Станислав Анастасов: Със закона за забрана на износа на руски петрол изпълняваме регламента на ЕС

"Трябваше да изпълним регламента на ЕС, който ни дава ясни предписания, много ясни насоки и разяснения какво трябва да се направи, с каква цел се прави и какво не трябва да се прави". Така зам.-председателят на ДПС Станислав Анастасов обясни в студиото на "Лице в лице" по bTV внасянето от страна на Движението на специалния законопроект, който предвижда контрол върху вноса и износа на руски петрол. 

В четвъртък Движението за права и свободи внесе проект на закон, който забранява износа на суров нефт с произход от Русия, както и продуктите, получени от преработката му в България. Предлага се тези разпоредби да заработят от 5 декември, когато влиза в сила забраната на ЕС за внос на петрол и петролни продукти от Русия. Предвидено е този закон да действа до края на 2024 г., до когато България е получила отсрочка (дерогация).

"Законът, който сме внесли за контрол за прилагане на дерогацията за закупуване, вноса или трансфера на суров нефт, превозван по море и на нефтопродукти с произход Руската федерация, изнесени от нея, казва много ясно, че дерогацията за България и за още няколко страни е направена в полза на гражданите на тези страни. Не за да правят печалби определени компании или да се облагодетелстват определени политици от тези компании. Не, за да се реекспортират тези продукти към трети държави, независимо дали са членки на ЕС или не. Те са направени в полза на гражданите на тези държави-членки на ЕС", каза Анастасов.

"Имаме прецеденти с рафинерии на "Лукойл" в ЕС какво се случва с тях, когато те решат да предприемат подобни действия”, заяви Анастасов по повод изявления от "Лукойл", че могат да спрат производството, ако се въведе подобна забрана.

"Целта на пакета от мерки, който беше приет от ЕС, е да се ограничи потокът от пари към Руската федерация, с които тя води агресивни действия срещу Украйна", допълни Станислав Анастасов.

"Днес с колегите проверихме цените на горивата около нас, в страни-членки на ЕС и те са същите, някъде дори и малко по-ниски”, поясни още зам.-председателят на ДПС.

Ако "Лукойл" затвори, има варианти и то не един. Европейската комисия го е предвидила, тя си е написала домашното, независимо кой какво им е предлагал от българска страна. Защото чухме екзотични предложения от ПП как трябва да продължи вносът, как не трябва да се облага. Определи медии, които злоупотребяват с лъжите, също пригласят, припомни Станислав Анастасов.

"Важното в случая е тази свръхпечалба да бъде обложена. Целта е свръхприходите да отидат в държавния бюджет, защото свръхпечалбата излиза от джоба на българските граждани, бизнес, българските училища и болници", каза още Анастасов. 

"ДПС не предлага хартиената бюлетина, предлагаме машини. Ние предлагаме сканиращи устройства за бюлетини, които елиминират недействителните гласове и съмненията за манипулации при съставянето на протоколите. Трябва да си върнем доверието в изборния процес. 

Другото предложение на ДПС е, тези машини да бъдат държавни и софтуерът да бъде държавен. Има варианти за това. И ние сме предложили това за следващите редовни избори, които са местните избори през 2023 година. Дотогава има предостатъчно време тези машини да бъдат доставени", каза Анастасов в коментар за Изборния закон. 

"Ние ще гласуваме за машини, които са американски и британски, а не за такива от Венецуела и Иран, каквито са досега и за които настояват ПП", добави той.

"Да не обсъждаме варианти за предсрочни избори, защото те са любими на някои политически партии, по-точно две, но забележете: 2 от 7 политически формации, които са в парламента", припомни Станислав Анастасов.

"Това, което е по-важно за българските граждани е да има редовно избран кабинет. Трябва ни кабинет, който няма да промени геополитическия курс на страната, който да предоставя работещи решения, спазвайки регламентите на ЕС", заяви още Станислав Анастасов.

Илхан Кючюк пред студенти в ПУ: Пандемията и войната прекроиха представите ни за съвременна Европа

Лидерът на европейските либерали Илхан Кючюк днес бе гост-лектор в ПУ„Паисий Хилендарски“, където пред студенти и преподаватели изнесе лекция с фокус върху сигурността и бъдещето на Европа. По покана на Катедра "Политически науки и национална сигурност“ към висшето училище в Пловдив, Кючюк говори по темата: "Quo Vadis, Europa?“(в превод – Къде отиваш, Европа?).

Пловдив3

Пред студентите Кючюк сподели, че към днешна дата мирът и сигурността стават все по-сложни и, че дори в Европа предположението за устойчив мир вече не може да се приема за даденост.

„Фокусът на Комисията фон дер Лайен ще остане твърдо насочен към превръщането на ЕС в по-автономен, стратегически и цялостен участник за мир и сигурност, обединяващ елементи на нормативна, мека и твърда сила и адаптиращ се към бързо трансформиращия се свят с постоянство и устойчивост. Този фокус има за цел да консолидира ЕС като надежден участник в един несигурен свят. Въпреки че двойните кризи от последните две години – пандемията и войната в източната част на Европа – разкриха уязвимостта и външните зависимости на ЕС, те също така показаха способността на ЕС да действа смело и новаторски в унисон в лицето на големи заплахи.“, заяви Кючюк.

Пловдив4

Евродепутатът допълни, че проучванията на общественото мнение показват, че гражданите все повече възприемат сигурността като основен приоритет при изготвянето на политики на ниво ЕС, тема, която е отразена и в резултатите от Конференцията за бъдещето на Европа.

В заключителната част на своята лекция Кючюк посъветва присъстващите студенти с думите: „Разпознаването и изучаването на широка гама от традиционни и нововъзникващи заплахи, които заплашват интересите и ценностите на ЕС, както и глобалния мир, е необходимо упражнение за формулирането на политиките на ЕС“.

Пловдив1

Лекцията предизвика огромен интерес у присъстващите, които с нетърпение очакваха да започне дискусията, за да зададат въпросите си към евродепутата.

Мустафа Карадайъ: "Промяната" яростно иска район "Чужбина", а не позволява на българските граждани зад граница да гласуват

Досега колегите от ПП, включително и Асен Василев, яростно защитаваха от парламентарната трибуна тезата да има район "Чужбина" и то не само един МИР, а няколко различни. Има една двойственост в тези в колеги. Те защитават район "Чужбина", а самите те в текстовете та Изборния кодекс предлагат хората, живеещи в чужбина да не могат да гласуват. Това заяви председателят на ДПС Мустафа Карадайъ в изказване по време на дебатите по второто четене на промените в Изборния кодекс. Карадайъ съсредоточи изказването си върху две теми - район "Чужбина" и Обществения съвет към ЦИК.

От една страна ще правим район "Чужбина" - един в Европейския съюз и втори извън ЕС, а в предложените текстове за изменения на Изборния кодекс тези колеги предлагат на изборите за народни представители да участват български граждани, които са живели последните 6 месеца в страната, коментира Карадайъ. И посочи, че това предложение се прави въпреки чл. 42, ал. 1 на Конституцията. Той не само не въвежда такива ограничения, но е повелява всички български граждани, навършили 18-годишна възраст, които не са поставени под запрещение и не са лишени от права, да имат право да гласуват.

Тоест - предлагате ограничение, което Конституцията не предвижда. А заставате на трибуната и яростно защитавате да има район "Чужбина". Тази двойственост не помага на никого - нито на работата в пленарна зала, нито на българските граждани, живеещи в страната, нито на българските граждани, живеещи в чужбина, категоричен бе председателят на ДПС.

Той препоръча на народните представители да правят предложения, когато са наясно със себе си и знаят какви позиции искат да отстояват.

По темата трябва или не да има Обществен съвет към ЦИК, Мустафа Карадайъ заяви, че не знае в момента каква отговорност и пред кого носи този съвет.

Идеята, с която е създаден, е да има уж по-голяма прозрачност и надзор върху ЦИК. Както и когато види теми и проблеми, да предлага на ЦИК решения, коментира Карадайъ. Откакто съществува този Обществен съвет обаче нямам информация той да е излязъл с едно становище, което да е послужило на работата на ЦИК, съобщи председателят на ДПС.

От друга страна хората от този Обществен съвет имат различни мнения, идеи, концепции, които изразяват в медиите. И обществото остава с впечатлението, че това което се говори по медиите не е лично мнение, а едва ли не мнението и отношението на ЦИК. А това не е вярно, каза Карадайъ. В тази връзка отпадането на Обществения съвет би допринесло за изборния процес и за яснотата в него повече, отколкото би навредило. Дублирането на Обществения съвет към ЦИК и самата ЦИК задават различни мнения в обществото, подчерта председателят на ДПС. И изтъкна, че решенията на ЦИК представляват актове за изпълнение и не могат да се поставят под съмнение.

Хамид Хамид: Декларациите пред секционните комисии в чужбина ограничават правото на глас

Предложението на ПП лицата, които се дописват в избирателните списъци, да попълват декларации на място пред секционните комисии и да се подписват лично, ограничава правото на глас, особено когато става въпрос за вот в чужбина. Това заяви зам.-председателят на ПГ на ДПС Хамид Хамид по време на дебатите в парламента по второто четене на промените в Изборния кодекс.

Докато в страната дописванията са рядкост и малък процент, то в чужбина, в секции, които са открити с примерно 40 заявления, гласувалите са 800 или 900. Тоест тук говорим за над 90% дописани лица, подчерта Хамид.

Представете си как върви изборният ден в една секция в чужбина и ще видите, че възможността тези 600, 700 или 800 лица да гласуват е наистина нищожна. В тази секция няма да могат да гласуват повече от 100 души заради времето за попълване на декларациите, категоричен бе народният представител от ДПС.

Той изтъкна, че българските граждани попълват всякакви декларации и попита пленарната зала колко от тези документи се попълват и подписват лично пред органа, пред който се подават, каквото е изискването в Изборния кодекс. Смятам, че няма необходимост от това, каза Хамид Хамис.

За юриста съществува и конституционен проблем. Въвежда се образователен ценз за лицето, което гласува. Има лица, които не могат да пишат на български език, това е факт. Но има лица, които не по своя вина не могат да пишат на български език, посочи Хамид. И изтъкна: "Конституцията казва, че е право и задължение на всички български граждани да изучават и ползват български език. Но създава ли българската държава гаранциите, които Конституцията дава? Създаваме ли възможности навсякъде по света българските граждани да изучават български език?".

Имаме ли училища - нямаме. Ще чуем реплики как българската държава няма възможност. Така е за съжаление - няма възможност навсякъде да има училища. Но когато въвеждаме санкции и задължения за нещо, трябва да създаваме и условия за упражняване на права, категоричен бе Хамид Хамид.

Ако едно лице не може да попълни тази декларация, то няма да има право да гласува, посочи депутатът. И попита как се преодолява това противоречие с Конституцията, която казва, че българският гражданин независимо къде се намира - в страната или по света, има едни и същи права.

Смятам, че въвеждането на това изискване няма да реши някакъв проблем. Напротив това е пречка и лишаване на голям брой български граждани да упражнят конституционното си право да гласуват, обобщи Хамид.

Халил Летифов: Коалицията на мадуровските машини спъва диалога в Народното събрание

Коалицията на машините на Мадуро прави всичко възможнода елиминира диалога в Народното събрание. Това заяви зам.-председателят на ДПС Халил Летифов в интервю за БНТ.

По думите му елиминирането на диалога е в две посоки. Първата е да няма променени в изборните правила, които да върнат доверието на хората в резултатите от вота. Втората е да не се създаде мнозинство в НС, което да се излъчи работещо правителство.

Има ли необходимост да се излъчи работещо правителство? Има и то трябва да се занимава с важните проблеми на хората и бизнеса – имаме тежка енергийна криза, тежка социална криза, посочи Летифов.

Коалицията на мадуровските машини усили ефекта на кризите. Виждаме, че тя никога не се е стремяла да има широк диалог за решаване на кризите, категоричен бе народният представител от ДПС.

Днес виждаме една присъдружна организация на „Продължаваме промяната” – „Демократична България”, каза Летифов. И подчерта, че в момента има остра нужда от много сериозна коалиционна култура, изградена на основата на диалога и на ценностите, на която да се намерят допирни точки, за да има правителство.

Очевидно трябва да има компромиси. Ние сме готови да говорим с всички политически сили на основата на диалога, взаимните компромиси и общите приоритети, които да изградим. Това, което се прави като противопоставяне от две партии, цели да отидем на нови избори. Ние сме против това, категоричен бе зам.-председателят на ДПС. Той отново припомни, че първият и вторият в НС не правят мнозинство, затова има нужда от разговори за по-широко управление.

Не само за ДПС, но и за всички български граждани доверието в изборния процес има огромно значение.Всички български граждани трябва да имат правото да гласуват и да не изпитват притеснения, защото станахме свидетели, че една голяма част от тях се притесняваха да гласуват с машините и не упражниха своето конституционно право на вот, коментира Летифов предложенията за промени в Изборния кодекс. Той припомни, че гласуването е задължително. Хем  го правим задължително, хем създаваме трудности в упражняването на правото на глас, подчерта зам.-председателят на ДПС.

Имаме съмнения в изборните резултати, каза Летифов. И припомни, че при дебатите вчера лидерът на ДПС Мустафа Карадайъ изнесе факти за разминаване на данните от секционните протоколи. Тези документи  са публични и взети от сайта на ЦИК. Има разминаване между физическите носители на данните, положените подписи, контролните талони и електронните устройства. Това е доказателство, че някъде там в процеса се губи доверието, каза Летифов.

Сега виждаме къде са пропуските в машините. И за да ги отстраним, в диалога трябва да участват всички, а не някой да налага силово една или друга технология, посочи Летифов.

ДПС настоява за машинно гласуване със сканиращи машини, каза още Летифов, подчертавайки че по този начин се гласува в най-развитата демокрация в света – американската. Сканиращите машини елиминират два основни проблема - невалидните бюлетини и подправените секционни протоколи.

С тези сканиращи машини ние гарантираме честността на вота и елиминираме субективния фактор, подчерта депутатът.

Искаме дългосрочно да се реши проблемът с доверието в изборния процес. То няма цена, категоричен бе Летифов. 

С това, което ДПС предлага, всички са съгласни, никой не е против, но казват – някъде там, във времето. Искам да разбера кога всъщност е времето да изградим тези изборни правила. Не може това да е разменна монета и да се поставят условия по каквато и да е друга тема, когато говорим за доверие. Има ли нарушено доверие в този изборен процес по тези правила - има. Не може една група да узурпира мнението, каза още Халил Летифов.

Мустафа Карадайъ: Искаме да върнем доверието в изборните резултати. Гласуване със сканиращи машини

Когато говорим за избори става дума за демокрация. Укрепването на демокрацията минава през свободни и честни избори, такива избори, които създават доверие. Това заяви председателят на ДПС Мустафа Карадайъ по време на дебатите по второто четене на Изборния кодекс.

Доверие в изборите, доверие в органите, които избираме. Няма ли доверие в процеса не може да има доверие и в органите, каза Карадайъ. И подчерта, че в последните години има огромен дефицит на доверието. Този Изборен кодекс, който действа в момента има нужда от промяна заради доверието, категоричен бе лидерът на ДПС.

Според Карадайъ безспорен факт е, че една част от българските граждани не отидоха да гласуват от притеснение дали ще се справят с машините. Вместо да ограничаваме българските граждани да упражнят правото си на глас да могат да гласуват, ние народните представители трябва да изградим такива правила, че да улесним всички български граждани да могат да гласуват, да упражнят конституционното си право на глас, каза Мустафа Карадайъ. И допълни: "Но, успоредно с това ние трябва да положим и максимални усилия, за да намалим субективния фактор при броенето на гласовете и при попълването на секционните протоколи. Това бе основната критика, когато се разглеждаха промените предишния път – големия брой недействителни гласове и големия брой поправки и сгрешени протоколи на секционните избирателни комисии.".

Ние от Движението за права и свободи принципно направихме на второ четене и в този закон предложение, което правим от 2014-та година, а през 2016-та година по време на президентските избори имаше и тестване на тази система в България, а именно – ползването на скенери при гласуването, така както се ползват в САЩ, в по-голямата част от щатите, и във Великобритания, заяви още Мустафа Карадайъ. И подробно обясни как става вотът със сканиращите устройства.

Гласуването се извършва с бюлетини, скенерите ги приемат, когато гласът е действителен. Когато бюлетината е грешно попълнена, я връщат за поправка. Така броят на недействителните бюлетини е нула.

Скенерите отпечатват и секционен протокол, а самите бюлетини са налични, за да бъдат преброени и да има контрол над целия процес, за да има доверие от гражданите.

Повтарям, доверие от гражданите към крайния изборен резултат. Още един повод, който ни накара наистина ние да подходим и отново да направим това предложение, което го правим години наред, каза още Мустафа Карадайъ.

Той даде два примера от сайта на Централната избирателна комисия. Първият: Секция от община Трявна. Брой контролни разписки, разпечатани от машината - 229, брой положени подписи в избирателните списъци - 229. Броят разписки и броят подписи на физическите носители съвпада. Но броят потвърдени гласове от машинното гласуване е 227, нещо, което няма физически как да бъде контролирано. Физическите носители съвпадат, а електронните гласове се различават и това е една секция, посочи Карадайъ.

Мога да кажа и за кои партии са гласовете, вие може да ги проверите. Това са разпечатки от сайта на Централната избирателна комисия, посочи още той.

Още един пример в другата посока даде лидерът на ДПС. Контролни разписки – 349, положени подписи в избирателните списъци – 349, брой потвърдени гласове от машинното гласуване – 350.

Затова, когато говорим, че има съмнение, има факти. От една страна част от българските граждани от притеснение не отиват да гласуват, от друга страна има доказателства за разминаването на гласовете, посочи лидерът на ДПС.

Вече няма как да има доверие в окончателния резултат и наша е задачата да намерим онази формула за гласуване, с която ще възстановим доверието на гражданите в окончателния изборен резултат и всички български граждани, които желаят да гласуват ще могат да го направят, обобщи Карадайъ, посочвайки, че според Изборния кодекс гласуването е задължително.

ДПС внесе закон за забрана на износа на руски петролни продукти в ЕС

Закон за забрана на износа на руски петролни продукти в ЕС внесе ДПС. Движението твърдо подкрепя европейската забрана за износ на руски петролни продукти в ЕС. Това заяви лидерът на ДПС Мустафа Карадайъ на брифинг на Движението, даден в парламента.

Твърденията, че ДПС е против позицията на ЕК за дерогацията, е опашата лъжа, категоричен бе Карадайъ и разобличи „медиите на Кръга на лъжата“.

ДПС излезе с остра позиция срещу публикация в медиите на олигарха Иво Прокопиев за отношението на партията към износа на нефтопродукти и изискванията на дерогацията на ЕК, произведени от руски петрол.

Посочвайки точния час на публикацията – 19.06 часа вчера, Карадайъ я нарече „една долна опашата лъжа, която видяхме в медиите на олигарха“. И поясни, че изключението, което ЕК е направило, засяга българските граждани, а не едрия бизнес, визирайки заниманията на въпросния олигарх.

В публикацията на лъжците се твърди, че сме подкрепяли износа на нефтени продукти от България въпреки европейския регламент и дерогацията такава, каквато е за България, каза Карадайъ. И показа внесения от Движението „Закон за контрол за прилагане на дерогацията за закупуването, вноса или трансфира на суров нефт, превозването му по море и на нефтопродукти с произход от Русия или изнесени от Русия“.

Депутатите на ДПС обещаха внасянето на проекта още по време на заседанието на комисията по енергетика.

Според проектозакона санкциите за нарушаване на забраните на ЕС достигат до 500 000 лв.

„Но въпреки фактите и самите факти не пречат на лъжците да лъжат по адрес на ДПС и колеги от ДПС, както го правят вече четвърт век“, допълни той.
Като поясни, че дълго време от ДПС не са се занимавали с техните лъжи, но през последните две години Движението изобличава „всяка тяхна долна опашата лъжа по адрес на ДПС, изнесена в медиите на Кръга на лъжата на олигарха и от неговите проксита и изпълнители тук, в НС“.

Внесеният от ДПС Закон за контрола за прилагане на дерогацията за закупуването, вноса или трансфера на суров нефт, превозван по море, и на нефтопродукти с произход от Русия или изнесени от Русия, е изготвен във връзка с предоставената дерогация по член 3м, параграф 5 от Регламент на Съвета (ЕС) 833/2014 от 31 юли 2014 година относно ограничителни мерки с оглед на действията на Русия, дестабилизиращи положението в Украйна.

Законът въвежда пълна забрана за износа на суров нефт и нефтопродукти, които са обект на дерогацията, което произхожда от разпоредбите на съответния регламент.

ДПС въвежда със закона режим на облагане по ДДС и акцизи, който да гарантира внасянето в бюджета на дължимите вноски в кратък срок, което да позволи финансирането на компенсации за високите цени на горивата.

Предвидени са и тежки административно-наказателни разпоредби за недеклариране и невнасяне в срок на дължимите вноски.

Евродепутатът Атидже Алиева-Вели: Земеделците са героите в кризата, длъжни сме да им помогнем

  • Поискахме от ЕК да отрази инфлацията в бюджета за ОСП. Комисията ще представи през декември нова инициатива за продоволствената сигурност и „двигателите“ за гарантирането й, казва евродепутатът Атидже Алиева-Вели пред "Български фермер"

– Г-жо Вели, участвахте в извънредна среща с Европейската комисия. За какво беше тази среща?

- Да, срещата беше по инициатива на ЕК и се проведе онлайн. Целта беше да се идентифицират най-засегнатите от кризите във веригата. През декември ЕК ще представи нова инициатива, която ще е фокусирана в продоволствената сигурност във всичките й измерения и „двигателите“ за гарантирането й.

По време на срещата поставих няколко въпроса на ЕК. Основният беше обмисля ли ЕК отваряне и преразглеждане на многогодишната финансова рамка (МФР). В становище за разширяване на МФР за периода 2021-2027 г. ние, членовете на Комисията по земеделие в ЕП, призовахме Съвета да измени член 4 от Регламента за МФР, за да предвиди достатъчно маржове, за да позволи техническата корекция на таваните и да отрази действителната инфлация. Очаквано за мен, представителите на ЕК не изразиха мнение по този въпрос.

Оцеляването на земеделските производители, които се опитват да издържат на инфлационния натиск и повишените цени на суровините и да гарантират продоволствената сигурност, е повлияно и от различията в плащанията по ОСП.

Българските земеделци след 15 г. членство в ЕС продължават да получават по-ниски субсидии.

Така дългоочакваната конвергенция липсва. В момента субсидиите, които получават фермерите, „са изядени от инфлацията“. Днес 100 евро са различни от 100-те евро преди 1, 2 или 3 години.

Отново настоях за пълно изравняване на плащанията и призовах ЕК да предвиди допълнителна подкрепа за държавите-членки с най-ниски плащанията по линия на ОСП. ЕК пое ангажимент да разгледа въпроса след одобрение на Стратегическия план.

Използвах възможността да запозная службите на ЕК и със ситуацията в сектор земеделие в България. Като единствения пълноправен член за България на Комисията по земеделие ежедневно получавам писма и обаждания от български земеделци, които меко казано изнемогват и всеки изминал ден все по-трудно се справят. Напомних и за писмото на 24 асоциации на животновъди, изпратено и до комисар Войчеховски, с което изразиха несъгласие с определените ставки по обвързаната подкрепа. Трябва да отбележа, че това са максималните ставки по линия на обвързаната подкрепа, но като размер те са по-ниски от предишния програмен период.

Дипломатичният коментар от страна от ЕК беше, че ситуацията в земеделието в България не е позитивна и те са запознати с нея.

Акцентирах и на необходимостта ЕК да извършва задълбочени оценки на бъдещите законодателни инициативи, взимайки предвид високите нива на инфлацията и въздействието, което ще имат тези предложения върху селското стопанство.

- ЕК обяви на 9 ноември нова стратегия за торовете. Какво включва тя, каква е целта?

- ЕК излезе с комуникация за новата стратегия за торовете. Ние, евродепутатите, настоявахме да има такава стратегия на европейско ниво, тъй като от високите цени на торовете и недостига им са засегнати всички земеделци в ЕС, a тази стратегия е част от гарантиране на продоволствената сигурност на Европа. Повишаване на цените на торовете започна още с Ковид пандемията, а след избухване на войната в Украйна, проблемът се изостря. Това изисква общ европейски отговор на тази криза с торовете.

Съгласно съобщението на ЕК стратегията включва широк набор от действия и насоки за справяне с високите цени на торовете и липсата на количества. Основните акценти са

определянето на производството на торове като критичен сектор

и възможността държавите да могат да дават приоритет на постоянния и непрекъснат достъп до природен газ за производителите на торове в своите Национални планове за извънредни ситуации. Разбира се ЕК предвижда държавите да изплащат целева финансова подкрепа на земеделците. Включени са и някои от най-добрите и устойчиви практики и използването на повече органични и по-екологични торове. ЕК ще продължи да работи за диверсификация на търговията и осигуряването на алтернативни доставчици на торове, за да компенсира предишни доставки от Беларус и Русия.

Целта е да има отговор на кризата с торовете като част от гарантирането на продоволствената сигурност.

- Какви мерки предвижда, как ще бъдат подпомогнати фермерите за закупуване на торове - пряко или косвено?

- Това, което на мен ми прави впечатление, е големият брой косвени мерки. Единствената директна помощ, с която пряко ще се подпомогнат земеделците, е предоставянето на целева подкрепа. За целта могат да се използват средства, генерирани от мерки като таван на пазарните приходи на определени производители на електроенергия и солидарна вноска.

И тук ЕК прехвърля отговорността на държавите членки, което е риск да продължат да се задълбочават неравенствата между селските стопани в рамките на ЕС. Всяка държава отговори на кризите според възможностите си. Видяхме, че Франция, Германия, Испания и Полша още през пролетта изплатиха огромен финансов ресурс, за да подпомогнат земеделците си. Не така обаче стои въпросът с размера на държавните помощи в България.

Нашите земеделци получават едва сега помощите си и то в доста по-нисък размер. Такива са възможностите на държавния бюджет, но тук държа да отбележа, че именно по предложение на ДПС с актуализацията на бюджета за сектор земеделие бяха насочени допълнителни 300 млн. лв. за подпомагане на най-засегнатите производства и така държавната помощ за подкрепа на ликвидността на земеделски стопани стана в размер на 426 млн. лв.

Политическата криза в страната освен, че не се решава, се задълбочава. Това възпрепятства приемането и прилагането на адекватни мерки в помощ на земеделците, бизнеса и хората.

В началото отбелязах, така болезненият въпрос за агросектора - липсата на пълна конвергенция или изравняване на субсидиите, продължава да стои като тема. Българските земеделци не получават същите размер на субсидии като колегите си, а като допълнение - и по-малкия размер на държавното подпомагане. Това е предпоставка за задълбочаване на неравенствата и по-ниска конкурентоспособност на общностния пазар. Редно е ЕК да предвиди компенсации с европейски средства за страните с по-ниски плащания.

- Новата стратегия нажежава или успокоява земеделската общност в ЕС? Кога би трябвало да започне прилагането й?

- Прилагането на мерките ще започне, когато националните власти са готови. Необходимо е да се разработят държавни помощи, като и в стратегическите планове за ОСП да бъдат включени мерки за употребата на органични и по-екологични торове.

Изглежда представените мерки не отговориха на очакванията. Видяхме изключително критичната оценка на най-голямата европейска асоциация на земеделците и кооперативите в Европа - Копа-Коджека. Асоциацията критикува ЕК затова, че не адресира краткосрочни действия за справяне с предизвикателствата и изрази мнение, че кризата с торовете ще бъде пагубна за реколта 2023 г. Европейската земеделска общност не би могла да е спокойна при толкова много кризи и ще продължат да настояват за цялостни мерки и прагматичен краткосрочен отговор.

Земеделците осъзнават своята отговорност за осигуряване на продоволствието. Докторите и здравните работници бяха героите на Ковид кризата, но

земеделците са героите на тази криза

Те гарантират храната ни, съществуването ни и полагат всички усилия да продължат да го правят, понасяйки огромна тежест за това.

Продоволствената сигурност има двата аспекта - наличността и достъпността на храните. В първия аспект тежестта се понася от земеделците, а във втория - от останалата част от веригата и най-вече от потребителите. Все повече европейци се лишават от основни хранителни продукти. Целите на стратегията „От фермата до трапезата“ за осигуряване на качествена и питателна храна за всички европейски граждани изглеждат далечни за хората, които не могат да си позволят основни продукти.

Предстои приемането на законодателството по стратегията „От фермата до трапезата“ и стратегията за опазване на биоразнообразието, което тревожи земеделците с въвеждането на нови изисквания без задълбочени предварителни оценки на въздействието. Това ще доведе до допълнителен натиск и до ново повишение на цените. От месеци нажежаването заради трудности в земеделието е до червено.

- Още през лятото бе предложен регламент относно намаляването на пестицидите в ЕС. Какви механизми са предвидени за контрол на използването им в стопанствата?

- Това предложение идва в изпълнение на целите на стратегията „От фермата до трапезата“ и стратегията за биоразнообразие за намаляване до 50% на употребата и риска от химически пестициди и 50% на по–опасни пестициди в ЕС до 2030 г. Това е едно от много важните и предизвикателни законодателни предложения на ЕК.

Основен момент в новото предложение е въвеждането на правно обвързващи цели, като всяка държава ще трябва да определи свои собствени национални цели за намаляване на употребата и риска от химически пестициди (национална цел 1) и на по–опасни пестициди (национална цел 2) до 2030 г., по зададена от Комисията методология. Друг елемент е забрана на използването на всички продукти за растителна защита в чувствителни зони (места като градски зелени площи, както и защитени територии по Натура 2000).

От земеделските стопани ще се изисква да въведат електронни регистри за употребата на препарати за растителна защита, интегрирано управление на вредители и други дейности. Също така има предложени изисквания те да получават независими съвети за алтернативни методи.

- Какви проблеми виждате по това предложение?

- Проблемните места по това предложение за регламент са много. На първо място - определянето на правнообвързващи цели. На този етап не са налични достатъчно надеждни статистически данни за употребата на препарати за растителна защита в ЕС. Такива предстои да се събират и се очаква да разполагаме с тях след 2028 г.

В предложението ЕК се основава на количествата на внесените в страната и реализираните на пазара препарати. Да, обаче, внесените и пуснатите на пазара продукти за растителна защита не означава непременно количества употребени продукти. Ние като група „Обнови Европа“ подкрепяме зеления преход, но винаги сме настоявали за научнообосновани оценки, основани на доказателства. Това ни беше позицията още при гласуване в ЕП на двете стратегии - „От фермата до трапезата“ и стратегията за биоразнообразието. Целите за намаление следва да бъдат реалистични и изпълними.

На следващо място, ЕК признава, че сега действащата директива, която регулира използването на пестициди, е въведена в различна степен в националните законодателства на държавите. Това означава, например, че холандските фермери имат едни норми, а българските - други. Между другото,

в България нивата на употреба на пестициди и торове са едни от най-ниските в ЕС

Така, че едно е да намалиш употребата с 50% от условно 10 единици, и съвсем друго - да намалиш наполовина употребата от 5 единици. В условията на война и риск от продоволствена криза, това намаление на употребата на препарати може да доведе до по-ниски добиви. Затова е основополагащо целите за намаление да взимат предвид националните специфики, агрономическите и климатични условия, състоянието на почвите, вредителите, културите и нивото на използваните пестициди.

В оценката на въздействие на предложението ЕК посочва, че има риск забраната на употреба на пестициди в чувствителните зони да доведе до по-ниски добиви и преди всичко по-високи разходи за производство.

Говорейки за намалена употреба на препарати за растителна защита, следва да се отчете и ограниченият брой на алтернативи в момента. На пазара има малък брой алтернативни заместители, а разработването и пускането им на пазара в някои случаи отнема до 10 години.

Намаляването на административната тежест и в това предложение убягва. Заложените изисквания ще бъдат значителна допълнителна административна и финансова тежест за фермерите.

Следвайки целите в Зеления пакт и това предложение, и всяко друго трябва да отчита настоящата ситуацията и предизвикателствата заради войната в Украйна, особено в контекста на гарантиране на продоволствената сигурност.

ЕС ще продължи да работи за целите, залегнали в Зеления пакт, но считам, че за постигането им жизненоважно в момента е антикризисното подпомагане на сектор земеделие, както и задълбочена оценка на всяко бъдещо предложение, отчитайки актуалната и реална ситуация, за да избегнем задълбочаване на кризите и евентуални изкривявания на пазара.

Работата в ЕП по предложението предстои. Като член на Комисията по земеделие и развитие на селските райони ще предложа изменения, с които текстовете в регламента да бъдат подобрени и да отчитат националните специфики.

- Кога започва приложението и включено ли е в стратегическите планове? Задължително ли е те да бъдат допълнени с тези изисквания?

- Както всяко законодателство на ЕС, така и този акт ще влезе в сила от датата на публикуването му в Официалния вестник на ЕС. Не мога да посоча конкретен срок, защото това ще зависи от предложенията за изменения в ЕП, постигането на компромис и преговорите в т.нар. триалог (между ЕК, ЕП и Съвета), което в случая изглежда няма да е лесно и ще отнеме време.

В момента в стратегическите планове има мерки за намаляване на употребата на препарати за растителна защита и на торове, но след приемането на регламента най-вероятно националните планове ще се наложи да се допълнят. В Стратегическия план за развитието на земеделието на България за периода 2023-2027 г. и в момента са предвидени този тип преки мерки като насърчаване намаляването на употребата на продукти за растителна защита и торове чрез контрол на краен продукт, насърчаване използването на култури и сортове, устойчиви към климатичните промени. Има и редица косвени мерки в синхрон с тези цели.

- Готова ли е ЕК с новата директива за индустриалните замърсители? Освен птицекомбинати и свинекомбинати вече влизат и ферми с ЕРГ с над 150 животински единици. Ще бъдат ли завишени разходите на фермерите и няма ли да се засегнат и средни, а не само големи стопанства?

- ЕК излезе с предложение за изменение на Директива 2010/75/ЕС относно емисиите от промишлеността. С измененията се цели намаляване на емисиите от амоняк, метан, нитрати и емисии на парникови газове от индустрията, включително от сектор земеделие.

По сега действащата директива, от сектор земеделие в обхвата й, попадат индустриалното свиневъдство и птицевъдство. Това са около 20 000 индустриални птицеферми и свинеферми в целия ЕС.

В новото предложение се включват и средните ферми, в които се отглеждат домашни птици и свине със 150 ЖЕ или повече. Освен това ЕК предлага разширяване на приложното поле на Директивата и включването на едрия рогат добитък, както и определянето на праг от 150 ЖЕ. Очаква се те да влязат в сила през 2028 г.

ЕК в предложението за изменение на Директивата посочва, че не се очаква да има отрицателно въздействие върху фермерите. По мое мнение тази оценка е противоречива, тъй като включва данни за негативното влияние върху развитието на стопанствата, оперативните разходи и бизнеса. Остава неясен и механизмът за разширяване на приложното поле на Директивата и включването на едрия рогат добитък, както и определянето на праг от 150 ЖЕ.

- Какво предлагат евродепутатите от COMAGRI и за какво ще настоявате?

- В края на септември 2022 г. имахме обмяна на мнения с ЕК по това предложение. Обикновено различните политически групи сме разделени в мнението си. В случая с това предложение ЕК успя да ни обедини. Всички политически групи изразихме несъгласие с него. Европейската земеделска общност също се изказа критично. Френските говедовъди дори казаха, че това е провокация към бранша.

Аз вече внесох изменения в Комисията по земеделие, като предложих заличаване на текстовете за включването на едрия рогат добитък в приложното поле на директивата, а лимитите за птицевъдството и свиневъдството да са по-високи. Считам, че с предложенията ми ще защитим интереса на българските и европейските животновъди. Гласуването им ще бъде през февруари 2023 г. и се надявам колегите да ги подкрепят. Важно е да отстоим българската позиция и в Съвета на министрите на земеделието.

Ако предложението на ЕК не се промени, то ще има негативно въздействие върху животновъдството, като част от него ще е заплашено от прекратяване на своята дейност. Това би довело до сериозни социални, икономически и финансови последствия, с пряко въздействие върху продоволствената сигурност. А през това време фермите трябва да направят още инвестиции, най-вероятно за собствена сметка без европейско финансиране и да приведат стопанствата си в съответствие с новите изисквания. Общата цел за намаляване на емисиите не трябва да застрашава селското стопанство.

- Българският стратегически план е предаден официално в Брюксел. Кога най-рано би бил одобрен?

- Очакванията са той да получи одобрението на Брюксел в следващите дни и седмици. ЕК ще одобри всички стратегически планове до края на годината, а от началото на 2023 г. те вече трябва да се прилагат. Винаги има и едно „но“ и е възможно ЕК да изпрати второ писмо със забележки, с което спира да тече срок за одобрение на Комисията. Разбира се, надявам се, че няма да се стигне до там, защото последните два месеца Министерство на земеделието проведе много активна комуникация със службите на ЕК и отстрани получените над 400 коментара. Вече би трябвало ЕК да има достатъчна увереност за съответствието на Стратегическия план за развитието на земеделието и селските райони на Република България за периода 2023-2027 г. и да даде зелена светлина.

- Освен промени в Закона за подпомагане на земеделските производители, какво се очаква да свърши още българската държава, за да забързаме процеса? ЕП има ли някакво участие в него и какво Вие може да направите?

- Законът за подпомагане на земеделските производители (ЗПЗП) е основният закон за земеделието. В Народното събрание, в Комисията по земеделие вече бяха приети на първо четене измененията на ЗПЗП. Това е само началото и една първа стъпка в процеса по подготовка на правната рамка за прилагане на Стратегическия план за развитието на земеделието за периода 2023-2027 г. Остават 45 дни, в които трябва да бъде приет пакета от национално законодателство. Това ще гарантира континюитет, особено по отношение на мерките за директни плащания, които са основната част от финансовата помощ на земеделците. Това ще позволи и предоставяне на подпомагане на земеделските производители и другите бенефициери по плана по ОСП след 1 януари 2023 г., но

реалистично е мерки извън директните плащания да стартират със закъснение

Освен това трябва да се разработят и приемат и подзаконовите нормативни актове - наредбите и насоките, с които ще се разпишат подробните правила за кандидатстване и условията за допустимост. Разплащателната агенция ще трябва да приведе системите си за администриране и контрол в съответствие с новите изисквания. В този период ще се прилагат и нови методи на контрол и нов подход на отчитане на постигане на резултатите.

И всеки път отбелязвам, най-важното е провеждането на информационна кампания за земеделците. Стопанската година вече започна, промените са много, изискванията също, така че земеделците трябва да знаят какви са новите възможности и изисквания.

След приемане на законодателството за ОСП, ЕП разполага с ограничени инструменти в процеса. Като евродепутати можем да изискаме информация от ЕК за процеса по одобрение и прилагане на стратегическите планове. Също така можем да организираме изслушване на държавите и Разплащателните агенции за идентифициране на евентуални проблеми и трудности при имплементирането на ОСП на национално ниво.

"Български фермер"

Белица се сприятели с община Чаир в Скопие

Община Белица се сприятели с община Чаир, Скопие, Р Северна Македония.

Вчера имах честта и удоволствието да положим основите за едно бъдещо сътрудничество с водещата община в Скопие Чаир. Заедно с колегата Висар Ганиу се разбрахме да кандидатстваме по европейски проекти и програми, които да водят до подобряване на благосъстоянието на общините Белица и Чаир, да засилим културното взаимодействие и да докажем на практика, че народите от двете държави се уважават, разбират и че евроатлантическия път на развитие на Балканите е без алтернатива, коментира кметът на Белица Радослав Ревански.

Белица2

Сплотяването между двете общини стана благодарение на президента на Европейските либерали и еврoдепутат от ДПС Илхан Кючюк, който е и докладчик на Европарламента за Северна Македония.

Белица3

Както в България, така и в Северна Македония кметовете настояваме за по-голяма децентрализация на финансови средства и ресурси от централната власт към обшините, допълни Ревански.

Белица4

В края на ползотворния работен ден имахме и приятелска неформална среща с министър -председателят на Северна Македония Димитър Ковачевски, съобщи още кметът на Белица и благодари за топлото посрещане.

Илхан Кючюк за побратимяването на Белица и Чаир: Ще се засили сътрудничеството и добросъседството

Лидерът на европейските либерали Илхан Кючюк побратими общините Белица и Чаир, Скопие. Споразумението бе направено вчера между кметовете на двете общини, когато евродепутатът посети Скопие, за да вземе участие в конференцията на Либерално-демократическата партия (ЛДП) в Северна Македония.

Кметовете на Белица Радослав Ревански и на Чаир Висар Ганиу бяха единодушни, че полагането на основите на едно бъдещо сътрудничество ще доведе до подобряване на благосъстоянието на общините Белица и Чаир и ще засили културното взаимодействие и добросъседството. В знак на сплотяване Ревански и Ганиу си размениха сувенири, характерни за двете общини.

В изказването си пред участниците в конференцията, лидерът на АЛДЕ заяви, че за либералите в ЕС е важно разширяването да продължи, това може да допринесе за страни като Република Северна Македония да трансформират своите общества и икономики. По думите му е радостно, че Северна Македония бележи стабилност по отношение на вътрешните реформи, защото те са от полза за цялата държава и бъдещите поколения. Според Кючюк Северна Македония демонстрира най-добрия демократичен преход в региона на Западните Балкани.

След конференцията Кючюк се срещна и с премиера на Северна Македония Димитър Ковачевски. Двамата обсъдиха пътя на страната към ЕС и предизвикателствата, които стоят пред България и Северна Македония за преодоляване на различията и фокусиране в икономическото и социалното развитие. Кючюк бе категоричен, че отправна точка трябва да са евроинтеграцията, разширяването на ЕС и споделеното бъдеще на двата народа в един общ Съюз.

Рамадан Аталай: Борисов се страхува да управлява, a Кирил Петков действа некомпетентно

В политиката всичко е възможно, ако е в интереса на просперитета на България, смята депутатът от ДПС

-Господин Аталай, как ще коментирате ултиматумите, условието, което „Продължаваме промяната“ и „Демократична България“ поставиха Изборния кодекс да бъде изтеглен?

- При нормална действаща демокрация това, което се случва в парламента, не би направило голямо впечатление на политическите формации и на обществото. Но когато кризите, които си създал, се задълбочават и предложения за изменения и допълнения в Изборния закон ти да дават основание да заплашваш от трибуната на парламента, че ще изкараш хората на улицата, и да напуснеш парламентарната зала, не мога да го сравня това с нищо друго освен с безотговорност. А за тяхната некомпетентност вече цяла България разбра. Демократичен подход е излизането от залата на парламента. Безотговорността със създаването на безредици ни води до още по-голяма безизходица, в която политическите партии са изпаднали.

- До какво ще доведе това?

- До по-голяма криза. Ако тяхното желание е да дестабилизират България, за да запазят властта на всяка цена, може и да успеят с тези действия. Но те трябва да отговарят за кризите, които създадоха с проектите в Плана за възстановяване, свързани с енергетиката.

- Има ли шанс да излезем от тази безизходица, има ли шанс за правителство?

- ДПС от години приканва всички политически формации към диалог. Дипломацията трябва да е на първа линия. Разговорите между политическите формации след като приключиха изборите, трябваше да бъдат основата за изграждане на управлението на държавата. В момента президентът очаква вразумяване от политическите формации, водейки разговори и преговори за политики, да се оформи правителство, което ще изведе страната от кризата. В създалата се ситуация вече ясно се очертават позициите - тези, които ще създадат правителство, ще бъдат отговорни за бъдещето на страната, а тези, които искат да отидат на следващи избори, само ще влошат ситуацията у нас.

- Как да се постъпи в такава ситуация?

- Убедени сме, че трябва да се направи всичко възможно да се състави стабилно правителство - правителство на приоритети. правителство, базирано на стратегии. Ако в момента виждаме успокояване на енергийните пазари, то продоволствената криза ще се стовари много по-тежко, много по-жестоко. Затова все още съм оптимист, че ще има правителство. Трябва всеки да поеме отговорността си и да изведем страната от тежката криза и да стабилизираме икономиката.

-С кой мандат има най-големи шансове да се сформира кабинет? Неофициално се говори, че с третия мандат може да се сформира кабинет.

- Ние сме с най-голям опит в съставянето на правителство с третия мандат. Но за да се състави правителство, се изисква да имаш коалиционна култура. Това означава, че политическите сили трябва да приемат политиките въз основа на които могат да се обединят. Изисква се изграждане на доверие. В политиката всичко е възможно, ако целта е просперитета на България.

- А третият мандат?

- По отношение на третия мандат аз лично не знам да се водят разговори и поставяне на масата на политиките, които ще се следват, за да има България редовно правителство, за да има сигурност и стабилност. Щом избирателят е изпратил в парламента 8 политически формации и не е дал доверие само на една политическа формация, според мен той е преценил, че самостоятелна политическа формация не изпълнява неговите очаквания. В една коалиция всяка партия може да има контролираща функция, за да има прозрачност. Като погледнете предизборните платформи на политическите партии, много малко различия има в тях. Голямото различие е в „Аз“-а на лидерите. За съжаление и лидерите не са на онова равнище, което очаква обществото.

- Повече страх или повече его в тази ситуация пречи на създаването на правителство?

- И двете. Според мен страхът да управляваш държавата по време на криза, от което може да получиш повече негативи отколкото когато управляваш в нормална ситуация е факт. Лидерът на ГЕРБ се страхува, а и лидерите на другите политически формации го следват. А по отношение на егото, според мен егото им е безгранично. Имат повече желание отколкото възможности. При ГЕРБ съществува страхът, че в кризисна ситуация ще получат повече негативи, но обществото не се интересува от това. Всяка политическа формация е създадена да се яви на избори и да се бори да влезе във властовите структури.

Ако си получил необходимите гласове, за да влезеш в парламента, и не намираш сили да управляваш, не се явявай повече на избори! Четири пъти да си водеща или втора политическа сила и да не искаш да управляваш, да приканваш избирателя отново да те накаже, това вече е мазохизъм. Трябва да има правителство с ясен хоризонт. През това време да се създават нови алтернативи, не политически проекти еднодневки, а алтернативи с идеологии, за да може да бъдем една нормална държава.

Всеки политически проект еднодневка като от типа на „Има такъв народ“ се вижда, че периодът от тяхното създаване до тяхното залязване са два избора. А основните политически формации имаме вече много избори зад гърба си и самочувствието да отидем при избирателя и след това да се опитаме да отстояваме неговия приоритет, а не личните интереси на лидерите. „Продължаваме промяната“ освен интереса на Кирил Петков и Асен Василев друг приоритет нямат. Дори депутати от тяхната група се чудят какви са тези решения, които взимат техните лидери.

-  Да Ви разбирам ли, че вече има различия в самата парламентарна група на „Продължаваме промяната ?

- В тази група има много разумни и квалифицирани народни представители. Имам чувството, че те подкрепят решения, във взимането на които не са участвали. Кирил Петков в предишното Народно събрание беше тръгнал да убеждава депутатите от други парламентарни групи да гласуват по неговата съвест. Предстои да видим какви процеси ще се развиват в тази политическа формация.

- Трябва ли да се прекрои Планът за възстановяване според Вас?

- Като че ли Народното събрание изпусна контрола върху окончателния текст, представен в Европейската комисия на Плана за възстановяване. Решенията ,които са взети в последния момент от „Продължаваме промяната“ в Плана за възстановяване не са в интерес на България.

- Какво имате предвид?

- Да вземеш решение за намаляване на вредните емисии с 40 процента на база 2019 година, когато България е произвеждала най-малко вредни емисии, и да поемеш ангажимент да закриваш въглищни централи до 2026 година, това за мен е предателство. Предателство от гледна точка на това да защитиш някакъв частен интерес и да прокараш друг проект, при който да усвоиш милиард и половина за батерии за съхранение на енергия. Настояваме колкото се може по-скоро да се направят постъпки за предоговаряне на условията за декарбонизация. От „Продължаваме промяната“ казват: Ние не затваряме централите, а те ще работят, когато има необходимост. Това е пълна некомпетентност, свързана с технологията на работа на въглищните централи.

- Какви базови енергийни мощности са необходими на България?

- Дългосрочната енергийна стратегия дава хоризонта на развитие на всяка държава. Стратегия с визия на развитие от 30 до 50 години. Когато се изготвя енергийна стратегия на България да се определят необходимите енергийни мощности. Базови- това са мощности, които работят на денонощен режим с изключение на времето за ремонти,
като ядрени и термични централи. На България са необходими още 5 хиляди мегавата нови базови мощности, за да балансираме производството на електроенергия от възобновяеми източници. Трябва да се планира какви мощности от зелена енергия са необходими за производство на зелен водород.

- Как да се постъпи в тази ситуация?

-Преди закриване на базови мощности трябва да се построят заместващи мощности. Спешно да се вземе решение дали ще се построят нови парогазови централи и колко трябва да бъдат те. Ако затваряме въглищните централи, с какво ще ги заменим? Дали ще увеличим парогазовите централи като преходна заместваща мощност...Въпреки че ДПС е против ядрената енергетика, трябва да се реши какво ще се прави с новите ядрени блокове и кога ще се построят.

-Има план за развитие на цялата електроенергийна мрежа, защото построяването на нови мощности от фотоволтаици, от вятър и нови базови централи, без развитие на мрежата, е некомпетентност. През 2009 година, когато излизахме от властта, оставихме кратък план кога ще бъдат изведени определени мощности от експлоатация и колко и къде ще бъдат построени новите заместващи мощности. Оттогава досега няма сериозна институция, която да се ангажира с дългосрочната енергийна стратегия за развитие на енергетиката.

- Какво не е направено?

- Пропуснати са много години за инвестиции в енергетиката. Защо да не се насочим към нови технологии?! А винаги водим дебат за фосилни горива. Защо обществените сгради да не се отопляват на водород? Защо да не инвестираме във водородни технологии в транспорта? Защо да не поставим на преден план енергийната ефективност?Производството на енергия от въглищата е със затихващите функции.  Има изход да се запазят въглищните централи, особено когато на 300 километра от България се води война. Възможностите са много повече.  Затова казвам, че ДПС може да управлява и ще изведем страната на добри позиции.

- Ако не се намери изход за въглищните централи, заплашва ли ни режим на тока в средносрочен план?

- Като отговорен политик трябва да Ви кажа следното: Режим на тока имаше когато България работеше в затворена енергийна система. Това, което произвеждаше, това ползваше. Сега вече сме свързани с европейската енергийна система. Затова и кризата от Европа дойде при нас. Ако се затворят въглищните централи, ние ще имаме електроенергия за вътрешно потребление. Опасявам се, че няма да има достатъчни мощности за балансиране на възобновяеми енергийни източници. Но приходите от износа на енергия и възможностите да се покрият нуждите за подпомагане на бизнеса и хората в тази кризисна ситуация, няма да са достатъчни. Режим на тока няма да има, но ще има повишение на цената на електроенергията. В заключение бих се обърнал с призив: Нека не си мерим егото, а да се обединим и да изведем страната от кризата.

(Епицентър, 21.11.22)

Народният представител Байрам Байрам се срещна с жители на Ардино

ДПС ще подкрепи законопроекта за повишаване размера на социалните помощи и те ще се определят на база размера на линията на бедност, това стана ясно по време на приемната, която народният представител от ДПС Байрам Байрам проведе в Ардино. Той се срещна и разговаря с жителите на общината. На срещите присъстваха кметът на община Ардино инж. Изет Шабан, лидерът на общинската структура на ДПС Шахин Байрамов и председателят на Общинския съвет Сезгин Байрям.

IMG 5984

Депутатът се срещна и разговаря с търговци и производители по време на традиционния пазарен ден. Народният представител отдели повече от час, за да разговоря с възрастни хора от Пенсионерския клуб. Пред тях Байрам Байрам заяви, че ДПС ще подкрепи създаването на временна комисия, която ще разгледа въпроса с недостига и високите цена на дървата за огрев.

„Това е поредната ни среща с жителите на седемте общини в област Кърджали. За нас е важно да чуем проблемите им и да търсим решение на национално ниво, ако са извън компетенциите на местната власт”, заяви Байрам Байрам.

IMG 6187

Мустафа Карадайъ: Сашко ни учи на доброта. Обединението е сила и успех

На Сашко пожелавам да е жив и здрав, да постига успехи в живота и да ни учи на доброта! Това написа лидерът на ДПС Мустафа Карадайъ в пост във Фейсбук. В него той изразява радостта си от щастливата развръзка. 12-годишният Александър от Перник бе открит невредим, след като 9 дни бе в неизвестност.

Обединението е сила!  Обединението е успех! – категоричен бе Карадайъ по повод общите усилия за откриването на момчето.

Ето какво написа лидерът на ДПС Мустафа Карадайъ:

С тревога следихме новините за Сашко от Перник...

Днес имаме повод за истинска радост - намерен е жив и здрав!

Благодарение на обединените усилия на институции и доброволци, благодарение на обединената енергия на всички.

Обединението е сила!

Обединението е успех!

На Сашко пожелавам да е жив и здрав, да постига успехи в живота и да ни учи на доброта!

Рамадан Аталай: Анти ДПС политиката вече не работи. Всички виждат, че Движението има много сериозен потенциал

ДПС е може би единствената разумна партия. Никога не бихме тръгнали да създаваме напрежение, особено когато кризата се задълбочава. Ако някой очаква от ДПС да излезе от парламента, за да създаде напрежението, което в момента новите партии се опитват да направят, няма да стане. Това заяви зам.-председателят на парламентарната комисия по енергетика Рамадан Аталай в предаването „Офанзива” по NOVA NEWS.

Не виждам какво налага да излезеш на улицата и да призовеш симпатизантите си да тръгнат срещу Народното събрание, каза депутатът по повод протеста на „Промяната” срещу хартиената бюлетина и заканите за блокажи в София.

Аталай припомни, че от 2016 г. Движението настоява за машинен вот, но със сканиращи устройства, както е в най-развитата демокрация в света – американската. Гласува се с хартиена бюлетина, която се пуска в скенера. Ако е валидна, той я одобрява, ако не –  връща я за поправка. Така вотът е 100% машинен, а невалидните бюлетини – нула.

Не съм член на правната комисия, която гледаше промените в Изборния кодекс, но от колегите знам, че през цялото време „Промяната” са създавали напрежение, за да не може този законопроект да се приеме в рамките на няколко часа в нормално време, каза Аталай по повод 18-часовото заседание на Правната комисия в НС.

С промените даваме възможност на всеки избирател сам да реши с хартия или с машина ще гласува, каза депутатът от ДПС.

Той заяви, че сегашните машини не дават доверие в изборния резултат. И припомни текста „Дневникът е подправен”, който се появи на екраните на няколко устройства по време на изборите на 2 октомври.  Това дава ли доверие? Хората убедени ли са, че с тези машини гласът и отива там, където са го подали, риторично попита Рамадан Аталай.

Четири пъти се гласува с тези машини и четири пъти се вижда, че избирателната активност намалява, подчерта той.

Предполагам че ще има правителство, то ще работи определено време, може да изкара и по-дълго, отколкото всички очакват. Защо то да не купи новите сканиращи машини, заяви още Аталай. Според него при първия мандат трябва да се положат усилия, за да се отговори на очакванията да има редовен кабинет.

Ние сме готови да водим разговори с всички на основа на политиките, каза Рамадан Аталай. И подчерта: „Освен ДПС не виждам друга формация, която да иска да се водят преговори за правителство и политики, които то да изпълнява”.

Освен лидерите на „Промяната” няма други народни представители, които да не искат да се състави правителство. „Промяната” трябва сериозно да се промени, нямат политики, категоричен бе Аталай.

На въпроса дали ДПС очаква третия мандат за съставяне на правителство, той отговори: „Няма отговорна политическа формация, която да не очаква третия мандат, имаме подготвени експерти, знаем как да управляваме.”.

Убеден съм, че всяка политическа формация ще ни покани да участваме в правителство. Ние не сме нарциси, които ще кажем, че ако не са ни поканили, няма да дадем подкрепа. Достатъчно разумни сме, достатъчно сме врели и кипели, доказали сме, че при управление на ДПС страната може да има икономически растеж, коментира още Рамадан Аталай.

АнтиДПС политиката вече не работи, и г-н Борисов и новите партии виждат, че в ДПС има много сериозен потенциал - като се започне от младите и обучението, което им даваме и се стигне до пътя, който им даваме в местната и в изпълнителната власт, подчерта народният представител.

Той коментира и проблемите в енергетиката. Всичко, което казва министър Росен Христов е вярно. Той много бързо навлезе в основата и същината на проблемите в енергетиката. Вече са готови и с определени законопроекти, които трябва да се приемат във връзка с Плана за възстановяване и устойчивост. Посоката, която е поета в енергетиката е правилна, каза енергийният експерт на Движението. Но посочи, че заложената от правителството на Кирил Петков криза е много голяма и тежка.

ДПС сме готови и можем да окажем онова съдействие, което е необходимо, за да измъкнем страната от кризата, категоричен бе Аталай.

Йордан Цонев: ДПС иска 100% машинен вот, но с машините от Америка, а не с тези на Мадуро

ДПС много последователно защитава позицията си по отношение начина на гласуване. От 2016 ние предлагаме 100% машинен вот, но с машини, които се наричат скенери. Това заяви зам.-председателят на ДПС Йордан Цонев, заместник-председател на 48-ото НС, в "Панорама" по БНТ.

Той трябваше да бъде в студиото, но се включи от дома си заради протест, организиран пред БНТ от "Продължаваме промяната" и "Демократична България". Протестиращите му готвеха засада, но Цонев предпочете да съхрани протеста мирен и да не се стига до ескалация на напрежението.

Не си и помисляйте чрез площада да забранявате на законно избрани партии да работят в парламента, каза по повод протеста Йордан Цонев към Даниел Лорер, който беше в студиото. И допълни: "Силово е това, което става пред парламента и БНТ. Сами разбирате, че и ние много лесно можем да докараме нашите привърженици, те заявяват такова желание не от вчера. Но това няма да помогне на демокрацията. Аз съм участвал във всички протести от началото на демокрацията. Протестът е демократично нещо, но не когато с него се пречи на другите да работят. Ако така ще протестираме, боя се че демокрацията няма да спечели.".

Йордан Цонев Панорама4

При машините, които използва най-развитата демокрация в света - американската, се гласува с хартиена бюлетина. Тя се пуска в сканиращото устройство и ако е валидна, то я приема. Ако е грешно попълнена, сканиращата машина я връща, за да може избирателят да си я поправи. Така се елиминират недействителните бюлетини, те стават нула, премахва се и субективният фактор при попълването на протоколите, обясни Цонев варианта за 100% машинен вот, който ДПС подкрепя от 2016 г.

С машините, които в момента се използват в България, се гласува основно във Венецуела, а там избират диктатора Мадуро. Гласува се и в няколко секции в Брюксел. В Европа обаче се гласува с хартиена бюлетина - какъв ужас, коментира още зам.-председателят на ДПС.

Нашето предложение беше да се гласува със скенери като в Америка. То обаче получи пет гласа "за" и всички останали бяха против. Питам колегите: нали искате 100% машинен вот? Ето го, но с машини като в САЩ, не като във Венецуела, подчерта още Цонев.

И заяви: "Затова е нашият гняв към всичко, което се случва.".

От 8 години ние, ДПС, се борим срещу недъзите на българския изборен процес. Казваме, че не трябва да се гласува с хартия без машина, че трябва да има броене, което валидира резултата от софтуера, от машината. Тези предложения стоят в Изборния кодекс и спокойно колегите могат да ги подкрепят. Така ще има 100% машинно гласуване, но като в най-развитата демокрация, в САЩ, категоричен бе заместник-председателят на 48-ото НС.

Сегашните машини бяха наложени пак по тъмна доба на Разпети петък от две партии, които вече ги няма в парламента. И дефектите, които тези устройства дадоха, показват защо Европа не ги използва, изтъкна още Цонев.

Ние се съмняваме в тези машини, нашите избиратели се съмняват, че софтуерът е манипулиран в полза на "Продължаваме промяната" и "Демократична България" и не искаме изборите да се провеждат повече по този начин, отсече народният представител от ДПС.

Избирателите категорично искат да има правителство. ДПС може да участва във всяко правителство. Когато ДПС участваше във властта, страната постигна стратегическите си цели - членството в НАТО и ЕС, постигна най-добрите икономически показатели. 2008 г. външният дълг беше на практика 0 лева, припочни Йордан Цонев.

ДПС има подготвени специалисти да участва в изпълнителната власт, каза Цонев.

И заяви: "Ще положим всички усилия да има редовно избран кабинет, който да посрещне решаването на кризите - икономическата, финансовата, постпандемичната могат да бъдат решени само ако се реши политическата. Това е основата за решаване на останалите кризи.".

За да се приеме бюджет, за да се овладеят цените и инфлацията, категорично трябва да има редовно правителство, защото зад него стои политическо мнозинство, което носи отговорност за мерките. Те са основно в бюджета. За да има решаване на проблемите на хората и бизнеса, нещо което те очакват, за да има енергийна осигуреност, борба с инфлацията, е нужен редовен кабинет и отговорност на политическите сили, подчерта народният представител от ДПС.

 

Този уебсайт използва „бисквитки“ (cookies), за да анализира трафика и да персонализира съдържанието, което Ви предлага. Политика за поверителност