20glasuvay

mobileheaderep2019

Интервюта

Интервю на народния представител д-р Тунчер Кърджалиев в "Неделя 150"


Водещ: Седмицата, в която обществото започна да обсъжда проекта за Национална здравна карта, а в парламента изслушахме дебати за проблема с ваксините, от ДПС нарекоха министъра на здравеопазването Петър Москов бивш министър, за тях той е бивш министър. Това ни напомня, че вероятно на финала са депутатите от опозицията, които подготвят мотивите за искане на вот на недоверие на правителството на Бойко Борисов в сферата на здравеопазването и причина отново да повдигнем темата в „Неделя 150”. Добър ден на д-р Тунчер Кърджалиев, член на Комисията по здравеопазване и депутат от ДПС. Вие нарекохте така министър Москов в петък и влязохте в нещо като не само словесна схватка от трибуната на НС, сигурно това не е просто политически патос, имате сериозни аргументи?


Д-р Тунчер Кърджалиев: Добър ден на всички!


Водещ: Малко лошо ви чуваме, ако можете да говорите малко по-високо!


Д-р Тунчер Кърджалиев: Да. Вижте, не случайно го нарекохме така, защото във всяка нормална държава след такъв гаф се подава мигновено оставка. Аз съм убеден, че оттук нататък, ако Петър Москов бъде оставен от премиера като министър, причините за това няма да са от смислено, от разумно, от съдържателно естество или заради някакви уникални експертни качества. Причината ще е друга, а именно - някакви фасадни, дизайнерски характеристики на управляващата коалиция. А по отношение на неговото държание на трибуната, по отношение на това политическо хулиганство, аз не искам да го коментирам. Министърът изпадна в паника и заради това се държа така. Паниката беше показателна и в неговите изяви през последните месеци, свързани с търсене, и то по най-интензивен начин, на алиби за своите закононарушения във връзка с вноса на тези две ваксини.


Водещ: Надявам се, д-р Кърджалиев, че няма да имате против да полемизирате със зам.-министъра на здравеопазването Бойко Пенков, който също е наш събеседник и е на другата телефонна линия.


Д-р Тунчер Кърджалиев: Не, разбира се.


Водещ: Д-р Кърджалиев, готови ли сте с мотивите към вота и здравната карта ще бъде ли част от тях или ще съсредоточите усилията си главно в двата пакета на задължителния и допълнителния, на предположенията си, че ще има опашки от чакащи хора, които тичат между болниците в търсене на легло за себе си и за лечението си и ред други притеснения, които сме чували от депутатите от опозицията?


Д-р Тунчер Кърджалиев: Готови сме с мотивите. Първо - няколко думи за здравната карта. Ние сме концептуално против този модел на здравеопазване и ние атакувахме философията, матрицата на този подход и целия алгоритъм на цялата здравна реформа, подчинена на тази национална здравна карта. Според нас е сериозна грешка в условия на монопол на здравната каса да има задължителна здравна карта. И вече първите реакции, два дена след като е подложена на обществено обсъждане, тези притеснения от страна на медицинското съсловие са факт. А по отношение на мотивите - за тази една година толкова безпринципни, безцелни решения имаше, при липса на систематичен подход и до такъв хаос се стигна за тази сфера, че нашите аргументи са в поне 9-10 посоки. Те не са свързани само с двата порочни закона, които приехме. Мога само да ги маркирам, ако искате, защото те са солидно обосновани в рамките на няколко страници и смятаме в края на другата седмица да ги депозираме в деловодството на НС. Разбира се, Законът за здравно осигуряване и Законът за лечебните заведения са водещи. Там особен акцент е фактът, че ние обжалваме и двата закона пред Конституционния съд. Но освен тези две причини, тук са и всички, наречени от нас псевдореформи - т.е. решения, взети без нужната ползотворност и ефективност. Тук са всички празни, неосъществени и „кухи” идеи, за които през тази една година се наситихме. Освен това, тук са и проблемите, свързани с лекарствената политика, с неправомерния внос на двете ваксини, и разбира се, още един - не по-малко важен фактор. Това е стремежът на министъра за национализация, за рецентрализация и командно-административния му подход. Аз с особено притеснение изтъквам и последния ни аргумент, а именно, че министърът на здравеопазването използва политически некоректен език в своите изяви, използва убийствени за демокрацията думи. Това високомерно, арогантно поведение, този безпардонен стил е също един от солидните аргументи, за да искаме вот на недоверие в сферата на здравеопазване.

Водещ: Д-р Кърджалиев, не премодулирате ли проблемите в здравеопазването в желанието просто опозицията да излезе с вот на недоверие? Питам ви, защото докато вие разсъждавахте коя да бъде сферата, как точно да бъдат формулирани аргументите за здравеопазването, видяхте какво се случи в образованието.


Д-р Тунчер Кърджалиев: Не, разбира се. Вижте, нашите аргументи са продукт на задълбочено проучване и следене на тази сфера, и то от доста дълго време. Ние можем да слезем и на експертно ниво, но за това няма да имаме време сега. Всеки от тези аргументи, които ви изредих, ако ги детайлизираме, на мен няма да ми стигне един час, дори и два, време. Това ще се опитаме да го направим в дебата. Но говорейки в тази посока, моите уважения към д-р Пенков, всичко, което той каза е тяхна субективна интерпретация - той няма и друг избор. Аз не искам да съм на негово място, защото той има принципал, чиито тези трябва да ги защитава. Фактът, който той спомена, че виждате ли, тези реформи, тази здравна карта са били в посока по-добро здравно обслужване и по-добро здравеопазване на населението, не е верен според нас. Според нас тези реформи преследват само и единствено фискални цели. Той каза няколко цифри. И аз ще ви кажа. Само 11 от 65 държавни болници са в момента в добро икономическо състояние. От останалите, 12 са на загуба, на 18 - собственият капитал е паднал под размера на вписания, а при 22 държавни болници дълговете надхвърлят половината от капитала им. Така че, за какво добро здравеопазване можем да говорим, при условие че се натъкваме на тези данни. И още нещо - обобщаващи изречения ще направя. Станахме свидетели в сферата на здравеопазването, особено под ръководството на този министър, на верността на един афоризъм, който не е дотам изискан, но по същество е много правдив, а именно, че в политиката не е важно какво яйце ще снесеш, а как ще го окрякаш. Ние бяхме година и два месеца свидетели на един мащабен PR, на една мащабна PR акция и тук е може би единствената причина и посока, поради която мога да похваля министъра на здравеопазването.


Водещ: Добре, вие направихте вашето обобщаващо изречение. Аз ще ви помоля само да ни напомните, следващата седмица внасяте искането за вот на недоверие, а в 7-дневен срок след това пък ще трябва да бъде обсъден в пленарната зала, така че до кря на февруари ще знаем дали сте в състояние да разклатите министър Москов от министерското му кресло или ще го защитите с работата му в тази сфера поне за 6 месеца, колкото, струва ми се, по правилник после не можете да го критикувате с вот на недоверие.


Д-р Тунчер Кърджалиев: Нали ви казах - абсолютно убеден съм, че този министър вече нямаше да бъде министър, но тези фасадни, дизайнерски характеристики на коалицията го пазят, а също - протектиращата ръка на премиера. За по-малък гаф преди време министър Божидар Нанев си замина, а пък гафовете на настоящия министър не са вече само един или два. Да, в края на другата седмица ние ще внесем вота на недоверие. В рамките на 3-7 дена председателят на НС трябва да насрочи дебати. Т.е. между 16-и и 20-ти може би ще са дебатите. На този етап така сме решили. Не вярвам нещо да се случи и това да ни промени решението, говоря - със съвносителите от БСП.


Водещ: Благодаря ви за участието!

(БНР,"Неделя 150",07.02.2016 г.)

Печат Е-мейл

footerimage

alde party logoalde party manifesto

АЛДЕ
Либерален интернационал
Либсен
Европейски парламент
ЕС

Този уебсайт използва „бисквитки“ (cookies), за да анализира трафика и да персонализира съдържанието, което Ви предлага. Декларация за поверителност