Атидже Алиева - Вели: ЕК представи дългоочакваното предложение за европейска минимална работна заплата - ще търсим балансиран подход за работещите и работодателите

Евродепутатът от Движението за права и свободи/ Група „Обнови Европа“ в Европейския парламент - Атидже Алиева - Вели участва в изслушване в рамките на Комисията по заетост и социални въпроси в ЕП на комисаря, отговарящ за работните места и социалните права, Никола Шмит във връзка с представеното вчера предложение на Комисията за Директива на ЕС относно адекватни минимални работни заплати в ЕС.

„Вчера в късния следобед, Комисията представи дългоочакваното и горещо дебатирано предложение за директива на ЕС, което гарантира, че работещите в Съюза са защитени чрез адекватни минимални заплати, които да им гарантират достоен живот, където и да работят и живеят. То цели укрепване на социалната пазарна икономика в ЕС и изкореняване на феномена „работещи бедни“ и днес в Комисията по Заетост и социални политики, имахме възможност да го дебатираме с Комисар Шмит“, поясни Атидже Алиева-Вели.

„Ясно е, че имайки предвид икономическите и социални различия между държавите- членки, не можем да говорим за единна европейски минимална работна заплата. Това, което Комисията желае да постигне е да подобри минималната работна заплата в държавите, където вече има законоустановена минимална работна заплата и да разшири обхвата на колективните трудови договори. Засилване на ролята на социалните партньори също е част от този приоритет. Това трябва да стане като се вземат предвид традициите на държавите и нивата им на икономическо развитие.“

Според представения текст, държавите-членки с национална правна рамка, определяща минимална работна заплата, са длъжни да определят ясни и стабилни критерии за определяне на нивото на заплатата. В текста на предложението за директивата не се споменава конкретна формула за изчисляване на нивата на заплатите. Комисията обаче отчита съществуването на показатели, често използвани на международно ниво, като 60% от медианната заплата и 50% от средната за страната брутна работна заплата, които може да помогнат да се направи оценка на адекватността на минималните работни заплати спрямо нивата на брутната заплата. Тези показатели обаче, няма да са задължителни за държавите-членки според представения проект на директива.

„Предложението сега предстои да бъде предмет на преговори в Европейския парламент и в Съвета, а мненията, които получаваме към момента са разнопосочни. Както посочи и самият Комисар Шмит, докато някои считат, че предложението за директива не е достатъчно амбициозно, други твърдят, че Комисията дори няма компетенции в тази сфера - ясно е, че преговорите няма да са лесни“.

„За мен е от първостепенна важност да постигнем балансиран подход, който да бъде в интерес както на работещите, така и на работодателите“ - заяви Алиева-Вели.

Тя допълни, че е основополагащо да бъде постигнато бързо, устойчиво и приобщаващо икономическо възстановяване и развитие. „Вярвам, че всички работещи трябва да получават справедливо възнаграждение за труда си, но минималната работна заплата не е панацея. Гарантирането на адекватна минимална заплата трябва да бъде част от цялостен подход за изкореняването на бедността. Имаме нужда от стабилизиране на икономиката, добре функциониращ единен пазар, благоприятна среда за развитие на МСП, ефективна защита на правата на работещите, повече инвестиции в селските райони, гарантиращи достъп до качествени социални услуги. Важно е още да се премахнат всички съществуващи пречки за мобилност на работниците и да се гарантира преносимостта на социалните права. Това ще бъде от полза за всички - както за работещите, така и за бизнеса“, допълни българският евродепутат.

Още в началото на мандата си председателят на Европейската Комисия Урсула фон дер Лайен заяви намерението си да представи правен инструмент, който да гарантира, че работещите в Съюза получават справедливи минимални работни заплати, отчитайки че правото на адекватни минимални работни заплати е заложено в Европейския стълб на социланите права, чието създаване бе обявено през 2017. Ангажиментът за правна регулация на справедливи минимални работни заплати бе повторен от Председателя на ЕК в първата реч за състоянието на Съюза на 16 септември тази година, а на 28.10.2020г., Комисар Никола Шмит представи предложението за Директива в тази насока.

 

Aтидже Алиева - Вели: Европейският парламент подкрепи нова ОСП, предоставяща гъвкавост, ясни правила и стимул за преминаване към модерно и устойчиво земеделие

В проведената тази седмица пленарна сесия на Европейския парламент, евродепутатите гласуваха в подкрепа на пакета от регламенти, определящи правилата за прилагане на ОСП през следващите 7 години. „През изминалата година и половина водихме тежки преговори, работихме по трудни компромиси, балансиращи почти несъвместими позиции, което бе последвано от едноседмичния маратон от гласувания, в резултат на който вчера Европейският парламент прие ОСП с внушително мнозинство по докладите от пакета.“, коментира като член на Комисията по земеделие и развитие на селските райони евродепутатът от ДПС/ “Обнови Европа“ Атидже Алиева - Вели.

„Общата селскостопанска политика е от изключителна важност както за осигуряването на прехраната на европейците, така и за постигане на целите на Европейската комисия за осъществяване на преход към зелена икономика, модернизиране и въвеждане на иновации и дигитални технологии. Осъзнавайки това, с колегите от делегацията на Движението за права и свободи в Европейския парламент работихме упорито и защитихме балансирани екосхеми, без прекалена тежест за земеделците, които да са поносими за нашите земеделски производители и да допринасят за наистина справедлив зелен преход. Успяхме да постигнем също гарантиран бюджет както за малките и средни фермери, така и за младите фермери, гъвкав таван за директните плащания, продължаване на преходната национална помощ и на инвестициите в селските общини, с оглед осигуряване на по-добър достъп до услуги и инфраструктура. Подкрепихме и продължаването на училищните схеми за мляко и плодове, мерки за сектор вино и защита на наименованията на продуктите от месо и мляко.“

„Разбира се, някои от положенията, които считаме за значими бяха отхвърлени. Макар да постигнахме успех по отношение на вътрешната конвергенция, позицията ни за външната конвергенция не бе подкрепена. Само с 8 гласа бе отхвърлен и опростеният контрол спрямо малките фермери като средство за стимулирането им, а подкрепената концепция за обвързаната подкрепа е тя да е 10 + 2%, а не 13 + 2%.“, поясни Алиева-Вели.

„Благодаря и на другите колеги от България за общата позиция в подкрепа на българското земеделие, въпреки политическите ни различия. Основата на ОСП остава осигуряването на по-добри условия на труд и справедливи доходи за земеделците, а подкрепената нова визия на ЕП за следващите 7 години предоставя гъвкавост, ясни правила и стимул за преминаване към модерно и устойчиво земеделие. Подкрепеният днес модел има за цел ОСП да се приспособи по-ефективно към нуждите на държавите членки. Сега предстоят преговори и със Съвета на ЕС и ЕК, след което преговорите ще са на национално ниво за изготвянето на Стратегически план в диалог с българските земеделци. Определяйки мотивирано мерките, от които имаме нужда, от всички нас и координираната ни работа ще зависи използването в пълнота на възможностите по ОСП“, допълни българският евродепутат.

Д-р Хасан Адемов: Преизчислението е скъпо и при това с ниска ефективност

100% справедливост в тази система няма - да я направим по-малко несправедлива

9 социални министри - сегашната Деница Сачева и осем нейни предшественици на поста, се събраха на първата по рода си дискусия на "Клуб "24 часа" Визионери"

Деветимата обсъждаха как се стигна до сегашното състояние на пенсионната система, която дава едва наполовина от заслужените доходи на възрастните хора. Има ли варианти за изход от тази ситуация и бърз ръст на пенсиите, така че доходите наистина да осигуряват достоен живот? Възможно ли е бързо и безболезнено решение за изплащането на вторите пенсии? - това също бяха теми на социалните министри. Основната тема бе справедлива ли е предлаганата от правителството схема за увеличение на пенсиите, при която тези на по-бедните ще растат повече, отколкото на пенсионерите с по-високи доходи. Всеки от деветимата социални министри представи и своя концепция за проблемите и техните решения в изказванията си.

Започнахме с Емилия Масларова,представихме ви мнението на Минчо Коралски и Иван Нейков. Днес ви представяме позицията на Хасан Адемов. Той влезе в социалното министерство през 2013 г. със заявката за реформа след застоя в системата по време на първото правителство на Бойко Борисов. Хасан Адемов Целта му бе да въведе правилото за 2 години работа да се полага 1 година пенсия и така да вдигне възрастта и стажа. Вместо това обаче по политически причини му се наложи да спре вдигането на изискуемите възраст и стаж за придобиване право на пенсия. Един от най-добрите експерти по социалните теми в България. Минималната заплата стана 340 лв., а минималната пенсия - 155 лв. Размрази размера на пенсиите и те бяха индексирани с 3% по швейцарското правило. Пенсия пък можеше да се взима и 2 години по-рано, но с намален размер. Бе намален с четири месеца и срокът, върху който ще се изчисляват майчинските, като те се изравниха с най-ниската заплата - 340 лв. Помощите за деца е предвидено да са 15 лв. за първо дете, 35 лв. за второ и 15 лв. за всяко следващо. Минималният осигурителен доход бе колкото най-малката заплата, а максималният се увеличи до 2400 лв

1. Спряхме вдигането на стажа и възрастта. Не беше правилно, но това бе политическо решение

Абсурдно бе да се говори за непопулярни мерки, когато станах министър, защото парламентарното мнозинство се крепеше на един глас, а категорично такива бяха нужни и тогава. Безработицата бе в порядъка между 13-14%, нямаше възможност да се ползва европейската солидарност, защото бе краят на програмния период. Инструментите, с които разполагахме, за да повлияем, бяха ограничени. Наложи се да спрем вдигането на изискуемите стаж и възраст, защото тогава такава бе политическата конюнктура на база политически обещания. Независимо от това в публични изяви съм заявявал, че от експертна гледна точка това не беше решение в правилната посока. И тогава бе ясно, че има проблеми с ранното пенсиониране. Всички опити да предложим промени в тази посока не се реализираха, въпреки че успяхме да договорим решения на експертно ниво, включително с професионалните организации на сектор "Сигурност" и с миньорите. С Европейската комисия договорихме за първи път двете оперативни програми в социалното министерство.

2. До последния момент трябва да местим парите си от втората пенсия

От 2015 г. имаме право на избор къде да бъдат нашите пари - в индивидуални партиди, в задължително допълнително пенсионно осигуряване, в Националния осигурителен институт. Имаме и правото да ги прехвърляме. Привърженик съм на тезата, че непосредствено преди пенсионирането трябва да имаме правото на информиран избор, за да решим дали парите ни да останат в частните пенсионни фондове, или да ги прехвърлим в Държавното обществено осигуряване.

3. За по-висока доходност трябват рискови инвестиции

Дискусията за доходността е много актуална. Не може да разчитаме на висока доходност, ако имаме консервативни инструменти за инвестиране на тези средства. Веднага излиза дискусията за мултифондовете - ако искаме по-висока доходност, трябва да дадем възможност за рискови инвестиции, особено за хора, които сега стартират осигурителния си път. Искам да се обърна към тези, които сега започват да се осигуряват. Ще използвам едно медицинско клише: "И ние бяхме като вас, и вие ще станете като нас". Доверието в тази система трябва да има приемственост.

В Държавното обществено осигуряване рискът е за сметка на държавата, за сметка на министрите на финансите и труда. В частните пенсионни фондове все още не сме свикнали с мисълта, че можем да поемаме риск от своето инвестиционно поведение. Това е голямата разлика.

4. Правим все повече разходи, а не отчитаме какво ще е състоянието на пазара на труда

Тази година държавното обществено осигуряване разполага с бюджет в рамките на 13,5 млрд. лв. за всички политики, като малко над 10 млрд. са за фонд "Пенсии". Трансферът, който трябва да направи държавата към ДОО, е 5,450 млрд. лв. Това е изходната база, с която тръгваме догодина. Следващата година ще увеличим още разходите. Според Европейската комисия растежът в България ще се забави с около 4%, през следващата година очакваме някакъв ръст, който на този етап трудно може да бъде дефиниран, но той е също толкова хлъзгав, колкото е дефицитът за 2010 г. На този фон правим повече разходи, като не отчитаме очакваното състояние на пазара на труда около коронакризата. Това означава, че този разход, който ще бъде за догодина, ще е за сметка на дефицит. На дефицита другото име е дългово финансиране.

5. Не трябва да се смесва осигуряването със социалното подпомагане

Какво трябва да направим с размера на пенсиите? Има три инструмента, които са разписани в Кодекса за социалното осигуряване - осъвременяване, индексация и преизчисляване. Всички сме наясно каква е разликата помежду им и знаем каква е цената на всеки един от тях. Очевидно е, че очакванията на една голяма група граждани е за преизчисляване. Преизчисляването е много сериозен инструмент в пенсионното осигуряване, който е изключително скъп и с ниска ефективност. Справедливостта в тази система трудно може да бъде постигната на 100%, да не кажем, че няма как да бъде постигната. По-важното е да направим така, че да има по-малко несправедливост в нея. Не трябва да се нарушава структурата на пенсионния модел, защото с част от направените предложения от държавата има голяма опасност. Независимо от анонса, че тази дискусия трябва да се прави от експерти, трудно можем да се отделим и от политическите решения, защото в КСО е казано, че минималната пенсия се определя всяка година с бюджета на ДОО, което е политическо решение. От друга страна, можем ли да пипаме максималния осигурителен доход? Няма как, защото в предизборните обещания на управляващите има текст, който казва, че те не трябва да се увеличават до края на мандата. Социалното осигуряване в конституцията е допълнено с втора защитна мрежа - социално подпомагане, не бива да смесваме двете системи, защото принципите са различни.

(в."24 часа"; 23.10.2020г.)

Реакция на ДПС по повод (зло)употребата на медии за пропаганди, политически цели

                                                                                                                                              На вниманието на:

                                                                 Любош Йетмар, Главен изпълнителен директор,СМЕBulgaria

                                                                                                            Флориан Скала, CEO bTV Media Group

                                                                                                                                                  БТВ Медия груп

                                                                                                                                                                      СЕМ

С нарастваща тревога наблюдаваме все по-неприкритото и откровено политизиране на новините и дискусионно-политическите предавания в национален ефир, и по-специално в най-гледаната национална телевизия БТВ. Смесването на новини  с политическа пропаганда, чрез въвеждането на коментар в тях, тенденциозният, според нас, подбор на теми и събеседници отдалечават медията от стандартите на високата и отговорна журналистика - коректив, а не партиен пропагандатор. 

И ако до днес избирахме да изразим с мълчание несъгласието си с този модел на (зло)употреба на уважавана медия за предизборно-политически цели от  неуспели политически лидери и техните котерийни партийки, то в емисията новини на БТВ в 19 часа на 21-ви октомври бе премината и последната психологическа бариера на откровената лъжа и манипулация.  Репортерът Канна Рачева, журналист със солиден професионален опит и стаж, изрече в ефир следната недопустима неистина “...сградата на ВСС на ул. “Екзарх Йосиф”, където утре в 9 часа и 30 минути ще започне обсъждането на искането на Съюза на съдиите за предсрочното освобождаване на Ахмед Доган”. 

Длъжни сме да подчертаем предварително, че не бихме приели опити за замитане на този скандален акт “под килима”, с оправданието, че това е лапсус или каквото и да е от този порядък. 

И тъй като този акт нито е първият, нито е изолиран случай, смятаме, че не е нужен подробен програмен скрининг, за да направим констатация, че медията има фиксация върху почетния председател на ДПС д-р Ахмед Доган, който, да припомним, е напуснал активната политическа дейност от 8г. Доколкото с манипулации срещу г-н Доган се занимава основно Хр. Иванов, оставаме с впечатление, че медията обслужва неговата партийка.

Настояваме ръководството на БТВ да обсъди и осъди подобни нездрави зависимости и прояви от страна на журналисти от медията. 

Настояваме за публично извинение от страна на БТВ и Канна Рачева. 

Обръщаме се с призив към всички журналисти, редактори, продуценти – честността и доверието в медиите ви превръщат в Четвърта власт. А властта задължително означава отговорност. И тази отговорност е прекалено голяма, за да се допусне да бъде разяждана от  червея на съмнението и недоверието.

22.10.2020г                                                                                          ДПС ПРЕСЦЕНТЪР

Този уебсайт използва „бисквитки“ (cookies), за да анализира трафика и да персонализира съдържанието, което Ви предлага. Политика за поверителност