следващата година, което се проведе на 22 октомври в Пленарна зала в Страсбург.

Българският евродепутат бе докладчик от страна на АЛДЕ за бюджета на Парламента и на другите институции, извън Европейската комисия. Той обяви, че за правилното и ефективно функциониране на тези институции е необходимо да им бъде осигурено достатъчно финансиране. „Предлагаме да се възстановят орязванията в бюджетите, извършени от Съвета, на четири от тях, а именно: Съда на Европейския съюз, Европейския комитет на регионите, Европейския икономически и социален комитет, както и на Службата по външни дейности. Освен възстановяването, в някои случаи се налагат и известни допълнителни увеличения. Тези институции имат сериозно отношение към успешното функциониране на ЕС”, заяви Неджми Али.

Евродепутатът се фокусира в изказването си и върху орязването на финансовите средства по предприсъединителната програма за Турция, преди всичко по бюджетната линия „Подкрепа за политическите реформи“. Неджми Али коментира: „По предложения от Европейската комисия бе заложен предварителен бюджет от 244.1 милиона евро за тази линия, но Съветът на ЕС намалява финансирането с почти 60%. В допълнение от средствата за южната ни съседка са намалени още 66.8 милиона евро по други две линии, като 50 милиона евро от тях са свързани с Механизма за бежанците в Турция.“ Българският евродепутат изрази несъгласие с това действие, което по неговите думи е в пряк ущърб на интересите на Съюза. „Тези намаления ще лишат Комисията от възможността за адекватно управление на отношенията между ЕС и Турция. Това неминуемо ще има негативен ефект върху отношенията Брюксел-Анкара”.

В заключение българският евродепутат посочи, че „Като се изключат твърде големите и необосновани съкращения в някои направления, смятаме, че цялостният подход към Бюджета за 2019 г. е правилен и очакваме нашата позиция да бъде отстоявана по време на предстоящата помирителната процедура.“

 

Илхан Кючюк от Лондон: Идеята за Брекзит започна с лъжа и не може да приключи така

Евродепутатът взе участие в многохилядния протест срещу Брекзит в Лондон

Илхан Кючюк, член на Европейския парламент от АЛДЕ/ДПС, взе участие в анти-Брекзит протеста, по време на който над половин милион души призоваха за провеждането на референдум за условията по сделката за напускане на ЕС. Евродепутатът бе в Обединеното кралство по покана на Либералдемократическата партия в качеството му на вицепрезидент на партия АЛДЕ. И въпреки че британският премиер Тереза Мей отхвърли идеята за провеждане на втори референдум, според Кючюк е време за равносметка.

„Тук съм, защото каквото започна с лъжа, не може да приключи с лъжа. Време е да приемем истината, а тя е, че Брекзит е глупава и болезнена идея, която нe може да се реализира в интерес на гражданите. Те са тези, които трябва да получат финалната дума, и в това е силата на демокрацията. Вярвам, че Европейският съюз и Обединеното кралство имат общо бъдеще напред и можем да се противопоставим на тази грешка, наречена Брекзит“, заяви Кючюк пред британски медии.

Протестът бе организиран от групата "People’s vote" и по първоначални оценки се очакваше в демонстрацията да се включат около 100 000 души, но според организаторите над 600 000 са изпълнили улиците около британския парламент в Лондон. На митинга имаше много депутати от големите партии в страната, а речите бяха открити от кмета на Лондон Садик Хан. През изминалата седмица лидерите на ЕС посрещнаха в Брюксел със скептицизъм последните предложения на британския премиер Тереза Мей за Брекзит и въпреки че крайният срок за напускане на ЕС наближава, двете страни изглежда са далече от постигане на споразумение.

IMG 20181020 1

Джебелчани пред отломка от Стената, която… Джебел събори

Геополитическите мащаби са нищожни за човешкия дух, когато е изпълнен с желание за свобода. 2000 километра делят Джебел от Берлин, но площад „19 май” е първата крачка, довела до събарянето на Стената, която разделяше десетилетия наред Европа и държеше в страх половин континент.

„Онзи митинг през онзи месец май срещу Възродителния процес даде началото на промяната, а вятърът на свободата се превърна в ураган, който помете Берлинската стена…” - е основният акцент във всеки възпоменателен митинг на малкия площад в Джебел…

Делегация от родопския град гостува в Европарламента. Общински съветници, представители на Общинска администрация и общественици не пропуснаха да се снимат пред панела от Берлинската стена пред Европейския парламент. Автентичното парче е високо 3,6 м и тежи 3 тона. Поставено е в пешеходното пространство пред входа на сградата на Парламента, като символ на разширена и обединена Европа.

Групата бе на посещение в Брюксел по покана на българския евродепутат Неджми Али. Домакинът запозна гостите със съществото на своята дейност в Комисиите по бюджети и Бюджетен контрол в контекста на Бюджет 2019 на ЕС, както и за периода на следващата финансова макрорамка. Неджми Али представи актуалната политическа ситуация в рамките на Европейския съюз във връзка с предстоящите избори за Европарламента през следващата 2019 г.

Освен работната част на посещението, гостите имаха възможност и да разгледат забележителностите на столицата на Европа по време на двудневната им визита.

Неджми Али: 1,3 млрд. евро за техническо оборудване и по-сигурни митници на външните граници на ЕС

1,3 милиарда евро ще бъдат вложени в техническо оборудване по външните граници на Европейския съюз. Финансирането е предвидено за следващия програмен период 2021-2027 г.

Това стана ясно по време на заседание на Комисията по бюджетен контрол (CONT) на Европарламента, на което беше разгледано становище до Комисията по вътрешен пазар и защита на потребителите (IMCO) по предложен от Европейската комисия регламент за създаването на Инструмент за финансова подкрепа при закупуване на оборудване за митнически контрол.

„По външните граници на ЕС са разположени 2 140 митнически пункта, които играят важна роля при осигуряването на значителна част от традиционните собствени ресурси. Така те генерират приблизително 15% от приходната част на бюджета на Съюза. Пълното събиране на митническите такси, което е една от целите на този регламент, ще съдейства при опазването на финансовите интереси на Съюза и при поддържането на единния пазар. В тази връзка, предложението на Европейската комисия за регламент за създаването на Инструмент за финансова подкрепа за придобиване на оборудване за митнически контрол, в рамките на Фонда за интегрирано управление на границите, осигурява необходимите финансови ресурси за митническите органи на държавите-членки да изпълняват поставените им задачи. Този Инструмент има за цел да подобри равнопоставеността между държавите при извършването на митнически контрол, като по този начин се избягва пренасочването на потока от стоки към най-слабите пунктове”, заяви евродепутатът Неджми Али от Алианса на либералите и демократите, който бе докладчик по становището.

Той подчерта, че финансовите средства, предвидени за оборудването за митнически контрол, ще окажат подкрепа при закупуването, поддръжката и модернизирането на съответните апаратури за митнически контрол, покриващи широк диапазон от проверки. Инструментът следва също така в някои случаи да финансира и апаратури за откриване, използвани за целите на контрола извън стандартните митнически процедури.

„Предложението на Комисията е в съответствие и ще даде своя принос за постигането на целите на Митническия съюз. Предложеният инструмент ще допълни действията, предвидени в програмата "Митници" на ЕС. Освен това, предложението е в съответствие с политиките на Съюза в областта на безопасността и сигурността. Инструментът ще даде възможност да се максимизира ефективността на използване на бюджета на Съюза, чрез подпомагане на съвместното придобиване и оперативната съвместимост на оборудването за контрол. Така се подкрепя и сътрудничеството между агенциите, като елемент от европейското интегрирано управление на границите. Предвижда се синхронизиране на дейностите между Програмата на ЕС за борба с измамите и Инструмента за оборудване за митнически контрол, като по този начин се допринася за защитата на финансовите и икономическите интереси на Съюза и неговите държави-членки”, посочи още Неджми Али.

Българският евродепутат предложи в регламента да бъде разработено ново приложение, което да представи ориентировъчен списък на т.нар. обосновани извънредни обстоятелства при финансиране, надхвърлящо някои финансови ограничения в рамките на Инструмента.

alde party logoALDE Charter of Values

АЛДЕ
Либерален интернационал
Либсен
Европейски парламент
ЕС

Този уебсайт използва „бисквитки“ (cookies), за да анализира трафика и да персонализира съдържанието, което Ви предлага. Политика за поверителност