
Медийни публикации от последните дни напомнят, че все още не е намерено решение на проблем, засягащ много хора, попаднали в капана на “лесните пари”, изпаднали в невъзможност да обслужват кредити или натрупали задължения, които поставят под риск да загубят единствено жилище или доход под екзистенц-минимума.
Темата е много чувствителна и държавата не може да остане безучастна към подобни сигнали.
Затова е необходимо ангажираните институции да се задействат незабавно! МФ, БНБ, КЗП и ДАНС трябва да оптимизират процедурите и контрола върху небанковите кредитни институции и да дадат предложения за необходимите изменения в законодателството в Народното събрание, които да бъдат приети още с началото на есенната сесия на парламента.
Водещото е това, че регулациите, контролът и санкциите трябва да бъдат променени така, че ефективно да се защитават хората.
В унисон с европейските изисквания е необходимо да се премине към лицензиране на дейността на самите компании, възприемането на по-строг контрол върху лихвените проценти и приемането на правила за всяка категория кредити. По този начин ще се преустановят нелоялни практики като фалшиви “бизнес кредити”, при които ползвателите губят потребителската си протекция.
Контролът върху таксите и комисионните за обслужване и тавана на лихвените проценти ще позволи да се поддържа добра конкурентна среда, а в същото време да се гарантира, че потребителите ще бъдат защитени от измами.
Създаването на дигитална платформа за кредитния регистър в БНБ, в която в реално време да бъдат обявявани всички реализирани кредити, ще създаде преграда пред злоупотреби и злонамереност и порочни схеми.
Създаването на фонд за компенсация на пострадали от нелоялни практики на фирми за бързи кредити е инструмент, с който ще може да се реагира адекватно на всеки потвърден сигнал за злоупотреби.
След 35 години разграбване, разбойническо-мениджърска приватизация и унищожаване на капитала на държавата, е време за ново начало в управлението и стопанисването на държавната собственост.
Разграбването на общото благо трябва да престане. Активите са на хората и трябва да останат на хората.
Всички опити да се внушава, че има “добра” приватизация - когато продават служебните кабинети на Румен Радев или кабинета на Иван Костов - бащата на пладнешкия обир на държавни активи, продадени за жълти стотинки в ръцете на олигарси като Прокопиев и “лоша” приватизация - такава, в която Радев, Костов и хората им не участват, са вятър и мъгла.
Новото начало ще сложи край на грабежа и оттук нататък няма да се разпродава нищо. Затова предлагам закриване на структурите, които са осъществявали приватизация и промяна в законовата рамка, свързана със стопанисването и контрола върху държавните и общински имоти и предприятия, с която да се спре разпродаването на държавна собственост.
Всяко ведомство и всяка институция трябва да управлява собствеността в полза на хората, а държавата като добър стопанин да бъде ангажирана с това.
Собствеността трябва да се използва за изпълнението на ангажиментите към хората - да се строят училища и детски градини, жилища за военните, полицаите, пожарникарите и семействата им, болници и лечебни заведения, домове за възрастни и болни хора. Да се осигуряват жилища за младите лекари и учители в цялата страна и да се създават условия за развитие на регионите чрез привличане на публично-частни партньорства, с участието на общините и държавните структури. За да бъде максимално защитен интересът и правата на хората.
За да се случва всичко това, е необходимо държавните предприятия и имоти да останат там, където са. Първата стъпка за изпълнение на тази задача е закриването на Агенцията за публичните предприятия и контрол, наследник на Агенцията за приватизация и следприватизационен контрол и разработване на стратегия за управление на собствеността за всяко министерство, община и държавна структура.
За спешна проверка на “Лукойл Нефтохим Бургас" АД и "Лукойл-България" ЕООД ще сезирам НАП, Агенция “Митници”, КЗК и ДАНС. Проверката трябва да установи дали компанията не създава умишлено дефицит на пазара на горива.
Всички държавни контролни органи трябва да пресекат всеки опит да се манипулира пазара и да направят задълбочена проверка за предполагаем картел.
Недопустимо е българските граждани и бизнес да попадат под диктата и рекета на компания, изпълняваща чужди политически интереси и волята на държавата да защити сигурността и независимостта им е атестат за това дали европейска България ще бъде това, което хората искат и очакват, от което аз няма да отстъпя!
Днес маските паднаха! ППДБ единодушно гласуваха “против” закриването на КПК. Това потвърди лицемерието и двойните стандарти на тези провалени и корумпирани политици, които използват КПК за спасяване на компрометирания си имидж, определяйки я като уж-бухалка и играейки ролята на нейни “жертви”, докато тя ги обслужва. Това е поредното доказателство за това, че да лъжат публично, за лидерчетата на ППДБ е стандарт на поведение.
Отхвърленото предложение за закриването на КПК, което ДПС-НОВО НАЧАЛО направи, в изпълнение на поетия публично ангажимент означава още едно - оттук насетне отговорността за всички действия и следствия от действията на компрометираната КПК е на тези парламентарни групи, които отхвърлиха възможността законодателно да се реши въпросът с антикорупционния орган, неговата независимост и ефективност и гарантирането на реална борба с корупцията в България.