Нигяр Джафер: Европредседателството е шанс България да бъде компетентен модератор и да се отърси от комплексите си

Европредседателството е шанс за България, но и тест. Възможност за натрупване на опит и за презентиране на България. Това каза в предаването „Неделя 150“ заместник-председателят на Народното събрание Нигяр Джафер от Движението за права и свободи. Свръхочакванията ще ни доведат до разочарование, за съжаление, хората в България очакват едва ли не чудеса, посочи Джафер: България има възможност да се представи като компетентен модератор по темите, които са важни за Европа и от друга страна: да се отърси от комплексите си. Но нищо повече.  Най-вероятно ще гласуваме в подкрепа на вота на недоверие, подчерта Нигяр Джафер: Неспособността на това правителство да формулира и да предприеме важни стъпки водят до забавяне на много важни реформи в много сектори. И ние ще подкрепяме усилията за провеждане на дебат вътре в Народното събрание - там е мястото, където трябва да се дебатират тези важни теми и търсене на корекции в поведението на управляващите, включително с корекции на тази формула.ДПС ще бъде опозиция и ще се опитва да търси надпартиен консенсус  за важни реформи в дадени сектори, каза още Нигяр Джафер. Предстои ДПС да финализира становището си по темата за Истанбулската конвенция:  Ако 30 процента от жените в България заявяват, че са били обект на насилие, значи имаме съществен обществен проблем. Няма в Конвенцията нищо, свързано с т.нар. трети пол, нито пък въпрос за еднополовите бракове. Мисля, че всеки, който е прочел, направил си е труда да прочете конвенцията, може да  го потвърди. Има според мен едно неправилно тълкувание, може би е въпрос и на неточен превод, във връзка със социалния пол, но това е моята лична позиция. Дебатът ще бъде завършен тази седмица и ние ще имаме категорично становище.

Цялото интервю чуйте в звуковия файл ТУК

Халил Летифов: Продължаваме работа по Законопроекта за електронните съобщителни мрежи и физическа инфраструктура

Г-н Летифов, каква е равносметка ви за 2017 г.? Трудна ли беше годината за парламентарната Комисия по транспорт, информационни технологии и съобщения (КТИТС)? Какви теми се обсъждаха по време на редовните заседания и по колко закона работихте?
Изминалата година беше много натоварена за комисията. Имахме не само редовни, но и доста извънредни заседания. Последният норматив, който КТИТС внесе в деловодството на Народното събрание (НС) и бе гласуван на второ четене в пленарна зала в самия край на 2017 г., бе Законът за изменение и допълнение (ЗИД) на Закона за движението по пътищата (ЗДвП). Това бе четвъртата промяна на ЗДвП от началото на мандата на 44-тото НС. Съгласно новите текстове, които вече са в сила, наказанието за шофиране с книжка с изтекъл срок е глоба от 100 до 300 лв.
През тези седем месеца на 2017 г. работихме усилено и върху Законопроекта за електронните съобщителни мрежи и физическа инфраструктура. Той беше на дневен ред в последното заседание на КТИТС, на което започна второто му четене. Нормативът е нов и засяга полагането на високоскоростни съобщителни мрежи, като обхваща и всички физически инфраструктури - ВиК, железопътни линии, енергоснабдителни и енергопреносни, газоразпределителните и газопреносните мрежи. Със закона ще се съкратят някои от процедурите, свързани с изграждането на такъв тип инфраструктура, като така реализацията ще е по-бърза и на по-ниска цена. Нормативният акт предвижда и създаването на Единна информационна точка, като функциите й ще се изпълняват от Министерството на транспорта, информационните технологии и съобщенията (МТИТС). В нея ще се поддържа единна база данни с актуална информация, която да улесни координирането на съвместното изграждане, поддържане и ползване на физическа инфраструктура, както и разполагането на електронни съобщителни мрежи. Освен това, когато някой иска да положи такава инфраструктура, ще може да го заяви по електронен път чрез информационната точка и да получи съответното разрешение. Това определено ще облекчи чувствително инвестиционния процес.
Като положителни отчитам и промените, които гледахме в Закона за автомобилните превози (ЗАП). Те бяха приети от НС, благодарение на което шофьорите на таксита няма да се явяват на изпит при подновяването на професионалното удостоверение и могат да удължат разрешителното си за нови пет години. Освен това с измененията в ЗАП водачите на такситата, чиито разрешителни изтичаха в края на миналата годината, могат да ги подновят до 30 юни 2018 г. Причината да променим текстовете в ЗАП е, че имаше над 50 000 удостоверения, които трябваше да бъдат преиздадени за много кратък срок.
Във фокуса ни през изминалата година бяха и ЗИД на Закона за електронния документ и електронния подпис, както и Законът за концесиите, който вече е в сила.
През 2017 г. между всички членове на парламентарната Комисия по транспорт, информационни технологии и съобщения имаше чуваемост и диалогичност, като този дух на разбирателство се запази през цялото време. Работата ни вървеше отговорно и с добро темпо. Такава оценка получихме и от министъра на транспорта, информационните технологии и съобщенията Ивайло Московски в последния блиц контрол, който проведохме с него през декември. Надявам КТИТС да продължи да изпълнява функциите си по този начин до края на 44-тото Народно събрание, защото противопоставянето без мотиви не е градивно и нанася сериозни поражения на качеството на положения труд. Като председател на КТИТС ще направя всичко по силите си да се работи в тази посока. Благодаря на колегите си за всеотдайността им по всички работни теми, без да налагат своите политически окраски. Комисията по транспорт, информационни технологии и съобщения показа единодействие, за да защити националния интерес.
Законът за движението по пътищата ли беше най-тежкият норматив? Има ли вече положителен ефект от приетите текстове?
Да, определено беше сред най-обсъжданите нормативи през изминалата година и в КТИТС, и в пленарна зала. ЗДвП е сред най-сложните закони, защото засяга всички участници в движението по пътищата. Чрез направените промени се надяваме да ограничим черната статистика. За съжаление продължаваме да ставаме свидетели на многобройни тежки инциденти с много загинали и ранени, носещи непоправими щети и последици за цял живот. Тепърва ще видим отражението на всички тези корекции в ЗДвП. Дано да имат положителен ефект и да спасят много човешки животи.
Аз продължавам да твърдя, че на нас ни липсва превенция и в самия контрол, и в обучението на подрастващите. За да изградим една култура на толерантност и самосъхранение в хората, обучението по безопасност на движение по пътищата трябва да започва от много ранна възраст - още от детската градина, и да продължи до завършването на средното образувание. В момента учебните часове са много ограничени - кратки като време и без разиграване на ситуации, което е сериозен проблем. Няма как да създадем добра транспортна култура на бъдещите участници в движението, ако неглижираме превенцията. Не може само след 30 часа кормуване да очакваме, че един млад шофьор ще бъде професионален участник в движението, който ще бди не само за своя живот, но и за здравето на останалите. Един човек, който може да предпази себе си, ще предпази и другите. Затова не бива да се фокусираме само върху ЗДвП, защото санкциите са важни, но недостатъчни, за да се справим с черната статистика по пътищата на България.
Започна ли работата по предложението за разделянето на ЗДвП на три нови закона?
Надявам се скоро да гледаме и тези правни норми. Аз ще съм радетел на провеждането на един по-широк професионален дебат, преди те да бъдат внесени в пленарна зала. Трябва да се вземат добрите практики от настоящия ЗДвП. Разделянето на Закона за движението по пътищата не означава да се откажем от позитивите му, а такива има. В новите закони трябва да има ясни и изпълними разпоредби, превенция и в контрола, и в обучението. Това е начинът да се справим с агресията и неразумното поведение по пътищата, заради което водим в статистиката за най-много жертви при пътнотранспортни произшествия. Не трябва да жалим ресурси. Ясно е, че има проблеми във всеки сектор, но тук става въпрос за човешкия живот.
Комисията редовно провеждаше изслушване на министър Ивайло Московски на заседанията си през 2017 г. Кои бяха най-често задаваните въпроси от членовете на КТИТС?
Министър Ивайло Московски беше изряден по време на всеки блицконтрол. Той отговаряше на зададените въпроси от депутатите, като беше точен и коректен и в отношението си към членовете на КТИТС, и в отговорите. Комисията следеше изкъсо изпълнението на всички проекти по ОП "Транспорт и транспортна инфраструктура 2014 - 2020“, която е една от най-успешните оперативни програми. Разбира се, през цялата 2017 г. питахме Ивайло Московски и по много други различни теми, свързани с проблемите в сферата на транспорта, с работата на МТИТС. Искахме информация от всякакво естество - за БДЖ, Изпълнителна агенция "Автомобилна администрация“ (ИААА), "Български пощи“ и др. Не сме спестявали нито един неудобен въпрос към министъра, защото като народни представители трябва да следим всички процеси в сектора и смятам, че ние го постигнахме. Лично съм удовлетворен от провеждането на тези блицконтроли.
Народното събрание прие бюджета за 2018 г. Достатъчно ли са средствата, насочени за пътна и жп инфраструктура, за транспорт?
КТИТС внесе доста предложения, за да защити по-добър бюджет за сектора. Въпреки че ги отстоявахме докрай, те не минаха през пленарна зала поради факта, че парите винаги не достигат. Смятам, че това беше грешка. Предложенията ни можеха да се подкрепят поне частично, защото има отрасли, които са наистина в тежко състояние. Неглижирането им ще задълбочи проблемите в тях и така решаването им ще става все по-трудно с времето и вероятно почти невъзможно.
Двете държавни предприятия "Транспортно строителство и възстановяване“ и "Съобщително строителство и възстановяване“ са със спряно финансиране вече четири години. Съответно те трупат задължения. И двете структури са важни, разполагат с много ресурси, които трябва да бъдат опазени и съхранени. Затова и едно от предложенията ни беше да се осигурят средства за тях. Друга идея на КТИТС, която се отхвърли, бе да се отпусне финансиране за закупуването на 120 автомобила за техническа проверка към ИААА. Поискахме и допълнително финансиране за "БДЖ Пътнически превози“ ЕООД, с които да се ремонтират всички техни мотриси. Национална компания "Железопътна инфраструктура“ също има нужда от повече средства за поддръжката на жп мрежата. Парите не достигат и за "Български пощи“. Те са единственият носител на универсалната пощенска услуга на територията на цялата страна. "Български пощи“ са много важни за малките населени места, където няма други оператори. Важно е да се отбележи, че там те имат и социален ефект.
КТИТС предложи и да се осигурят повече средства за повишаване на заплатите на служителите в МТИТС, защото работещите там получават едни от най-ниските възнаграждения в сравнение с останалите министерства. Ведомството е ключово и служителите му трябва да са мотивирани.
А как ще коментирате по принцип приетия бюджет за 2018 г.?
Като народен представител от Парламентарната група "Движение за права и свободи“, опозиционна в 44-тото НС, ще повторя, че се дадоха пари за нереформирани сектори. Например за здравеопазване се насочиха повече средства, но в същото време никой не дава гаранция, че услугата ще се подобри и ще осигури по-добро лечение на българските граждани. Недопустимо е да харчим повече пари. Напротив, те трябва да се разходват по-ефективно. Същото важи и за образованието. Разбира се, подкрепяме увеличаването на заплатите на учителите, но това не е достатъчно. Остава едно усещане, че по-скоро се купува една година спокойствие, без да се решават проблемите. Трябва да се подобри материалната база в учебните заведения, да се проведе цялостна реформа в начина на финансиране на университетите, които са над 50. Необходимо е да се замислим дали имаме нужда от всички тези ВУЗ-ове, след като някои не са си запълнили акредитираните бройки, както и да определим кои специалности трябва да останат. Това е важно, за да отговорим на пазара на труда и да преодолеем проблема с липсата на кадри, от която бизнесът страда. Наскоро участвах в дискусия по темата, на която разговарях с представители от строителния бранш. Те споделиха, че не могат да си намерят инженери и техници, майстори и работници. Проблемът е сериозен не само в този сектор, в повечето се оплакват от същото. Защо тогава продължаваме да влагаме още средства в образованието, след като не функционира добре и създава голям процент неграмотни зрелостници и в същото време не обезпечава кадрово бизнеса. Това трябва да се промени и да се създаде друг принцип на финансиране - всеки ВУЗ да се бори за пари и да се излезе от настоящия модел ученикът да е господар на учителя, защото той му носи заплатата. Това изкривяване носи след себе си още много проблеми.
Ще спомена и сигурността, където избирателно се даваха средства. Изключително важен сектор, към който трябваше да се подходи по-сериозно, а не да се води дебат кое е по-важно - полицаите или самолетите. От него стана ясно, че няма цялостна визия как трябва да се развива този съществен сектор. Ние сме за това да се увеличават харчовете, но те да са в едни реформирани сектори, защото публичният ресурс никога не стига и неговото разходване трябва да бъде максимално ефективно.
Каква е оценката Ви за работата на 44-тото НС през 2017 г.?
През 2017 г. Народното събрание беше работещо, но можеше да бъде и далеч по-ефективно. Смятам, че през 2018 г. НС трябва да се постарае повече, защото е с твърде нисък рейтинг. Това е върховният орган на държавната власт и като такъв трябва да си вземе бележка. Първо да си върне доверието и после да направи всичко възможно да работи по-добре. Все още има много закони, в които трябва да се транспонират директиви, но в полза на националния интерес и българските граждани. Реалността в Европа е различна и много често се получава неразбиране на директивата или транспониране и изкривяване, което затруднява бизнеса след това.
През септември 2017 г. взехте участие в среща на председателите на комисии по транспорт в Европа, която се проведе в рамките на Естонското председателство на Съвета на ЕС в Талин. Разкажете повече за нея.
По време на конференцията бяха обсъдени теми, свързани с транспортната политика на Европейския съюз, Стратегия на ЕС за авиацията, както и бъдещето на устойчивия транспорт и иновациите. Интересното беше, че въпреки че дискусията бе насочена в общата посока на ЕС, всяка държава говореше по темата, която й беше болна. Българската страна взе отношение по стратегията за въздушния транспорт, като защитихме националния си интерес. Наш домакин беше естонският парламентарен председател Свен Сестър, който показа изключително приятелско отношение към страната ни. Той трябваше да дойде у нас на 29 ноември 2017 г., но поради ангажираността му срещата се отложи.
Надявам се разговорите между председателите на комисии по транспорт в Европа да продължат и по време на Българското председателство на Съвета на ЕС. Смятам, че можем да домакинстваме на подобно събитие, на което да обсъдим важни теми. България има много сериозна програма през следващите шест месеца. Комисията по транспорт, информационни технологии и съобщения ще подкрепя председателството по всички възможни начини. Със сигурност ще сме активни и в тази посока.
Какво предстои в работата на комисията през новата година?
Продължаваме с дейността си по Законопроекта за електронните съобщителни мрежи и физическа инфраструктура. В него има 105 члена и около 11 параграфа в преходни и заключителни разпоредби. На последното заседание на КТИТС за 2017 г. успяхме да стигнем до 17-ти член. Ще се посветим поне още две заседания на този норматив. По него ще има много работа и в пленарна зала, защото е изцяло нов. Вероятно ще има дебати по всички текстове, но е важно да има такива дискусии, за да не се допуснат грешки. Винаги съществува сериозен риск един нов закон да бъде поправен само след няколко месеца, но тепърва ще видим как той ще функционира на практика. Все пак се надявам дебатът в пленарна зала да е отговорен и да даде правилната насока на норматива, за да бъде полезен за всички, които работят в сферата.
Започва третата сесия на 44-тото НС и предстои да уточним върху какво конкретно ще работим на следващите заседания на КТИТС. В момента тече неформално обсъждане на проекта на Закон за Българската автомобилна камара, който е спорен в някаква степен. Иска ми се първо да се намери консенсус за него в сектора и едва след това да се разглежда от членовете на комисията. Предстои също разглеждане на промени в Закона за железопътния транспорт, които въвеждат нови мерки за повишаване на безопасността на услугата.
Със сигурност отново ще работим по Закона за движение по пътищата заради необходимостта от транспонирането на две директиви. Разбира се, както споменах, дейността ни ще е свързана и с дневния ред и приоритетите на Българското председателство на Съвета на ЕС.
Категорично КТИТС няма да се занимава със законодателни инициативи, които не са необходими. Във фокуса ни ще са изцяло интересите на обществото.
Какво ще пожелаете на Камарата на строителите в България и на читателите на в. "Строител“ за новата година?
На строителния бранш ще пожелая да изпълнява повече проекти през 2018г., да има много работа, с която да се справя все по-добре, да попълни всичките си кадрови липси и да гради все по-авторитетно име. На КСБ и на всички останали читатели на вестник "Строител" желая много здраве и берекет, на тях и семействата им. Нека бъдем през новата 2018 г. с една идея по-добри!
(в. Строител, 13.01.2018г.)

Мустафа Карадайъ пред Юнкер: Да положим усилия, за да превърнем региона в зона, свободна от етнонационалисти

Всички демократични политически сили да положим усилия да превърнем региона в сигурна зона, свободна от етнонационалисти, това призова председателят на ДПС Мустафа Карадайъ по време на среща с председателя на Еврепейската комисия  Жан Клод Юнкер и Kолегиума от комисарите на ЕК с Председателския съвет на НС и председателите на  парламетарни комисии.

„Председателството на България на Съвета на ЕС е шанс да сме проактивни за по-добра Европа, обединена, по-силна и по-сигурна. Да покажем българското гостоприемство, природните красоти, историческото наследство, многообразието, а също – отговорност и професионална компетентност.  Това е шанс и във вътрешно политически план с нови сили и енергия да работим за необходимост на демократичните процеси, за сигурност, успех в борбата с корупцията, за реформите, икономически растеж, развитие на научния потенциал, постигане на нормалност в политиката, за човешкото достойнство, за европесйките ценности” призова лидерът на ДПС Мустафа Карадайъ.

Карадайъ подчерта необходимостта от програма за ускорено развитие на страната, акцент, който ДПС постави в НС.  Карадайъ припомни и съществуващите предизвикателства пред европейските граждани, а именно решаването на сложните  проблемите с тероризма и  миграцията.  И задължението за включването им в  общата кауза за постигане на сигурна и силна Европа.

По време на своето изказване председателят на ДПС  подчерта, че в България националистите бяха включени в управлението без да има нужда.

Карадайъ припомни за крайните националисти и популисти,които на места в Европа печелят избори и уточни, че националистите в Западна Европа, включително Полша и Унгария са по-скоро,  евроскептици и антимигранти. „В България и на  Балканите национализмът е етнонационализъм. Българските националисти печелят изборите с реториката на национализма и популизма, а се обличат с дрехата на консерватизма, за да участвавъв властта и използват властта, да сеят омраза и евроскептицизъм, ерозират институциите на държавата.” каза Карадайъ.

Лидерът на ДПС предупреди, че Балканите са особена зона и всяка заигравка с национализмите е опасност за мира. „Етнонационализмът поражда от едната страна условия за реципрочен национализъм  и от другата страна винаги има кой да се възползва от това”.  

Председателят  на ДПС подчерта значимостта на Българския етнически модел, чиито създател и идеолог е почетният председател на ДПС д-р Ахмед Доган,  за установяване на демократичните ценности и членството на България в НАТО и ЕС. „Именно тази биография на ДПС ни прави строители на мирна, демократична България, отговорна пред бъдещите поколения”, заяви още Карадайъ.

Той призова ”Всички демократични  политически сили да положим  усилия да превърнем региона в сигурна зона, свободна от етнонационалисти.” И допълни, че ДПС няма да пести усилия за по-добра проспреираща Европа.

Карадайъ сподели, че България с Българския етнически модел  има добър опит с  успешно реализиран и гарантиращ мир, заедност и просперитет, които може да  предложи  на Западните Балкани в подкрепа на усилията им да се доближат до ЕС.

Председателят заяви,  че отношенията на ЕС и Турция са от съществено значение за България и Балканите.  

На срещата участие взеха още зам.-председателят на НС д-р Нигяр Джафер, председателят на социалната комисия д-р Хасан Адемов и Халил Летифов, председател на транспортната комисия.

20180112 1454500

Участие на евродепутата Илхан Кючюк в "Здравей, България" по Нова

„Движението за права и свободи ще подкрепи вота на недоверие, внесен от БСП”, съобщи в студиото на „Здравей, България” евродепутатът от ДПС Илхан Кючюк.

„Влизането в Еврозоната ще даде голяма възможност и гъвкавост на малките и средните предприятия в България и това ще ги направи по-конкурентоспособни. Те ще могат да разполагат с кредити на по-добри условия”, смята евродепутатът от ДПС Илхан Кючюк.

„Проблемът е огромен и той тежи с пълна сила върху раменете на премиера Бойко Борисов. Ако той иска да има успешно председателство, час по-скоро трябва да преформатира властта и да се освободи от тежкия воденичен камък, наречен „краен национализъм”, коментира Илхан Кючюк. 

„Речта на Ахмед Доган не беше за безалтернативността на управляващата коалиция. Напротив. Ние от първия ден остро критикуваме коалицията, която управлява страната ни. ДПС ще продължава да бъде политически субект, подкрепящ държавността, но неподкрепящ този формат на управление на страната”, каза още Илхан Кючюк.

„Ахмед Доган каза нещо друго. Не е въпросът един да стане, за да седне друг. Отговорният разговор не се състои в това”, подчерта той и обясни, че ДПС ще участва във вота на недоверие „с желание да предложи алтернатива по отношение на политиките”. 

Евродепутатът Искра Михайлова взе участие в конференция на тема „Конструиране на бъдещето ни и проектиране на следващата многогодишна финансова рамка след 2020“

Евродепутатът Искра Михайлова, председател на Комисията по регионално развитие в Европейския парламент, взе участие в конференция  на тема „Конструиране на бъдещето ни и проектиране на следващата многогодишна финансова рамка след 2020“ - гъвкавост, симплификация, синергия и допълване между европейските финансови инструменти.
Бюджетът след 2020 година следва да се базира на принципите гъвкавост, опростяване и допълняемост на Европейските структурни фондове с останалите  програми на Общността и финансови инструменти. Необходимо е адекватно и бързо да се реагира на непредвидими предизвикателства и обстоятелства.

Хамид Хамид: Ще предлагаме модели на управление, а не аритметични мнозинства

Резултатът от вота не е само свалянето на едно правителство, макар че непосредствената цел е тази. Основната задача е да се направи дебат и да се поставят тежките проблеми, искаме обществото да чуе къде са проблемите и да предложим решение на тези проблеми. Това каза в предаването "12+3" Хамид Хамид от ДПС, след като стана ясно, че БСП ще внесе самостоятелно вота на недоверие към правителството, а ДПС ще го подкрепи със собствени мотиви.    Решението на Централния съвет е демонтаж на това правителство и отстраняване на националистите от него. Това не означава включване на ДПС, уточни Хамид и допълни: 

В речта на г-н Доган се казва, че не си струва моделът „Стани, да седна“ – да извадим националистите, да влезем ние и да продължи този модел. Самият модел не работи. 

Не сме женени за БСП, за да се чувстваме предадени. Ние сме отделна опозиционна партия със своя визия, подчерта пред "Хоризонт" Хамид Хамид. По думите му, в БСП не са разбрали речта на Ахмед Доган и не са разчели онова, което той казва:

Ние предлагаме различни модели, предлагали сме ги и ще продължим да предлагаме политики, модели и програми за управление, а не аритметични мнозинства… В момента всичко работи на проба-грешка, работи се хаотично… Така не може да се управлява държава… Не се реформират сектори от много години. Почти няма сфера, която да е реформирана и да работи добре. Не трябва само да се увеличават едни бюджети, да се раздават пари на калпак и да очакваме нещата да вървят добре. Няма как да вървят добре, защото това решава проблема за конкретния ден и за конкретния протест, но не решава проблемите вътре в самата система.  

Предстои ДПС да излезе с визия кои системи как трябва да бъдат реформирани в конкретика, съобщи Хамид и посочи:

Ние ще продължим да гласуваме при всеки вот, независимо дали участваме в него или не, ще гласуваме срещу правителството, защото смятаме, че това правителство е вредно за България.

От много години за корупция се говори като за общо и абстрактно понятие, без да се казва къде как кой колко. Корупцията е престъпление, отбеляза Хамид Хамид:

Ние искахме да се говори за корупция в определена сфера, в определен сектор с факти, с данни, а не да отваряме общ дебат за целия преход, защото това не може да е тема за един вот на недоверие.

Цялото интервю с Хамид Хамид слушайте в ТУК.

Среща на Неджми Али с шефа на Европейската служба за убежище: България е предпазена от бежански натиск заради споразумението между ЕС и Турция

България засега е предпазена от прекомерен бежански натиск, поради сключеното споразумение между ЕС и Турция, като двете страни изпълняват поетите задължения. Това дава възможност България да се справя с относително малки затруднения с такива предизвикателства за сигурността, каквито са бежанските потоци.

Това стана ясно по време на среща на евродепутата от Алианса на либералите и демократите Неджми Али с изпълнителния директор на Европейската служба за подкрепа в областта на убежището (EASO) Жозе Карейра. Тя беше организирана по молба на Карейра и се състоя в Европейския парламент в Брюксел. Разисквани бяха въпроси, свързани с предстоящата процедура по освобождаването от отговорност на агенциите на Европейския съюз за 2016 г. в парламентарната Комисия по бюджетен контрол, където Неджми Али е докладчик от групата на АЛДЕ.

Българският евродепутат зададе редица въпроси, свързани с работата на агенцията в държавите-членки, подложени на бежански натиск. Изяснена беше политиката на EASO при разполагане на допълнителен състав в най-застрашените от бежански потоци държави в южната част на Европа и по-конкретно в България и региона.

Неджми Али насочи вниманието и за необходимостта от дългосрочна стратегия за работа на агенцията, която да отчита възможни варианти на действие при различни реални ситуации в бъдеще. Изпълнителният директор потвърди, че такава стратегия се изготвя и предстои да бъде финализирана. Дискутиран беше и въпросът за подготовката на оперативните планове за действие на агенцията в отделните държави-членки, които са външна граница на ЕС.

Двамата участници в срещата стигнаха до извода, че съществува небалансиран подход при финансирането на цялостната дейност на EASO. В годините до края на текущия програмен период са осигурени средства за персонала, като има недофинансиране на оперативните разходи, което налага периодично актуализиране на бюджета на агенцията  в зависимост от общата ситуация. 

Срещата приключи с общото разбиране, че EASO играе изключително важна роля в рамките на ЕС при осигуряване на убежище за бежанските потоци, предизвикани от различни регионални конфликти. В тази връзка е необходимо да бъде планиран в Многогодишната финансова рамка достатъчен ресурс, който да даде възможност на агенцията да реализира в пълна степен вменените й задължения.

Европейската служба за подкрепа в областта на убежището е агенция на ЕС, подпомагаща държавите-членки при изготвяне на политики в областта на убежището. Практически това се реализира чрез подпомагане на държавите при идентифицирането на добрите практики, организиране на обучения на европейско равнище и улесняване достъпа до подробни сведения за държавите на произход. Агенцията предоставя също така техническа и оперативна подкрепа на държави-членки, чиито системи за убежище са подложени на прекомерен бежански натиск чрез разполагане на експертни екипи.

Службата работи в тясно сътрудничество с компетентните национални органи;  Върховния комисар на ООН за бежанците; Агенцията за основните права и FRONTEX, като се допитва и до гражданското общество.

Йордан Цонев: Ще подкрепим вота на недоверие към правителството със свои мотиви и аргументи

Имаме решение за вота на недоверие и то много отдавна, взето на нашия най-висш форум между две конференции на Националния съвет. Решението ни не е за един вот, а за вотове, и добре обосновано. Ще подкрепим вота, ще гласуваме „против“ правителството, обаче с нашите мотиви и аргументи.

Направихме една среща на ниво зам.-председатели на ПГ, уточнихме темите, след което направихме една среща между лидерите на двете ПГ и същия екип и уточнихме каква ще бъде темата, но не в детайли. Направихме работна група от двете ПГ, която трябваше да изработи темата на вота с точност дефинирана. Между Коледа и Нова година не бяхме потърсени, след Нова година също. Днес разбрахме, че БСП вчера на свой форум са взели решението да внесат вота сами. Днес Корнелия Нинова уведоми Мустафа Карадайъ за това решение. Вие преценете какво е това действие. Изкушавам се да кажа, че това действие на БСП доказва правотата в думите на Ахмед Доган.

Думите на г-н Доган са снимка на политическата ситуация в страната. Те не предизвикват тази ситуация, а са констатация каква е тя. Искушавам се да кажа, че защо това действие на БСП доказва правотата на Ахмед Доган - ако нямаш коалиционна култура в опозиция, много трудно би могъл да имаш такава в управлението.

Още не сме видели мотивите им. Нямаме достатъчно депутати да внесем самостоятелно вота на недоверие. Във всички вотове на недоверие, които ще бъдат внесени, съобразно решението ни, ако не вземем друго, ще гласуваме срещу кабинета с наши мотиви и обосновка.

 

Декларация на председателя на ДПС Мустафа Карадайъ от името на ПГ на ДПС относно откриването на третата парламентарна сесия

УВАЖАЕМА Г-ЖО ПРЕДСЕДАТЕЛ,

УВАЖАЕМИ ГОСПОЖИ И ГОСПОДА НАРОДНИ ПРЕДСТАВИТЕЛИ,

Преди всичко искам да честитя на всички български граждани новата 2018-та година с пожелание тя да е мирна и успешна за всеки и за България.

Политическото събитие, с което започна новата година за нашата страна, безспорно е поемането на председателството на Съвета на Европейския съюз. България влиза в тази отговорна роля за първи път от членството си в Европейския съюз. Ние в ДПС осъзнаваме колко е важно за страната да изпълним със съдържание тази роля. Да покажем на нашите европейски партньори гостоприемство, организационен и управленски потенциал и активна роля при решаването на общоевропейските проблеми. И още – диалогичност и умение за задаване на посока, воля за необходимите реформи в ЕС и решенията за това. Заедно с това, да настояваме в дневния ред на европейските институции да влязат и важните за страната ни теми – членството ни в Шенген и процеса на присъединяване към Еврозоната, темата за мястото на страните от Западните Балкани в ЕС. Въпреки че в процеса на определяне на приоритетите ни за Председателството не беше чут гласът на ДПС, не беше изведено като акцент превръщането на Балканите в зона, свободна от радикализми и етнонационализми, като важно условие за протичане на процесите на присъединяване на страните от Западните Балкани към ЕС, ние ще продължим да работим активно в тази посока като либерална партия, член на европейското либерално семейство. България може да представи БЕМ като модел за мирно развитие, устойчива демокрация и просперитет. БЕМ, чийто идеолог и създател е нашият почетен председател д-р Ахмед Доган, е моделът, който не само създаде условията, но и успешно реализира мирния преход от тоталитаризъм към демокрация.

В ДПС смятаме, че стабилността на Балканите е в пряка зависимост от скоростта на протичане на процесите на присъединяване на страните от Западните Балкани, а също и от продължаване и засилване на диалога „ЕС-Турция“. Ние не си представяме, че може да бъде постигнато трайно стабилизиране на балканския регион без включването на Република Турция, най-голямата и силна в икономическо и военно отношение страна в региона, в общоевропейските процеси, колкото и трудно да изглежда това към този момент. Тук е мястото да кажем, че нашата партия ще участва активно във всички формати, в които ще се провеждат мероприятия по време на българското председателство. Нещо повече, в рамките на европейското либерално семейство ние ще продължим да водим проактивна политика по време на цялото председателство, като кулминацията ще бъде срещата на върха на европейските либерали в София през месец май. На тази среща на лидерите на втората (по брой премиери) европейска политическа фамилия, ДПС ще постави отново важните за България въпроси – членството ни в Шенген и Еврозоната, ускоряването на присъединителните процеси за страните от Западните Балкани, свързаността на Балканите, включително инфраструктурната и енергийната.  

В края на миналата година чухме управляващите ясно да казват как си представят във вътрешнополитически план 6-те месеца на българското европредседателство. Най-общо казано, тази представа изглежда така – „дайте да си стиснем ръцете и в следващите 6 месеца да не говорим за проблемите на управлението, за да не се излагаме пред европейските ни партньори“. Ние разбираме желанието на правителството да му бъде осигурен вътрешен политически комфорт от опозицията, за да се концентрира върху европредседателската роля, да няма дебат по проблемите на управлението на страната, да не вадим на показ недъзите и дефицитите на това управление, да не внасяме вотове на недоверие. Този комфорт ние от ДПС не можем да осигурим, защото сме убедени, че както нашите избиратели, така и всички български граждани искат точно обратното. Управляващите грешат като тълкуват институционалната ни подкрепа за стабилността на държавата, като осигуряване на комфорт на управлението с националисти. Никой няма да ни прости, ако не поставим важните за всеки български гражданин проблеми – липсата на сериозни реформи, които да подобрят работата на всички обществени системи: здравеопазне, образование, сигурност; корупцията, която влошава бизнес-средата и административните услуги; лошата ефективност и ефикасност при разходване на публичните средства; докато не се справим с бедността и не се стигне до увеличаване на доходите. Ние от ДПС няма да спрем да предупреждаваме, че включването на националистите във властта официализира езика на омразата, който разделя нацията по най-опасната ос – етнорелигиозната. И да успокоим управляващите, които смятат, че политическите дебати ни излагат пред европейските ни партньори – европейските политици не гледат с добро око на замитането на проблемите под килима и оценяват по достойнство критиката.

Тези две линии ще формират политическото поведение на ДПС и на представителите ни в българския и европейския парламент през новия политически сезон. Във външнополитически план, ние ще продължим да участваме активно в общоевропейския процес в контекста на българското председателство. Във вътрешнополитическия живот ще бъдем опозиция на управлението и ще търсим не само корекция на политиките му, но и неговото преформатиране. И за да няма спекулации, искам ясно да заявя: преформатиране на управлението не означава задължително влизане на ДПС в управлението. Нашата визия за развитието на страната е, че България се нуждае от Програма за ускорено развитие, включваща дълбоки реформи на най-важните обществени системи. А това, както виждаме, не се получава вече трети политически мандат, нито с експертни, нито с обикновени коалиционни кабинети, съставяни, впрочем, при пълна некохерентност/несъвместимост на програмите на партиите, участващи в аритметичните мнозинства. Създаването на такава програма и търсенето на мнозинство, което да я реализира, е правилният път. Българският избирател не се готви да даде властта на един политически субект, видно от последните 10 години и от социологическите проучвания. ДПС няма да участва в процес „стани да седна“, а иска да даде на страната проспект за ускорено развитие. Ние сме против управлението с националистите, не само заради това, че официализираха езика на омразата и агресията, ерозират институциите и поставят под въпрос сигурността и стабилността на държавата. Продължаваме да смятаме, че това управление не е добро за страната и ще продължим с убедеността, че трябва да се появи не нещо политически и управленски подобно, а мнозинство, което да формулира и осъществи нужните на страната ни реформи. В този процес ние трябва да включим гражданското общество, съставено от свободни и активни граждани, които да участват във формирането на управленските решения и в тяхната реализация.

УВАЖАЕМА Г-ЖО ПРЕДСЕДАТЕЛ,

УВАЖАЕМИ ГОСПОЖИ И ГОСПОДА НАРОДНИ ПРЕДСТАВИТЕЛИ, днес нашият призив към всички политически партии е във воденето на политическия дебат и търсенето на политически решения да комуникираме на нормален, европейски политически език и да работим за достойно изпълнение на високо отговорната задача на държавата в председателството на Съвета на Европейския съюз, за осъществяване на реформите в страната и в Съюза, за повече Европа и то по-добра Европа, за просперитет и благоденствие.

Благодаря за вниманието.

ЕВРОДЕПУТАТЪТ ФИЛИЗ ХЮСМЕНОВА С ИНИЦИАТИВА ЗА УЧЕНИЦИ ПО ПОВОД ПРЕДСЕДАТЕЛСТВОТО НА БЪЛГАРИЯ НА СЪВЕТА НА ЕС

Преди официалното откриване на Председателството на България на Съвета на Европейския съюз в София, ученици в  с. Драгановец, община Търговище бяха запознати с уникалното събитие. Евродепутатът Филиз Хюсменова организира тяхното информиране за историята на Евросъюза и настоящото председателство на страната ни. Нейната идея е учениците да имат знания за Европа и да станат съпричастни на актуалните събития, независимо, че живеят в малки населени места.

Координаторът на Европейския информационен център на Хюсменова в Търговище - Емине Юсеинова – представи пред ученици от училище „Св. св. Кирил и Методий”  презентация, с която достъпно и интересно за децата обясни създаването на Съюза, неговите символи и цели, както и работата на институцията Европейски парламент.

Малчуганите проявиха голям интерес към подарените им книжки с полезна дидактична и образователна информация за Европейския съюз.

26829256 1533494136770925 772234834 o

 

Илхан Кючюк пред Юропост: Гражданите са тези, които могат да инициират необходимите реформи

Г-н Кючюк, наскоро на конгреса в Амстердам бяхте преизбран за втори мандат като вицепрезидент на партията Алианса на либералите и демократите за Европа (АЛДЕ) и то с най-много гласове от цялото бюро. Какви нови инициативи предвиждате да осъществите по време на този мандат?

Резултатът от гласуването е признание за моята работа през изминалите две години като вицепрезидент на АЛДЕ партията, но също така той носи със себе си и голяма отговорност. Радвам се, че бях избран с най-голям брой гласове, но по-важното е, че в ДПС работим в правилната посока и очевидно това се оценява в Европа. През този мандат ще продължа започнатото от предходните години като фокусът ми отново ще бъде в посока на интеграция на Западните Балкани и утвърждаването на демокрацията в страните от Източното партньорство. Разбира се, като най-млад член на бюрото ще поддържам тесни взаимоотношения с Европейската либерална младеж (LYMEC) и съвместно ще работим за силно младежко участие и справяне с младежката безработица. Не на последно място, това ръководство на АЛДЕ ще изведе либералите на предстоящите европейски избори през 2019 г. и наш ангажимент ще бъде да позиционираме либералите като ключов фактор при задаването на дневния ред в Европа.

На 1 януари 2018 г. стартира Българското председателство на Съвета, сред чиито главни акценти са Западните Балкани. Тъй като вие поддържате активни контакти в региона, как според вас този приоритет ще допринесе за по-ясната европейска интеграция на тези шест държави?

Вярно е, че поддържам тесни контакти в региона и работя с нашите партньори там много устремено. Поставянето на Западните Балкани като приоритет от страна на българското правителство по време на председателството на Съвета на ЕС е едно добро начало, но само по себе си то няма как да реши проблемите на региона и да тласне държавите по пътя на тяхната интеграция. Шестте държави се нуждаят от системна политическа и финансова подкрепа, но за да постигнат истински напредък, те преди всичко имат нужда от ясно разписана пътна карта, която да ги ангажира със срокове. Ние в АЛДЕ считаме, че Копенхагенските критерии са необходими, но не са достатъчни за постигане на прогрес. Именно затова предложихме един нов подход, който не е на базата на занижени критерии, а на регионалната реалност, и включва стратегия, основана на три елемента: холистичен подход към региона, препотвърждаване на Копенхагенските критерии за членство и силна подкрепа за структурните реформи.

Участвате дейно в много дебати за бъдещето на Европа. Какво конкретно интересува гражданите и как би могъл да се реформира Съюзът, за да е по-отворен към техните нужди?

Сега е много важно да се вслушаме в гласа на европейските граждани и това как те искат да видят нашия общ дом. Прави ми силно впечатление, че наред с основните теми като високата безработица, липсата на конкурентоспособност на европейската икономика, все повече граждани се интересуват дали ще имаме Европа на няколко скорости. Това е добре, защото в момента липсват реални възможности за справяне с много от днешните предизвикателства, а вземането на решения с единодушие често блокира жизненоважните усилия за придвижване на ЕС напред. Ето защо считам, че именно европейските граждани са тези, които могат да инициират така необходимата реформа, а тя трябва да бъде както институционална, така и ценностна. Нуждаем се от по-задълбочена интеграция и желание на страните членки да участват по-активно в общия европейски проект. ЕС има нужда от обща и синхронизирана външна политика, за да се справи с глобални въпроси като борбата с тероризма и промените в климата. От обща европейска отбрана, която да оперира под шапката на НАТО, за да се гарантира сигурността на европейските граждани, но и да отговаря на провокациите от трети страни. От обща охрана на границата на Съюза, за да направим европейското пространство по-сигурно и по-свободно. Разбира се, това е възможно само с членството на всички страни в Шенгенското пространство. От по-силно икономическо пространство и единен пазар чрез членството на всички страни в еврозоната, но и от банков съюз, който да гарантира, че банковият сектор в еврозоната и в целия ЕС е в безопасно и надеждно състояние.

Трябва ли Европа да направи компромис за цената на развода, за да се обхванат преговорите и търговските взаимоотношения след раздялата?

Не съм привърженик на така наречения “hard Brexit” и се надявам, че дотам няма да се стигне, но затова и двете страни трябва да направят определен компромис. През изминалата седмица ЕК за първи път отчете положителен напредък в преговорите с Великобритания. Дали този напредък ще бъде отчетен от Европейския съвет, ще разберем в петък. Вярвам, че и по трите основни теми - правата на гражданите след Брекзит, финансовите ангажименти на Великобритания и границата между Ейре и Северна Ирландия може да се постигне справедливо решение. Само тогава ще имаме основа, на която да стъпим и да продължим да работим в посока на нашите бъдещи взаимоотношения. Всяка една несигурна политическа среда по-скоро има негативен ефект върху Великобритания, защото страната рискува да загуби свободния си достъп до общия пазар на ЕС, а това кара инвеститорите да бъдат доста предпазливи.

На конгреса на АЛДЕ бе отбелязан възходът на либералните партии в Европа, но точно либералната партия в Германия бе причина за провала на коалицията „Ямайка” и дори изправи страната пред политическа криза. Какво е мнението ви за реакцията на лидера на германските либерали Кристиан Линдер, и нямаше ли да е по-добре ако въздейства на правителството, участвайки в него?

След вълната от популизъм и национализъм през изминалата година либералните партии бележат възход в Европа, което показва, че хората отново се връщат към  либерално-демократичните ценности и казват “не” на политиката на празни обещания. Само преди дни Андрей Бабиш успя да сформира правителство и стана министър-председател на Чешката република, с което либералите изпреварват социалистите и с 8 места сме на второ място по отношение на представителството  в Европейския съвет. Такъв е случаят в Германия, където Свободната демократическа партия (ФДП) постигна силен резултат на изборите и се завърна в Бундестага. Не мисля обаче, че за липсата на коалиционно споразумение трябва да виним либералната партия и нейния лидер Кристиан Линднер. Все пак г-жа Меркел е канцлер и мандатоносител и се очаква тя да носи политическата отговорност при съставяне на кабинет. ФДП вече веднъж бяха в коалиция с нея и понесоха тежката отговорност за това свое решение. Именно затова този път Линднер категорично заяви, че макар търсенето на компромис винаги да е необходимо, то не може да е на цената на основните принципи, които споделят политическите сили.

Вие бяхте сред първите, които в ЕП алармираха за наличието на съвременни пазари на роби в Либия, където контрабандисти продават като стока африканските мигранти, опитващи се да стигнат до Европа. Как оценявате в този контекст решенията на срещата на високо равнище ЕС - Афркански съюз в Абиджан?

Алармирах по този въпрос, защото продажбата на невинни хора на пазари за роби и то в съседни на ЕС държави е недопустима практика, която няма място в 21 век. Неотдавна всички бяхме шокирани, когато CNN предостави кадри от Либия, които показват как млади мъже от земите под Сахара биват търгувани като добитък и смятам, че ние не можем стоим безмълвни. Трябва съвместно с Африканския съюз да изискваме от либийските власти пълно разследване на случая, но и да подкрепим инициативата на президента Макрон за съставяне на извънреден план за разрушаване на мрежите за трафик на хора.

Основна тема на тази среща, която председателят на ЕК нарече среща между равни, бе инвестирането в младежта. Как парламентът може да съдейства за осъществяването на целите на този приоритет?

Действително основната тема на срещата на високо равнище ЕС - Африкански съюз бе инвестирането в младежта и това е напълно естествено като се има предвид, че Африка е континентът с най-младото население в света. Това е огромен демографски потенциал, но ако не се вземат необходимите мерки за бъдещето на тези млади хора, то той може да се превърне в истинско оръжие. Няма нужда да споменавам, че лошият социалния статут, липсата на образоване и добър стандарт на живот много лесно могат да подтикнат тези хора към крайности като радикализъм и тероризъм, от което, бъдете сигурни, и Европа ще пострада. Ето защо, ние трябва да се отнесем много отговорно към този въпрос и час по-скоро да начертаем план за интелигентни инвестиции. Основните точки по него бяха очертани по време на срещата от председателя на Европейската комисия Юнкер и включват инвестиции в образованието, в инфраструктурата, в мира и устойчивостта, както и в доброто управление, което ще допринесе за създаването на добра стопанска среда, необходимите работни места и икономически растеж.

По ваше мнение, по-близо ли е сега Европа до намиране на по-добро решение на предизвикателствата с миграцията, след като ЕП добави нови елементи към правилата на Дъблин?

На пленарната сесия през ноември Европейският парламент одобри предложението на Комисията по граждански свободи, правосъдие и вътрешни работи (LIBE) за преразглеждане на Регламента от Дъблин и аз лично вярвам, че това е стъпка в правилната посока. Създаването на добре функционираща европейска система за предоставяне на убежище е един от ключовите фактори, определящи как ще се развие бъдещето на Европа. Предложението предлага нов механизъм, основан на солидарност, с ясни правила и стимули за тяхното следване както за търсещите убежище, така и за всички държави членки. Сега е необходимо час по-скоро Съветът на министрите да заеме обща позиция, за да започнат тристранните преговори и да се създаде възможно най-бързо добре функционираща, наистина нова европейска система за предоставяне на убежище .

Според вас, как ще се разреши кризата в страните от „фронтовата линия”, в които първо пристигат търсещите убежище?

Предложението за нов регламент се уповава на два стълба - солидарност чрез отговорност и ясни правила. През изминалите години видяхме, че много държави членки не проявяват необходимата солидарност при разпределението на бежанците и сега се надявам, че когато имаме ясно разписани правила, това ще се промени. От своя страна, всички държави членки с външни граници – първото място на пристигане в Европа за повечето бежанци – ще поемат своята отговорност за регистрирането на всички пристигащи хора, както и за опазването и поддържането на външните граници на ЕС.

Отново парламентът ще проведе дебат за членството на България и Румъния в Шенген, за което всъщност отдавна се застъпват ЕП и Комисията. Считате ли, че този път гласът на евродепутатите ще бъде чут?

Гласът на евродепутатите винаги е бил чуван, но неведнъж сме казвали, че членството на България в Шенген е изцяло политически въпрос, а не технически. Например, нашите европейски партньори са изключително притеснени от участието на крайните националисти в управлението на страната. А самият факт, че ключови ресори се управляват от техни министри, допълнително подсилва притесненията им. Още веднъж ще го кажа много директно – участието им в управлението е пречка пред пътя на България за членство в Шенген.

За провала на преговорите през лято за обединение на двете общности в Кипър  казахте, че в дипломацията никога няма точка, а се поставя запетая. Считате ли, че разговорите могат да се възобновят още в първите месеци на следващата година, както очакват някои наблюдатели?

От 1974 г. насам средиземноморският остров Кипър е разделен на две етнически държави и е силно милитаризиран. В продължение на повече от 40 години всички граждани на Кипър (независимо дали са етнически гърци, турци или маронити) живеят в несигурност и страх от другия и трайното уреждане на отношенията е от изключително значение както за острова, така и за целия Източносредиземноморски регион и ЕС. За съжаление обаче, последните преговори през лятото на тази година стигнаха до задънена улица и смятам, че двете страни пропуснаха историческа възможност. Тогава завих, че на този разделен остров всичко е ясно, остава само да се прояви политическо лидерство, а то не може да бъде в името на стратегически или тактически цели. В дипломацията винаги трябва да се правят опити за отваряне на нови страници. Сядането на масата за прегори ще демонстрира силното лидерство и желание за решаване на кипърския въпрос и от двете страни.

 Цялото интервю четете ТУК

alde party logoALDE Charter of Values

АЛДЕ
Либерален интернационал
Либсен
Европейски парламент
ЕС

Този уебсайт използва „бисквитки“. Политика за поверителност