Мустафа Карадайъ: Мониторинговият доклад на ЕК е "обективен провал" (видео)

„Преди нас имаше две оценки към доклада, които са от по една дума. Думите са обективен провал.“ Това каза на брифинг в Народното събрание председателят на ДПС Мустафа Карадайъ по повод доклада на ЕК за изпълнението на Механизма за сътрудничество и оценка.

„Ще се позовем конкретно на текстове от доклада и ще се опитаме да направим превод от брюкселски на българския език“, коментира Мустафа Карадайъ. „В уводната част на доклада е казано, че с непрекъснатото политическо лидерство и решимост за постигане на напредък в реформата България би следвало да може да изпълни неизпълнените препоръки в близко бъдеще“, обясни той. „В заключението е казано, че е постигнат значителен напредък по препоръките обаче също окончателните резултати все още престои да се видят“, допълни председателят на ДПС.

„Комисията все още не може да заключи, че някой от показателите е изпълнен в задоволителна степен на настоящия етап“, каза още председателят на ДПС.  

„Насоката, която иска да даде на дебата за съдебната реформа „Да, България“ и присъдружните й организации, е абсолютно несъстоятелна. Разбита е на „пух и прах“ в доклада.”  Това каза зам.-председателят на ПГ на ДПС Йордан Цонев по повод доклада на ЕК за изпълнението на Механизма за сътрудничество и оценка.

„Искам да подчертая оценката ни за пълната катастрофа на мнението на част от гражданското общество изразено от онази партия на Христо Иванов „Да, България“ и сателитните й граждански сдружения. Те виждат в тази реформа само недостатъци на Прокуратурата и изтъкват само това“, коментира Цонев . „В доклада виждаме и положителни оценки за напредъка. Единствената препоръка е да има график за реформата в Прокуратурата“, уточни Йордан Цонев и подчерта, че онова, което ни внушава тази групичка не се споделя отдоклада на ЕК. „Трябва да отбележим, че в доклада има оценки за напредък по отношение на законодателството, на препоръките за съдебната реформа в законодателството.“  коментира депутатът от ДПС.

 „Има също така и някои положителни оценки например по отношение на онова, което се случи като реформа в Прокуратурата. Важно е, че на много места в доклада се казва, че един от недостатъците на реформата е недостатъчното време за обсъждане с гражданското общество“,каза още Йордан Цонев.

Евродепутатът Илхан Кючюк: Време е ЕС и страните от Източното партньорство да оправдаят високите очаквания на гражданите от региона

Благодаря г-н Председател,

Уважаеми г-н Комисар,

Уважаеми колеги,

Предстоящата 5-та среща на върха за Източното партньорство ще се фокусира върху по-нататъшното укрепване на сътрудничеството между страните партньори и ЕС. С оглед на това, вярвам, че е време ЕС и страните от Източното партньорство да постигнат значителен прогрес в четирите приоритетни области договорени в Рига. Укрепването на институциите и доброто управление, мобилността и междуличностните контакти, икономическото развитие и пазарните възможности, както и свързаността, енергийната ефективност и изменението на климата.

Също така, смятам, че е време ЕС и страните партньори да оправдаят високите очаквания на гражданите от страните от Източното партньорство като приемат и приложат изцяло реформите свързани с правосъдието, публичната администрация, борбата с корупцията и организираната престъпност. Това може да се постигне при стриктно разписани правили за постигане на целите и ясни срокове. В допълнение, необходимо е ЕС да се съсредоточи върху подкрепата си за гражданското общество в региона, защото в последните години то бе подложено под огромен натиск.

 

Мустафа Карадайъ: Демокрацията е в криза, липсва институцията председател на НС (видео)

Мустафа Карадайъ: „Нашата оценка за това, което се случва през последните няколко месеца в страната, е следната: ние досега предупреждавахме, че демокрацията в страната е в опасност, а днес можем да кажем, че демокрацията е в криза. По Конституция България е парламентарна република, а всеобщо е усещането за премиерска република. Проблемът, който открояваме и на няколко пъти сме го говорили и пред медиите е, че дадохме ясна оценка за двойния стандарт и аршин на ГЕРБ по конкретни теми и поводи, включително и за морала.“

„Днес основният проблем, който се е очертал в залата на Народното събрание е свързан с двойния аршин и стандарт на ГЕРБ и на г-н Главчев. През последните няколко месеца има усещането, че институцията председател на Народното събрание липсва в парламентарната ни република. Г-н Главчев днес се опита да го потвърди. Конкретно г-жа Нинова и г-н Данаил Кирилов цитираха едни и същи медийни публикации, но имаше различно отношение и поведение към тях. Нещо повече можем да кажем, че отстраняването на лидера на най-голямата опозиционна партия също има своя знак в тези процеси.“

ДПС поиска увеличаване на всички пенсии, управляващата коалиция ГЕРБ-ОП отхвърлиха предложението в НС (видео)

Увеличение на всички пенсии с 5% поиска ПГ на ДПС. Предложението за нова точка в дневния ред на НС, с която да се гласува изменение на КСО направи д-р Хасан Адемов. Изменението предвижда промяна в т.нар. Златно Швейцарско правило и след неговото приемане увеличението на пенсиите на всички пенсионери би било 5%.

ДПС настоява за по-справедливо осъвременяване на всички пенсии и призова управляващата коалиция да подкрепи предложението. Въпреки това народните представители от коалицията ГЕРБ-ОП гласуваха „против” увеличението на пенсиите с 5%.

При предстоящото обсъждане на Второ четене на законопроекта за Бюджета на ДОО на което ДПС отново ще направи своите предложения, с които  по-справедливо се отчита приноса на всеки един осигурен  и се гарантира по-добър пенсионен доход.

Изказване на евродепутата Искара Михайлова по време на редовната сесия в Страсбург

Искра Михайлова, председател на Комисията по регионално развитие в Европейския парламент  и в качеството си на докладчик, взе участие в дебата за законодателната резолюция на ЕП относно предложението за регламент на ЕП и Съвета за изменение на Регламент 1059/2003 по отношение на териториалните типологии (TERCET) по време на редовната сесия в Страсбург на 13 ноември2017г. Резолюцията бе приета днес от ЕП.

Евростат публикува европейска статистическа информация на регионално ниво в редица статистически области в съответствие с Регламент 1059 за установяване на обща класификация на териториалните единици за статистически цели (NUTS). Тази информация се използва широко в контекста на регионалната политика на ЕС и за определяне на допустимостта на регионите за подкрепа по линия на фондовете за сближаване. През последните години Евростат разшири обхвата на публикуваната информация, като включи определени териториални типологии, за да отговори на нарастващите потребности на политиката на сближаване. Комисията определи тези типологии в сътрудничество с Организацията за икономическо сътрудничество и развитие и по-специално за степента на урбанизация, включително определението за градски агломерации. Настоящият регламент все още не обхваща териториалните типологии и именно затова настоящето предложение има за цел установяване на правно признаване на териториалните типологии, включително определението за градски агломерации, за целите на европейската статистика и регионалната политика. Поясняват се ролята и наименованията на местните административни единици LAU.

Изказвания на гостите на конференцията на балканските либерали проведена на 9-11 ноември в София

Греъм Уотсън- член на Европейския икономически и социален комитет:

Благодаря Юнал, Благодаря Мустафа. Огромно удоволствие да съм пак тук с вас. Мустафа, ти спомена  при представянето някои от трагедиите от историята ни. И е вярно, когато говорим за Западните Балкани, че наименованията на места като Барутин, Белене, Бенковски, Корница, Ябланово са забити като трън в паметта ни. Законите и конституциите трябва да защитават ценности, не да пазят държавата. Не можете да имаме един закон за Косово, а друг за Каталуния. Не може да имаме Европепейски съюз, който не признава езиците на всички свои граждани. Не може да имаме ЕС, които не е ангарижан да лекува раните на хората. И там, където ЕНП се провали е игнорирането на тези въпроси. И аз съм горд, че под водачеството на моя наследник Ханс ван Баален АЛДЕ Партията се изправя горди и казва: „Трябва да направим необходимото Европа да се грижи за нуждите на гражданите си.

Приятели, мисля че има много области, в които България е дала пример за своите съседи от Западните Балкани. И не само за тях. България сред своите представители в Европейския парламент може да преброи 4 първокласни и балансирани по полов, езиков и етнически признак: Филиз, и Искра, и Илхан, и Неджми. Представителството на разнообразието е едно от основните изисквания на демократичната политика. И аз приветствам прогреса, който България и Ръмъния постигнаха след присъединяването си към ЕС. Аз си спомням 2007 г., когато България и Румъния се присъединиха. Аз бях горд да бъда лидерът на единствената политическа сила в Европейския парламент, която гласува 100% ЗА разширяването на съюза през 2007 г. И нашият либерален оптимизъм се оказа на добра основа, защото сега виждаме със сигурност, че България ще се присъедини към Еврозоната и България и Ръмъния ще се присъединят към Шенген, както и трябва да се случи.

Но разбира се, работата ни не е приключила. ЕНП ще каже: стига с разширяването на Европа, дотук! Либералите ще кажат: ние трябва да разширяваме съюза си още повече, така че да обхване всички страни от Западните Балкани. Това е либералният начин да се внесе мир, стабилност и развитие в този турбулентен и потенциално силен регион.

Как ще го направим? Ами ще започенем с Енергийния съюз, който е важен. Ще направим Западнобалкански мрежи за газ и електричество. Транспортните мрежи са важни, свързвайки регионите и населените места отвъд националните граници. Сътрудничеството в изследванията и науката и иновациите трябва да свържат най-добрите мозъци на Балканите чрез Екшън плана за Наука и Технологии според Атинския дневен ред.

Представете си високоскоростен влак, пътуващ от Тираспол до Тирана, минаващ през Кишинев, Букурещ, София и Скопие. Или газовпровод от Варна до Валона. Представете си да съберете потенциала на идеите на млади бизнес лидери в Прищина и Подгорица с учените от Пловдив и Плоещ. Ние направихме това в Северозападна Европа по време на моя живот и можем да го направим и в Югоизточна Европа във вашия. Но само, ако направим основата по правилния начин.

И най-важното от всичко това е да се пребори заболяването на корупцията. Комисар Юрова от нашето либерално семейство води битката за изчистването на политиката от заболяването, което трови кръвоносната система на инвестициите. И е наша задача като либерали да бъдем уверени, че Вера Юрова ще успее.

През януари България ще поеме Председателството на Европейския съюз. Председателството на Съвета е ЕС не е просто win-win ситуация, а е win-win-win: Печели ЕС, Печели България, Печелят и Западните Балкани. Но само при едно условие, че нещата се случат по правилния начин.

 

Ханс ван Баален-председател на партия АЛДЕ:

Мрежата на LIBSEEN става все по-силна. И разбира се искам да благодаря на ДПС за инициативата да ни събере тук, защото ДПС е една от силните партии на Балканите и аз се радвам се, че вие тук припомняте наследството на г-н Доган за етнически мир и сътрудничество. Също много се радвам, че всички 4 члена на ДПС от Европейския парламент са тук и те са силни законодатели в нашата група на АЛДЕ в парламента и ние работим заедно много добре, правейки групата още по-силна.

Виждам и Роман Якич, който ако преживее срещата в Амстердам, ще бъде новият Президент на LIBSEEN. Смятам, че това е важно, защото той има солидна история в либералното семейство вече много години. И аз бих искал да видя в Амстердам колкото се може повече членове на LIBSEEN и съответните ръководства, защото това е много важно и за нас, от Запада, не само за вас, с които ние си сътрудничим.

Винаги обичам да изпращам позитивно послание. Ако погледнем, сега имаме преговорен процес със Сърбия и разбира се Черна Гора. И това голямо постижение. Ще има дълги преговори, но хоризонтът е наличен, ще има членство. И тези две страни са доказали, че трябва да бъдат и тепърва още ще трябва да доказват, че могат да бъдат част от Европейски съюз. За съжаление в тази зала не е г-н Макрон, президентът Макрон, но аз искам да му кажа, че ако направим ЕС прекалено федеративен по примера на САЩ, ще бъде трудно за много нови страни да се присъденият, защото критериите ще бъдат много строги. Затова аз ще защитавам позицията да ходим стъпка по стъпка с Европа, а не да правим огромен скок, така че други страни да не могат да се присъединят. И ние говорим за Европа на две-три скорости, но в накрая аз искам да видя Европа на една скорост, от която всички ние да сме част.

Ако погледнем Македония, Горан Милевски е ето тук, либералната партия е в правителството и в парламента и има добри резултати от Местните избори. Преди 2 или  3 щяхме да кажем, че няма как да случи, но се случи и аз съм убеден, че участието на нашите либерални приятели в правителството на Македония ще бъде още по-осезаемо. А ние либералите от Балканите заедно с либералите от Европа трябва да подсещаме г-н Заев, премиерът, да уважава този партньор в правителството, защото дали в една управляваща коалиция има либерали или не, е от съществено значение. Така, че аз много се радвам какво се случва с Македония, сега имаме споразумение с България, надяваме се че ще имаме споразумение и с Атина, защото тогава пътят към преговорите за членство ще бъдат отворен. И аз смятам, че ще бъде голяма грешка, ако не започнем да преговаряме с Македония за членство, защото те свършиха много и аз съм оптимист по този въпрос.

Имаме също и Албания, там все още нямаме преговори, но да се надяваме, че нещата и там могат да бъдат задвижени.

Косово. Мисля, че от либерална гледна точка нашите либерални приятели в Косово се справиха много добре. Те управляват и са в силна позиция. И нека да видим, че и там стъпка по стъпка можем да се доближим към преговори за членство. Знам колко е трудно, тъй като не всички европейски страни са признали Косово, но ситуацията е доста различна от например Испания. Не можем да поискаме от един репресиран народ като косоварите и просто да им кажем „Върнете се в друга държава“. Ние трябва да уважаваме независимостта на Косово, и да я направим функционална, защото в Европа без вътрешни граници това вече не е толкова важно. Да вземем например Белгия и Холандия, някога една държава, сега две, но ние работим като добри приятели, възможно е.

Босна. Много се радвам, че и там има действия в посока повече либерално сътрудничество, защото ако има нещо, което ние либералите можем да научим от нашите Християн-демократически приятели, е че трябва да работим заедно, дори и да има разлики и да лансираме либерали в правителството.

И ако погледнем периода, в който се намираме. Вие знаете, че аз не съм точно най-големия привърженик на г-н Жан-Клод Юнкер, но той направи няколко много важни съобщения. Първо, че Румъния и България трябва да влязат в Шенген сега, защото и двете страни изпълняват критериите от доста време, нека да бъдем честни. Така че просто имаше липса на политическа воля, да се признае факта, че двете страни са напреднали, че могат да се присъединят. И ние винаги казваме, че критериите са това, което е важно. А в този случай критериите не бяха толкова важни. Така че си беше политическа страхливост, да не се допуснат тези две страни в Шенген. Така че сега да се надяваме, защото няма да избори нови избори в Холандия през следващите 4 години, а и имаме либерално правителство с мъничко Християн-демократически елементи, но двете либерални партии са в силни позиции в правителството, така че Холандия ще помага.  В Германия, не знам дали ще има нови избори или не, защото ще бъде трудно да се формира правителство там, но нашият партньор FDP e решаващ фактор и може да получи Министерство на финансите и тогава Линднер ще бъде силният човек в правителството. Нещо, което може да не се хареса на Меркел, но ще трябва да се примири и така ще имаме правителство преди края на тази година.

И така стигаме до Еврозоната. Интересното е, че България реално може да бъде приета в Еврозоната. Трябва да отбележа, че и за това нещо Юнкер е прав. Казвам го за втори път, но май трети път няма да има.

Следва председателството на България на Европейския съюз, започващо на 1-ви януари 2017. Това е жизненоважно, защото аз знам, че България ще постави на масата ситуацията в региона, за да има напредък там. Имено поради това имаме нужда от Българско председателство, което да постави фокуса върху Западните Балкани и разширяването. Какво трябва да направим? Не трябва да седим и да чакаме да видим какво ще стане. Можем да си сътрудничим много. Има всякакви европейски програми, в областта на образованието например, като Еразмус, като ТЕН-Т в областта на транспорта. Държавите могат да вече да се възползват от тези програми и трябва да го направят.

Аз мисля, че и сътрудничеството вътре между Западните Балкани е жизненоважно. Ние от АЛДЕ Партията и АЛДЕ групата ще подкрепяме разширяването, но колкото повече вие работите заедно помежду си, толкова повече ще бъдете подготвени за по-ускорено присъединяване към ЕС. Отново говоря с надежда и като гледам тази зала, пълна с лидери на партии представени в LIBSEEN, разбира се започвайки с моя добър приятел Калин Таричану от Румъния. Виждам че неговата партия увеличава подкрепата си в социологическите проучвания и май ще трябва да правим избори скоро, това ще помогне. Много се радвам, че се събрахме тук, виждам моя предшественик Греъм Уотсън в добро здраве, виждам и Емил Киряз, който след Либерални Интернационал също ще прекара известно време в региона тук и пак ви призовавам да гледаме към бъдещето заедно с надежда.

Благодаря ви много!

 

Калин Попеску-Таричану, председател на Сената на Румъния:

За бъдещето на Европейския съюз. Референдумът в Каталуня, Брекзитът, нелегалната имиграция, да не споменавам дебата за структурните реформи, всички тези предизвикателства са сериозни и изискват сериозен подход и моето убеждение, че трябва да имаме не просто сериозен, но и либерален подход. Европа сега изглежда като пожарникар, който се опитва да изгаси прекалено много пожари в битка, която като че ли няма край. Моето притеснение, дори бих казал моят страх е, че ние не се борим с тези пожари по подходящ начин. Мисля, че Европа прави някои грешки, но ще спомена само две.

На първо място ни се отнасяме с тези проблеми като отделни, а те всъщност са свързани помежду си. Например начинът по който ЕС се отнесе към мигрантската криза най-вероятно наля масло в огъня на в полза на Брекзит, а в допълнение ако погледнем и Каталуня, всеки може да види, че националистическите тенденции се надигат над повърхността и ние, разбира се, сме застрашени съвсем скоро да бъдем свидетели и на други подобни действия.

На второ място, тази борба с про-Европейския език, в която много Европейски страни действат използвайки стратегията „игра с нулев резултат“. С други думи, да се гледа на всеки от нашите интереси като на игра от печалби и загуби, в която едни печелят а други губят. Видяхме този подход при справянето с мигрантската криза, когато разговорите за изграждането на огради, затварянето на граници и релокирането на войски по границата бяха много явни.

Разбира се, трябва да говорим за решения. А решенията за проблемите, с пред които сме изправени могат да бъдат намерени, като се постави по-голям акцент върху ролята, която Европейския съюз поема за бъдещето си. Моето чувстео ми подсказва, че АЛДЕ трябва да приеме ролята на компас за ЕС, както правеше много често в миналото. Нали знаете, за един моряк компасът показва винаги правилната посока, за да излезе той от бурята. По същият начин АЛДЕ може да посочи изход от кризата, пред която Европа е изправена сега. Начинът да се справим с проблемите, пред които Европа е изправена, е да осъзнаем, че ние заедно сме в тази ситуация и трябва да се помагаме един на друг, демонстрирайки необходимата кохезия, а не да се опитваме да се качим едни други на гърбовете си, както се случваше в миналото. Тази логика означава, че ние трябва да си споделяме тежестта в случаи като мигранската криза, а не да запращаме някои страни настрани да играят задна гума, като например Европа на две или повече скорости или пък на променлива геометрия.

Искам да ви дам пример с моята страна. За да захване по-добре Румъния с въпроса за структурната реформа на ЕС, днес ние се сблъскваме с феномен, който не е специфичен само за нас, но и за България, с т.н. изтичане на мозъци. Повечето от младите, добре образовани граждани бягат от страната, за да работят в други държави членки на ЕС, особено в Западна Европа и допринасят по много съществен начин към техния растеж. В действителност, ако погледнем по-голямата картина, Румъния се превръща в нетен платец на ЕС. Така че направихме сериозни усилия да въведем либерален подход в икономиката ни и  съм горд да кажа, че АЛДЕ Румъния се бори за тези реформи. Резултатите сага са видими. В момента Румъния има вероятно най-високия икономически ръст в Европа а също и през предходната година. Според нас, и не само, същото важи и за Полша и Чехия. Европа на няколко скорости убива всички наши усилия и засилва противоречията с други европейски страни.

От друга страна от Европа на една скорост ще спечели не само Румъния, но и цяла Европа – ако Румъния е по-силна, и ако България и другите Източни страни са по-силни, то тогава и Европа със сигурност ще бъде много по-силна в глобалното състезание.

Либералното мислене, тоест увеличаването на производителността и честното състезание, трябва да бъдат основата на структурната реформа на ЕС.

Сега искам да отворя една малка скоба, защото ще говоря за моята страна и региона и защото говорим за либерални ценности.

Искам да ви помоля наистина да лансирате либералния подход, когато говорите за Румъния. Защо? Защото имам чувството, че през последните години Прокурорската република беше прекалено много възхвалявана, когато говорим за политическия пейзаж в Румъния. Пренебрегвайки или изоставяйки тотално правата и свободите на гражданите, които бяха погазени. И сега в Румъния виждаме една огромна злоупотреба с власт и ние като либерали в Румъния и АЛДЕ като партия, поехме ролята да пазим свободата и правата на гражданите ни. Отворих тази скоба, защото си спомням много ясно, че когато говорих с различни лидери от ЕС през 2006 г. и 2007 г., преди и след присъединяването към ЕС, всички говориха за Европа на ценностите и споделените отговорности.

Демокрацията и просперитетът са директни последствия от работата в съответствие с тези ценности и силата на ЕС се дължи на тези и тези ценности и принципи. Още повече тези ценности трябва да бъдат ядрото на процеса на разширяване на ЕС, когато говорим за Западните Балкани.

Трябва да се запитаме какво ще стане с процеса на разширяване, когато онези желаещи да се присъединят към ЕС видят как ЕС действа движен от егоистични политически интерес и предлага плаващи критерии. Имам предвид и моите български колеги говорейки за CVM, механизма за сътрудничество и проверка, също се превърна в нещо като Шенген, прекалено политически доминирана дискусия, и разбира се Президентът на Европейската Комисия се посвети на тази теми, защото ЕК има право да прекрати този механизъм, да му сложи точка и г-н Юнкер потвърди, че е крайно време да се сложи край на този CVM и аз се надявам на това.

Разбира се, това отношение ще има много практическо значение за процеса на разширяване, защото моето убеждение е, че новите държави членки трябва да продължават да работят и да постигат реален напредък и да осъзнават, че ще бъдат оценявани само и само на база критериите, които са установени единодушно и които те са изпълнили, а не на база на други политически интереси.

Също така, ако процесът на разширяване е процес на егоистични интереси, той е обречен на неуспех. Със сигурност начинът да продължим напред е да лансираме нашият либерален подход и аз знам, че около мен седят лидери-единомишленици, които ще продължават да се борят за нашите ценности и принципи, които бяха много важни, когато се взимаха решенията за разширяването с двете вълни, които бяха споменати преди малко.

Спомням си много добре, че през 2002 г. имаше либерална Тройка на чело на ЕС, която може би изигра най-съществената роля на придвижи напред разширяването. Пат Кокс беше председател на Европейския парламент, Романо Проди беше Президент на Европейската Комисия и Андерс Фог Размусен по това време беше председател на Европейския Съвет и аз трябва да напомня, че благодарение на нас, на либералите, Европа е такава, каквато е днес и съм убеден, че ще продължим, както и преди, да придвижваме процеса на разширяване и консолидацията на Европейския проект.

Благодаря ви!

 

Емил Киряз – генерален секретар на Либералния интернационал:

Трудно е да говоря след толкова вдъхновяващи думи, и особено след Греъм. Вярно е, че през живота си тичам след него и се опитвам да заема полициите, на които той е бил. В международното политическо семейство, в младежката организация като президент и след това продължавайки към Либералния Интернационал. Или пък да говоря след човек, който беше мой началник, мой Президент в Либералния Интернационал или пък да говоря след някой като Калин, от който толкова много се вдъхнових през 2005 г. по време на конгреса на Либералния Интернационал тук в София, когато той като премиер и Симеон Втори като премиер на България ни дадоха причина да вярваме, че Западните Балкани и Балканите като цяло имат място в Европа.

Разбира се, съм много щастлив на бъда на мероприятия на ДПС. Мустафа знаеш много добре, че винаги ценя възможността да бъда тук, но и много ценя и се радвам за възможността да работя заедно с Джевдет в бюрото на Либералния Интернационал вече толкова много години, а също и с Илхан, който допринесе толкова много в работата по Човешките права в ЛИ.

Позволете ми да кажа няколко думи като напомняне, защо сме тук като либерали от този регион, говорейки за сътруничество. През 2007 г. когато бях избран за Генерален секретар на Либералния Интернационал, всеки от региона ме поздравяваше и казваше „Сега имаме чудесна възможност, сега един от нас оглавя секретариата на ЛИ. Аз бях първият Незападняк, който заемаше водеща позиция в ЛИ. Преди мен нямаше никой. Това беше голяма възможно за всички в региона, и тогава си се замислих как мога да помогна на всички в региона на започнат да говорят на по-висок глас и да говорят през мен в Либералния Интернационал.

Тогава отидох в Загреб, да се видя с Весна, тя тогава беше зам.-председател на парламента, и я помолих: „Весна, би ли поела отговорността да координираш всички в нашия регион, за да сме сигурни, че говорим с един глас?“. Защото ако говорим с един глас, сме силни, ако говорим с 50 различни гласа, ще ни чуят, но няма да ни слушат.

Така че само няколко месеца по-късно, в Скопие през 2008 г. ние създадохме LIBSEEN, и трябва да кажа, че не постигнахме много. Но през последните 10 години имаше прогрес, Хърватска сега е член на ЕС, Албания се присъедини към НАТО заедно с Хърватска. Черна Гора се присъедини към НАТО, именно поради работата на някои либерали, които сега присъстват тук като Роман Якич, който беше министър на отбрана и Весна като председател на LIBSEEN I външен министър на Хърватска. Те лобираха сериозно идеята Черна Хора да стане член на НАТО.

Сърбия днес преговаря за членство е Европейския съюз. Косов е нова държава, която строи магистрали с по-голям темп от която и да е друга страна в региона и Македония след десетилетие отново се върна на демократичната сцена. Но нека да помислим за какво ни служат тези събираният. Служат ни да засилим ентусиазма си, че можем да правим нещата по-добре, когато работим заедно.

Този страшен глас, който чухте от моят iPad по-рано днес, беше от две уеб страници, които исках да проверя. Първата беше от страницата на Европейската Комисия за структурните реформи, доста драматични в днешни дни, а втората беше от СИБРИК. СИБРИК е общо начинание на няколко страни от Югоизточна Европа, а именно Албания, Македония, Гърция, Турция, Румъния и България, с цел да основат общи военни мироопазващи мисии за целия свят. Никога обаче не изпълнихме със съдържание това общо командване, така и не гопопуляризирахме, така и не излязохме да заявим гордо „Това наше собствено дело, наше собствена интеграция, наш собствен принос към Европа и Света“. Трябва да мечтаем малко повече за бъдещето, трябва да говорим за, а и Европа говори за обща Отбранителна политика и ние можем да допринесем за нея още сега. Ние имаме инфраструктурата в региона от някои предишни държави, от които бяхме част , за общо производство на военна техника. Точно за това говори Европа днес. Затова трябва да използваме тези мероприятия, трябва да използваме тези срещи за да мечтаем за бъдещето, защото само с такива мечти можем да предложим надежда на гражданите си.

Европа върви към много трудна ситуация в момента, но не поради липсата на ентусиазъм, а поради пълната промяна на политическата сцена. Партиите в цяла Европа не са това, което бяха в миналото. Те не са статични организации, които се приемат за даденост от гражданите. Някои от тях заеха много популистки и много разрушителни позиции. Нещо, което видяхме в региона.

Това, което е случва в България в много разочароващо, но и повод за сериозна тревога. Абсолютно излишно е популистко-националистически партии, които правят политика само на базата на ксенофобия и дискриминация да бъдат част от управлението. Това не носи нищо добро нито на България, нито на съседите и, нито на Европа. Това е урок за нас и ние трябва да вземем тази ситуация и да говорим на висок глас за нея, за да не продължава такова нещо и да не се повтаря някъде другаде.

Това обаче не означава, че ние не вярваме на Българската държава. Напротив.

България ще поеме Председателството на Европейския Съюз на 1ви януари. Това е огромна възможност за всички нас. След това Австрия ще поеме председателството на ЕС. Е, Австрия не е наистина част от Балканите, но както казваше нашият стар приятел от Унгария Матиаш Йоршик, тогава лидер на либералите в Съвета на Европа „Нали знаете, Унгария и Австрия с нещо като Северни Балкани, с всички свързаност, които имат“. Така че не бива да забравяме това.

След това Калин Европейския съюз ще дойде на твоя праг през 2019 г. и ще поемете Председателството на ЕС. Имаме възможност да повлияем значително на тези процеси. Можем да се срещаме доста често в София от 1ви януари до 30ти юни следващата година. Можем да се срещаме доста често в Австрия и след това в Румъния по време на тези Председателства и да споделяме с Европейския съюз, че: Първо, не вярваме в Европа на няколко скорости, защото това ще бъде бедствие за региона. И второ нашите проеки са огромни и нашите мечти са големи.

Планирам да бъда част от това, без значение каква позиция ще заемам в бъдеще, така че много ви благодаря за тази възможност.

И нека да мечтаем заедно!

 

 

 

д-р Нигяр Джафер:Има много възможности за вот на недоверие

Ще се доуточни коя е темата, която смятаме да приемем за вота на недоверие, заяви зда Радио Пловдив Нигяр Джафер зам.пред. на НС депутат от ДПС и член на здравната парламентарна комисия.
За вота на недоверие, чиято тема продължават и тази седмица да обсъждат ПДС и БСП:  Продължават срещите за доуточняване на  темата, почти няма сектор, който да не плаче за вот на недоверие. В хода на разговорите между контактните групи ще се доуточни коя е темата, която смятаме да приемем за вота на недоверие и да предложим за дебат в залата.  Много  е важно да се случи този дебат, да има чуваемост, да се разменят тези, важни политически тези и може би основното – да се предложи изход от ситуацията. Аз пожелавам на управляващите да се включат в дебата и да стане истински дебат, защото много често те просто отсъстват, и при обсъждането на законопроекти, нищо, че в голямата си част те са вносители или пък е вносител Министерския съвет, който те са избрали, много често въобще отсъстват от дебатите като смятат, че няма нужда да влизат в размяна на идеи, на тези, на контра тези. Парламентарният разговор обаче трябва да протича между равнопоставени политически субекти, за да се намира най-доброто решение за обществото. Ще попречи ли вота на недоверие на българското евпропредсдеталество: Предстоящото председателство не може да бъде оправдание за необсъждане на важните проблеми. Нямам чувство и памет, връщайки се назад във времето, че опозицията трябва да съгласува с правителството, още по-малко с премиера, пък кога да внесе вот на недоверие, защото то обезсмисля инструмента вот на недоверие като инструмент опозиционен за въздействие. Бяга ли ДПС от темата корупция  като вот на недоверие: за  корупцията наистина всички се уморихме да обясняваме дали някой има сестра или няма сестра. Има ли проблем с корупцията? Има проблем с корупцията при това във всички страни е така. Във всички страни е така.  Кой управлява в тази страна? От последните десет години осем са управлявали ГЕРБ. Корупцията е нещо типично за управляващите. Няма как да не си на власт, да не управляваш и да имаш възможност да влияеш чрез корупция или да произвеждаш корупция, да си в корупционна схема.  Няма какво да се обяснява  ДПС затова – осем години управлява ГЕРБ от последните десет години, така че тази тема е наистина толкова вече изтъркана, т. е. вкарването на темата в този коловоз. Ние имаме какво да кажем, обществото също вижда как избухват скандал след скандал. Не искам да започвам със „суджук гейт”, но той е първото нещо, което ми идва на ум, сигурно и на хората. Много са скандалите.  Шуробаджанащината е в такъв разцвет, че няма какво да обясняваме повече и това е във всяка община, във всеки район. Коя ще бъде темата на вота на недоверие ? Както заявих преди малко много са секторите и темите, които могат да бъдат вот на недоверие – демографската политика, темата сигурност, темата здравеопазване – въобще конкуренцията е между няколко основни теми. Какво ще реши контактната група от ДПС и Коалиция „За България” мисля, че предстои да бъде обявено в рамките на седмица, до десетина дни.  Здравеопазването наистина е тема, която винаги е била обект на особен интерес и поради ситуацията, в която се намира сектора. Този път мисля, че може и да не е здравеопазване,  защото имаме току що избран министър, на първо място. Друг е въпросът дали смяната на здравни министри през пет – шест месеца не задълбочава толкова безизходицата в системата, че си струва да бъдат обсъдени проблемите много сериозно отново, но аз мисля, че здравеопазването е толкова вероятно, колкото и другите – демографска политика или сектор сигурност. За избора на новия здравен министър: все по-често избиране хора, които почти не са атакувани от никого, почти  консенсусно, дспомтенете си избора на пред. на Здравната каса , иколкото по-консенсусно ги избираме,толкова по консенсусно и по-бързо и по те си отива. е по-консенсуно, те си отиват.  Въпреки че е от опозицията Нигяр Джафер пожела успех на новия  здравен министър, защото това би било успех за целия здравен сектор. Но това би могла да стане, ако той се заеме да прави реформи, както с подкрепата на  управляващите, така и на опозицията. Но имаме сериозни съмения, заради формулата на това правителство, и ние сме го казвали много пъти, заради формулата на това правителство и участието на националистите.   Факт е, че г-н Ананиев дълги години е бил в управлението, надзора на здравната каса, запознат е с финансовата ситуация, правил е бюджетите и на държавата, и на сектора, мисля почти 20 г., това е човекът, направил най-много бюджети в държавата ни, може би това, че беше предложен за министър на здравеопазването е знак, че  той не е имал тогава лостовете, с които да въздейства, макар че аз бих оспорила това, и понеже Министерството на здравеопазването и министърът на здравеопазването трябва да правят стратегията, визията за сектора и сега му се дава възможност да се изяви в тази насока. Прави впечатление нещо друго, че все по-често избираме хора, които  почти не са атакувани от никого, почти консенсусно. И колкото по-консенсусно ги избираме, толкова по-консенсусно си отиват за по-кратко време от предшествениците си, което е пълен парадокс, разчитайки на чувството за хумор, защото ситуацията е толкова сериозна, че всеки ден задълбочаваме стари проблеми и се създават нови. 
Цялото интервю с Нигяр Джафер е в звуковия файл ТУК

СЕМИНАР ЗА СЕЛСКОСТОПАНСКИ ПРОИЗВОДИТЕЛИ В ОБЛАСТ ДОБРИЧ ОРГАНИЗИРА ЗАМ.-ПРЕДСЕДАТЕЛЯТ НА ДПС ФИЛИЗ ХЮСМЕНОВА

Актуални възможности за финансиране на малкия и средния бизнес в селските райони,  възможности и предизвикателства пред развитието им,  устойчиво земеделие, преработвателен сектор в област Добрич и подкрепа за конкурентоспособни земеделски стопанства бяха темите на семинара, проведен на 12-ти ноември в гр. Добрич. Той се осъществи под патронажа на зам.-председателя на ДПС и евродепутат Филиз Хюсменова чрез нейния информационен център в града.

В семинара в Добрич се включиха над 70 заинтересовани селскостопански производители от областта. Лектор на семинара беше Ализан Яхова, сътрудник в Европейския парламент и бивш изпълнителен директор на Държавен фонд „Земеделие”. Тя запозна присъстващите с Програмата за развитие на селските райони за периода 2014-2020 г.. Експертът предостави информация за стартовата помощ за развитието на малките стопанства, за която могат да кандидатстват земеделските стопани. Бяха обсъдени и актуалните възможности за финансиране на пчелари, животновъди, овощари, зеленчукопроизводители. Семинарът приключи с обсъждане на бъдещето на Общата селскостопанска политика в Европейския съюз след 2020 г. В него взеха участие народният представител от област Добрич д-р Хасан Адемов и директорът на Фонд „Земеделие” във Варна Айрие Ибрямова.

Поредицата от семинари за земеделски производители се провежда от 2016 г. Семинарът в Добрич е четвъртото събитие на тази тема за 2017 г., след такъв във Варна и след проведени консултации със земеделски производители в общините Провадия и Вълчи дол.

seminar4

Евродепутатът от ДПС Илхан Кючюк подкрепи Сдружение на предприемачите "Лудогорие"

Сдружение на предприемачите "Лудогорие" продължава с информационната си кампания. В Събота се проведе поредния семинар с подкрепата на евродепутата Илхан Кючюк. Този път темата по която дискутираха собствениците на малки и средни предприятия беше " Конкурентоспособни български МСП в общия европейски пазар".

Вече 5 години Сдружението на предприемачите "Лудогорие"  стои близо до своите членове, създава условия за коопериране и разширяване на пазари.Oсновните цели на сдружението са да представлява и защитава интересите на своите членове, да насърчава инвестиционната им дейност, да подпомага икономическото им сътрудничество с чуждестранни работодателски организации и бизнес партньори, каза в началото на семинара инж. Мустафа Ахмедов – председател на УС на Сдружението.

Политиците трябва да насърчават всеки един принос към икономическия, социален и културен напредък на българското общество. Бизнесът най-добре може да каже коя политика е добра, добави евродепутатът Илхан Кючюк.

В същия ден се проведе и разширен областен съвет на Младежко ДПС, на който присъстваха народният представител Ерджан Ебатин и областният председател на ДПС – Варна Сали Табаков.

IMG 4783

 

Йордан Цонев: ДПС утре инициира подписка за промяна на Конституцията да няма давност за приватизацията

Йордан Цонев, зам.-председател на ПГ на ДПС в разговор с Илиана Беновска в седмичното обзорно политическо предаване „Беновска пита” по „Канал 3” и „Радио К2”, заяви позиции по следните теми:

Вот на недоверие с БСП; Национализмът в политиката на България; Ще успее ли Борисов да обедини Балканите?; ГЕРБ, ДПС и БПС – никога в съюз; Демонтаж на правителството с участие на националисти;

При посрещането на госта си Йордан Цонев водещата Илиана Беновска съобщи, че е „зам.-председател на ПГ на БСП“, но веднага се поправи с думите „дано не е по политика” и го попита защо ДПС се съюзяват с БСП за вот на недоверие за кабинет „Борисов 3”, взимайки предвид горчивия опит с кабинета „Орешарски”, от който партията на Цонев се е оттеглила. Йордан Цонев отговори, че имат и положителен опит с Тройната коалиция, която постига стратегически успехи за България, а за вота на недоверие Цонев съобщи, че ДПС са категорично несъгласни „националистите да бъдат легитимирани като част от управлението на страната, защото на тези „Балкански ширини това е вредно”. Беновска попита колко гласа са спечелили националистите и колко ДПС. Цонев отговори, че разликата е била малка, но въпреки това боли – 315 хиляди за ДПС и 318 хиляди за националистите. Той продължи с това, че при Меркел разликата е много по-голяма , изобщо тя не кани в управлението и не общува с националистите, защото това не е европейска практика, но ДПС и Борисов имат сериозна разминавания по темата. Йордан Цонев каза, че е важен въпросът дали министър-председателят ще успее да обедини Балканите, а Беновска допълни с питане дали ДПС и стратегът на обединителния модел Ахмед Доган  ще го подкрепят. Цонев бе категоричен, че няма да подкрепят модела, по който се управлява страната, защото не е български етнически модел и няма как с него да бъдат обединени Балканите. Гостът спомена, че девизът на партията им е „Балканите – зона свободна от национализъм и радикализъм”, който е следствие от българския етнически модел. Водещата попита Цонев дали моделът на Борисов сам по себе си пречи за обединението на Балканите или ДПС и Ахмед Доган ще се противопоставят. Гостът отговори, че моделът на Доган призовава за отказ от национализъм и радикализъм и има за цел да въведе обединяващ патриотизъм на всички етноси в името на родината. Той допълни, че на барутния погреб съжителстват много етноси и националистите нямат място във властта и не допринасят за решаване проблемите на Балканите. Цонев продължи с това, че ДПС подкрепят усилията на Борисов за изглаждане на отношенията на Европа и България с Турция, но без участието на националисти, защото те противопоставят нациите и етносите и не са патриоти. Зам.-председателят на ПГ на ДПС обясни, че идеята за обединение на Европа изключва националистите и даде за пример Франция и Германия, и двете световни войни предизвикани от националистите. Цонев заяви, че Борисов и ГЕРБ имат правото да управляват – то им е дадено от народа, но не им е казано с кого да управляват и затова отговорността е на първата политическа сила да избере измежду различните опции. Гостът заяви, че още в предварителните разговори ДПС са предложили пълната си подкрепа за управленската програма на ГЕРБ, но без да взимат участие в управлението. Цонев сподели, че експертите от ГЕРБ са определили програмите на двете партии като най-сходни и ДПС са били готови да подкрепят курса на първата политическа сила, ако е без участието на националисти. Той обори думите на Цветан Цветанов, че народът е избрал в правителството да участват и националисти, защото това е решение единствено на ГЕРБ. Беновска попита защо Борисов отхвърля ДПС и декларира, че на предстоящия конгрес на 26-ти ще се гласува резолюция, че ГЕРБ никога няма да направи коалиция с БСП и ДПС. Цонев отговори, че на този въпрос трябва да отговори Борисов и попита Беновска дали помни, че ДПС са взели решение всички структури на партията да провеждат политика за демонтаж на правителството, в което участват националисти. Беновска потвърди, че ДПС държат в ръка „вота на недоверие” и попита Цонев дали ДПС са икономически неудовлетворени.  Зам.-председателят на ПГ на ДПС отговори, че който говори такива неща – трябва да ги докаже с факти и заяви, че единствените цели на партията му са интересът на България, успехът на председателството и изолиране на националистите от управлението на страната. Беновска попита какво ще се случи, ако вотът на недоверие е успешен. Цонев отговори, че Европредседателство може да се проведе и със служебен кабинет и реторично попита дали е по-добре националисти да оглавяват органите на Европа.

Валери Симеонов, оградата и нелегалният трафик на емигранти; ОП вън от управлението?

„На Вас хареса ли Ви служебния кабинет на президента Радев и прибързаното и необосновано закупуване на Грипените, както и прикриването на одитния доклад – моите уважения към проф.Петров - не вярвам, че е основание да бъде свален, това е мое лично мнение, но този доклад не е дал основание на служебния кабинет?” попита Беновска. Цонев отговори, че най-много не им харесват служебни кабинети с участието на националисти и лица като Валери Симеонов, ограда със страшни злоупотреби и припомни, че координаторката на НФСБ е участвала в група за нелегален трафик на мигранти. Беновска призова да не се споменават имена, защото някои неща за двусмислени – Христо Бисеров, Камен Костадинов и т.н. и няма как да се адвокатства и съди без влезли в сила решения. Водещата припомни думите на президента Радев да не се използва като омерта председателството, за да се прикрие правителството и попита дали това не е завера в такъв момент правителството да бъде свалено и да се организират нови избори. Зам.-председателят на ПГ на ДПС отговори, че са предупредили ГЕРБ, че ако се включат националисти в управлението, ДПС ще направят всичко възможно да свалят кабинета от власт и ако ГЕРБ искат да управляват без националисти – ДПС ще подкрепят правителството, програмата, реформите и почтеното Европредседателство, но не и езикът на омразата. Беновска каза, че и езикът на ДПС не е много милостив и всеки стреля другия, а Борисов е по средата. Цонев каза, че ГЕРБ и Борисов са предупредени предварително и ДПС ще продължава да отстоява позициите си.

Водещата попита какво ще се случи ако Борисов се вслуша в думите на ДПС и извади от управлението Каракачанов, Симеонов и други хора, заемащи позиции в управлението от партиите, включително и от партия АТАКА – ще бъдат ли удовлетворени от ДПС и ще имат ли претенции кои да заеме позициите.Цонев каза, че обединението на трите националистически формации няма място в управлението, а това ако се случи, то ще бъде добре за България, но няма да имат претенции кой да заеме свободните постове. Беновска каза, че ДПС са преглътнали загубата заради 3 хиляди гласа по-малко от националистите, но Цонев я опроверга и каза, че ГЕРБ има други опции и нищо не е преглътнато.

Опозицията иска властта; Има ли съюз между ДПС и БСП?

Водещата попита дали след разговорите с Борисов за програмата са водени други. Зам.-председателят на ПГ на ДПС отговори, че правителството е заработило, а политическият живот си е продължил. Разговорите се водят от парламентарната трибуна и институциите, които са окомплектовани. Водещата попита на кого ще е вотът на недоверие – на ДПС – принципен срещу национализма в управлението, или на Корнелия Нинова, която иска вот на недоверие на ГЕРБ, за да покаже на ГЕРБ „по мъжки кой е по-силният” и да стабилизира позициите си в БСП. Цонев отговори, че никоя политическа партия не участва в политическия живот за купата на Съветската армия, както е казвал Жельо Желев, а целта е властта. Беновска добави и парите чрез властта. Цонев продължи с това, че партиите се избират на база програмите им и гласуваното доверие от избирателите, но когато програмата не се изпълнява – опозицията трябва да направи всичко възможно, за да влезе в управлението и да следва правилния курс. Водещата попита дали властта ще бъде възможна за ДПС след вот на недоверие. Гостът заяви, че опозиционните партии не са задължени да забравят за инструментите на политическата битка – дебатът и парламентарният вот на недоверие ще бъдат използвани. Беновска попита госта си дали има такъв инструмент наречен безпринципен съюз с партньори с различни интереси. Цонев потвърди и определи съюзът между ГЕРБ и ОП като такъв. Беновска подчерта, че визира съюза между ДПС и БСП за вот на недоверие. Зам.-председателят на ПГ на ДПС обясни, че това не е съюз, защото ДПС имат 25 народни представители, което е недостатъчно за вот на недоверие и затова търсят помощ, но няма сглобка между двете партии.

Съюз с президента Радев; Проектозаконът на Цонев, Хамид и Пеевски; Приватизацията и давността

Водещата попита дали ДПС не влизат в скрит съюз с ген. Радев и припомни подкрепата на партията към него на президентските избори, а сега се опитват да му предоставят възможност за съставяне втори кабинет, което да затвърди авторитета му. Цонев отрече и отговори, че ДПС са критични към президентската институция, защото още не се е произнесла за езика на омразата. Беновска продължи и попита госта си дали ДПС одобряват речта на Радев, насочена срещу ГЕРБ, Борисов, тезите и политиките на правителството. Цонев попита иронично дали съществуват свещени крави в политиката на България и каза, че всеки може да критикува, както например ДПС критикуват президента.

Беновска попита дали приемането на „закона за вторичното разграбване на КТБ” предложен от госта Йордан Цонев, Хамид Хамид и Делян Пеевски би могло да бъде жезъл на помирението между двете партии. Цонев обясни, че различията между ДПС и ГЕРБ са в разбиранията за начина на управление на страната и партньорите, но законът има по-скромни цели – да бъде правен инструмент, който да премахне заличаването на обезпеченията, защото ако синдиците спечелят няма как да се върнат парите в гаранцонния фонд. Според госта приемането или неприемането на закона би означавало много и ще отговори на въпроса дали се защитава масата на несъстоятелността, която е важна заради обществения и държавния интерес. 
Водещата попита дали ДПС ще подкрепят предложението да се ревизира приватизацията от началото на промените в България. Цонев отговори, че ДПС са направили анализ и давността не може да бъде променена с промени в наказателния кодекс, а новина е, че ДПС от утре ще инициират подписка за промяна на Конституцията, защото само там се казва по кои въпроси няма давност и уточни, че ще е само за давността, която се отнася към приватизацията. ДПС очакват ГЕРБ да подкрепят подписката, ако са искрени в желанията си да направят промени. Беновска каза, че ДПС мотивират с това си действие Борисов да погледне ДПС като сериозни партньор. Цонев потвърди, че премиерът възприема ДПС като сериозен партньор и те смятат, че националистите в управлението са политическа грешка, за която се получават знаци и от Европа. Гостът сподели своето убеждение, че ГЕРБ ще поправят грешката си.

Какви ще са резултатите от евентуални предсрочни избори?

Беновска попита Цонев ако вотът на недоверие с БСП предизвика предсрочни избори ДПС ще очакват ли по-високи резултати и какво ще бъде разпределението на политическите сили. Цонев отговори, че когато някоя партия си постави задача това не означава, че е мотивирана от следващи задачи. Той отново повтори, че национализмът е вреден за страната и целта на ДПС е демонтаж на кабинета, а когато това се случи ще се мисли дали ще има предсрочни избори, дали ДПС ще подкрепят ГЕРБ, или пък ГЕРБ ще решат да правят коалиция с ВОЛЯ, a ВОЛЯ е във властта, защото гласуването на бюджета е маркер за това дали една партия е във властта, или не е. Цонев отговори, че ако има предсрочни избори резултатът ще е по-добър за ДПС, а за Патриотите по-лош.

Йордан Цонев предложи съвместната инициатива на ДПС, „Радио К2” и „Канал 3” да бъде освобождаване на България от национализма и радикализма, защото именно това превръща Балканите в барутна територия. Беновска попита дали ДПС ще допусне да има дискусии и сблъсъци на гледни точки – „за” и „против” национализма, темата за шовинизма, липсата на национална доктрина и т.н.. Цонев каза, че обединителният патриотизъм е националната доктрина поставена от Васил Левски. Беновска отвърна, че това не е официално прието като верую на държавата все още, но Цонев я прекъсна и обясни, че държавата е била силна, когато се е изповядвал обединителният патриотизъм. Беновска попита какво означава предложението на Лютви Местан за създаване на Турско етническо малцинство – национализъм, турски национализъм, рационализъм или разделение на нациите. Цонев отказа да коментира това, защото докато Местан е бил на чело на партията се е опитал да превърне ДПС във филиал на чужда политическа партия.

Цонев подари на предаването книгата „Капиталът” на Карл Маркс и дисертационната си работа „Човек и общество в старозаветното откровение” и с това приключи разговорът на Илиана Беновска с Йордан Цонев на 12-ти ноември 2017 година в предаването „Беновска пита” по „Канал 3” и „Радио К2”.

 

ЗАМ.-ПРЕДСЕДАТЕЛЯТ НА ДПС ФИЛИЗ ХЮСМЕНОВА С КОНСУЛТАЦИИ ЗА ЗЕМЕДЕЛСКИ ПРОИЗВОДИТЕЛИ

Зам.-председателят на ДПС и евродепутат Филиз Хюсменова организира, чрез Европейския си информационен център във Варна, консултации със земеделски производители. В продължение на два дни,  заинтересувани лица от общините Провадия и Вълчи дол можаха да се срещнат с Ализан Яхова, сътрудник в Европейския парламент, бивш изпълнителен директор на Държавен фонд „Земеделие”.

Експертът отговори на конкретни въпроси на земеделските производители. Тя ги информира за актуални възможности за финансиране на земеделските стопанства, както и за тенденциите в развитието на малкия и средния бизнес. По време на срещата бяха дадени индивидуални консултации как да се стартират и развиват малки производствени дейности, и как да се кандидатства по подмярката за финансиране на стопанствата на младежите в района. Разговорът приключи с обсъждане на бъдещето на Общата селскостопанска политика в Европейския съюз след 2020 г. Присъстващите в заседателната зала на община Вълчи дол поставиха за консултация конкретен казус от практиката в с. Войводино.

Филиз Хюсменова припомня, че необходимостта от консултациите е  възникнала след проведения тази година семинар в област Варна за информиране с новостите по Програмата за развитие на селските райони. Участниците в него са се убедили, че в земеделския сектор има много предизвикателства, но и възможности, и са пожелали  ползотворното сътрудничество с нея да продължи.

20171111 175444

Станислав Анастасов: ДПС иска да свали правителството, националистите сеят омраза!

ДПС иска свали правителството. Националистите сеят омраза и внасят външнополитически раздори. Имаме силна амбиция да интегрираме Западните Балкани, а едната част от това правителство прави обратното. Ако ГЕРБ иска подкрепа до председателството ще го, получи, но без патриотите, щом не искат да ги демонтират, ще ги свалим. Това каза каза в предаването „Офанзива с Любо Огнянов” по Канал 3 Станислав Анастасов от ДПС. 

„Трудно се правят прогнози, в случая България има конкретен проблем. Правителството няма визия какво иска да прави в държавата, видяхме го и с бюджета. Ако то иска да изкара още няколко месеца в този мандат ще разбере какво имаме предвид. Вотът на недоверие цели да свали кабинета. От там нататък си има процедури, които ще се извървят."

Относно думите на Корнелия Нинова, че не е възможна коалиция с ДПС, Анастасов заяви: 

„Преди и след избори винаги има различия, въпроса е, че в момента имаме реална ситуация, която трябва да бъде разрешена. Ние трябва да бъдем решение за Европа, а не за обратното. Политика е област в която не думите, а действията имат значение. Изборните резултати са доказали, че ДПС не се променя. Винаги ще бъдем полезни за България и желан партньор”. 

„ГЕРБ реши да се обедини с тези, с които няма обща програма. Дали тази страна ще има сериозна такава за реформи и управление е въпрос, който трябва да бъде решен. Липсва посоката и това е много притеснително. Не е важно кого харесваме ние. Исторически шанс като председателството може да бъде проспан. Силата на вота на недоверие е в силата за говорене, а не само за гласуване. Управляващите не са силни там, а това е проблем, защото трябва да защитят политиките си”, каза още Станислав Анастасов.

Халил Летифов: Вотът ще им напомни, че са слуги на народа

Вотът на недоверие трябва да напомни на управляващите, че са слуги на народа. Сега виждаме овластени националисти, официализиращи разделението на държавата.
Това заяви в интервю за ДИР.бг Халил Летифов, зам.-председател на ПГ на ДПС, народен представител от област Стара Загора, председател на Комисията по транспорт, информационни технологии и съобщения в НС.

- Коя е най-вероятната тема за вот на недоверие, която ДПС ще отстоява? Мислите ли, че тя може да мине при положение, че конфигурацията в парламента не го предполага?
 

- На първата среща, която осъществихме между контактните групи на БСП и ДПС обсъдихме времето в което да бъде внесен вотът на недоверие и сближихме позиции това да бъде след гласуването на държавния бюджет. Коментирахме доста теми и секторни политики, които да бъдат обект на този вот. 

Оказа се, че ръководствата на двете партии са за несправянето на почти всички сектори, би било адекватно да се внесе вот за цялостна политика. Но чисто процедурно това би осигурило 6 месечен комфорт на управляващите.

По тази причина обсъдихме четири основни теми от които да изберем тема за този вот. Това са корупция, здравеопазване, демографска политика, отбрана и сигурност. По нататъшния анализ показва, че корупцията е част от всички тези секторни политики и провала в тях. На последваща среща ще бъде избрана вероятно една от тези теми. 

А дали чисто математически вота ще мине е от второстепенно значение. По-важно е чрез дебата, който ще се получи в пленарна зала по вота да се даде гласност на всичките проблеми в избрания сектор и да напомним на управляващите, че те са слуги на народа. Решенията, които вземат трябва да носят мир, благоденствие и сигурност за всички български граждани. 

Но вместо това ние виждаме овластени националисти, които официализираха езика на омразата и разделението като държавна политика. 

- Стигна ли предел езикът на омразата и не се ли заиграват политиците с огъня? Не е ли заразен езика на обиди, като че ли политици не само от Обединените патриоти не се поколебават да използват обидни квалификации? 
 

- Както вече споменах езикът на омразата и разделението стана официална държавна политика, благодарение на националистите и техният коалиционен партньор, който ги подкрепя. Всеки ден ние ставаме свидетели на скандали на непремерени думи и действия. 

Днес езикът на омразата взема връх, но и политиката на двойните стандарти трайно се настани в политическото ежедневие. Искат се оставки за език на омразата и ксенофобията, едни подават но други не, а трети за награда получават вицепремиерски пост. Голямата задача пред политическия елит е да загърби дребните партийни сметки, популизма и демагогията и да се върне в полето на нормалността и отговорното политическо поведение. 

- Един вот на недоверие по време на Българското европредседателство удачен ли е? 

- Ние не възприемаме мантрата, че по време на председателството е кощунство да се внася вот на недоверие, кощунство е ширещата се шуробаджанащина и корупция, които ощетяват българския и европейския данъкоплатец. Затова казваме, че европредседателството не може да е алиби за която и да е власт, след като са налице всички тези негативни явления - език на омразата, разделение, шуробаджанащина, корупция.

- Г-н Тадаръков намекна, че има наченки на диктатура, Ахмед Доган може да се върне в политиката? Излизал ли е г-н Доган реално от политиката?

Възможно ли е завръщане в нея не като почетен председател? 

- Г-н Доган обяви своето решение да напусне оперативната политика, но той наблюдава всички политически и икономически процеси в страната по начина, който само той умее, по обща оценка, стратегически, визионерски от какъвто подход всъщност има нужда България. В този смисъл разбираме притеснението на останалите политически субекти от завръщането на г-н Доган в оперативната политика. 

- Ако все пак успеете да "демонтирате" патриотите от властта ще подкрепите ли ГЕРБ в управлението? Каква е Вашата прогноза върви ли България към предсрочни избори? 

- Демонтирането на националистите от властта е крайно наложително, не защото това не се харесва на ДПС, а защото това е заплаха за националната сигурност и ще дам пример с Великобритания, където национал-популизмът на един британски политик сътвори Брекзит. А този политик вече го забравиха.

Политиката на ДПС е да се върне нормалността в нашата родина и в този смисъл ние не бихме подкрепили ГЕРБ, но бихме подкрепили политики в полза на хората, в полза на нормалността. Тази конструкция на властта не може да гарантира това и ние ще бъдем безкомпромисни както сме го заявили на първия ден от конструирането на тази власт.

(dir.bg, 10.11.17 г.)

ДЖЕВДЕТ ЧАКЪРОВ ОТ ДПС В СЕДМИЦАТА ПО ДАРИК

Водещ: Депутатът от ДПС Джевдет Чакъров в „Седмицата” на Дарик радио, вицепрезидент и член на Бюрото на либералния интернационал също. Всъщност поводът, започваме с конференцията на балканските либерали, на която ДПС беше организатор и домакин. Тема „Западните балкани – неразделна част от Обединена Европа”. много високо присъствие – Ханс Ван Бален, той е председател на АЛДЕ, Греъм Уотсън, член на Европейския икономически и социален съвет, генералният секретар на либералния интернационал Емил Киряз. Каква беше основната идея на тази конференция?
Джевдет Чакъров: Темата беше „Западните балкани – неразделна част от Обединена Европа”. Действително, имахме, с огромно задоволство мога да кажа, една изключително успешна конференция, един много откровен диалог, дискусия и в някои аспекти и дебати. Коректно е да кажем, че присъства и председателят на сената на Румъния г-н Калин Попеску Таричану. Той е председател на тяхната либерална партия. Бивш премиер. Имаше присъствие от всички останали страни на най-високо ниво на конференцията. От наша страна участвахме всички. Коректно е да изкажа, че участие и откриване беше направено то председателя на ДПС г-н Мустафа Карадйъ. Обединихме се около тезата още веднъж и в контекст на председателството за следващата година, че всички страни от Западните Балкани е редно да бъдат обединена част от Европа. И това трябва да стане по пътя на обединението, на заедността, на принципите на консолидация, на толерантността, с ясна визия за развитие. 
Водещ: Кога виждате Сърбия...
Джевдет Чакъров: Включително може да се търси друг контекст, но ние изказахме позиция, всичките, не само ние, и представителите от различните страни за членство и на Република Турция, има се предвид и последния референдум, който беше проведен там като реализация на идеите, на вижданията, на споделеността на демократичната общност, която е близо половината част от населението в Турция. Така че добре е страната ни да има за външна граница партньор от ЕС и по този начин и външната граница на ЕС би се изнесла далеч, далеч по на...
Водещ: Добре, като си говорите със сърбите, черногорците, македонците, Босна и Херцеговина на тази конференция, Турция слагате също, кога си представяте всички тези страни, че ще бъдат част от ЕС?
Джевдет Чакъров: Вчера бяхме много приятно изненадани, когато и за бях (...), от младите хора се зададе въпрос кога ще се случи това? От наша гл.т. целият този преговорен процес трябва да бъде ускорен и трябва да имаме и обединени позиции, да се подкрепяме в рамките на реализация и покриване на съответните критерии по различните глави...
Водещ: Е, хубаво, либералите в Европа каква перспектива си пред0ставяте, кога да приключи всичко това?
Джевдет Чакъров: Ами в следващите години трябва да приключи този процес. Това е важно и с оглед на това, че знаем процесите около Брекзит, освен това в момента върви дискусия в ЕС по какъв начин да се развива ЕС – на няколко скорости ли, на една скорост ли, различни модели на развитие на ЕС – това е много важно за нас. Ние се обединихме около позицията, че не трябва да има разделение на страните и членки, настоящи страни членки, както и за кандидатите. Ако има разделение, това далеч би отдалечило...
Водещ: А според вас (...) трябва в пакет да вървят?
Джевдет Чакъров: Естествено, трябва да вървим заедно, в пакет е най-добре. Както добър пример е, между другото нашата добра колаборация и сътрудничество с Румъния. Ето сега има препоръки, това беше изказано...
Водещ: Според вас Сърбия, Черна гора, Македония, Босна трябва да вървят в пакет?
Джевдет Чакъров: Да, трябва да вървят заедно.
Водещ: Косово слагате ли?
Джевдет Чакъров: Естествено...
Водещ: Ами как да стане член на ЕС нещо, което пет държави не го признават?
Джевдет Чакъров: Това е отделна тема. За другите страни имаме ясна позиция...
Водещ: И пак да повторим, годината? Коя е годината? Не, щото какво значи, вие какво си представяте?
Джевдет Чакъров: На всички нас, на мен ми се иска в рамките на следващите две-три години това да се случи.
Водещ: Да станат членове за 3 години!?
Джевдет Чакъров: Защо да не стане? Но това не зависи само от нас. 
Водещ: Хайде, ако са пет, вие си представяте 2022 г...
Джевдет Чакъров: Но нека това да бъде обсъдено по време на нашето председателство това да бъде наистина един от приоритетите, който да бъде на фокуса на вниманието ни. За всички нас е важно, и за България е важно тези страни да бъдат част от ЕС, но в също време аз бих казал, и вчера изказах тази позиция, че това е огромно предизвикателство и за ЕС след Брекзит. Това е едно разширение не само в териториален аспект, с култура, с народите, с териториалната, с изключително интересната природа. И това би било едно развитие и за самия ЕС във всичките му аспекти. 
Водещ: Някой ще каже Брекзит е отпадане на един приход, а влизането на Западните Балкани е лизането на един разход. Кой да плати сметката?
Джевдет Чакъров: Не трябва да гледаме само от този аспект на казуса и на процесите. Напротив, Балканите биха могли да имат, и Западните Балкани своя изключителен принос в много различни аспекти. 
Водещ: Понеже ще потънем след малко в темите на българския бюджет, големият дебат в Европа според вас трябва ли да се увеличат вноските на държавите, които остават в съюза след излизането на Великобритания, така че парите за Западните Балкани, за България, за Румъния да могат да останат същите, а да не бъдат рязани?
Джевдет Чакъров: Това е тема, която ще се обсъжда. 
Водещ: Либералите какво мислят? Социалистите искат да се вдигнат вноските. 
Джевдет Чакъров: И вчера се обединихме около тази позиция, между впрочем ние винаги сме я споделяли и сме я представяли от трибуната на НС, че трябва да се запази инструментът на кохезия. Кохезионният инструмент трябва да бъде запазен.
Водещ: Това означава богатите държави – Франция, Германия, Италия и Испания да платят по-високи вноски, замествайки Великобритания. 
Джевдет Чакъров: Там вече ще се търси баланс. Ние не можем да предрешаваме оттук по какъв начин най-високи вноски да плащат едни или други страни. По-важното е да се постигат целите, а те са изравняване на качествения стандарт на различните страни, защото ние имаме също нашия принос и трябва да имаме ускорено развитие. Това е много важно за България и аз отстоявам тази позиция винаги, на всички форуми, на които участваме, и не само аз, а и всички представители на ДПС отстояваме за това, защото имаме предвид, че страната ни е с най-ниския БВП в рамките на ЕС. Една Румъния вече ни изпреварва със средната заплата, така че имаме над какво да се замислим и какво да правим. Всички ние, не само управляващи, тук трябва да бъдем отговорни всички политици. 
Водещ: Защо ДПС гласува против държавния бюджет, предложен от правителството?
Джевдет Чакъров: Бихме искали във всеки един бюджет да виждаме надграждане, да има силни индикации за повишаване на качеството и стандарта на живот на всички ни, да виждаме реформи. За съжаление, вярно, че има икономически ръст от 4%. В някои политики, в някои аспекти на политики, които се водят като образование, в системата на здравеопазването, в отбраната, в сигурността наистина се дават малко повече пари, но това не означава, че има каквито и да е индикации или дефинирани политики в контекста на реформи. Трябва да има реформи, с които функционирането на съответните системи да се подобри. И най-вече бих искал да кажа за здравеопазването, това важи и за другите секторни политики, които посочих. За съжаление, ние не виждаме такива и с оглед на това, не затова, че сме само опозиция и с оглед на липса на дефинирани политики в контекста на реформи е основната критериална база...
Водещ: В здравеопазването какво искате, повече здравни каси? Да се промени системата? Вашата позиция на ДПС е последователна още от времето на правителството, в което и вие участвахте. 
Джевдет Чакъров: Това е едно от предложенията, които ние винаги правим. Трябва да бъде комплексен подходът ни. Ако трябва да бъдем откровени, реформата в системата на здравеопазването закъсня. Тук всички имаме определена субектност...
Водещ: Точно какво не се случи?
Джевдет Чакъров: Ами за съжаление, няма реформи. Ще посоча конкретно. Например, демонополизация, наистина, на НЗОК. Идеята е да има конкурентна среда, да има по-голяма ефективност и постигането на целите за по-добро...
Водещ: На това винаги се казва, така ще се появи една каса за бедните, това ще е държавната, а всички богати ще бъдат обрани от частни каси и това спира...
Джевдет Чакъров: Има много добри примери, нека да взаимстваме най-добрите практики от ЕС и от страните, където функционира...
Водещ: Коя е най-добрата практика според вас?
Джевдет Чакъров: Има редица системи, редица, не е само една страна. Нека да се види, сега да не внушаваме, че взимаме опита от една или друга страна. Нека... управляващите имат целия експертен потенциал, цялата експертиза, да се видят къде практиките са най-добре. Нашата цел е тези средства да бъдат разходвани най-ефективно и крайният продукт да бъде най-добър и пациентите да бъдат доволни, и медицинският персонал, който работи, че и държавата да вижда, че се постигат целите. 
Водещ: Защо ДПС не подкрепи новия министър на здравеопазването? 
Джевдет Чакъров: Г-н Вълчев, ако позволите да кажа още нещо за здравеопазването, за бюджета на здравеопазването. Не е само демонополизация на касата. Следващото, за което ние отправяме сериозни бележки, е, че вече се очаква от години наред, имаше изразена такава декларативна готовност, която не се случва, за промяна на пропорциите по отношение на средствата, които отиват за доболничната помощ и за болничната помощ. 
Водещ: Как да се промени?
Джевдет Чакъров: Нормалната практика на функциониране в по-добър аспект е да има превес на доболничната помощ, да се измества и да се осигурят повече средства. Да се поеме по-голяма тежест и товар. И това ще бъде...
Водещ: Какви са пропорциите в момента?
Джевдет Чакъров: В момента няма промяна, съвсем козметична е промяната...
Водещ: Каква е?
Джевдет Чакъров: В конкретни цифри сега в момента не мога да ви ги посоча, но съвсем тук има, така, Националното сдружение на общопрактикуващите лекари...
Водещ: За болниците отиват повече, отколкото за джипитата, а вие искате да е обратното?
Джевдет Чакъров: Не ние, това е по-правилното. 
Водещ: За джипитата повече пари, отколкото...
Джевдет Чакъров: В доболничната помощ да има повече средства за профилактика и т.н., да се посрещат...
Водещ: Да се прави превенция на влизане в болница.
Джевдет Чакъров: Да, точно така. След като един болен влезе в болнично лечение, хората са притеснени. Освен това трябваше да има и продължаващо обучение на медицинския персонал – нещо, което не се случва. Съсловните организации искат това да се случва на среща с лекарския съюз това е изказано, държа да бъда коректен с тях. За съжаление, това е заложено и в националната стратегия, националната здравна стратегия 2020 виждаме, че това не се изпълнява. Другото, което за нас е много притеснително, е, че за новите лекарства отново се налагат ограничения за следващата година. Видяхме новите молекули за лечението на Хепатит С, дават изключително положителен резултат. Всичко това е замразено. Вместо да се оптимизират средствата, които отиват за лекарства и да се постигне по-голяма ефективност, ние плащаме за лекарства много повече, в пъти повече, отколкото страни от ЕС с изключително висок стандарт. И всичко това ляга на гърба на всички ни. И после се чудим защо няма пари и средства за най-обикновени неща, които са потребни в системата на здравеопазването. 
Водещ: Новият здравен министър е ваш колега от правителството на Сергей Станишев, зам.-министър на финансите, защо ДПС не го подкрепи? Това е ваш...
Джевдет Чакъров: Не само от нас. Ако трябва да бъда откровен, г-н Ананиев е изключително професионалист и човек с висок морал. Безспорно е това нещо. Изключително опит по отношение на бюджетиране, на финансиране. Това, от което ние се притесняваме е, че в момента нищо не се предлага ново и изражението се вижда и се намира в бюджета, който се предлага за следващата година. Няма никаква промяна в този аспект и той го вижда много добре. Естествено, ние ме пожелаваме успех и не само от трибуната на НС, и днес ще кажа, че ние като опозиция сме готови за предложения за алтернативни конструктивни предложения в хода на реализацията на политиките през следващата година. Но има много неща, които трябва да бъдат направени. Те се изказаха по време на дебатите за бюджета на НЗОК. Трябва да се прегледа остойностяването на клиничните пътеки, на медицинските дейности. много по-рационално трябва да се провеждат всички процедури за медицинските изделия. Има много аспекти, по отношение на които трябва наистина най-после да има воля да се случат позитивните стъпки и решения с оглед на реформи. За съжаление, всички политици сме длъжници по отношение на реформата, и това, което трябва да се случи в системата на здравеопазването, но основната отговорност и субектност се носи от управляващото мнозинство. Те първо трябва да формират политиките, които трябва да бъдат предложени за обсъждане в НС, респективно в Комисията по здравеопазване, където да се обсъдят в един широк диалог с всички заинтересовани страни, съсловни организации, всички заинтересовани страни, това да бъде публично достояние, така че да се формират най-успешните политики. В момента, за съжаление, казвам най-отговорно, че няма воля за реформи. Липсва политическа воля за реформи. А трябва да има такава и трябва да се обединим всички това да се случи. 
Водещ: Докъде са разговорите за вота на недоверие с БСП? Преди малко от БСП казаха, че началото на следващата година щял да се внася вотът.
Джевдет Чакъров: Аз сега го разбирам това нещо. Има контактна група, която...
Водещ: Вие за корупцията вот бихте ли подкрепили?
Джевдет Чакъров: По-скоро бихме искали да се подкрепи вот, който да обхваща почти всички политики, но с аспект най-важен по отношение на демографската политика. и ще кажа защо. Анализът, който направихме при обсъждането и в парламентарната, и с централното оперативно бюро, и с парламентарната група, статистиката, която виждаме от 2001 г. насам, особено след 2009 г. тенденцията за напускане на страната от млади хора е много притеснителна. И в този аспект в момента липсват квалифициран човешки ресурс, който да се реализира, има много сериозни инвестиции в Пловдивска област, в Шуменска област, търсят се хиляди, хиляди работни места в момента стоят незаети. И същевременно другият аспект на този проблем е, че ние се нуждаем като страна от външни инвестиции. Ако прегледаме и видим тренда, посоката на инвестиции от 2001 г. до настоящия момент, виждаме огромна разлика в инвестициите, които се реализират в нашата страна. Бихме искали да има добър инвестиционен климат, развитие на бизнеса...
Водещ: А това зависи от това да има хора. 
Джевдет Чакъров: Да има работни места, да има икономически ръст...
Водещ: ДПС предлага вотът за недоверие на правителството да бъде за демографската политика?
Джевдет Чакъров: Не, нека да се обсъди, да се вземат решения, но тези данни трябва да ни притесняват нас, най-вече демографският профил на населението, перспективите, които се очертават пред нас. Но притеснителното за нас е, че в управлението на страната участват т.нар. обединени патриоти националисти, това и по време на конференцията вчера се обсъди, и позицията на колегите ни, на всички, които бяха, е, че това не е допустимо в страна членка на ЕС. Посочи се примерът още преди изборите в Германия, на последните избори септември месец, всички политически системни партии изразиха категорична готовност и несъгласие за допускане на националисти във властта. Видяхте на втория тур на изборите във Франция какво стана, всички се обединиха срещу националистите. А в България партия членка на ЕНП в лицето на ГЕРБ, която се представя за европейска и за европейско развитие на България, участва в коалиция с националистите. И особено на Балканите това трябва да бъде много добре прегледано и прецизирано. Това беше изказано и от нашите колеги. И вчера в изказването на колегите, които участваха, които вие визирахте и посочихте в началото на интервюто ни тук, всички изразиха и казаха, че ДПС е една наистина патриотична партия, с отговорности, със своя конструктивизъм и се посочи ролята и значението на българския етнически модел, идеолог на който е д-р Ахмед Доган, за мирния преход в страната и трябва да продължаваме по този път и да обогатяваме този модел, и се споделя и от нашите партньори, и от всички Западни Балкани да продължаваме по този път, наш. Но категорично е мнението, че националистите нямат място в управлението на всяка една членка на ЕС, включително и в България.

alde party logoALDE Charter of Values

АЛДЕ
Либерален интернационал
Либсен
Европейски парламент
ЕС

Този уебсайт използва „бисквитки“. Политика за поверителност