Мустафа Карадайъ: Оставка на министъра на МОСВ или на целия министерски съвет

"Г-жо председател, преди малко чухме оценката на министър Емил Димитров към цялостната работа на правителството. След тази ясна и категорична оценка за работата на Министерски съвет от министър, част от това правителство, ние от ДПС считаме, че следва да поканите министър-председателя и той от своя страна или да опровергае казаното от министъра и да предложи неговото освобождаване, или да дойде тук да потвърди казаното и да подаде оставка на целия Министерски съвет", каза председателят на ДПС Мустафа Карадайъ.

Според лидера на ДПС така ще се сложи край на 10-годишното политическо безвремие, в което ГЕРБ пребивават във властта. "Ние разбрахме, че различните министерства не си комуникират, не си кореспондират. Няма кой да организира работата на Министерски съвет. Това беше оценката на министър Емил Димитров и от наша страна ви призоваваме да поканите премиера", каза още Карадайъ.

Д-р Нигяр Джафер: Бюджетът на НЗОК показва, че нищо старо не е забравено и нищо ново не е научено

Водещ: Парламентът одобри бюджета на НЗОК, който предвижда над 5.341 млрд. лева за следващата година. Това е с 237 млн. лева повече спрямо предишната финансова рамка за здраве. Д-р Джафер, какво е новото в този бюджет освен, че парите са повече?


Нигяр Джафер: Това, че парите в бюджета на Здравната каса са повече, струва ми се, че вече не е новина, защото всяка година те се увеличават с между 350 и 500 млн. лева. Новото е, че този бюджет се приема в една обстановка, в която изглежда, че традиционните за здравната система проблеми сякаш се позабравят, защото всичко е Ковид и само Ковид. Това е ситуацията, в която живеем от месеци насам. На този фон това, което може да се каже за този бюджет, е, че той наистина се приема в една несигурна среда. Според мен бюджетните параметри са изключително несигурни, разчетите се правят сякаш на фона на плаващи пясъци. Какво имам предвид? На фона на безпрецедентната Ковид криза се очертават проблеми, които са ясни за самата здравна система от много време, но основният въпрос, на който трябва да отговори този бюджет, е дали осигурява достатъчно средства за добра диагностика и на Ковид, и на останалите заболявания, дали осигурява достатъчно средства за лечение на Ковид и на останалите заболявания, от които боледуват хората. Третия въпрос е дали има достатъчно средства за мотивация на медицинските специалисти, които работят в системата. Това за мен са съществените проблеми. За съжаление това, което можем да отбележим, което заявихме от трибуната на Народното събрание в хода на дискусиите, е, че този бюджет за следващата година остана абсолютно без буфери.

.
Водещ: Възразихте срещу предварителното разпределение на резервните средства, но пък от друга страна дали това, че знаем колко пари за какво отиват, не създава своеобразен ред в системата?


Нигяр Джафер: При замисъла на това да се създаде Здравна каса и да имаме здравноосигурителен модел е заложено 10 % от средствата всяка година да бъдат оперативен резерв. През годините ГЕРБ направи така, че тези средства бяха намалени до 5 % от общия размер. Смисълът на този резерв е да бъде използван в критична ситуация. В ситуация, която бюджетът не е успял да предвиди. Ето защо разпределянето предварително на този бюджет, без да знаем как ще се развият нещата за нас изглежда нелогично.


Водещ: Могат да бъдат насочени средства там, където няма нужда – това ли ни казвате?


Нигяр Джафер: Не, казвам, че смисълът, на който и да е буфер в бюджета, на който и да е резерв, е да предвиди ситуации, които не могат да се предвидят на съответния етап от бюджетната процедура.
Като друг проблем бих определила оставането на лимитите в системата. Една тема, която е дискутирана също много пъти, включително медийно. Парадоксът в този бюджет например е, че в някои от параграфите се предвижда да се изплати т.нар. „надлимитна дейност“ за предходни години, защото имало лимити, хората обаче са работили, имало е повече дейности, трябва да се заплатят. Това обаче се прави, за да се спестят например парите, които трябва да се платят за лихви, съдебни разноски, защото лечебните заведения са завели дела срещу НЗОК, и ги печелят. И въпреки всичко отново като копи-пейст на два члена: чл.30 и чл. 4, в който отново се залагат лимити, които ще доведат до същата ситуация. Това показва, че продължава да се управлява една много голяма сума пари в рамките на 5.3 млрд. лева на принципа „Нищо старо не е забравено и нищо ново не е научено“. Ето това са нашите най-сериозни забележки по отношение на бюджета за здраве догодина.
От друга страна, вие знаете, че ситуацията наистина е много специфична, много трудна и се натрупват включително всеки ден ежедневно проблеми, които трябва да бъдат решавани. Ситуацията е много сложна. Тя се определя от обективни фактори свързани със спецификата на разпространение на инфекцията, но и управленско-организационни.


Водещ: Закъсня ли частичното затваряне на страната, което предстои да влезе в сила от утре?


Нигяр Джафер: След колебливи локални мерки се премина към национални мерки. За нас тези мерки са закъснели. Очакваният резултат, да се върнем към това какво всъщност очакваме като резултат? Първо, да се намали натискът върху здравната система, да се намали заболеваемостта и да се намали смъртността. Ясни цели, които трябва да преследва това ограничение. Има много въпроси, свързани с наложените мерки. Най-важен е въпросът дали мерките ще доведат до очаквания резултат, нали така?


Водещ: Да, това исках и да ви попитам.


Нигяр Джафер: Ако те доведат до намаление на заболяемостта, до намаление на смъртността, намаление на натиска върху здравната система, значи са осъществили намеренията на тази, които ги въведоха. Въпросът е обаче, не знам с кое да започна, защото в процеса се появиха много въпроси, защо например театрите работят, но е забранена друга концертна дейност? Защо басейните ще работят, фитнесите се затварят? Събиранията до 15 човека дали ще могат да доведат до резултата, който искаме да получим? Дали колебливостта в прилагането на мерките по отношение на спортни събития например и разделението до /над 18 години дава ясен знак, че трябва да се спазват ограничения, за които говорим от много време? Въпреки всичко аз смятам, че това е стъпка напред, защото видяхме нивата, до които стигна заболеваемостта и смъртността в България, видяхме огромния натиск върху болниците и медицинските специалисти. Призивите да се спазват правилата достигат до тази част от обществото, която иска да ги чуе. Конспиративните теории се вихрят така, както в началото на тази пандемия. Тоест, реалността е такава, каквато е.


Водещ: Много е трудно, както казват социолозите, когато близо 1 милион от българите въобще не вярват в съществуването на този вирус, да ги накараш да спазват каквито и да било мерки. Това също е една от страните на въпроса.


Нигяр Джафер: Така е, това е факт. Въпреки всичко аз мисля, че в тази ситуация има няколко неща положителни, които ние трябва да отбележим. Първо, че сме много близо до ваксина. На второ място, че се диагностичните възможности се усъвършенстваха. Сега има различни възможности на този етап от развитие на пандемията за по-бързи, по-евтини тестове, които могат да скринират ситуацията, да се използват като скрийнинг в съчетание със златния стандарт на PCR теста. Натрупа се много опит, за съжаление негативен, но все пак е опит. Мисля, че добрата новина от вчера и от днес е наличието вече на електронно направление, което ще дава възможност за изписване на безплатни тестове за пациентите, които са с минимален на брой симптоми от джипитата. Има добри неща, но не трябва да забравяме, че има и много негативни фактори, които влияят.


Водещ: Много хора напоследък задават въпрос за положителните антигенните тестове - пациентът не е длъжен да направи PCR тест, никой не го карантинира. Ако той прекарва по-лесно вируса, може дори и на работа да ходи.


Нигяр Джафер: Трябва да се развие такъв разговор, да има сериозни дискусии, това е чисто професионален въпрос, но е въпрос и на организация и на вземане на решения. Бързите антигенни тестове наистина са много по-евтини, много по-бързи, дават възможност за получаване на една обща картина. За съжаление на този етап няма решение те да се потвърдят, както казах вече, със златния стандарт на PCR теста. Аз мисля обаче, че те дават много сериозна възможност не просто за епидемиологично проучване. Нека не забравяме, че тестването всъщност е най-сериозната противоепидемична мярка. Това не са просто разходи за тестове, това е възможност хората и заболелите да се ограничат в най-ранния стадий, да се ограничат техните контакти – нещо, което всъщност всички искаме от самото начало. Така че аз мисля, че и на европейско ниво ще има решение, и ще се намери решение и национално ниво в тази посока, и то в най-скоро време, защото виждам, че Българският лекарски съюз също настоява за подобно решение. Нека не забравяме обаче, че ние имаме един друг съществен проблем в здравната ни система.


Водещ: А той е?


Нигяр Джафер: Липсата на единна информационна система и връзка между отделните звена. Това е проблем.


Водещ: Защо страната ни се оказа първа по смъртност в Европа? Какво е вашето обяснение?


Нигяр Джафер: Тепърва ще се правят анализи за това. Както вече казах, ситуацията се определя от субективни фактори, които са свързани с нормалното развитие на този епидемиологичен процес, на развитието на инфекцията, но и с организационно-логистични решения и проблеми. Най-вероятно възрастовата структура на заболеваемостта, демографските фактори, но и разбира се натискът върху системата – всичко това оказва влияние. Тепърва ще се правят сериозните анализи, защото медицината е наука, основана на доказателства, а управлението на системата на обществото здравеопазване е също процес, свързан с много важни решения. Този анализ предстои.


Водещ: В крайна сметка гласуваният бюджет на НЗОК за следващата година ще ни гарантира ли по-добро здравеопазване, ще намалее ли смъртността в страната? Какво послание отправя този бюджет към обикновения пациент?


Нигяр Джафер: Много ми се иска посланието да бъде, че диагностиката, лечението на пациентите е осигурено, както и доброто заплащане, такова, каквото заслужават медицинските специалисти. За съжаление, не мога да кажа, че това е така, защото ние самите, не просто защото сме опозиция, имаме сериозни забележки, но се надявам да намали малко несигурността в системата.

(Радио "Фокус"; 26.11.2020г.)

Мустафа Карадайъ: Предложеният проект на нова Конституция е поредният удар срещу демокрацията и държавността

УВАЖАЕМА ГОСПОЖО ПРЕДСЕДАТЕЛ!
УВАЖАЕМИ ГОСПОЖИ И ГОСПОДА НАРОДНИ ПРЕДСТАВИТЕЛИ!


В началото на тази сесия на 44-то Народно събрание, ние от Движението за права и свободи ясно и категорично заявихме, че няма да се подпишем под внасянето на нова Конституция на Република България и че няма да гласуваме за свикване на Велико Народно събрание, каквато е и точката, която разглеждаме.

Според нас предложеният проект на нова Конституция от ГЕРБ е поредният удар срещу демокрацията и държавността. Първоначалният вариант на написания на бързо проект на нова Конституция беше се отказал от общочовешки ценности като свобода, мир, хуманизъм, равенство, справедливост и търпимост. Пак по същия начин, така набързо след това намериха някакво място в предложеният проект.

Уважаеми госпожи и господа народни представители, в Конституцията правата на личността, нейното достойнство и сигурност трябва да бъдат издигнати във върховен принцип, а не така между другото пропускани и включвани в някакъв текст. Конституцията като основен закон засяга пряко правата и свободите на всички български граждани и ето защо всички политически сили трябва да подходят с необходимата отговорност. НоватаКонституция трябва да се приеме като нов обществен договор след сериозни дебати в спокойно, нормално и креативно политическо време.

Предложената нова Конституция категорично не отговаря на обществените нагласи и очаквания. Когато ГЕРБ говори и предлага нова Конституция, с действията си поне трябва да докаже, че спазва сега действащата, включително тук в Народното събрание, в законодателството и от председателя на Народното събрание. Уви, свидетели сме на погазване на Конституцията на Република България и законите на страната както от председателя на парламента, така и от ГЕРБ в НС и в законодателството. Новата Конституция или промени в действащата трябва да отстраняват констатирани недостатъци в действащата и да бъдат насочени към постигане на върховенство на правото и укрепване на демократичните ценности. Да приближат българския конституционен модел към най-добрите международни и европейски образци. Но видяхме и оценката на Венецианската комисия, която беше ясна и категорична, че този проект не става. С това си обясняваме и прибързаното внасяне днес за разглеждане. Срамът ви е толкова голям и сега се опитвате набързо да се отървете оттемата.Уважаеми госпожи и господа народни представители, уважаеми колеги от ГЕРБ!

Призовавам ви да спазваме действащата Конституция на Република България и законите на страната. Благодаря ви за вниманието!

д-р Хасан Адемов: Медицинската целесъобразност трябва да надделее

„През последните две седмици беше ясно, че трябва да се пристъпи към по-сериозни мерки. Развитието на Covid инфекцията в останалите европейски страни показа, че няма как да се разминем с по-меки мерки, с мерки, които да не причиняват никакви неудобства - нито на бизнеса, нито на останалите български граждани. Най-накрая стигнахме до извода, макар и позакъснели доста във времето, че трябва да има по-сериозни мерки, които да бъдат разбрани и осъзнати от българските граждани". Тази позиция изрази пред БНР д-р Хасан Адемов от ДПС, председател на Комисията по труда, социалната и демографска политика в парламента.

По думите му мерките досега са били „непоследователни, недобре обяснени и нелогични“. Голяма част от мерките не бяха осъзнати от обществото, допълни Адемов и попита, при положение че досегашните мерки не бяха подкрепяни, каква е гаранцията, че мерките оттук нататък ще бъдат подкрепяни.

Ако обществото приеме идеите на експертите като обективни и наложителни, ще има ефект, прогнозира Адемов. Според него трябва да забележим тенденция на спад както в заболеваемостта, така и в смъртността. 

„Става въпрос за въздушно-капкова инфекция. Няма как да сложим символична преграда пред вируса“, коментира д-р Адемов в предаването „Преди всички“.

Относно „лутането между медицинската и икономическата целесъобразност“ Хасан Адемов изтъкна, че трябва да доминира медицинската и мерките трябва да се насочат към стабилизиране на медицинската дейност.

С бюджета, който се предлага, има мерки за хората, но тези за бизнеса няма да са достатъчни за преодоляване на щетите, които бизнесът ще понесе сега, с тези мерки, подчерта още Хасан Адемов. „Не стигат буферите в бюджета", посочи той.

Ефективността на мерките ще зависи и от бързината, с която ще достигнат до бенефициентите, отбеляза още Хасан Адемов.  

Цялото интервю чуйте в звуковия файл от ТУК.

(БНР, 24.11.2020)

д-р Хасан Адемов: Управляващите искат да си "купят" изборите със социални мерки

- Г-н Адемов, нарекохте държавния бюджет за следващата година "предизборен" и смятате, че той ще „зароби“ поколения напред. Защо?

- Има няколко аргумента в подкрепа на това твърдение. На първо място за социално осигуряване, подпомагане и грижи в бюджета за 2021 г. са предвидени за първи път 18 193.7 млн. лв., или 14.6% от брутния вътрешен продукт. Увеличението на парите за пенсии е с 1 милиард и 700 млн. лв., за заплати общо 1 млрд.  200 млн., за образование 820 млн. лв., за здравеопазване 680 млн., за социални мерки общо 2 млрд. 300 млн. лв. Този своеобразен рог на изобилието се излива с аргумент подкрепа за хората и бизнеса, но със сигурност под фасадата на борбата с COVID кризата прозира и идеята за предизборно харчене с цел спечелване на доверието на Негово величество избирателя.

С поредната актуализация на бюджета за 2020 г. и за следващата 2021 г.  предвиденият дефицит възлиза на 10 млрд. лв. Знаете, че дефицит може да се компенсира или с дългово финансиране или със съкращаване на разходи. Само в бюджета на Държавното обществено осигуряване (ДОО) трансферът от държавния бюджет към бюджета на ДОО е 6 млрд. 205 млн. лв. Никой не казва, че тези разходи са незаслужени, още повече че много страни си позволяват по-големи дефицити. Нашият проблем е, че вместо инвестиционни разходи ние финансираме текущи разходи, без целеполагане и без прецизно таргетирана социална политика.

- Управляващите се хвалят, че са предвидили огромни средства за социалната сфера – за пенсионери, за увеличаването на минималната работна заплата, за здравеопазването. Но реално така ли е?

- Действително парите за пенсии за първи път преминават стратегическата граница от 10% от БВП, или 12 млрд. 350 млн. Но този рекорден ръст се финансира с драстично увеличение на трансфера от държавния бюджет. Зависимостта на пенсионната система от данъци става все по-голяма, това в дългосрочен план крие рискове. Нещо повече - нанася се тежък удар върху структурата на пенсионния модел.

Единственото смислено обяснение защо минималните и максималните размери се осъвременяват от 01.01.2021 г. с 20%., а всички останали с 5% от 01.07.2021 г., е предизборно намигане към избирателя.

Със сигурност с този финансов ресурс и с добавката от 50 лв. могат да се преизчислят всички пенсии или да се индексират с коефициент 1.3, както предлагаме ние от ДПС, което гарантира 10% увеличение, но справедливо през годините осигурителен стаж.

- Какво се случва с увеличаването на пенсиите и в частност с т. нар. втора пенсия? С втората пенсия като че ли нещата съвсем се оплетоха.

- Народното събрание има решение до края на тази година министърът на труда и социалната политика да внесе в парламента  промени в Кодекса за социално осигуряване (КСО), които да решат спешните проблеми, свързани с втория стълб. Два са основните проблема. Първо, да се реши въпросът с фазата на изплащане и да се регламентират видовете пенсионни продукти, които пенсионерът може да избере. И второ - да се реши въпросът с коефициента на редукция, който сега е около 20% намаление на пенсията от НОИ. Очакванията са този коефициент да се намали до под 10 процента.

Тогава можем да допуснем, че пенсията от НОИ плюс допълнителната пенсия от частните пенсионни фондове може да бъде по-голяма от пенсията само от НОИ. Всеки случай е индивидуален, размерът на допълнителната пенсия зависи от натрупаните средства в индивидуалните партиди. 

- Изобщо какъв точно е проблемът с тази втора пенсия? Има ли средства за нея и прочее?

- Първите жени родени през 1960 г. ще придобият право на пенсия есента на 2021 г. Ако приемем, че от 2002 г. са осигурени през целия период на реални доходи и не са имали нулеви периоди без вноски, те могат да разчитат на допълнителна пожизнена пенсия за старост. Не трябва да сравняваме пенсията от НОИ с тази от втория стълб, защото осигурителните периоди са различни - в НОИ 40 г., а в частните пенсионни фондове 18 год. Различен е и размерът на вноската и затова вместо да противопоставяме двата пенсионни продукта, трябва да приемем, че те взаимно се допълват, за да се получи справедлив заместващ доход.

- Отново управляващите повдигнаха въпроса за т. нар. детски надбавки – уж трябваше догодина да бъдат давани средства на всяко семейство с деца, но изведнъж предложението бе оттеглено. Какво се случва?

- Въпросът с т. нар. детски добавки или месечни помощи за деца до 18 години, а ако продължават да учат до 20 години, предизвика широка обществена дискусия, разположена на терена популизъм/справедливост. Тези плащания са изцяло за сметка на държавния бюджет и всеки данъкоплатец смята, че трябва неговото семейство (защото в закона се казва "семейни помощи за деца") да получи тази подкрепа.

Има и друга, не по-малко солидна теза, че ако искаме да подпомогнем уязвимите нискодоходни групи, трябва да увеличим както размера, така и подоходния критерий, нещо което се опитват да направят управляващите с втората редакция. Когато в обществото няма доминиращо съгласие, тогава управляващите са тези, които трябва да обяснят защо приемат универсалния или диференцирания подход. Под безпрецедентния натиск на малкия коалиционен партньор управляващите измислиха нов вариант през данъчната система да подкрепят семействата с по-високи доходи. Всеки, който смята, че с инструментите на социалната политика може да спечели доверието на избирателя, дълбоко се заблуждава. Справка - края на 2008-2009 г., когато пенсиите бяха увеличени с пет стъпки, но изборите бяха спечелени от друг.

- Като че ли наблюдаваме разпад на здравната ни система въпреки огромните средства, които се наливат в нея всяка година?

- Здравната система все още не се предава въпреки огромното напрежение и умора. Всички неуредици и пороци на системата, породени от липсата на реформи излязоха на преден план - липсата на лекари и специалисти по здравни грижи, дори и на санитари, са проблеми със стара давност, които не могат да бъдат преодолени само с наливане на пари.

Ето например бюджетът на НЗОК за първи път надминава 5 млрд. лв., но няма никакви гаранции, че ще се постигнат важни здравни цели. Със сигурност тази система трябва да бъде подкрепена с всичко необходимо, както е в другите европейски страни, за да разчитаме на достъпна и ефективна здравна система.

- Във връзка с това, според вас изпусна ли властта ценно време – летните месеци, за да предприеме нужните действия за овладяване на кризата с коронавируса?

- През летните месеци управляващите можеха да преструктурират системата, за да не се налага сега да се вземат спешни и трудни решения в условия на криза. Очакванията бяха да отслабне натискът към болничната помощ, закъсня включването на извънболничната помощ. Системата на здравеопазване в цялост с нейните структурни звена трябва да бъде натоварена равномерно, като предният фронт трябва да бъде извънболничната помощ, която като своеобразен филтър да поеме своята част от отговорността, а не всички  заразени да търсят болнична помощ.

- Като лекар, какви са вашите прогнози за епидемията?  Властта и специалистите ни подготвят, че декември ще е най-страшно.

- Не знам дали някой може да прогнозира как ще се развие пандемията, особено като към нея се прибавят и традиционните есенно-зимни инфекции! Да се надяваме, спазвайки указанията на експертите, заедно да преодолеем това огромно предизвикателство.

 
 (sega.bg, 24.11.2020)

Този уебсайт използва „бисквитки“ (cookies), за да анализира трафика и да персонализира съдържанието, което Ви предлага. Политика за поверителност