Съпредседателят на ДПС Мустафа Карадайъ относно създаване на Временна комисия за проучване на всички факти и обстоятелства, свързани с твърдения за намеса на Руската Федерация и Република Турция във вътрешната политика на Република България

Народният представител д-р Тунчер Кърджалиев: Когато виждаме недъзи в управлението е редно да използваме всички инструменти за преодоляването им

Д-р Тунчер Кърджалиев, депутат от ДПС, член на Комисията по здравеопазване, в сутрешния блок „Добро утро, България“ на Радио „Фокус“

Водещ: Доктор Кърджалиев, как оценявате провелите се дебати по вота на недоверие?
Тунчер Кърджалиев: Аз очаквах да са с по-съдържателен характер и по-експертно насочени. За съжаление, особено на финала на дебата, станахме свидетели отново на недопустими проявления на министър на здравеопазването. Практически финалът опорочи целия дебат, а беше много добре тръгнал. Явно министърът на здравеопазването заслужава прозвището „политически хулиган“. Вие видяхте, провокирайки част от опозицията, до какво се стигна и практически се пренасочи целият смисъл на този вот на недоверие в съвсем друга посока. А иначе ние може би не тръгнахме и с тази нагласа да сваляме правителството, но това е единственият най-силен инструмент в ръцете на опозицията, с който трябваше да се каже на обществото и особено на медицинското съсловие. Има хаос в тази сфера, че законите, които са приети не са реформа, а са само говорене за реформа и псевдореформа, че има куп празни и неосъществени идеи, че има решения, които са взети, но които не са целесъобразни и ефективни. Мисля че тази цел поне беше постигната от страна на опозицията.
Водещ: Смятате ли, че успяхте да убедите и колегите си в това, че има хаос в здравеопазването?
Тунчер Кърджалиев: Да. С аргументи ще ви отговоря. На мен ми попадна една декларация от страна на Сдружението на общинските болници в България. Там се казва в прав текст в подкрепа на този вот, че промените, които се извършват в системата на здравеопазването, стигат до цел, която е далеч от плануваната, а именно, че резултатите от дейността на системата рязко се влошават в последната една година, че обсъжданите и предлаганите промени ограничават достъпа до медицинска помощ. Този аргумент ние го посочихме като един от солидните и най-важните в нашите мотиви за вота и също така възразяват срещу практиката по такъв хаотичен начин да се внасят закони в България. За мен вече е много любопитно, че те сезират главния прокурор да се произнесе по отношение на законността на действащите в сферата на здравеопазването нормативни актове. А освен това в подкрепа на това, че сме в правилна посока, говорейки за погрешни решения, които се вземат в тази сфера, една анкета от преди два дена, тази анкета е за вредните храни, но последният въпрос там, национално проучване, национално представително проучване, въпросът е в каква посока се движи здравеопазването на Република България. Честно казано и аз се учудих, че 50 % от хората казват, че се движи в лоша посока, 34 % казват, че няма промяна, че остава на същото ниво и само 7 % харесват реформите на министър Москов. Това е в пряка корелация и с неговия залязващ рейтинг. Както и от трибуната имах възможност да кажа, ако министър Москов след този вот, след тези закононарушения, които върти интриги и гафове, остане като министър, то причините затова няма да са от някакво разумно, смислено, съдържателно естество и заради уникални експертни качества. Причините ще са други, а именно бутафорни, фасадни, дизайнерски, структурни характеристики на управляващата коалиция. Той е всъщност част от разпилелия се вече Реформаторски блок (РБ) и само заради това Бойко Борисов го оставя като министър.
Водещ: Д-р Кърджалиев, какви са основните изводи за вас като партия съвносител на първия вот на недоверие във втория кабинет на Борисов?
Тунчер Кърджалиев: Основният извод е, че когато видим недъзи в управлението на една държава, този инструмент трябва да се ползва по-често. Този инструмент даде основание и на медицинско съсловие, и на различни гилдии в здравеопазването, и дори на по-активната част от обществото все по-открито първо да научава и след това да казва отношението си по отношение на провежданата реформа. Това е демократичен инструмент, който е сериозно оръжие в ръцете на опозицията и генералният извод е, че този инструмент трябва да се използва като коригиращ фактор на погрешната политика на едно правителство и на един министър.
Водещ: Д-р Кърджалиев, очаквате ли вотът да мине при гласуването след няколко часа и ще бъде ли изненада този резултат?
Тунчер Кърджалиев: Не. Аз съм реалист и по-точно казано - реалист с известен опит. Освен житейски и политически, най-рационалният, най-добрият реалист е бил умереният оптимист. Имах някакъв оптимизъм, гледайки програмата напред от осемте партии, които присъстваха в парламента, да тръгнат в правилна посока реформите. А именно тук винаги говорим за демонополизация, за укрепване на солидарния модел, за свободния избор на патента на лекари, за свободната конкуренция между лечебните заведения, за електронно здравеопазване и т.н. да не влизам в детайли. За съжаление това не се случи и по тази причина ние няма как по никакъв начин да подкрепяме усилията, на който и да е, следващ тази линия. Вотът няма да мине, но със сигурност ще има повече гласували „за“ вотът на недоверие, отколкото са броят на вносителите. Въпреки това обърнахме сериозно внимание, бих казал и акцентирахме върху порочния начин на развитие на българското здравеопазване, което не вещае нищо добро за българското общество.

(Радио "Фокус",19.02.2016 г.)

Движението за права и свободи осъжда терористичните актове в Република Турция

Изразяваме дълбоката си покруса от вълната терористични актове в Република Турция, при които загинаха и бяха ранени десетки военни и цивилни граждани. Осъждаме остро кървавите посегателства срещу най-висшите човешки ценности - живот и свобода.

Борбата с тероризма и грозните му проявления, независимо къде и по какви причини се извършва, изисква все повече световната общност да обедини воля, усилия и действия за да гарантира сигурността на живот.

Демократичният свят има нужда от отговорни водачи, за да осигурят живота, свободата и заедността на различията в динамичното глобално време, изпълнено с тежки предизвикателства.

От името на Движението за права и свободи и от наше име, поднасяме най-искрените си съболезнования към семействата на загиналите и изразяваме своята надежда за бързо възстановяване на пострадалите.

В този тежък момент, ние скърбим заедно с целия турски народ!

              

Съпредседатели:

                                                                Мустафа Карадайъ

                                                                Рушен Риза

                                                                Четин Казак

Предложение за създаването на Временна комисия за проучване на всички факти и обстоятелства, свързани с твърдения за намеса на Руската Федерация и Р Турция във вътрешната политика на Р България внесоха в деловодството на НС 72 народни представители

Предложение за създаването на Временна комисия за проучване на всички факти и обстоятелства, свързани с твърдения за намеса на Руската Федерация и Република Турция във вътрешната политика на Република България внесоха в деловодството на НС 72 народни представители. При проведените по инициатива на ДПС консултации за необходимостта от създаването на такава комисия беше постигнато широко съгласие между представителите на системните партии в Парламента. Народните представители се обединиха около обстоятелството, че създаването на подобна комисия се налага, поради разгласените през последните седмици в публичното пространство, в т.ч. и в медиите, факти, обстоятелства и твърдения за намеса на определени официални представители (политици, дипломати и др.) на Република Турция във вътрешнополитическия живот на страната. В мотивите се казва, че беше публикувана информация за оказван натиск върху български политици, партийни активисти и представители на местните власти във връзка с дейността и решенията на български политически партии. От друга страна паралелно с това се появиха и упорито се разпространяват твърдения, че определени български политически партии системно прокарват в българския обществено-политически живот интересите на Руската Федерация и са се поставили в услуга на тази държава.Тези твърдения с основание будят тревога сред българското общество и поставят сериозни въпроси, свързани с националната сигурност, суверенитета и независимостта на вътрешната политика на Република България, се казва още в мотивите на вносителите.

„От висш държавен интерес е час по-скоро всички факти и обстоятелства, свързани с горепосочените твърдения да бъдат обстойно проучени и да бъде разкрита цялата истина относно тяхната достоверност. Това може да бъде постигнато чрез създаването на една временна парламентарна комисия, която да изиска и събере цялата налична информация и изслуша представители на всички компетентни органи (МВР, МВнР, службите за сигурност и др.).“, гласи предложението, внесено в НС.

Вносителите предлагат Временната комисия да се състои от 16 народни представители, по двама от всяка парламентарна група, избрани на паритетен принцип за срок от 2 месеца.

Студенти от Измир посетиха ЕП по покана на евродепутата Илхан Кючюк

 

Брюксел, 17 февруари 2016 г.– Евродепутатът Илхан Кючюк организира посетителска визита е Европейския парламент на младежи от Измир.

По време на посещението гостите имаха възможността да се запознаят отблизо с работата на институцията, да присъстват на лекция за историята и функционирането на Европейския съюз, както и да се срещнат с българските евродепутати от Движението за права и свободи.

Разказвайки за дейностите и задълженията си като член на Европейския парламент, Илхан Кючюк обърна особено внимание на факта, че младите хора имат значима роля във формирането на политиките в различните сфери. „Младият човек е съществена част от политическия и обществен живот. Нещо повече, бъдещето принадлежи на младите и тяхната дума се чува, защото ние сме тези, които носим промяната.“, коментира той.

В заключение, г-н Кючюк ги увери, че ще работи за вдигане всички на неоправдани бариери по отношение на достъпа до пазара на труда в ЕС. По думите на евродепутата този тип посещения са особено важни за осъществяването на ефективна и ползотворна комуникация между институцията и гражданите, но същевременно и прекрасна възможност да се докоснеш до демократичните ценности, които ЕС изповядва.

Д-р Нигяр Джафер: Болниците ще блокират на 1 април

Д-р Джафер, напоследък все по-често се чуват призиви за спешни реформи в здравеопазването. В същото време обаче миналата година бяха ремонтирани и трите основни закона в този сектор. Как оценяване свършеното дотук и защо се генерираха нови проблеми, вместо да се решат старите?

Впечатлението, което човек придобива след този порой от думи, действия и законодателни промени, е, че нещата действително стават все по-зле. Колкото и да ми се иска да бъда обективна и балансирана в мнението си, трябва да призная, че нито пациентите, нито лекарите могат да очакват нещо добро. И тук искам само да припомня, че промените в два от основните три здравни закона са в Конституционния съд. Докато той се произнесе, на всички нас ни предстои да видим реалните резултати от направените реформи. В този смисъл, ако досега здравеопазването можеше да се определи като един от най-проблемните сектори в страната, то след сакралната дата 1 април 2016 г. то ще бъде най-големият провал на това управление.

Какво имам предвид?! Не аз съм определила тази дата, естествено. Тя бе заложена от министъра на здравеопазването чрез всички законодателни промени, които трябва да влязат в сила от началото на април. Говорим за двата пакета от медицински дейности, за Националната здравна карта, за пръстовите отпечатъци, чрез които пациентите ще удостоверяват, че са приети в болница.

Впрочем не знам защо гражданското общество мълчи по всички тези теми. Според мен пръстовите отпечатъци например са един огромен скандал, който сякаш се подмина с едно леко и едва забележимо мрънкане от страна на неправителствения сектор. Истината е, че няма друга нормална държава, която да е въвела такъв начин за идентифициране на пациента. И смея да твърдя, че това е обидно както за болните хора, така и за медицинските специалисти.

Съгласна съм с вас, че подобно идентифициране е обидно. Да не говорим за вероятността от изтичане на лични данни. Каква е обаче разумната и в същото време ефективната алтернатива на пръстовите отпечатъци?

Алтернативата се нарича електронна здравна карта. За нея говорим отдавна. Критиката ми към всички правителства до този момент е, че се разпиляха много средства за изграждане на отделни компоненти от тази система – за събиране на данни, за обособяването им в регистри и т.н. За съжаление това разпарчетосване е голям проблем. Ето защо разумното поведение беше усилията на здравния министър да се насочат в тази посока. Ние не сме богата държава, за да си позволяваме през 6 месеца да въвеждаме нова, по-нова или най-нова система за прием в болница.

Мен много ме притеснява устойчивостта, с която се предлага въвеждането на пръстовите отпечатъци. Много бих искала да вярвам, че подобно на други идеи, лансирани от д-р Петър Москов, и тази ще отиде в небитието. Това действително би бил един добър вариант.

Депутатите от ГЕБР изслушаха здравния министър по тази тема. Надявам се да са провели един смислен разговор с него и да са стигнали до разумни изводи. Вярвам, че в тази политическа партия има добри здравни експерти, които могат да убедят д-р Москов, че ще направи голяма грешка, ако настоява да въведе тази система за идентификация. Ако не се откаже от тази идея, правителството трябва да похарчи едни милиони, които реално ще са хвърлени на вятъра, след като се въведе електронната здравна карта. А това неминуемо ще се случи.

По мое мнение упорито се говори за пръстовите отпечатъци, а сега към тях се добави и темата за въвеждането на националната здравна карта? Струва ми се обаче, че зад всичко това остава нещо скрито за обществото. Какво пропускаме да видим?

Комбинацията от законодателни промени и подзаконови постановления, с които наредбите влизат в сила, не предвещава нищо добро. Всичко това сериозно ще ограничи достъпа на хората до медицински дейности. Не са верни и твърденията, че няма да има фалирали болници и закрити клиники. Това ще бъде факт след месец или най-много два. Защото в момента, в който започне договарянето между НЗОК и изпълнителите на медицински дейности, съчетано с прилагането на националната здравна карта, ще стане ясно, че много общински болници ще останат без финансиране. Или иначе казано, ще фалират.

Никой не очаква това да е записано по този начин в здравната карта. Но всеки, който е запознат с нормативната база и чисто експертно може да чете методиките и заложените критериите, вече е наясно какъв ще е ефектът от прилагането й по време на договарянето с НЗОК.

Директорите на общинските болници не случайно са притеснени. Те многократно дадоха изява на своите съмнения, въпреки че мнозина от тях се страхуваха за местата си. Подкрепиха ги и някои мениджъри на държавни лечебни заведения. Чуха се гласове и от частния сектор. Всички разсъждават върху онова, което рано или късно ще им се наложи да направят. За да стане по-ясно, нека вземем за пример една голяма многопрофилна болница, която до момента е разполагала с 300 легла. След 1 април директорът трябва да ги сведе до 172, а той едва ли е готов за това.

Говорейки за всичко това обаче, факт е, че някои проблеми остават незабелязани или се виждат от един малък брой хора. Става дума за грубото администриране на системата, за опита за централизация, за порочно предприети законодателни мерки и за имитация на диалог със съсловните организации и неправителствения сектор.

Примерът, който мога да дам, е как чрез Националния рамков договор се правят опити за прокарване на нещо, което първо трябва да мине през законодателството, а не да се прави опит то да бъде заобиколено. Прекалено много са преходните разпоредби, което за всеки здравомислещ експерт е ясен сигнал за порочно законодателство.

Друго, което не всички виждат, е голямата лъжа и манипулацията около дефицита в здравната каса. Там в края на годината зейна дупка от около 200 млн. лв. Всеки, който следи системата, го знае много добре, но за това не се говори публично. Не искам да влизам и в темата за внесените от Турция ваксини, където сме идентифицирали 8 нарушения. Всяко от тях обаче е достатъчно само по себе си да доведе до оставката на здравния министър, ако сандалът бе избухнал в друга европейска държава. У нас това не се случи.

Можем ли да обобщим какво точно очаква пациентите след сакралната дата 1 април 2016 г.?

Бих обобщила всичко в две думи – нищо добро или пълен хаос. Очакват ни пръстови отпечатъци, основен и допълнителен пакет от медицински дейности, листи на чакащите за прием в болница и т.н. Лечебните заведения не са готови за всичко това и най-естествена им реакция е да блокират тотално.

Неотдавна аз зададох поредица от елементарни въпроси. Какво се случва с пациент, който не може да бъде приет в болница по клинична пътека от първия пакет и трябва да чака месеци наред? Кой го наблюдава в този период – личният лекар или специалист от клиниката, в която са решили, че той може да изчака? И какво се случва с този човек? Кой ще гарантира, че здравословното му състояние няма да се влоши?

Ако днес бяхте депутат, какви други въпроси бихте задали на д-р Москов от парламентарната трибуна?

Бих го попитала дали екипът му вече е в състояние да осигури нормалното изпълнение на задължителния имунизационен календар, защото това, което се случи, е признак на невъзможност да се проведат елементарни тръжни процедури за договаряне с фармацевтичните компании. Това е пълен абсурд.

Бих го попитала също така как точно смята да въведе правилата за ранна профилактика и диагностика, при положение че достъпът на хората до специалисти се влошава с всеки изминал ден. Защото, ако ние не започнем да мислим по посока профилактиката, ще продължим да харчим в пъти повече средства за лечението на пациентите.

Народният представител д-р Хасан Адемов: Политиката в сектор „Здравеопазване“ е едноличен стил на управление, с наченки на авторитаризъм

 

Д-р Хасан Адемов, народен представител от ПГ на ДПС, в интервю за предаването „Това е България“ наРадио „Фокус“.


Водещ:С подписите на 69 депутати от БСП, ДПС и независимите Георги Кадиев и Велизар Енчев беше внесен първият вот на недоверие към втория кабинет на Бойко Борисов – за провал в сферата на здравеопазването. За доводите и очакваните резултати от вота, в следващите минути ще разговаряме с народния представител от Парламентарната група на Движението за права и свободи д-р Хасан Адемов, добър вечер.
Хасан Адемов:Добър вечер на вас и на вашите слушатели.
Водещ:Д-р Адемов, какво се стремите да постигнете с този вот – ДПС и БСП?
Хасан Адемов:Вотът, който е подкрепен от Движението за права и свободи, от БСП лява България, както и от двама независими депутати, има за цел да иска оставката на правителството. Това е категорично заявено в мотивите на вота. Ние си даваме сметка, че потенциала, който притежаваме, що се отнася до броя на подписите под внесения вот, не е достатъчен, но се надяваме и други парламентарни групи и други народни представители, след като се запознаят подробно с мотивите, да подкрепят нашето искане, така че всеки един вот се внася с цел сваляне на правителството.
Водещ:Откъде очаквате подкрепа от други партии или депутати?
Хасан Адемов:Ние очакваме подкрепа от всички парламентарни групи, от народни представители, които познават в детайли сектора, но от досега заявените позиции – от Български демократичен център са заявили, че евентуално биха могли да подкрепят вота на недоверие, след като се запознаят с мотивите на внесения вот от една страна и от друга страна те си имат вътрешнокоалиционен формат, в рамките на който трябва да разгледат мотивите и една част от парламентарната група е заявила директно, че може да подкрепи внесения законопроект.
Водещ:Здравната политика ли е най-сериозният проблем в държавата в момента? Доколкото си спомням обсъждахте вот на недоверие към цялостната политика на кабинета.
Хасан Адемов:Разбира се, че този кабинет – „Борисов“ 2, който е създаден от четири формации в българския парламент, според нас още от първия ден на създаването му, формулата за създаването на това правителство е неудачна, а в сектор здравеопазване четирите парламентарни групи, които подкрепят правителството или имат споразумение за управление, имат коренно различни противоположни идеи, заявени в предизборната си платформа, така че ние не очакваме нищо добро да се случи в този сектор, тъкмо обратното – това, което се случва към днешна дата води сектора към предизвестен провал.
Водещ:Какви са в такъв случай, според вас, правилните и адекватни реформи в здравния сектор, които ще доведат до по-добра работа на лекарите, до по-доволни пациенти?
Хасан Адемов:Ние сме заявявали, че моделът, към който се придържа сегашният екип на Министерството на здравеопазването и правителството като цяло, е изначално сбъркан, защото с мерки от рода на Национална здравна карта със задължителен характер, мерки от рода на два пакета – основен и допълнителен – сриват солидарността, лишават българските граждани особено в планинските, полупланинските и отдалечените региони и от малки общини от достъп до здравеопазване. Трябва да знаете, че общинските болници ползват много малък процент от финансовия ресурс, който разпределя Националната здравноосигурителна каса – някъде между 15 и 17%, а обслужва 2,5 милиона български граждани. Политиката, която сега се предлага със задължителната Национална здравна карта, с нивата на компетентност, със стандартите за отделните специалности, на практика правят невъзможно съществуването на общинските болници, тъй като те трудно отговарят на завишените критерии.
Водещ:Днес казахте, че вотът на недоверие е начин на комуникация с управлението. Изчерпахте ли другите варианти за разговор и кога?
Хасан Адемов:Вижте, монологът, който провежда министърът на здравеопазването, без да се съобразява с нито едно от предложенията на опозицията, дори не запознава колегите от здравната комисия от управляващата партия, от мандатоносителя в лицето на Политическа партия ГЕРБ, означава, че командно-административният подход, опитът за централизиране на системата, за да може да се управлява централно от един човек, водят до проблемите, които наблюдаваме в сектора и които ще бъдат ярко изразени след 1 април, когато се очаква да влезе евентуално новият рамков договор. Нещо повече – два от основополагащите закон на господин Москов, които имат за цел да променят системата на здравеопазване – Законът за здравното осигуряване и Законът за лечебните заведения – няколко текста от тези два закона са в Конституционния съд. Вече има и решение за контролиране на съответните дела, така че очакванията ми са проблемите да се задълбочават и в този смисъл ние искаме, макар и в условия на крайна форма на диалог, да се опитаме да променим политиката, която според нас категорично не води към по-добро здравеопазване и по-добри здравни цели на българските граждани.
Водещ:Казвате, че проблемите ще се задълбочат, но какъв ще е следващият ход, ако вотът не успее?
Хасан Адемов:Ние сме длъжни да предупредим правителството, министъра на здравеопазването и управляващите за това, което предстои да се случи. Техен е проблемът, ако те не се вслушат в критичните бележки на опозицията. Аз мога да ви кажа, да направя един коментар – министърът на здравеопазването заяви, че 40 милиона от така наречения резерв на Националната здравноосигурителна каса, от бюджета на Националната здравноосигурителна каса ще бъдат дадени допълнително на доболнична помощ – нещо, което е добро като предложение, но същите предложения ние ги направихме в хода на обсъждането на бюджета на касата за 2016 година, т.е. когато опозицията ги предлага, решенията са неприемливи, когато министърът еднолично ги предлага, тогава са изключително ценни за сектор. Това според мен е изключително некоректен подход и ние няма как при това положение да не оценяваме политиката в сектор „Здравеопазване“ като едноличен стил на управление, с наченки на авторитаризъм.
Водещ:В аванс бих искала да ви попитам – обсъждали ли сте със социалистите и други секторни политики, за които бихте внесли вот на недоверие?
Хасан Адемов:На този етап вотът на недоверие е в сектор „Здравеопазване“. Няма сектор от управляващата коалиция, в който да не се намерят мотиви и то сериозни мотиви за искане на вот на недоверие, така че предстои да видим как ще реагират управляващите, защото от една страна премиерът казва: „да, необходимо е да има вот, за да има дискусия, да се чуят и различни мнения“, министърът казва: „въобще не ме интересуват“, поне досега беше заявил. Днес чувам по-различна позиция. Нещо, което според мен не е достатъчно сериозно.

(Агенция "Фокус", 12.02.2016 г.)

Евродепутатът Илхан Кючюк: Престъпленията от омраза застрашават основния фундамент на Европейския съюз

Портал ЕВРОПА продължава своята работа по популяризирането на ролята на Европейския парламент в ежедневието на европейските граждани. Този път обръщаме внимание на обезпокоителната тенденция за радикализация и нарастване на агресията в последните години. Като част отпроект*, чиято цел е да подпомогне ограничаването на престъпленията от омраза, екипът ни вярва, че ролята на европейските депутати е ключова в решаването на кризите, пред които Европа е изправена.

Амбицията ни е да представим мнението на 17те депутати на ЕП от България чрез отговорите им на кратък, еднакъв за всички, въпросник.

Пръв отговориИлхан Кючюк, евродепутат от Групата на Алианса на либералите и демократите за Европа и ДПС. Той е член на Комисия по външни работи и на Делегация за връзки с държавите от Магреб и Съюза на арабския Магреб.

1. Смятате ли, че в Европа има ескалация на престъпленията от омраза и защо?

- Безспорен факт е, че през последните години в Европа наблюдаваме една негативна тенденция, когато говорим за индивидуалнит права и защита на човешката същност. До голяма степен това се дължи на множеството предизвикателства, пред които Европа е изправена. От създаването на Съюза до наши дни за пръв път се намираме в период, наситен от различни по своя характер кризи (бежанска вълна, финансова криза, тероризъм, Брексит и т.н.), които изискват наднационален подход. За съжаление обаче, въпросните процеси доведоха до възхода на националпопулизма, ксенофобията, демагогията и престъпленията от омраза, които застрашават основния фундамент на Европейския съюз, а именно мултикултурализма.

2. Кои са основните говорители, насаждащи посланията на омразата и към кого са насочени те?

- Не е тайна за никого, че това са особени политически субекти, които през последните години станаха популярни в Европа.  Най-често те са със съмнителни източници на финансиране и определят себе си като националнисти, евроскептици и пазители на националното достойнство. Истината е, че те целят разделение на европейското единство и играят популистки игри, които в краткосрочен план печелят публика и гласове, но същевременно са и основен носител на посланията на омразата. Изключително ми е трудно да приема, че в Европа толкова бързо изоставихме общата човешка памет и дадохме гласност на подобни настроения. Те са вредни за нашето съществуване и трябва с общи усилия да се противопоставим на посланията на омразата, които проповядват.

3. Кои са трите най-спешни мерки, които трябва да предприеме ЕС, за да ограничи радикализацията на своята територия?

- Като член на Комисията по външна политика в Европейския парламент през изминалата година, в рамките на парламентарна ми дейност, бях сред докладчиците на становище относно предотвратяването на радикализацията на граждани на ЕС. Темата е особено деликатна, защото тя включва както технически, така и чисто политически мерки. Считам за изключително важно да се възприеме цялостен подход при справянето и преодоляването на първопричините за радикализацията в Европа. Това включва по-ефективно международно сътрудничество и решителни действия на европейско равнище за борба срещу бедността и неравенството, стабилно приобщаващо управление в трети държави и насърчаването на демократични ценности, които са от ключово значение за възпиране на радикализацията на европейските граждани. Също така, ЕС трябва да провежда задълбочени диалози в областта на сигурността и борбата срещу тероризма, както и да подкрепи споделянето на информация от национални разузнавателни служби с цел идентифициране на граждани, които са изложени на риск от радикализиране и вербуване от екстремистки групировки.

4. Съществува ли механизъм в ЕП, чрез който да се сигнализира за проявления и престъпления на омраза?

- Европейският парламент като една от законодателните институции в ЕС разполага с различни правни инструменти, които позволяват на евродепутатите да дават гласност на ключови и особено деликатни въпроси. Според последните доклади на Европейската комисия срещу расизма и нетолерантността (ЕКРН) за различните държави положението във връзка със словото на омразата в Европа не се е подобрило, а през последните месеци дори се е влошило. В Европа зачестяват расизмът, ксенофобията и подбуждането към расова омраза и в онлайн пространството. Имено нарастващите прояви на престъпления на омраза ме мотивираха през май 2015 г. да отправя серия от парламентарни въпроси до Европейската комисия с искане за взимане на мерки срещу престъпленията от този тип.

5. Необходимо ли е според Вас общо европейско законодателство за ограничаване на престъпленията от омраза?

- Европейският съюз е основан на принципа на равенството, който отрича всякакви форми на дискриминация и прояви на омраза. Този принцип на недискримианция е вписан в европейското законодателство и всяка държава членка трябва стриктно да го спазва. За съжаление, статистическите данни, публикувани в проучването на Евробарометър от 2015г. относно дискриминацията, ни предоставят доста притеснителни факти като дискриминация въз основа на религиозна принадлежност, нарастване на антисемитизма и др. В тази връзка приветствам идеята на Комисията да инициира годишен колоквиум, посветен на основните права. Първата среща се проведе през октомври миналата година, а форумът ще има за цел да прави годишен преглед на актуалното състояние на законодателството и ще разглежда варианти на политиката за борбата с престъпленията от омраза, борбата с дискриминацията и насърчаването на търпимост и взаимно уважение.

6. Бихте ли се включили и по какъв начин в усилията за ограничаване на престъпленията от омраза?

- Недопустимо е в 21 век да делим хората на етнически, религиозен и културен принцип. Въпреки цивилизационния растеж, продължаваме да сме свидетели на незачитане на човешката същност, на грубо погазване на достойнството и живота. Свободата на мисълта, съвестта и религията е не само изречение от нормативен акт. То е в основата на ценностната система на Европейския съюз, която е устояла на превратностите и политическите трусове през годините. Наш дълг е да защитаваме правата  на всеки един човек, защото съм убеден, че Европа може да предложи формулата за устойчиво мултикултурно съжителство.

( http://europe.bg/,13.02.2016 г.)

Днес 12 февруари в град Търговище се проведе работна среща - семинар на тема „Либерални ценности и практики на местното самоуправление в България и Европа”



Днес 12 февруари в град Търговище се проведе работна среща - семинар на тема „Либерални ценности и практики на местното самоуправление в България и Европа”. Семинарът се организира под патронажа на Искра Михайлова - член на Европейския парламент, председател на комисията по регионално развитие на ЕП, съвместно с председателския съвет на ПП “Движение за права и свободи”.
Съпредседателят Мустафа Карадайъ дискутира с участниците в работната среща ролята на местните власти за реализиране на политиката на ДПС”, а Искра Михайлова представи „Роля на местните власти за развитието на Европейските региони. Възможности и предизвикателства - погледът на АЛДЕ.”
В работната среща взе участие д-р Тунчер Кърджалиев народен представител от парламентарната група на ДПС,  също така и заместинк кмета на община Търговище Емине Якубова от своя страна сподели добрите практики, развити в община Търговище. На форума присъстваха кметове и зам. - кметове и председатели на общински съвети от Северна България.

Работната среща – семинар се провежда с подкрепата на групата на АЛДЕ в ЕП.


Днес 12 февруари в град Търговище се проведе работна среща-семинар на тема „Либерални ценности и практики на местното самоуправление в България и Европа”.Семинарът се организира под патронажа на Искра Михайлова - член на Европейския парламент, председател на комисията по регионално развитие на ЕП, съвместно с председателския съвет на ПП “Движение за права и свободи”.

Съпредседателят Мустафа Карадайъ дискутира с участниците в работната среща ролята на местните власти за реализиране на политиката на ДПС”, а Искра Михайлова представи „Роля на местните власти за развитието на Европейските региони. Възможности и предизвикателства - погледът на АЛДЕ.”

В работната среща взе участиед-рТунчерКърджалиев народен представител от парламентарната група на ДПС, също така и заместинк кмета на община Търговище Емине Якубова от своя страна сподели добрите практики, развити в община Търговище. На форума присъстваха кметове и зам.- кметове и председатели на общински съвети от Северна България.

Работната среща – семинар се провежда с подкрепата на групата на АЛДЕ в ЕП.

alde party logoALDE Charter of Values

АЛДЕ
Либерален интернационал
Либсен
Европейски парламент
ЕС

Този уебсайт използва „бисквитки“. Политика за поверителност