20glasuvay

mobileheaderep2019

Интервюта

Д-р Хасан АДЕМОВ: Направиха на пух и прах приноса на осигуряващите се на реални доходи

- Опасно ли е за пенсионноосигурителната система решението, което взе правителството - механично да се вдигне минималната пенсия от 1 юли на 180 лв. и от 1 октомври на 200 лв.?
- Това вдигане на минималната пенсия за осигурителен стаж и възраст нарушава принципите на социалното осигуряване - равнопоставеност и социална справедливост. Най-големият проблем на едно такова механично повишаване на минималната пенсия и свързаните с нея размери на инвалидните и наследствените пенсии, на инвалидните пенсии за трудова злополука и професионално заболяване е, че на практика става равен размерът на повече от 60% от пенсиите. Т. е. за различен осигурителен принос пенсионерите ще получават една и съща пенсия. Индивидуалният коефициент няма да има никакво значение. Това е несправедливо и може да демотивира всички останали. Хората ще си кажат: идва едно политическо решение, което прави на пух и прах приноса на всички, които се осигуряват върху реалните доходи.
Аргументът, че с минимални пенсии са възрастни, които са се осигурявали и са работили, е верен, но не може пенсионните доходи да бъдат допълвани по този механичен начин. Такъв подход на практика засилва усещането за несправедливост в системата. Ако правителството смята, че тези хора нямат достатъчно доходи за основни жизнени потребности, нека се създаде фонд, който да запълва единствените доходи на пенсионерите с минимални пенсии до линията на бедност, която сега е 314 лв. Не може през пенсионната система да се прави социална политика, в случая социално подпомагане.
Има и друг проблем - по този начин се противопоставят хората. Оказва се, че възрастни с минимален принос към осигурителната система ще получат увеличе- 1 ние на пенсиите с около 22% (общо с двете стъпки), а всички останали - 2,4% от 1 юли.

- Управляващите не си ли дават сметка за последиците, или на всяка цена искаха да спазят предизборното си обещание?
- За съжаление те не го спазиха - то беше за 300 лв. минимална пенсия. Двете стъпки са компромисно решение. Твърди се, че в рамките на 4-годишния мандат ще изпълнят това обещание. Големият въпрос е откъде ще дойдат парите за сегашното увеличение. По информация от НАП към края на април преизпълнението на приходите от осигурителни вноски е 104 млн. лв., но 50 млн. лв. от тях вече са изхарчени за великденски добавки, които също не са обвързани с осигурителни вноски и приходи. След няколко месеца ще дойде време за коледни надбавки -знаете, че тези плащания са традиционни през последните години. Те ще отнемат още 50 млн. лв., което означава, че това преизпълнение вече на практика е изконсумирано. А каква е гаранцията, че до края на годината ще има ново преизпълнение? При приемането на бюджета на ДОО за 2017 г. управляващите твърдяха, че приходите са на "макс" и няма как да има по-голямо преизпълнение. Така че ще видим какво ще се случи до края на годината. Но още сега това решение се приема при нарушение на закона за публичните финанси, където е казано, че нови разходи може да се приемат само с бюджета на ДОО за следващата година.

- Казвате, че помощта за най-бедните трябва да е през социалното подпомагане.
- На този етап не е ясно дали хората, които получават минимален размер на пенсията, са най-бедните. Те може да получават и рента, доходи от реституция, приватизация...

- Защо вие като социален министър в кабинета "Орешарски" не направихте нещо подобно?
- Тази идея винаги е съществувала, но в условията, в които аз работех, при липсващо или крехко мнозинство в Народното събрание трудно можеха да се приемат такъв тип решения. Нужно е цялостно реформиране на социалното подпомагане, но това може да се извърши при сериозно мнозинство в парламента.

- Вицепремиерът Валери Симеонов обеща до края на мандата справедливо индексиране на всички пенсии. Какво означава "справедливо"?
- Справедливо е през индивидуалния коефициент и принос на всеки. Сега в КСО има текстове по какъв начин да се осъвременят пенсиите и да се компенсира покупателната им способност. Това става чрез швейцарското правило - 50% ръст на осигурителния доход и 50% ръст на инфлацията. Тази година процентът за една година осигурителен стаж е 1,126 ис този коефициент по швейцарското правило ще се промени и следващата година. По-справедливото решение минава през промяна на съотношението между ръста на осигурителния доход (75%) и ръста на инфлация (25%) - в последните години имаше дефлация. Ако променим това съотношение в швейцарското правило, може да търсим по-голям процент от тазгодишното увеличение с 2,4%. Това е предложение, което готвя в момента.

- Говореше се, че парите за увеличението на минималните пенсии ще дойдат от инвалидните пенсии, а занапред - от свиване на контрабандата и сивата икономика. Откъде наистина могат да дойдат пари за съществено увеличение на доходите на възрастните?
- Съществено увеличение на пенсиите може да има само при увеличение на заетостта, при сериозно увеличение на БВП в рамките на 4-6%, както беше по време на тройната коалиция, от по-високи доходи и по-високи приходи в осигурителната система. Иначе парите от контрабанда, от ревизия на инвалидните пенсии не са устойчив финансов източник. Те са едномоментни плащания, които отново са на път да променят осигурителния модел в данъчен. Парите от контрабанда не са от осигурителен принос, а от данъци.

 (Трета възраст, 12.07.2017г.)

Печат Е-мейл

footerimage

alde party logoalde party manifesto

АЛДЕ
Либерален интернационал
Либсен
Европейски парламент
ЕС

Този уебсайт използва „бисквитки“ (cookies), за да анализира трафика и да персонализира съдържанието, което Ви предлага. Декларация за поверителност