Интервюта

Четин Казак: Броят на избирателните секции, които се откриват в чужбина, трябва да се определя индивидуално за всяка държава

Четин Казак, депутат от ДПС, в интервю за обзорното предаване „Това е България“ на Радио „Фокус“.

Водещ: Продължаваме да обсъждаме промените в Изборния кодекс, гласувани днес на първо четене. В следващите минути наш гост по темата е народният представител от парламентарната група на ДПС Четин Казак. Добър вечер.
Четин Казак: Добър вечер.
Водещ: Господин Казак, какви ще са последствията от така приетите промени в Изборния кодекс, касаещи избирателите в чужбина?
Четин Казак: За съжаление след неуспешното вето на президента, което беше наложено по предходния законопроект за изменение на Изборния кодекс, с което се лишаваха стотици хиляди, да не кажа милион, над милион български граждани живеещи в чужбина от правото си на глас, сега сме свидетели на втори епизод от тази сага. А именно уж трябваше да се коригира, уж трябваше да се възстанови изцяло възможността всички български граждани, независимо дали живеят в страната или в чужбина, да могат да упражнят своето основно конституционно право – станахме свидетели на втори недопустим компромис с демократичните принципи, стандарти, с духа и буквата на българската Конституция. А именно да се ограничи възможността целенасочено и специфично на една част от българските граждани, живеещи в чужбина да гласуват, а именно тези, които живеят в Република Турция. Като се прие една горна граница, абсолютно ограничение на бройката, общата бройка за разкриване на секции в чужбина от 35 на държава без оглед на това колко наши сънародници живеят там, колко заявления са подадени, в колко населени места те са разпределени. Просто произволно избрано число, което цели именно да се ограничат нашите сънародници в Турция, за които се знае, че са многобройни, че са политически активни и че имат желание да гласуват, и са доказали в редица предходни избори, че могат да гласуват масово и се нуждаят от много повече от 35 секции, за да могат спокойно да упражнят правото си на глас. Чрез това ограничение именно се пречи на тях да упражнят конституционното си право. Това ограничение се въведе по настояване на Патриотичния фронт, който явно започва изцяло да диктува поведението, да диктува политиката на това правителство и на това мнозинство, което се превръща в негов заложник за съжаление. И ние от ДПС категорично се противопоставяме на тази тенденция. Очакваме, ако тези изменения останат в този си вид и след второто четене, очакваме от президента на Република България, ако наистина е президент на всички българи, ако наистина е последователен в своята позиция да защитава конституционните права на нашите сънародници, както в страната, така и в чужбина, отново да наложи вето на тези изменения, които биха били приети в този вид.
Водещ: Казвате, че 35 секции не са достатъчни. Какъв тогава е оптималният брой, според вас, за гласуване на сънародниците ни зад граница?
Четин Казак: Вижте, на последните избори над 130 секции имаше разкрити в Република Турция и всички те бяха оползотворени. Тоест нямаше нито една секция, за която някой може да твърди, че е била разкрита напразно или там са гласували малко избиратели, което показва, че това е оптималното число, от което има нужда например, за да могат всички наши сънародници в Република Турция да гласуват. Тоест с над 100 секции по-малко се предвиждат оттук нататък да могат да бъдат разкривани в Република Турция, което ще лиши всички онези наши сънародници, десетки хиляди наши сънародници там от практическата възможност да упражнят конституционното си право на глас.
Водещ: А как бихте отговорили на аргумента на ГЕРБ, че не във всички държави има нужда да се откриват толкова много секции, затова са се спрели на тази бройка?
Четин Казак: Вижте, въпрос на преценка. Естествено, че не във всички държави има нужда от толкова секции. Това е ролята на нашите дипломатически и консулски представителства, които във всяка една държава могат да преценят и да предложат на Централната избирателна комисия (ЦИК) съобразно броя на подадените заявления, съобразно броя и разпределението на българската диаспора в съответната държава, гъстотата и така нататък, отдалечеността на самите места едно от друго, да предложат една бройка и едно разпределение, което би било подходящо и съответстващо на конкретните условия. За Република Турция, както казах, опитът от миналите избори показва, че едно такова число би било крайно, крайно недостатъчно.
Водещ: Вашият колега Хамид Хамид каза днес, че гласуването за промените в Изборния кодекс е крачка към пълен мониторинг от Съвета на Европа по правата на човека. Наистина ли от ДПС ще поискате такова нещо?
Четин Казак: Да, разбира се. Ние заявихме категорично, че ако тази тенденция на потъпкване на основни конституционни права, на дискриминационно отношение чрез законодателство към немалка група български граждани, които живеят в чужбина, се утвърди и развие – това ще бъде ясен знак, че България бележи регрес и отстъпление от завоюваните демократични позиции и стандарти. Което би означавало не само, че трябва да бъде удължен постмониторинговия механизъм, който е към своя край, от страна на Съвета на Европа и по-точно на парламентарната му асамблея, но и този мониторинг трябва да бъде разширен, за да продължи демократичният натиск върху България. И тази тенденция да бъде парирана чрез един такъв натиск. Затова ние заявихме, че ще настояваме, ако тези процеси продължат в тази насока, ще настояваме именно за установяването на един по-сериозен мониторинг върху България от страна на Съвета на Европа.

 

( Агенция "Фокус", 18.06.2016 г.)

Печат Е-мейл

alde party logoalde party manifesto

АЛДЕ
Либерален интернационал
Либсен
Европейски парламент
ЕС

Този уебсайт използва „бисквитки“ (cookies), за да анализира трафика и да персонализира съдържанието, което Ви предлага. Декларация за поверителност