Декларация на д-р Хасан Адемов от името на ПГ на ДПС относно земеделски производители и тютюнопроизводители

Уважаеми г-н Председател,

Уважаеми дами и господа народни представители,

Д Е К Л А Р А Ц И Я

от името на Парламентарната група на ДПС

        Поводът за днешната декларация на ПГ на ДПС е заявеното намерение на правителството на ГЕРБ и Обединените патриоти да увеличи драстично и безпрецедентно с 60 % от 300 на 480 лв. минималния размер на осигурителния доход за регистрираните земеделски производители и тютюнопроизводители от началото на 2018 г.

        Странно съвпадение е фактът, че този акт на посегателство върху джоба на земеделския производител и тютюнопроизводител води своето начало от 2009 г. В първия бюджет на държавното обществено осигуряване на Правителството на ГЕРБ минималният размер на осигурителния доход на земеделските производители и тютюнопроизводители е увеличен от 130 на 240 лв. като резултат на тази мярка регистрираните земеделски производители само за една година намаляха с 30 хил.

        В периода 2002 – 2009 г. ръстът на минималните осигурителни прагове нараства от 42,50 лв. на 65 лв., а дължимите месечни вноски са съответно 12,45 лв. и 19, 50 лв. ръстът на годишна база е от 149,43 лв.

        През 2016 и 2017 г. минималният осигурителен доход за земеделските производители и тютюнопроизводители е 300 лв. при дължими месечни вноски 87,90 лв. и годишни разходи в размер на 1054,86 лв.

Ръстът на дължимите вноски в периода 2009 – 2017 г. е с 826 лв. 32 ст. Или близо пет пъти. В същия момент ръстът на размерите на минималните осигурителни плащания краткосрочни и дългосрочни е значително по-малък.

Темповете на растеж на разходите за социални и здравни осигуровки са несъразмерни спрямо растежа на приходите от продажбите от дейността на земеделските производители. Като се има предвид, че в по-голямата си част структурата на тези стопанства са от рода на семейни ферми и ако трябва да се осигуряват и другите членове на семейството, ангажирани в семейна ферма, тежестта на разходите за осигуровки расте два или три пъти.

От следващата 2018 г. при предложения минимален осигурителен доход от 480 лв. размерът на месечните дължими суми за социално и здравно осигуряване е 145 лв. 44 ст., а на годишна база е вече 1745, 28 лв. или ръст от 690,42 лв,спрямо 2017 год.

Голяма част от земеделските производители и тютюнопроизводители вероятно ще потърсят спасение в сивия сектор, уви без никаква социална защита.

Дали този акт на драстично посегателство върху доходите на земеделските производители и тютюнопроизводители е случаен или е израз на преднамерено, тенденциозно отношение с патриотичен привкус е тема за сериозен размисъл, но повторението на това действие е вече повод за оценка и тя не може да бъде по-различна от грубо посегателство върху хляба на тези отрудени и работливи български граждани.

Сигурно ще се намерят аргументи от рода на този, че предложената мярка е за финансово балансиране на приходи / разходи и оттам към важната тема за осигурителния принос.

Но защо искаме и търсим финансова стабилност и баланс само от земеделските производители, при положение че общият дефицит на бюджета на държавното обществено осигуряване е близо 4,5 млрд.

Естественият въпрос е кой от фондовете на ДОО има баланс между приходи и разходи, дали например Фонд „Сигурност“ с дефицит от близо 100 млн.  Всички фондове на ДОО с изключение на Трудова злополука и професионална болест генерират дефицит,който се балансира с трансфер от ДБ.

Дори и гордостта на Правителството  - увеличението на минималната пенсия за стаж и възраст с 22 % на 180 и 200 лв. няма никаква връзка с осигурителния принос,тъкмо този политически акт доведе до грубо погазване принципите на социалното осигуряване.  Безпрецедентният натиск на Обединените патриоти и реверансът на мандатоносителя ГЕРБ струват на Бюджета допълнително 300 млн. за 2018 г. Както се казва в името на властта всичко е допустимо.

В днешно време системите за социална сигурност са  изправени пред огромни предизвикателства, породени от променящата се природа на труда. Неслучайно бъдещето на труда е една от водещите теми в Приоритетите на Правителството по време на Председателството на Съвета на Европейския съюз.

Новите изисквания на работодателите към профила на търсещите работа, демографските проблеми, новият джендър-баланс на  работната сила, миграцията и свободното движение са все фактори, които стоят в основата на разума при вземане на решения.

Работниците в сектор „Земеделие“  са жертва на недалновидни решения и дълготрайна финансова несигурност и нестабилност на системите за социална сигурност.

        Днес сектор „Земеделие“  е печално известен с непривлекателните си работни места, с ниските доходи от реализираната продукция, с неблагоприятните условия на труд, с ниско квалифицирана и слабо мотивирана работна сила, както и със сезонния характер на заетостта, несигурната работа и слабото покритие на системите за социална сигурност.

        Това оказва пряко и косвено въздействие върху социалните и гражданските права на работещите в сектора, крие рискове и за тяхното и на техните семейства благосъстояние. Тези промени изискват отговорна политика, а не специално, тенденциозно отношение.

        Предложените промени, свързани с пряко посегателство върху хляба, съдържат в себе си недоволство, недоумение и не на последно място огромен протестен заряд. Те нямат огромни трактори, комбайни и едър селскостопански инвентар, с който да блокират пътища. Но имат силно чувствителна и ранима душевност, която вече е изпълнена с гняв и готовност да отстоява своите социални права.

Не посягайте на хляба на земеделските производители и тютюнопроизводители !

Спомнете си какво е казал народът: „Никой не е по-голям от хляба.“                    

 Благодаря Ви!

Велислава Кръстева: От Доган се страхуват тези, които са заплаха за демокрацията

ДПС запазва готовността си за подкрепа на правителството на малцинството на ГЕРБ, казва депутатът Велислава Кръстева

- През миналата седмица ДПС прие на Централния си съвет декларация, чрез която партията призова ГЕРБ да изкара националистите от властта. Какъв е отзвукът?

- Аз мога веднага да ви кажа какъв е отзвукът в нашите структури, тъй като в неделя имахме среща с представителите на младежката ни организация, на академичното дружество, които изцяло подкрепят и споделят тревогата си от агресията, от езика на омразата, от всички тези явления, които се настаниха трайно в обществено-политическия ни живот. Нещо повече, от агресията и омразата, които са на власт в България, което е без прецедент в цяла съвременна, модерна Европа.

- Защо ДПС, обаче, втвърди тона си към Обединените патриоти във властта сега?

- Не сега. И ако някой вижда промяна в тона на ДПС по отношение на така наречените Обединени патриоти, то може би не е имал възможността да проследи нашата последователна позиция. А тя е една и съща и непроменяна, съвсем ясно артикулирана, от зимата на миналата година.
Без изключение ние сме имали отчетлива, ясна позиция за недопускане на националистите до властта. За недопускане на радикални, крайни, ксенофобски движения, формации, персони до властта, не заради друго, а защото това представлява проблем и за сигурността на страната, и проблем за европейската визия на България. Да не говорим, че това поставя под въпрос амбициозната задача за това каква роля би могла да има България и по отношение на Западните Балкани, и евентуалното разширяване на ЕС, както и по отношение ролята ни в Европа - шанс, който ни дава бъдещото европредседателство.

Да разбирам ли, че ДПС върви към курс за смяна на властта?

- Аз мисля, че ние бяхме пределно ясни - с всички демократични законови инструменти, с които ние разполагаме като опозиция, включително с всякакъв род търсене на взаимодействие с други парламентарни политически партии, като например предстоящите консултации за вота на недоверие, ние смятаме че трябва да се стигне до преформатиране на властта, до демонтаж, както казахме, на националистите от властта.

- Как обаче си представяте преформатирането на властта с излизането на Обединените патриоти, ГЕРБ ще бъде в малцинство, как ще управлява, кой ще гласува правителството, вие ще го подкрепите ли?

- Готовността за подкрепа на правителство на малцинството с тяхна програма - ние заявихме веднага след парламентарните избори. Това беше изразено публично и то нееднократно. Но отговорността за така съставеното правителство, разбира се, е на основната партия - ГЕРБ. Как би се развил политическият сценарий за България след изваждането на националистите от власт, това е въпрос на политически преговори, това е въпрос на възможност за носене на отговорност, това е въпрос, ако щете, на политическа воля, на визия затова какво е необходимо на България. Но преди да се стигне до този етап, трябва да стигнем Рубикона, демонтажа на националистите от властта.

- Вие ще подкрепите вота на недоверие на БСП, по всичко изглежда?

- Предстоят разговори с колегите от БСП, но нашето мнение е, че вотът на недоверие е необходимият инструмент за корекция на управляващата власт.

- Смятате ли след като този вот мине или не мине, а той със сигурност почти май няма да мине, вие да инициирате друг, от ДПС?

- Вижте, вотът на недоверие като парламентарен инструмент има много по-важно значение от номиналното броене на гласове. Въпреки че аз не бих била толкова сигурна, когато правя прогноза за това, какво би се случило. Вотът на недоверие има за цел да покаже политическата немощ на властимащите, да покаже състоянието, в което се намира обществено-политическият живот. Вотът на недоверие има за цел да даде картина на избирателите, които са подкрепили една или друга политическа сила, така че да могат да упражнят те пък своя контрол върху своите избраници.
Защото когато разминаването между предизборните обещания, декларациите, заявленията, ангажиментите, гръмките фрази, популистичните тези и реалната политика, на която стават не просто свидетели, а участници, защото всички ние го живеем този живот, гражданите, избирателите, именно чрез вота на недоверие, те добиват представа затова къде се намира страната, какво се случва и как точно се реализират политиките от страна на техните избраници,които са имали възможността да съставят правителство. И впрочем, наблюдавам една много интересна тактика от страна на ГЕРБ най-вече, опитват се с няколко заклинания да неглижират и резултатът от едно такова политическо действие, какъвто е вотът на недоверие. Чувате и едни такива витиевати фрази "Ами опозиция, какво друго да прави опозицията". Или -"Те нашите националисти не са толкова страшни като другите националисти, нашите са едни такива по-приемливи националисти" и т.н. Само че има още нещо, което също тази седмица ще стане ясно, а ние впрочем го казахме още когато беше съставено това правителство - когато едно правителство се състави с погрешна формула, и работи, извършва своите действия с една-единствена задача да запази стабилността на собствената си цялост, тогава това правителство е безплодно, то е ялово. То не произвежда политики, които са полезни за хората. И именно такъв бюджет ще бъде внесен тази седмица в Народното събрание за обсъждане. Бюджет без реформи, без визия, без перспектива. Бюджет, който има задача да крепи съществуващото правителство. Мои колеги финансисти го наричат бюджет на зрителната измама. Аз бих го нарекла бюджет на собствената сигурност, на собствената стабилност на правителството. Така че това е ролята на един вот на недоверие и на всеки един вот на недоверие. И в този смисъл за нас е особено важна задача да спомогнем за това да се види истината такава, каквато е - за състоянието на политиката в България, за състоянието на властта в България и за състоянието на демокрацията в България.

- Смятате ли, че тези вотове на недоверие: този и следващ, вероятно ще доведат до демонтаж на правителството и до извеждането на Патриотите от властта?

- Както ви казах, отговорността е изцяло на тези, които са ги инсталирали във властта, а именно на ГЕРБ. Ако смятат, че те могат да понесат отговорността на това да доведат страната до безпътица, до състояние, в което е поставена под въпрос демокрацията в страната, наистина това е въпрос, на който те трябва да си отговорят.

- Има един въпрос, който остана за края на нашия разговор, това са твърдения в различни медии, породени от различни интервюта и изявления, че вашият почетен председател Ахмед Доган ще се връща в активната политика? Как да ги разчитаме тези твърдения?

- Вижте, нашият почетен председател д-р Доган е ключова за политиката в България фигура в последните 30 г. Както каза председателят Карадайъ, през миналата седмица при него се проведе заседанието на нашите областни председатели. Д-р Доган излезе от активната политика и това се случи преди 4 г., ако не се лъжа. Но това, разбира се, не означава, че д-р Доган не е в час с това, което се случва в политиката в България, разбира се.
Що се отнася до този тип говорене, обяснимо е. Обяснимо е от гледна точка на това, че неговата личност винаги е представлявала интерес за анализаторите. Още повече, че миналата седмица се появиха и някакви писания, които няма да ги квалифицирам, но така или иначе те си остават на избора за профил на собствените им издатели.
Но това, че д-р Доган не е в оперативната политика, не означава, че той не е много, много наясно с всичко онова, което се случва, с политиката, която водим ние като парламентарна група, като Централно оперативно бюро, с решенията, които взимаме, с темите, които ни вълнуват, които впрочем силно вълнуват и нашите избиратели.

- Можем ли да погледнем, госпожо Кръстева, на въпроса от друг ъгъл - кой се страхува от д-р Доган?

- Могат да се страхуват само онези, които представляват заплаха за демокрацията в България, защото тази седмица е 10 ноември - едно от нещата, които направиха възможни промяната в България преди 28 г. е организираната съпротива на българските турци и мюсюлмани срещу така наречения Възродителен процес. Лидер на тази съпротива и организатор беше д-р Доган. Човекът, срещу когото е издавана присъда за това, човекът който е лежал в килия за смъртни и човекът, който изнесе, реализира и формулира българския етнически модел, който е уникален. Българският етнически модел, който направи възможно в България да не се случва нищо от това, което се случи в съседните ни балкански страни през тези години. Вие си отговорете на въпроса "Кой се страхува?".

(радио Фокус, 08.11.2017г)

 

 

Нигяр Джафер: С БЮДЖЕТА СЕ КУПУВА ВРЕМЕННО СПОКОЙСТВИЕ В СИСТЕМАТА

Дебатите върху бюджета на здравната каса за следващата година продължават и тази седмица. Какви са преимуществата и слабостите на най-щедрия бюджет на НЗОК досега, защо здравните министри си тръгват винаги първи от кабинета, а реформата в системата не върви, попитахме д-р Нигяр Джафер. Тя е депутат от ДПС и член на парламентарната комисия по здравеопазване.

- Д-р Джафер, съглaсна ли сте със заключенията на финансовия министър, че много се краде в здравната система? Tова оправдава ли рестриктивните мерки в бюджета на касата за 2018 г?

- Ако това е тезата на управляващите, те първо трябва да отговорят на въпроса какво правят, за да не се случва това. Що се oтнася до това какво е заложено в бюджета, трудно е да дадем отговор на този въпрос. Защото в този бюджет наистина няма никаква филосoфия. Ако приоритетите - така, кактo ги обяви поне председателят на Надзорния съвет на касата, са да се направи електронно здравеопазване с информационна система, да се наблегне на профилактиката, трябва да кажем, че такива мерки в бюджета няма. В него няма и дума за въвеждане на какъвто и да е елемент на електронно здравеопазване. Съгласна съм с г-н Кирил Ананиев, че всички атрибути на електронната система ще доведат до по-добър контрол, прозрачност и до по-ефективно харчене на публичните средства. Но пак казвам - няма и идея това да се случи в този бюджет.

На второ място за приоритет беше обявена профилактиката. Как ще се осъществи и ще се наблегне на профилактиката и ранната диагностика, ако средствата за извънболнична помощ, за медикодиагностични дейности са почти същите като тази година. Тоест, заявени са някакви идеи, които нямат отражение в бюджета, който се предлага да бъде приет. В този смисъл спокойно можем да кажем, че това е един бюджет, с който се купува временно спокойствие в системата.

- Ще подкрепи ли ДПС бюджета на НЗОК за 2018 г.?

- Ние заявихме, че няма да подкрепим този бюджет. Не само, защото сме опозиция, а защото смятаме, че финансовата деструкция ще продължи, че здравната система няма да предложи нищо по-добро на пациентите, нито по-добро заплащане на хората, които работят в нея. Смятам, че предизвикателствата, които стоят пред здравната система, ще продължават да седят и занапред. Има една голяма дилема – как да се отрежат разходите за здравеопазване и същевременно да се предлага високотехнологично лечение и диагностика, да се въвеждат иновативни терапии, имайки предвид, че макрорамката е ясна и не може да бъде нарушавана. Има и един друг голям проблем – равният достъп на българските граждани до здравеопазване. Много са диспропорциите в системата и те ще се задълбочават. Голямо предизвикателство е проблемът с човешкия фактор, защото липсват достатъчно кадри в здравната система. Можем да доставим всякаква високотехнологична апаратура, можем да отворим вратите за най-добрите иновации, но ако няма кой да работи с тях и да лекува хората, това ще бъде проблем. Има много голям дисбаланс в системата не само по региони, но и по специалности, по лечебни заведения, в структурата на плащания по видове дейности – извънболнична, болнична, лекарства. Така че всичко това са предизвикателства пред бюджета 2018 г, нищо, че формално парите са увеличени с 407 млн. лв.

- Кой е алтернативният бюджет, който би довел до подобряване на качеството на лечение и който бихте предложили?

- Ние много отдавна – от 12 години, сме заявили, че моделът с една здравна каса ще води до този резултат – все повече пари всяка година и все по-голям дефицит през следващата. Аз бих посъветвала управляващите да прочетат какво пише в предизборната им програма. Дори и те зявиха, че ще пристъпят към „поетапна демонополизация" на касата, след като ние го пишем толкова години. Друг е въпросът, че никой до този момент не може да обясни какво е „поетапна демонополизация", включитено и хора от ГЕРБ. Така че ние смятаме, че моделът е сгрешен и трябва да се пристъпи към промяна на финансирането на системата, в противен случай всякакви рестриктивни или не толкова ограничаващи бюджети ще водят до един и същ резултат – недоволство на хората, които работят в системата, защото те работят в една агресивна среда, заради априори заложените конфликти в нея. И до недоволство на пациентите.

- Възможно ли е да се направи такава голяма промяна при положение, че толкова често се сменят здравните министри?

- За осем години ние сме свидетели на дванайсетата оставка на здравен министър. Не, не може да се направи такава голяма и съществена промяна, ако най-накрая някой от екипите не каже, че ще се предприемат такива и такива стъпки с определен очакван резултат и не се потърси широка подкрепа и консенсус от всички политически сили в парламента. Няма да стане и в тази управленска формула, която отдавна сме казали, че е сгрешена, няма как две политически формации – ГЕРБ и Обединени патриоти, които имат толкова различия в програмите си, да пристъпят към каквато и да е решителна стъпка. Но рано или късно в здравеопазването трябва да се предприемат действия, трябва да се води такъв разговор и трябва да се набележат приоритети, които да следва всеки, незвисимо дали е опозиция или не, независимо кой ще бъде следващият министър. А явно, този въпрос перманентно стои пред системата – колко ще издържи следващият здравен министър.

- Колко според вас ще издържи Кирил Ананиев и добър избор ли е той за поста?

- Кирил Ананиев е изключителен експерт във финансовата област. Работил е в мултипартийна среда. Съставял е най-много бюджети в държавата ни. Има много опит с управлението на финaнсов ресурс в здравеопазването. Безспорно познава проблемите. Сигурно има идеи как те да бъдат преодоляни. Пожелавам му успех. Позволявам си да изразя и съмнение, заради формулата на управленската коалиция.

- След като не очакваме промени през 2018, какво ще се случи в системата – ще има ли още фалирали болници?

- Предвиждам задълбочаване на проблемите - въпреки повечето средства в здравеопазването, българският пациент ще бъде късно диагностициран, много доплащащ като осигурен. За съжаление е правилна констатацията на една от работодателските организации, която даде становище по законопроекта на бюджета на НЗОК, че разрухата на общинското здравеопазване ще продължи. Преди говорихме за фалити на общински болници в малки и отдалечени райони, сега ежедневно сме свидетели на това, че областните болници са в много тежко финансово състояние. Здравните мениджъри са изправени пред въпроса дали да платят заплатите на хората, които работят при тях или на контрагентите, които им извършват различни доставки. Ако изберат първото, получават запор на сметките, ако започнат да се разплащат с доставчиците, забавят заплатите. Ето, това е резултатът от грубото администриране и лимитиране на системата, от така наречената надлимитна дейност. Няма да се промени нищо, докато не се смени философията на финансиране на системата, като се дадат възможности за повече конкуренция и пазар в нея.

- Смятате ли, че такава промяна в модела на финансиране би довела и до промяна в гъстотата на болниците в регионите, където са повече?

- Това е една от мерките. Електронното здравеопазване и повече контрол чрез системата на електронната карта е втората много важна стъпка, която ние бихме подкрепили без условия и независимо кой е министър на здравеопазването. На следващо място поставяте въпроса за здравната карта и дали тя е необходима - има райони, където трябва, ако има желание да се разкриват нови дейности и болници, това да се подкрепя. Има обаче места, където трябва да се върви към ограничения и към това държавата да регулира създаването на нови структури, но това трябва да се направи много внимателно, така че да не противоречи на законите и Конституцията, защото всички лечебни заведения и всякакъв вид собственост – частна, общинска, държавна, са равнопоставени.

- Споменахте, че текстовете за мораториума за нови дейности и молекули са много атакуеми пред Конституционния съд, ще се ангажирате ли с тяхното обжалване, ако се приемат?

- Не мога да коментирам подобно решение, защото още не сме го обсъдили нито в парламентарната група, нито в оператвиното бюро. Принципно обаче, това са текстове, които не са издържани юридически. Друг е въпросът, че съотношението между разходите за лекарства и разходите за медицински дейности се променят винаги в посока лекарства. Това обаче не е проблем нито на потребителите на медикаменти, нито на индустрията. Това е проблем на държавата и на отговорните институции, те трябва да направят всичко възможно да ограничат този тренд, да контролират нещата, защото няма как НЗОК и МЗ да кажат, че не могат да се справят с проблема. Има начин да се справят с него, но институциите признават своето безсилие и предлагат чисто административни мерки, които са много уязвими в съда. Нещо, което не е в интерес на здравноосигурените пациенти.

- МЗ предприе промени в закона за лекарствата, които засягат реекспорта, вие ще подкрепите ли този проект?

- Очаквахме тези промени, защото информацията беше, че екипът на министър Николай Петров работи по тях. Припомням, че преди четири или пет години внесохме такива промени в закона за лекарствата, в началото ГЕРБ ги подкрепяха, а след това ги атакуваха в КС. Така че е интересно да видим сега, какво те ще внесат. Позицията ми е, че първо трябва да се защити интересът на българския пациент и трябва да се осигурят достатъчно медикаменти за него, а след това да се спазват правилата за свободната търговия такива, каквито се предлагат в ЕС. Много е сложен този баланс, няма да е лесно на екипа, който ще внесе промените и ще трябва да ги защитава в парламента, защото и там ще има обвинения в какви ли не лобистки настроения, както обикновено става.

- Обсъжда се инициирането на вот на недоверие срещу правителството, смятате ли, че здравеопазването може да намери място в него?

- На този етап предлаганата тема е корупция, на нас ни предстои заседание тази седмица и ще обсъдим позицията ни по отношение на вота. Категорично ще подкрепим вота на недоверие, защото ние сме опозиция, а вотът на недоверие е инструмент на опозицията. Дори, за да се проведе сериозен дебат в пленарна зала. А здравепазването е тема и сектор, който винаги е актуален за вот на недоверие. Само припомням, че първите вотове на недоверие към последните правителства винаги са били за здравеопазване. Не, че сега системата е по-стабилизирана и не плаче за вот на недоверие, напротив. Какво обаче ще бъде решението, ще видим идните дни, то ще бъде колективно.

- Защо винаги здравеопазването е в първите вотове на недоверие и здравният министър си тръгва обикновено първи при ремонта на един кабинет?

- Просто, защото здравната система решава много сериозни медицински, но и социални проблеми. Тоест, проблемите на социалната система рефлектират върху функционирането и натовареността на здравната, така че секторът става много уязвим. Още повече, че със състоянието си дава непрекъснато поводи за недоволство, независимо дали то е отразено от страна на пациентите, на медицинските специалисти или на опозицията. Секторът здравеопазване е тест за всяко управление, тест, който никой не е издържал. Казвам го с болка, но и със съзнанието, че нещата са трудни.

- Защо, след като всички партии знаят колко е труден този ресор, не се стига до това обединение и консенсус, който би могъл да реши проблемите в системата?

- Мерките, които трябва да се предприемат са непопулярни, всеки смята, че проблемите в здравеопазването изискват много усилия и резултатите ще се появят много далече във времето. За съжаление този консенсус, за който толкова много се говори, се отлага и се смята, че не му е сега времето. Ето, в рамките на този парламент нямаме нито един законопроект, който да е внесен от МЗ и който да бъде обсъден отначало докрай с цялата му философия. Няма такъв, имаше идеи, върху които се работеше, за съжаление ни е трудно да кажем колко от тях въобще ще намерят продължение, защото екипът на министерството се сменя.

(clinica.bg, 08.11.2017г.)

 

Коментар на зам.-председателя на ПГ на ДПС Йордан Цонев след срещата с БСП за вот на недоверие

Депутатът от ДПС Йордан Цонев заяви пред журналисти, че ПГ на ДПС е получила задача от Централния съвет на партията да демонтира кабинета „Борисов“ 3, защото е вреден за страната. „Приехме инициативата на БСП да участваме в консултации за вота. Обединили сме се около това, че е удачно веднага след приключване на бюджетната процедура да започне вотът на недоверие“, каза той. По думите му ДПС приема първата тема провал в борбата с корупцията. „Ние също смятаме ,че е така. Не се притесняваме да дискутираме тази тема. Отбелязахме само на колегите, че темата за борбата с корупцията съществува във всички останали теми, по които можем да имаме вот на недоверие“, допълни Цонев. 

Депутатът от ДПС посочи, че са оставили за следващата седмица техните ръководни органи да решат. „Има още няколко теми, по които ще говорим. Колегите от БСП подадоха като втора тема – ние също я смятаме за много–много основателна за вот – темата за националната сигурност и провалът на политиката в тази област и корупцията в тази област. Ние също изказахме предложения за две теми – провал на демографската политика на това правителство“, каза Цонев.

„Имаме четири теми по които следващата седмица трябва да изберем една от тях. Провал на политиката с борба с корупцията, втората национална сигурност и отбрана, демографска та политика и политика на здравеопазването.”

„Демографската политика в програмите на четирите партии-ГЕРБ, Обединени Националисти, ДПС и БСП е централно. Демографската политика като заплаха за националната сигурност, за бъдещето на България. И в тази тема се съдържат всички останали теми. И другата тема е политиката на  здравеопазването.”

Хамид Хамид: Преформатирането на кабинета "Борисов 3" минава през сваляне на правителството (видео)

Срокът за създаване на нов кабинет в 44-тото Народно събрание изтича, заяви депутатът.

Преформатирането на кабинета "Борисов 3" минава през сваляне на правителството. Срокът за създаване на нов кабинет в 44-тото Народно събрание изтича. ГЕРБ имаха достатъчно време да отстранят воденичния камък на шията си, превръщат се в националисти. Това коментира в предаването "Денят на живо" по Канал 3 Хамид Хамид, заместник-председател на ПГ на ДПС.

"ГЕРБ обвиняват другите за всички грешки. Ще използваме всички демократични средства за демонтаж на това правителство, включително вота на недоверие. Винаги има първи път за успех, това правителство е вредно за държавата", заяви Хамид Хамид.

По думите му ДПС няма да подкрепи Бюджет 2018. "Увеличените пари в някои сектори се раздават на калпак, без да има реформи, ГЕРБ си купува по този начин спокойствие. Например с този бюджет не се решават проблемите в сектор "Образование", въпреки повишението на учителските заплати", допълни Хамид Хамид. 

 
Според него трябва да се направят още промени в Закона за офшорките. 
 
"ДПС предложи изменения в Закона за банковата несъстоятелност, тъй като има разграбване на активите на КТБ през кухи фирми. Например всяка бензиностанция на "Петрол" е била ипотекирана в полза на банката, но това е заличавано избирателно. Схемата за разграбване е била предварително подготвена от организирана престъпна група. Нашият закон атакува фиктивни банкови сделки", отбеляза Хамид Хамид. Депутатът обаче уточни, че трябва да се види дали това не е противоконституционно.
"Подкрепяме Закона за приватизацията, тъй като има очаквания за изсветляване на процеса", каза още депутатът от ДПС. 
 

(Канал 3, 07.11.2017г)

 

Декларация - Централен съвет - 03.11.2017 г.

Централният съвет на ДПС заявява своята категорична позиция против участието на националисти в управлението на страната и остро осъжда всяка форма на ксенофобия, разделение и противопоставяне. Обръща внимание на ГЕРБ, че не само включи националистите във властта, но и се опитва да легитимира националистите, с което създава изключително големи рискове за стабилността на страната, за демокрацията и за държавността.

Ние, членовете на ЦС на ДПС, заявяваме, че вместо да се включи в редиците на онези демократични европейски държави, които правят всичко според обстоятелствата, за да спрат вълната от ксенофобия, радикализъм и национализъм и да не ги допуснат до властта, страната ни се отдалечава от нормалността и заплахите пред демокрацията и стабилността стават все по-реални. И основната причина за това е ГЕРБ.

ДПС като националноотговорна партия не може да стои безучастна и затова предупреждава и настоява за вземане на мерки и предприемане на решителни действия.

Мирът, стабилността, демокрацията и държавността трябва да бъдат защитени. ГЕРБ все още има възможност да изкара националистите от властта и да се върне към своята предизборна политическата програма и да я изпълнява до приключване на председателството на Съвета на ЕС, както и да извърши необходимите за страната реформи. Ако това не бъде направено час по-скоро, ГЕРБ рискува България да е единствената държава, в която националистите участват във властта и управляват, без това да е необходимо. Ако ГЕРБ не предприеме решителни действия в името на демокрацията и европейските ценности, българският народ скоро ще осъзнае, че между декларираните намерения на властта и реалностите има огромна разлика, че бедността расте, омразата и агресията стават ежедневие. Скоро всички български граждани ще осъзнаят коя е истинската причина за това състояние и ще поискат промяна. Промяната ще стане неизбежна и тя ще бъде с тежки последици за ГЕРБ. Защото не може неравенствата да стават все по-големи, корупцията да е навсякъде, държавата да не действа чрез легитимните си органи, а някои да си присвояват функции извън законовите си правомощия, законът да важи за всички, но не и за властимащите, като някои вицепремиери.

ДПС заявява, че не се нуждае от поддържане на рейтинга чрез националистите. Те не са проблем на ДПС, те са проблем на демокрацията. И всички, които имат отговорно отношение към бъдещето на страната, осъзнават това.

С управлението на страната трябва да бъдат ангажирани партии с доказана привързаност към европейските ценности и към демокрацията, отговорни пред обществото днес и пред бъдещите поколения.

Призоваваме всички националноотговорни партии, всички държавни органи и институции да предприемем необходимите действия да запазим мира, да защитим демокрацията и да гарантираме правата и свободите на всички български граждани.

София, 3 ноември 2017 г.                                 Централен съвет на ДПС

alde party logoALDE Charter of Values

АЛДЕ
Либерален интернационал
Либсен
Европейски парламент
ЕС

Този уебсайт използва „бисквитки“. Политика за поверителност