Интервюта

Халил Летифов, председател на Транспортната комисия в Народното събрание: Надявам се, че новият ЗДП ще сложи край на перманентните изменения на нормативната база. Вече 70 пъти

След поредните протести за спиране на войната по пътищата, медията ни потърси за коментар председателя на Транспортната комисия в Народното събрание Халил Летифов, който е и старозагорски народен представител от ДПС. С него разговаряме за бъдещите промени в Закона, отговорността на шофьорите и възможностите на депутатите да повлияят на негативната статистика.

- Г-н Летифов, в сряда се проведоха поредните протести срещу войната по пътищата. В състояние ли е законодателният орган на Р България (Народното събрание) да отговори на исканията на протестиращите и да предприеме мерки, с които инцидентите по пътя драстично да бъдат ограничени?
- За съжаление, България оглавява тази черна статистика сред държавите-членки на ЕС по брой жертви на глава от населението, което ни провокира в две направления. Първо да действаме рестриктивно като законотворци, а от друга страна изисква от нас като шофьори да бъдем далеч по-отговорни. И това е логичното развитие предвид факта, че говорим за човешки животи. Виждаме всеки ден, че стават все по-лоши и трагични случаите. Расте и броят на ранените. Ето защо ние, шофьорите, е крайно време да съобразим рисковите ситуации. Какво може да направи Народното събрание? В неговите правомощия е да предприеме всички необходими законодателни инициативи и аз ви уверявам, че ние като депутати го правим. Друг е въпросът доколко тези промени в Закона за движение по пътищата дават резултат. В последните няколко седмици имаме редица изменения в нормативната уредба, но с това броят на инцидентите не е започнал да намалява. Напротив! Тук може би е редно да помислим в друга посока, а именно, че подобни промени са чисто и просто на парче. Факт е, че трябват рестриктивни мерки, но съща така е истина, че има една друга посока, в която би следвало да се мисли - превенцията. Този процес включва както по-внимателно и задълбочено обучение на шофьорите, така и въвеждането на допълнителни часове по безопасност на движението в училище. Аз вече съм говорил многократно по тази тема. Тя бе разисквана и в пленарна зала.

- Движението за права и свободи имаше предложение в тази посока, което обаче не срещна подкрепата на останалите парламентарни сили!
- ДПС наистина внесе подобно предложение за разискване, което впоследствие не бе прието, но ние продължаваме да смятаме, че единствено когато научим нашите деца и бъдещи шофьори на отговорно поведение на пътя, запознаем ги с рисковете, едва тогава ще можем да спрем войната по пътищата. Все пак говорим за изграждането на манталитет и самосъзнание. ДПС инициира питане до министъра на образованието и науката. Все пак да не забравяме, че в параграф 4-ти на Закона за движението по пътищата е разписано, че точно този министър отговаря за организацията на обучението на децата в училище. Предполагам, че през следващата седмица ще получим съответния отговор от него, но аз гарантирам, че ДПС ще настоява МОН да спазва отговорностите си в тази част от закона. Министър Красимир Вълчев е изразил подобна позиция в периода, когато е заемал поста на секретар в институцията. Неглижирането на учебния предмет по безопасност на движението само задълбочава проблема, убеден съм. Ние от ДПС няма да спрем да повдигаме темата, в противен случай ще създадем едно поколение, което не гледа сериозно на отговорностите си по спазване на закона, докато е на пътя. Разберете, че наред със законодателната рамка важно място за намаляване на катастрофите заема съвестта на всеки един от участниците в движението.

- Споменахте, че извършените промени в последните няколко седмици са "на парче". В предишен разговор изразихте надежда, че преди парламентарната ваканция ще бъде внесен за разглеждането цялостен законопроект, свързан с движението по пътищата. Възможно ли е това да се случи в следващите 10 дни?
- Истината е, че това няма да се случи в следващите десетина дни. При предходно заседание на парламентарната комисия по транспорт, информационни технологии и съобщенията един от докладчиците - комисар Бойко Райновски, ме информира, че вече е създадена работна група, която е стартирала процеса по изготвяне на нов, цялостен законопроект. При това положение стана ясно, че вече има действия в тази посока, но те значително изостават от предварителните ни очаквания. Аз разбирам, че подготовката на цял един тежък закон като този за движението по пътищата изисква време, но все пак нещата могат да се случват и сравнително по-бързо. Искрено се надявам, че в този процес ще вземат участие всички заинтересовани страни. Силно се надявам, че с този акт ще бъде сложен край на непрестанното изменяне на съществуващата нормативна база, което вече се е случвало над 70 пъти и то за последните няколко години. Това не говори никак добре за качеството на продукта. В отделни моменти се създава усещането, че всички депутати просто се упражняват по темата. Така се случва, когато не се взима под внимание мнението на експертите. Законът трябва да бъде лесно разбираем и лесно приложим. Противоречивият закон е труден за прилагане и възприемане.

- Народното събрание премахна информационните табели пред патрулните камери на КАТ. Стъпка в правилната посока ли е тази мярка? Ще направи ли тя шофьорите по-внимателни и отговорни?
- Имаше сериозен дебат по тази тема. Аз лично бях против. Дали това е правилно или не ще покаже времето. В първите две седмици след приемането не се забелязва особен позитивизъм. Ако целта беше да има по-голяма събираемост на средства от нарушители е едно, но ако все пак искаме да повишим бдителността на шофьорите, за да спасим човешки живот, бих бил твърдо "ЗА", но не съм достатъчно убеден в ефективността на една подобна мярка. Дебатът е твърде дълъг. Има различни практики в останалите страни. Там, където подобна информационна табела се ползва, резултатите са далеч по-добри. Проблемът изисква отговорно поведение от нас като законотворци. Аз се надявам, че подобни промени ще бъдат насочени към опазването на човешкия живот.

(в. Старозагорски новини, 21.07.2017г.)

Печат Е-мейл

alde party logoalde party manifesto

АЛДЕ
Либерален интернационал
Либсен
Европейски парламент
ЕС

Този уебсайт използва „бисквитки“ (cookies), за да анализира трафика и да персонализира съдържанието, което Ви предлага. Декларация за поверителност