Народно събрание

Декларация от името на ПГ на ДПС на председателя Мустафа Карадайъ

УВАЖАЕМА ГОСПОЖО ПРЕДСЕДАТЕЛ,

УВАЖАЕМИ ГОСПОЖИ И ГОСПОДА НАРОДНИ ПРЕДСТАВИТЕЛИ!

Началото на новата парламентарна сесия започва в ситуация на остра криза на сигурността, липса на ясна визия за бъдещето – нашето, на Балканите, на Европа и на света.

Политиката на ДПС е да има сигурност и стабилност в България и в региона. Но за това трябва да се прави политика на баланси във всеки конкретен момент и всеки конкретен политически акт да е свързан с този контекст.

„Не трябва да си въобразяваме, че това, което правим като политика в Парламента, няма връзка и със световна политика, европейска политика, регионална политика и т.н... Всичко е във всичко.“

Тези думи на нашия почетен председател – д-р Ахмед Доган, изказани от него много по-рано се потвърждават от политическите процеси от началото на тази година.

Външната политика, в частност, бежанската криза, събитията в региона, състоянието на ЕС след Брекзит, постепенно измести от общественото внимание вътрешните проблеми. Дори зае централно място в политическия живот в страната. Тази тенденция ще продължи да се развива и през целия политически парламентарен сезон, който откриваме днес. В центъра на вниманието, разбира се, ще бъдат и предстоящите избори за президент на страната.

Ние в ДПС разглеждаме тези избори не самоцелно като изолирано политическо събитие, а като част от процеса на преформатиране на политическата конфигурация и стабилизиране на институциите в България, постигане на истинска политическа стабилност.

Широко прокламираното в последната година от премиера и от ГЕРБ „запазване на политическата стабилност“ иска да ни внуши, че тази стабилност е факт. А така ли е? Политическа стабилност означава сигурност на гражданите и стабилност на основните институции. На първо място – стабилен Парламент. Стабилен Парламент е този, в който има ясно определено и ценностно хомогенно управляващо мнозинство. В този Парламент такова мнозинство просто няма. Управляващата коалиция (поне по споразумение) беше съставена от ГЕРБ и РБ с подкрепата на ПФ и АБВ. Последните оттеглиха подкрепата си. РБ от 1 година е на 2 скорости, по-скоро задна. Остава мнозинство от една партия, части от коалиция, националисти-евроскептици и свободни политически електрони (като без тях мнозинство няма). Деструкцията на тази управляваща политическа конфигурация се проявява особено ясно в усилията, които премиерът полага в последните месеци да играе активна политическа роля във външната политика в региона и в ЕС. По принцип на България в този труден период е нужна активна роля в процесите в региона и в Европа, но без подкрепата на стабилно политическо мнозинство в Парламента, без активното партньорство на президента, усилията на премиера увисват като солова акция или изглеждат като One man show.

Според нас стабилно политическо мнозинство в рамките на този Парламент не може да бъде постигнато и по тази причина първостепенната ни политическа цел в настоящия политически сезон е: предсрочни парламентарни избори след президентските.

И в този смисъл президентските избори са начало на ново управление в страната след предсрочни парламентарни избори. Предсрочните ПИ трябва да сформират нов парламент и ново мнозинство.

Още преди края на предишната парламентарна сесия ние поставихме акцент върху предстоящите избори за президент, посочихме важността на изборите и на институцията, очертахме профила на нужния президент.

Към очертания профил на президента, с оглед на последните събития виждаме ролята на президента като партньор на останалите институции в проактивната роля на България в ЕС и НАТО и коректив, когато е нужно.

В контекста на тези изисквания ние внимателно ще анализираме платформите на кандидатите за президент и ще спомогнем да бъде избран този, който отговаря най-много на националния интерес.

Голямата цел е стабилност и единство на нацията, за което са необходими ценностно хомогенно мнозинство в Парламента, стабилно правителство, стабилна президентска институция, националноотговорно партньорство между тях, с ясни национални приоритети.

Ценностно хомогенно мнозинство, без евроскептици, съставено не на аритметичен принцип, а обединено около реализацията на следните основни цели :

–  активна роля за реформи в ЕС и по проблема за бежанците;

– единна позиция по сигурността, минаваща през активна политика в рамките на НАТО;

– реализиране на адекватна вътрешна политика, съобразена с реалностите и кризата – защото хората гладуват и бягат от страната. Основният мигрантски поток, който следващото управление трябва да спре е този на българските граждани, напускащи страната по икономически причини.

Уважаеми госпожи и господа, предстои ни още едно голямо предизвикателство. България ще поеме за първи път в своето членство председателството на ЕС от 1 януари 2018 г. Да припомним, че до тогава има малко повече от година. Ако не искаме председателството ни да бъде формален акт, ние трябва да имаме стабилни институции – президент, парламент, правителство, готови да играят проактивна роля за реформиране на ЕС.

Само по този начин България има шанса да се превърне от формален член на съюза в активен, задаващ нужните промени.

Като европейска партия и като част от АЛДЕ Движение за права и свободи има и визия за реформи с конкретни предложения.

Като отговор за реформа на днешната Европа, която е прекалено бюрократична, ние предлагаме по-малко разточителен, по-ефективен, по-демократичен Съюз. Съюз, който постига повече с по-малко ресурси.

Ние трябва да дадем на Европа инструментите, с които да се бори с тероризма, за защита срещу тези, които посягат на нашата свобода и заплашват европейското общество, начина на живот. Ние можем да направим Европа по-силна и по-безопасна.

Популистите се опитват да ни накарат да повярваме, че затварянето на граници ще донесе сигурност. Но единственият начин да защитим Европа е да изградим силна и единна отбрана. Европа се задушава в десетки двустранни и регионални военни сътрудничества. Но това просто не е достатъчно! И причината е много проста: почти всичко е дублирано! Само Европейска армия, с единно командване като част от НАТО ще увеличи нашия отбранителен капацитет, ще осигури сигурност и охрана на външните ни граници.

Това са само няколко пункта от нашите предложения.

Страните в ЕС трябва да формират обща воля за бъдещето си. ЕС трябва да направи много малко, но ясни неща и то да ги направи много добре. Трябва да се съсредоточи върху политики, които ще повишат и стандарта на живот за всички. Европейските лидери трябва да възстановят доверието. ЕС трябва да наблегне на ефективното сътрудничество в борбата срещу тероризма.

Това е много важно, защото последните събития поставят България в окото на тайфуна на регионални и геополитически кризи.

Отново ще подчертая, че политическото време изисква ясно да осъзнаваме своята мисия и да набележим целите и пътя, по който да вървим.

Във вътрешнополитически план като националноотговорни партии ние трябва да сме единни в своята воля и да осигурим и гарантираме честни и прозрачни избори, за да се установи необходимото доверие в избрания президент. Не изпълним ли тези условия, не можем да очакваме успешно реализиране на президентската мисия и просперитет на страната, не можем да се възползваме от историческия шанс да имаме проактивна роля при реформирането на ЕС.

УВАЖАЕМИ ГОСПОЖИ И ГОСПОДА НАРОДНИ ПРЕДСТАВИТЕЛИ,

От името на ПГ на ДПС призовавам всички националноотговорни партии да бъдем отговорни да изберем президент на всички български граждани.

А това означава да заложим на надпартийни кандидати. С дългия хоризонт за стабилна Президентска институция, за стабилен нов Парламент, стабилно ценностно хомогенно мнозинство, което да излъчи стабилно правителство, което пък да поеме председателството на Съвета на ЕС.

Нека със силата на единството да преодоляваме сериозните предизвикателства, които се появяват на хоризонта.

Ако кризата е предпоставка за развитие на нетолерантността, то ние сме призвани, ако е нужно, дори да наложим толерантността и заедността, за да се избавим от кризата.

 

Печат Е-мейл

alde party logoalde party manifesto

АЛДЕ
Либерален интернационал
Либсен
Европейски парламент
ЕС

Този уебсайт използва „бисквитки“ (cookies), за да анализира трафика и да персонализира съдържанието, което Ви предлага. Политика за поверителност