ДПС внесе нови 36 263 подписа в подкрепа на петицията срещу забрана за агитация на майчин език

Евродепутатът и председател на Младежко ДПС – Илхан Кючюк – внесе нови 36 263 подписа срещу ограничителния текст от Изборния кодекс, който забранява използването на език, различен от българския, по време на предизборна кампания в България.

Петицията, провокирана от дискриминационната забрана, събра солидна подкрепа както в България, така и в чужбина. Редица международни неправителствени организации се подписаха под твърдението, че изборното законодателство в този му вид представлява грубо нарушение на изконните човешки права, както и че този текст трябва да отпадне.

Припомняме, че през юли 2015 г. Илхан Кючюк сезира Комисията по петициите за съществуването на правно ограничение в българския Изборен кодекс, което противоречи на редица текстове от европейското законодателство, установяващи правото на свободно изразяване, правото на получаване на информация на разбираем език, което е в пряка връзка с правото на информиран избор.

„Следващата стъпка, която ще предприема, е да изпратя писмо до председателя на Еврокомисията – Жан-Kлод Юнкер, председателя на Европейския парламент, на Европейския съвет – Доналд Туск, както и до комисарите Франс Тимерманс, Вера Йоурова, Тибор Наврачич, защото това е европейски проблем. Не може 10 години след членството на България в ЕС българската демокрация да живее с този хроничен проблем“, коментира Кючюк бъдещите си намерения.

2

Декларация от името на ДПС на председателя Мустафа Карадайъ

УВАЖАЕМА ГОСПОЖО ПРЕДСЕДАТЕЛ,

УВАЖАЕМИ ГОСПОЖИ И ГОСПОДА НАРОДНИ ПРЕДСТАВИТЕЛИ!

Като начало на новата година, искам да пожелая на всички тази година да е по-стабилна, по-спокойна и по-успешна за страната и за всички български граждани.

Началото на тази сесия е и краят на 43-ото Народно събрание.

През 2016 година светът преживя много катастрофи, кризи и събития, които не сме предполагали, включително като сила, концентрация, интензитет, отражение и въздействие. От бежанската криза, през атентати, земетресения и др. природни катаклизми, катастрофи, до Брекзит, изборите в САЩ, включително президентските избори у нас.

Но не това са причините за разпускането на 43-ото Народно събрание и предсрочните избори.

А всъщност кои са причините?

Този въпрос изисква ясен и конкретен отговор. Защото и днес в това Народно събрание има поне 150 народни представители, готови да съставят ново аритметично мнозинство и да излъчат кабинет. Тогава защо се разпуска Народното събрание?

Отговорът е – липса на сходство в управленските програми на партии, формиращи мнозинство, и нещо повече – отсъствието на обща ценностна платформа на тези партии.

А изводът е: няма стабилна власт без управленска програма на ценностна основа.

В тази връзка следва още един извод във връзка с отговора на въпроса –дали все още се мисли, че трябва да се игнорира 90 %-ово съвпадение на програми и да се образува аритметично мнозинство на основата на омразата и противопоставянето. Защото точно това направи ГЕРБ в началото на мандата – предпочете да управлява с партии, които не споделят икономическата, фискалната и данъчната политика от програмата на ГЕРБ; да управлява с партии, които не споделят общите европейски ценности, дори отричат Евро-атлантическата ориентация на България.

Много дълъг може да е подробния анализ относно разминаването в управленските програми на партиите от управляващото мнозинство и не това е целта на този анализ днес.

Тук искаме да подчертаем, че основния проблем който провали кабинета и този парламент е формулата за конструирането на властта.

И тъй като властта още в самото начало беше порочно зачената, провалът беше предначертан. И ние нееднократно сме подчертавали това.

Искаме да предупредим, че всеки следващ опит да се заложи на аритметично, а не на ценностно мнозинство с обща управленска програма, ще постигне същия резултат – провал.

Разглеждайки всички процеси взаимосвързано, ние в ДПС приехме президентските избори не самоцелно като изолирано политическо събитие, а като шанс за процеса на преформатиране на политическата конфигурация и стабилизиране на институциите в България, за постигане на истинска политическа стабилност, за установяване на нормалност в политиката. Заложихме на баланса в политическата конфигурация, заложихме на общонародното виждане за промяна и успяхме.

Българският народ със своя трезвен политически усет и мъдрост разби чрез вота си така широко прокламираното в последната година от ГЕРБ „запазване на стабилността на властта“ и разкри неговата несъстоятелност.

И в този смисъл президентските избори се превърнаха в начало – на ново управление в страната след предсрочни парламентарни избори.

В рамките на този Парламент не може да се очаква работа освен предизборна кампания, която вече се провежда от някои, включително и двете декларации, както и някои от точките от дневния ред.

Държавата се лута, защото няма визия за националните приоритети.

Оперативните програми не се изпълняват, има риск да бъдат окончателно спрени, образувани са повече от 50 наказателни процедури срещу България.

Основните политически сили нямат ценностен образ и визия и се занимават с отрицанието на другия, взаимно се обвиняват, вместо да се занимават с развитието на страната.

И тук стои въпросът не само ясно да се посочат виновните за това, но и да си дадем ясна сметка каква отговорност в аванс поема всеки оттук нататък при участие в управлението.

Трябва да си дадем ясна сметка и за това, че в началото на управление на сегашното мнозинство, ЕНП в лицето на Дол преглътна участието на националисти в управлението, то сега ЕНП категорично отряза желанието на най-голямата политическа сила да подкрепи кабинет на националистите.

УВАЖАЕМИ ГОСПОЖИ И ГОСПОДА НАРОДНИ ПРЕДСТАВИТЕЛИ,

Условията са тежки – и климатичните, и политическите, и управленските, и популистките.

Но, независимо от това,

независимо от закъснялата оставка на правителството,

независимо от компрометирането на демокрацията от управляващите,

независимо от липсата на доверие в институциите,

независимо че  ни заобикаля светът на постфактите и постистините,

независимо от доминирането на езика на омразата,

независимо от популизма,

трябва да разглеждаме проблемите на 2016 година като шансове за 2017 година. 

Предсрочните парламентарни избори ще сформират нов парламент и ново мнозинство.

Голямата цел е това мнозинство да доведе до стабилност в страната и сигурност на гражданите. Необходимо е ценностно хомогенно мнозинствов Парламента, което да излъчи стабилно правителство и реализация на  националноотговорно партньорство между органи и институции, с ясни национални приоритети.

Ценностно хомогенно мнозинство, съставено на база сходство между  управленските програми и ценностите на съставляващите го партии.

Това е много важно предвид и регионалните и геополитическите кризи.

Това е много важно преди поемането от България на Председателството на Съвета на ЕС.

Политическото време изисква ясно да осъзнаваме своята мисия и да набележим целите и пътя, по който да вървим.

Националноотговорните партии трябва да сме единни в своята воля да осигурим и гарантираме честни и прозрачни избори, за да се установи необходимото доверие в новоизбраното Народно събрание.

Не изпълним ли тези условия, не можем да очакваме съставяне на стабилно мнозинство и правителство, както и успешно реализиране на мандата на следващия Парламент.  Не можем да се възползваме от историческия шанс да имаме проактивна роля при реформирането на ЕС.

УВАЖАЕМА ГОСПОЖО ПРЕДСЕДАТЕЛ,

УВАЖАЕМИ ГОСПОЖИ И ГОСПОДА НАРОДНИ ПРЕДСТАВИТЕЛИ,

От името на ПГ на ДПС призовавам всички политически сили в страната да отговорим по достойнство на очакванията на хората, на всички български граждани.

Обратното, ако решим, че популизмът и фалшивите послания са печеливши, ако заложим на манипулации и на езика на омразата, можем да обявим началото на дълъг изборен маратон. Последиците от този сценарий са непредвидими, но едно е ясно – отдалечава ни от така необходимата стабилност и сигурност, от така желания просперитет.

Разбира се, искам да завърша оптимистично:

Пожелавам успех на тези, които ще водят положителна кампания и ще победят собствените си страхове да казват истината и да предлагат програми, които могат да се реализират.

Благодаря за вниманието!

Четин Казак: "Никой не може с магическа пръчка да реши проблемите на държавата и да я направи процъфтяваща. Трябва със собствени усилия и упорит труд с приемственост и последователност да я променим към по-добро"

"Най-лошото, което може да се случи на тези избори, е народът за пореден път да се люшне към някакъв нов популистки проект" - такъв извод направи народният представител от ДПС Четин Казак. Вчера той беше в региона за поредна среща с избирателите и. С него разговаряхме за политическата обстановка в навечерието на предстоящите парламентарни избори и мястото на ДПС.

- Каква беше годината, която изпратихме в политически план според Вас?

- Първо искам да пожелая една мирна, щастлива и здрава нова 2017 година на всички жители на Габровска област, на всички избиратели, независимо на коя партия са симпатизанти! Дай Боже, през новата година да няма поводи за скръб, да няма лоши събития като природни бедствия, аварии и други нещастни поводи за притеснения!

Отиде си една година, която беше изпълнена и с добри, и с не толкова добри неща. Най-вече това беше година на политическа нестабилност. Нормално е, след като кандидатът на управляващата партия ГЕРБ загуби президентските избори, премиерът да извлече необходимите поуки от този вот и да подаде оставка на правителството, както той направи. Тъй като на тези президентски избори народът, включително и в Габровска област, даде ясен знак, че иска промяна, нова формула на управление, нова визия за България и че не е съгласен със сегашния модел на управление. Модел на компромиса между уж евроатлантическата ориентация на България и компромиса с крайните националисти, които тласкат страната в съвсем друга посока. Тази колебливост, тази двойственост и неопределеност на правителството, многобройните примери за отстъпление от демократичните принципи и достиженията на българската демокрация не се харесаха на голяма част от избирателите и те закономерно показаха своя "червен картон" на президентските избори.

- Предстоят предсрочни парламентарни избори. Вече се заговори за конкретни имена, които биха могли да влязат в състава на служебното правителство. Има ли голямо значение кои ще са тези хора и правилно ли постъпи президентът Плевнелиев, като остави ген. Румен Радев да назначи служебен кабинет?

- Да, предстоят предсрочни парламентарни избори и искам дебело да подчертая, че това не бива да бъде повод за драматизъм, за някакво притеснение от жителите на Габрово. На 1 януари чествахме 10 години от членството ни в Европейския съюз. Трябва да свикнем с това, че каквито и правителства да има, каквито и управления да се редуват, приемствеността трябва да бъде гарантирана, както и безпристрастността и еднаквият подход към общините, независимо от това дали се управляват от тази или онази политическа сила.

Никой не трябва да има притеснения, че едва ли не, след като вече правителството може да не бъде на ГЕРБ, нещо ще се промени към по-лошо за Габрово. Както казах в началото, самите габровци също дадоха знак, че не са съгласни и във всички общини на Габровска област ген. Румен Радев спечели изборите безапелационно. Което показва, че Габровска област далеч не е бастион на ГЕРБ. И тук хората лека-полека започнаха да осъзнават, че ГЕРБ не е единствената опция за развитие на областта, че има и други варианти, други идеи и други носители на тези идеи, които в не по-малка степен могат да помогнат за развитието на областта и на града.

Затова аз се надявам на тези парламентарни избори Габрово и регионът да продължат, да затвърдят тази готовност за търсене на по-добрата алтернатива, да направят един осъзнат, един разумен избор, без да робуват на стереотипи и на обвързаности. Надявам се да се проведат и едни честни избори, в които да не бъде злоупотребявано и хората да бъдат оставени да изберат свободно онези свои представители, които най-пълноценно ще отстояват техните интереси.

Що се отнася до служебното правителство, което сега трябва да бъде назначено, аз мисля, че няма голямо значение точно какви лица ще влязат. Трябва да са експерти, категорично трябва да са равно отдалечени от основните актуални политически сили. Това трябва да е правителство, което да осигури честното и демократично провеждане на парламентарните избори от една страна, а от друга - да осигури приемствеността в държавната политика във всички сектори на изпълнителната власт. Да не допуска да бъдат застрашени основните финансови инструменти, от които България се възползва. Имам предвид европейските фондове и други инструменти. Най-вече да бъде компетентно правителство.

Мисля, че добре постъпи президентът Росен Плевнелиев, че не назначи служебно правителство. България нямаше нужда от две служебни правителства в рамките на 2-3 месеца. Въпреки споровете за конституционносъобразността на това негово решение, той постъпи правилно, държавнически. Новоизбраният президент е единственият, който се ползва с пълната легитимност да назначи това служебно правителство, което да осигури плавния преход към следващото избрано представително правителство на България.

- Референдумът, проведен заедно с президентските избори, също повлия на политическите нагласи. Предстоящите нови избори се очакват предимно заради смяна на системата, на начина на избиране на политиците и въвеждането на мажоритарния вот. Може ли този парламент да въведе мажоритарната избирателна система? И не се ли обезсмислят следващите избори, които на практика ще възпроизведат същото статукво с нищожни разлики?

- Референдумът наистина е един от най-сериозните инструменти на демокрацията. Това е инструментът на така наречената "пряка демокрация". Но именно, бидейки най-сериозният инструмент, към него трябва да се подхожда много отговорно, много внимателно, тъй като оттам нататък няма много пътища за излизане от ситуацията, ако резултатите от референдума са такива, че поставят на изпитание здравия разум, демократичните традиции в едно общество и т. н.

Не е тайна, че резултатите от референдума до голяма степен бяха повлияни от това, че той съвпадна с президентските избори, че огромна част от гласоподавателите използваха този инструмент не по предназначение, а като една възможност да изразят някакъв протестен вот и да зашлевят плесница на политическата класа. Не се проведе реална разяснителна кампания по отношение на самото съдържание на референдума. Нито дискусии се проведоха. Всичко беше замъглено от залога и очакванията, свързани с президентските избори. Затова се получи и тази неловка ситуация.

Първо референдумът с малко, но не достигна изисквания праг за задължителност. От друга страна, естествено, той провокира съответните обществени настроения и очаквания, на които по някакъв начин трябва да бъде отговорено. Въпросът е как и кога.

Дебело трябва да се подчертае, че този парламент няма нито политическия, нито морален нито времеви ресурс да извърши тези промени, тъй като на него му остават още около 2-3 седмици живот. Второ - това са толкова сериозни промени, че те наистина трябва да бъдат много сериозно обсъдени.

Вече започна и се разгоря дискусия, на която се чуха доста критики и възражения относно приложимостта и уместността на драстична промяна в нашата избирателна система, което изисква допълнително внимание, анализ и т. н. Не на последно място една от основните препоръки на Венецианската комисия, която е орган на Съвета на Европа по отношение на изборното законодателство в България, през всичките години е била: сериозни, значителни промени в изборното законодателство да не се приемат поне една година преди предстоящите избори, за да може обществото да има достатъчно време да се подготви и да му бъдат разяснени тези промени и то да се възползва пълноценно от тях.

Така че на този етап заради това промяната в изборното законодателство трябва да бъде оставена и вероятно така ще се случи, на следващото легитимно избрано Народно събрание, което се надяваме, че ще разполага с достатъчно и политически, и времеви ресурс, за да я извърши.

- А ще се промени ли статуквото след тези избори? Очаквано се пръкват и нови партии, които едва ли имат шанс да наберат инерция до изборите.

- Очакват се интересни избори. В навечерието им се наблюдава едно оживление и едно процъфтяване на нови политически субекти. Някои от тях предизвикват интерес, а други са ясни от самото си създаване накъде ще клонят и каква политика ще водят. Важното е едно - все пак на изборите българският народ да прояви достатъчно разум и да спре лошата тенденция непрекъснато да търси новия спасител, месията, който като че ли с магическа пръчка ще му реши всичките проблеми и ще направи от България Швейцария на Балканите.

Силно се надявам българският народ най-после да осъзнае, че това е невъзможно, че това е една химера, че няма магически решения и спасители. Цялата съвременна западна демокрация е доказала, че западноевропейските държави са достигнали това ниво благодарение на дългогодишни упорити усилия в една посока от страна на трайно утвърдени политически субекти.

В България се нагледахме на експерименти като НДСВ, ГЕРБ, а да не говорим и за други политически проекти, които бяха още по-краткотрайни... Никой не може с магическа пръчка да реши проблемите на държавата и да я направи процъфтяваща. Трябва със собствени усилия и упорит труд, с приемственост и последователност да си променим държавата към по-добро.

От тази гледна точка най-лошото, което може да се случи на тези избори, е народът за пореден път да се люшне към някакъв нов популистки проект от рода на Марешки или Слави Трифонов, които, предлагайки лесни решения на трудните проблеми на държавата, да се опитат да заблудят и да приласкаят за пореден път общественото мнение. Последиците след това ще бъдат сериозни и пробуждането от тази поредна популистка наркоза ще бъде болезнено.

- Левицата прие победата на генерал Румен Радев като своя победа на президентските и в партията са настроени за победа и на парламентарните избори. Каква е Вашата прогноза?

- Силно се надявам никой да не си мисли отсега, че победата му е гарантирана или че е абониран за успеха. Мисля, че и в БСП, и в останалите партии има достатъчно трезвомислещи хора, които знаят, че победата на генерал Радев наистина се дължи на редица фактори, които далеч надхвърлят влиянието на БСП или фактора БСП, подкрепящ тази кандидатура. Известно е, че много други политически сили, включително и ДПС, изиграха съществена роля за тази победа.

Персоналните качества на кандидата също изиграха роля, протестният вот, желанието да се даде знак към управляващите на несъгласие с водената политика... Всичко това доведе до този резултат.

Аз очаквам следващото управление, което ще бъде излъчено, да бъде от сериозни политически партии, които да нямат националпопулистки уклон, да бъдат утвърдени, принадлежащи към сериозните политически европейски семейства и да продължат евроатлантическото развитие на България. Категорично ДПС трябва да бъде част от следващото управление.

Практиката показва, че когато ДПС участва в управлението, в България се случват добри неща и се постигат успехи. Когато ДПС е оставено в опозиция, виждате до какво се стига. ДПС е гарантът за стабилността и за демократичния характер на следващото управление, за запазване на демократичните достижения на българското общество, на българската демокрация и спазването на човешките права и свободи.

Когато ДПС е в опозиция, тези устои на българската демокрация биват сериозно накърнявани от субекти, които видяхме и в последното управление - крайните националисти, ксенофобите, тласкат България в една пагубна за нейните трайни и дългосрочни интереси посока.

- Упрекват правителството в оставка, че харчи пари като за последно. Трябва ли парламентът да разрешава харчовете, когато имаме правителство в оставка?

- За съжаление, това е заложено в натурата на българската политическа класа и на досега управляващите - когато се вижда краят, започват наистина да харчат като за последно.

Парламентът не разполага с почти никакъв ресурс за упражняване на контрол. Контролът е единствено обществен, медиен. Всичко в крайна сметка ще бъде отсъдено от страна на българските избиратели. Нито парламентът, нито пък следващото правителство могат по някакъв начин да се противопоставят на тези действия. Затова по принцип не трябва правителство в оставка да продължава много дълго време да функционира.

За съжаление, в България така се получи. Но все пак гражданският, медийният контрол представляват някаква гаранция срещу крайното залитане в неразумност.

- Какво може и е належащо да свърши Народното събрание преди да бъде разпуснато?

- Аз мисля, че Народното събрание в оставащите две-три седмици трябва да се концентрира само и единствено в приемането на онези законопроекти, които не търпят отлагане, свързани са с изпълнението на определени ангажименти, които държавата е поела най-вече по отношение на хармонизацията на нашето законодателство с европейското. Също така ако трябва да се приемат законопроекти, за да се коригират някои отдавна констатирани дефекти в нашето законодателство и други нетърпящи отлагане проблеми. Но категорично не трябва да се приемат законопроекти, с които кардинално се променя законодателната уредба в даден сектор.

Не трябва да се приемат, разбира се, кардинални промени в изборното законодателство и максимално трябва да се ограничи възможността в последния момент да се приемат лобиски текстове. Мисля, че има достатъчно законопроекти, които отговарят на тези условия и към тях трябва да се подходи отговорно и да се пристъпи към тяхното приемане.

- Какво още бихте казали на читателите от региона?

- Искам накрая да благодаря на всички членове, симпатизанти и избиратели на ДПС, които ми гласуваха доверие за два поредни мандата, макар и предсрочно прекратени, като народен представител от Габровския избирателен район и да изразя своята надежда, че и след тези парламентарни избори габровци ще имат отново за един от своите представители представител на ДПС. Мисля, че ДПС има място в Габрово и региона и има с какво да допринесе за решаването на проблемите и за стимулиране на развитието на областта.

Още веднъж пожелавам успех в личен и професионален план на всички и честни демократични избори и стабилно и полезно за държавата ново правителство.

(в. 100 вести, 10.01.2017 г.)

Четин Казак:Българският народ даде ясен сигнал, че иска промяна и не е съгласен със сегашната формула на управление, в която участваха ГЕРБ, РБ и ПФ

„Българският народ даде ясен сигнал, че иска промяна и не е съгласен със сегашната формула на управление, в която участваха ГЕРБ, РБ и ПФ“,каза Казак и допълни, че според него хората искат ново управление с ясна гаранция за стабилност и запазване на евроатлантическата ориентация на България. Според Казак оставката на Борисов е дошла закономерно след победата на Радев на президентските избори. Народният представител от ДПС посочи, че е необходима корекция по отношение на посоката на България, за да бъде тя ясна евроатлантическа.

„Още в зародиш това правителство даде ясен сигнал, че то е готово на компромиси с евроатлантическата ориентация на България, въвличайки по един категоричен начин крайните националисти, ксенофобите, партии, които са меко казано песимистично настроени към евроатлантическата ориентация на България“, коментира Казак и добави, че споменатите от него партии са се превърнали в стожер на правителството и незаобиколим фактор в управлението.

„ДПС искат да влязат и да и участват пряко – тогава всичко ще е наред и ще се спазва евроатлантическата ориентация. От думите на Казак излиза, че Радев е по-евроатлантик от Цачева, защото българският народ е избрал евроатлантическата ориентация“, посочи Сидеров. Четин Казак отговори, че Цачева, независимо от нейните качества, е била кандидатът на управляващата партия.

„Цачева, като кандидат за президент, олицетворяваше 2-годишния модел на управление на кабинета Борисов 2, подкрепян от крайните националисти и ксенофоби в лицето на ПФ. Заради това тя не бе подкрепена – защото в нейната кандидатура се съдържаше тази двойнственост, тази колебливост в ориентацията на този кабинет“, заяви Казак. Според него не е изненада третото място на Каракачанов на изборите, защото неговата кандидатура е била обща на трите партии ВМРО, НФСБ и „Атака“, а националистическата идея има своите последователи във всички страни. Казак изрази надежда, че броят на националистите в България няма да продължи да нараства.

„Негово Величество Избирателят, ще реши как да бъде подреден политическият пъзел на предстоящите избори. Силно се надявам в бъдещото правителство да има само от партиите със системен характер, от политическата координатна система, които са ясно прилежащи към основните политически семейства, в него да няма крайни националисти и ксенофоби, партии които да залагат на популизма, вместо на демократичните принципи“, заяви Казак. Той коментира и определяния като антисистемен играч Марешки. Според Казак не е задължително добрият резултат от президентските избори да се повтори за Марешки и на предстоящите парламентарни. По отношение на Слави Трифонов, Казак сподели, че е скептично настроен, че шоуменът ще пристъпи към създаването на партия.

„Партията на Мареши ще се бори за място сред т. нар. популистки формации, които взеха да стават множко на българската политическа сцена. Ореолът на Слави Трифонов като едва ли не „истината от последна инстанция от телевизионния екран“ ще бъде развенчан, когато излезе на действителната политическа сцена“, смята Казак. 

На въпрос за това дали от ДПС очакват благодарност и отплата на Радев за подкрепата на президентските избори и дали предстои нова коалиция с БСП, Казак отговори:

„Историята никога не се повтаря. Ние не очакваме нито благодарности, нито жестове от когото и да било. Ние очакваме президентът Радев да оправдае очакванията на избирателите да бъде един достоен, надпартиен обединител на нацията. Що се отнася до БСП, ние очакваме българските избиратели да подредят бъдещия парламент и да посочат най-удачната формула за управление, в която да могат да намерят място единствено и само системни политически партии с евроатлантическа ориентация“

Казак отговори и на въпроса за това кой ще бъде най-важният приоритет, в който ДПС ще убедят своите избиратели за предстоящите избори.

„Това, в което ще се опитаме да убедим своите избиратели, е, че само и единствено чрез участието на ДПС в управлението както досега, така и за в бъдеще България ще може да върви напред и да става едно по-добро място за живеене. ДПС изигра огромна, съществена, решаваща роля за запазване на етническия и гражданския мир и духа на толерантност в българското общество през всички тези години и на преход, и на евроатлантическо развитие на страната. За това ДПС има място и в бъдещото управление на страната като балансиращ фактор, който да гарантира неотклоняване от тази евроатлантическа ориентация“, заяви Казак.

На обвинение от страна на Румен Йончев, че ДПС, заедно с ГЕРБ и БСП, като системни партии, пречат на България да се развива като просперираща държава, Казак отговори, че термините „просперираща“ и „евроатлантическа“ не се бият помежду си, защото благодарение на членствата си в НАТО и ЕС България е постигнала много успехи. Казак коментира думите на Йончев, като опит за това на фона на системните партии на статуквото той да се открои като нещо ново и възникнало непорочно чисто.

„Предпочитам да говорим за партии, които са работещи, които са доказали, че могат да постигат резултати, а не за голи обещания и опити да се изкушат избирателите с популистки послания, които ще се окажат неизпълними и българските граждани ще бъдат за пореден път излъгани. Национал-популизмът е най-голямата опасност за евроатлантическата ориентация, за просперитета и стабилността на България“,смята Казак. 

(Канал 3,08.01.2017 г.)

Евродепутатът Илхан Кючюк за Europost: Европа повече от всякога се нуждае от лидери, които да разбират страховете на хората

-  Г-н Кючюк, в този тежък за Европа момент АЛДЕ настоява да се реформира архитектурата на ЕС. С какво ще допринесе това за бързото излизане от множеството кризи, връхлетели Съюза?

Не е тайна, че понастоящем сме изправени пред многостранна криза, а финансовите, икономическите, социалните и миграционните последици водят до загуба на доверие на все по-голяма част от гражданите на днешния Европейски съюз. Буквално преди дни в Комисията по конституционни въпроси на Европейския парламент бе гласуван докладът по собствена инициатива на председателя на нашата група Ги Верхофстад. От друга страна, вземането на ad-hoc решения и постоянното търсене на компромис между държавите членки доказаха, че не могат да предложат дългосрочни и устойчиви политики. В доклада се предлагат конкретни действия за възможно модернизиране и адаптиране на съществуващата институционална структура на Европейския съюз. Основен акцент се поставя върху реформата на европейските институции (комисия, съвет, парламент).  Създаването на истински капацитет за действия в интерес на европейските граждани е необходимост днес, не утре. Такава мярка, например, е въвеждането на истински фискален капацитет, който да се справи с икономическите сътресения в еврозоната, или създаването на европейки отбранителен съюз, който да гарантира вътрешната и външната сигурност на ЕС.

- Призивът за истински политически съюз в Европа няма ли допълнително да укрепи позициите на евроскептиците и националистите, които виждат в интеграцията не възможност за решаване на кризите, а я сочат като проблем?

Истинският политически съюз в Европа ще намали тенденцията към дезинтеграция, както и ще ни припомни още веднъж моралните, политическите и историческите цели на Европейския съюз. Какъв по-добър отговор можем да дадем на надигащата се вълна от популизъм и национализъм, освен екзистенциалния смисъл на Европейския съюз? Крайно време е да осъзнаем, че прогреса, който Съюза постигна през изминалите десетилетия, бе в следствие на интеграцията и солидарността между държавите в Европа и силно вярвам, че ние трябва да продължим по този път.

 - Много често евродепутати изтъкват, че трябва да се върне доверието на гражданите в европейския проект, но как може да стане това при огромната младежка безработица и засилващото се неравенство и бедност, видими не само в южната част на Европа?

Младежката безработица и видимото обедняване на европейския гражданин са в основата на песимистичното отношение към европейския проект. Причините за това се коренят в липсата на икономическа реформа и загубата на конкурентоспособност на много от държавите членки в бързоразвиващата се и динамична глобална икономика. В началото на своя мандат като председател на ЕК Юнкер обяви като приоритет възстановяването на икономическия растеж в ЕС, но като че ли обикновеният европейски гражданин не вижда видим резултат. Съвременният свят изисква приоритизиране на целите и Европа трябва да приоритизира своите цели.

- ЕС сложи на масата планове за укрепване на отбранителните си способности. Каква е перспективата за създаване на обща армия в бъдеще и изобщо има ли нужда от такава?

Европа е изправена пред редица предизвикателства за своята вътрешна и външна сигурност и не виждам смисъл да има 27 различни армии (след напускането на Великобритания на ЕС), които не работят заедно. Това е скъпо, неефективно и недостатъчно, за да бъде ЕС глобален актьор на международната сцена. От друга страна, Европа е най-засегната от конфликтите по нашите гранични райони и не можем да разчитаме за своята охрана само на нашите партньори. Нуждаем се от обща европейска отбрана, която да оперира под шапката на НАТО, което продължава да бъде крайъгълен камък на европейската архитектура за сигурност, за да можем сами да се защитим и предпазим.

- Доколко идеята за предоставяне на „асоциирано гражданство” в ЕС на британци, която Ги Ферхофщат обяви наскоро, може да допринесе и за по-ефективната защита на правата на европейците, работещи в Обединеното Кралство?

Иновативната идея беше поставена на масата за преговори, но към момента тя е в много начален стадий и тепърва трябва да видим как ще се развие. Очевидно е, че Великобритания е сериозно разделена след вота за Брекзит и ние не трябва да пренебрегваме с лека ръка идеята за тясно сътрудничество с ЕС. Въпреки това, предоставяне на граждански права на хора от страна извън ЕС ще изисква законодателна промяна на европейските договори, което прави тази задача изключително трудна и не съм сигурен колко от държавите членки ще я подкрепят.

- Наскоро организирахте конференция в ЕП с подкрепата на Либералния интернационал, посветена на „Свободата на вярата в ерата на радикализация“. Какъв е подходът на либералите срещу радикализацията?

Ние трябва да се противопоставим на радикализaцията чрез насърчаване на толерантността, информираността, човешките права и социалното включване. Необходимо е да изграждаме мостове между религиозните общностите, за да премахнем усещането за различие и отчуждение сред мигрантите и малцинствата. Необходимо е да насърчаваме образованието и заетостта, за да се спре разпространението на радикализация. Радвам се, че подобна теза изказа и кметицата на Моленбеек, с която, по време на събитието обсъдихме причините, които подтикват млади хора да изпаднат в агресивната радикализация.

- Засега напредъкът в квотното разпределение на бежанци е твърде скромен и очевидно това не се възприема от страните членки като подходяща форма за облекчаване на най-засегнатите държави. Биха ли подкрепили либералите нови „работещи” механизми, както предлага Словашкото председателство на Съюза?

Трябва да сме с ясното съзнание, че никоя държава или правителство не може да реши самостоятелно кризата с бежанците, затова и към момента резултата от квотното разпределение е такъв. Това предизвикателство пред Европейския съюз е преодолимо не чрез политиката на Europe à la carte, a единствено чрез наднационален подход, при който всяка от европейските държави проявява значителна доза солидарност и споделена отговорност. Ние трябва да направим всичко възможно, за да намерим правилната формула за интеграция на тези хора в свободните и демократични европейски общества.

 Трябва ли миграционната криза да се ползва като претекст за по-продължително отлагане на членството на България и Румъния в Шенгенската система?

Надявам се, че България и Румъния в близко бъдеще ще се присъединят към държавите от Шенген и по този начин ще направят още една стъпка по своя път на европейска интеграция. Неведнъж съм казвал, че членството в Шенген за нас, българите, от доста време насам е по-скоро политически въпрос, отколкото стимул, обвързан с прилагането на определени мерки. България от няколко години е изпълнила всички административни реформи и ангажименти, които предполагат членство в Шенгенската система и не смятам, че дадена криза от типа на миграционната може да бъде използвана като претекст за отлагане на членството. 

- Като член на Комисията по външна политика следите отблизо преговорите за обединението на Кипър. Може ли по ваше мнение да се очаква успешното им приключване през следващата година?

В момента се водят преговори, които са на път да приключат с историческо споразумение. След повече от 40 години сме изправени пред възможността за обединение и лидерите на двете страни не трябва да пропускат тази възможност. Силно вярвам, че трайното и цялостно уреждане на кипърския въпрос ще доведе до стабилност и просперитет за бъдещите поколения.

 - Не след дълго Европейският парламент ще избере своя нов председател.  Считате ли, че е възможно да бъде променен сегашният модел този пост да се заема от член на една от двете най-големи групи в парламента – С&Д и ЕНП?

Периодът, в който се намира Европейският съюз, изисква повече от всякога силно лидерство и политици, които имат смелостта да реформират Европа. При избора на председател на Европейския парламент да се поставя водещ акцент върху политическото семейство е нелогично, определящи трябва да бъдат лидерските качества на кандидатите. Делегацията на ДПС вижда в лицето на Ги Верхофстад човека, който има тези визионерски и лидерски качества за една променена Европа.

- И все пак, това означава ли, че кандидат на АЛДЕ например, групата в която сте, или друга по-малка формация, има шанс да събере мнозинство в рамките на този парламент?

Вярвам, че Верхофстад ще успее. Европа повече от всякога се нуждае от лидери, които да разбират страховете на хората и да им вдъхват надежда. Днес Европа трябва да бъде разказвана. 

http://www.europost.bg/article?id=18575 

ЧЕСТИТ ПРАЗНИК НА ВСИЧКИ, КОИТО НОСЯТ КАУЗАТА ДПС В СЪРЦАТА СИ!

За мен е чест, привилегия и отговорност от името на ръководството на ДПС да ви поздравя по случай 27 години от учредяването на ДПС и да пожелая на всички здраве, мирна и успешна 2017 година!

От създаването си ДПС последователно следва своята мисия за утвърждаване на основните права и свободи, установяване на единство и равноправие, създаване на условия за достоен живот на всички български граждани, за просперитет, за достойно място на България в евро-атлантическото семейство, за мир в страната, региона, Европа и света.

Изминалата година беше тежка във вътрешен, регионален и европейски аспект. От една страна, бежанската криза, терористичните атаки, от друга, установяване на популисткото говорене и езика на омразата като основен език, включително и в Парламента, направиха явна липсата на доверие на обществото в институциите.

На прага сме на една важна за всички ни година. Предстоят важни избори, резултатите от които ще определят бъдещето на страната и ще очертаят посоката, която България ще следва за години напред. Предстои подготовката за председателството на България в началото на 2018 година.

Обединени около основополагащите идеи и ценности на ДПС, ние трябва да проявим нашата заедност със сила и мощ и да постигнем този резултат, който ще положи основата за нормалност в политиката, за стабилност в страната и сигурност на гражданите.

Изказвайки благодарност за приноса на всички членове и симпатизанти на ДПС, пожелавам здраве и сили, много успехи в общия ни път! 

                                                                                            Мустафа Карадайъ 

                                                                                            Председател на ДПС

Представители на ръководството на ДПС посетиха Бурса, Турция

Водена от зам. председателят на ДПС Ахмед Ахмедов делегация посети Бурса в първите дни на Новата година. В състава на делегацията бяха още младежкият председател и евродепутат Илхан Кючюк и председателят на Общинския съвет в гр. Джебел Сейфи Мехмедали, който е и член на ръководството на Младежко ДПС.

Повод за посещението бе внезапната кончина на съпругата на учредителя на Балгьоч Мюмюн Генчоглу – Юммю Генчоглу. Представителите на Движението за права и свободи се срещнаха и с наследниците на фамилията Генчоглу – Турхан и Орхан. Турхан Генчоглу е почетен председател на Конфедерацията на изселническите организации и дългогодишен председател на Балгьоч.

В Бурса делегацията на ДПС проведе среща и с Емин Балкан, председател на Балгьоч в периода 2002-2011 г.

15878057 10211760904207788 1767108873 o

15902812 10211760904367792 1495455380 o

alde party logoALDE Charter of Values

АЛДЕ
Либерален интернационал
Либсен
Европейски парламент
ЕС

Този уебсайт използва „бисквитки“. Политика за поверителност